Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #1 Skrevet 4. januar 2015 jeg er veldig overvektig (175 cm høy/110 kg). Jeg har alltid vært aktiv med bl.a. fjellturer, gåturer på et par timer i div terreng ++ at jeg har en hektisk jobb. Føler meg i ok form alt i alt. Kiloene plager meg ikke i den forstand, men skulle gjerne sluppet nedlatende kommentarer fra vilt fremmede som tror jeg kun sitter på ræva. I dag så prøvde jeg meg på litt jogging (har alltid hatet å løpe), men tok det veldig forsiktig. Dvs sprang en km avbrutt av tre gårunder på ca 25 m.. merker jo at dette er tungt, men kunne godt jogget lengre hvis jeg hadde lagt inn noen flere små gåturer. Men nå lurer jeg på hvordan jeg egentlig skal starte med jogginga? DVs at jeg ikke ødelegger mer enn jeg bygger opp med tanke på at jeg er overvektig. Noen som har gode råd? Anonymous poster hash: f1355...e90
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #2 Skrevet 4. januar 2015 Last ned c25k app lykke til ! Anonymous poster hash: ce429...5b6
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #4 Skrevet 4. januar 2015 Kan man ødelegge noe da? Jeg jogget bare så mye jeg orket jeg... var ikke så mye i starten da. Var vel på ca samme vekt da jeg begynte å jogge, men da hadde jeg allerede gått ned ca 20 kilo. Gikk ned til 65 kilo og var oppe i 18 km sammenhengende jogging. Ikke høyt tempo akkurat, men jeg var ganske stolt tatt i betraktning at jogging i det hele tatt var helt utenkelig for meg i utgangspunktet. I motsetning til deg hadde jeg aldri vært aktiv på noen måte før dette og var i elendig form. Anonymous poster hash: 8f1ef...fd7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #5 Skrevet 4. januar 2015 takk for tips er bare litt redd for at jeg er for tung til å jogge... men jeg likte det faktisk. sliten ja, men greit nok. Formen min er som sagt ikke så verst, men er alt for mange kg å drasse på! Anonymous poster hash: f1355...e90
valkyrien Skrevet 4. januar 2015 #6 Skrevet 4. januar 2015 Mine knær tåler ikke jogging, men regner med at du kjenner selv om dine gjør det Lytt tildet kroppen fortellerdegsågår det nok greit
Linkii87 Skrevet 4. januar 2015 #7 Skrevet 4. januar 2015 Ville ha staret forsiktig, så du unngår overbelastning. Høres ut som du gjør det helt riktig! start med f.eks to økter i uka Finnes mange joggeprogram på nettet..
Serepta Skrevet 4. januar 2015 #8 Skrevet 4. januar 2015 Så lenge du ikke har vondt, er det ikke noe problem. Kjempebra at du liker det - og det som er så bra med jogging er at du ser resultater veldig fort. Det er motiverende ! Det finnes masse ulike programmer både apper og på nett som kan hjelpe deg på vei. Lykke til - jeg heier :-)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #9 Skrevet 4. januar 2015 Jeg var 95 kg og 170 cm da jeg begynte med c25k app'en og den fungerte veldig bra. Utrolig hvor mye lenger en klarte å jogge for hver gang. Den fungerer kjempe bra. Anonymous poster hash: 57fe9...3c0
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #10 Skrevet 4. januar 2015 Åja, lytt til kroppen og kanskje vær litt forsiktig med bratte nedoverbakker i starten. Vet om ei som ødela knærne sine helt på akkurat det, men de var slitasjeskadet i utgangspunktet da. Anonymous poster hash: 8f1ef...fd7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #11 Skrevet 4. januar 2015 Jogging er ekstremt tungt for skjelettet. Prøv å jogge i terrenget og stopp i tide dersom du merker at du får belastningsskader. Selv fikk jeg betennelse i hoftene da jeg begynte å jogge uten å være i nærheten av din vekt. Anonymous poster hash: 45cd5...9e2
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #12 Skrevet 4. januar 2015 Kjempeflink! Jeg klarer ikke å jogge selv, får vondt i ankler og knær (jeg er 178cm og 100kg). Start forsiktig og lytt til kroppen slik at det ikke blir overbelastning. Anonymous poster hash: bc3d4...059
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #13 Skrevet 4. januar 2015 Hvis du i utgangspunktet er en aktiv person er du ikke overvektig fordi du trener for lite, men fordi du spiser for mye. Du vil garantert lykkes med å gå ned i vekt hvis du fokuserer på kostholdet, så slipper du å tenke på evt slitasje fra hard trening. Anonymous poster hash: f80a6...19f
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. januar 2015 #14 Skrevet 4. januar 2015 C25k ja, den er genial! Begynte i sommer (etter å ha slank meg 30 kilo, men er fortsatt altfor feit). Holdt på å stryke med av å jogge 1 minutt første gang, og etter 6 uker kunne jeg jogge 20 min uten pause :-)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #15 Skrevet 4. januar 2015 Først og fremst så bør du ha noen gode sko til å løpe med.. Ellers er det egentlig bare å løpe i vei. Løpelabbet har ett fint treningsprogram for de som er utrente og går over 12uker. veldig bra og enkelt. http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram Anonymous poster hash: 1e0c7...289
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå