Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #1 Skrevet 4. januar 2015 Jeg trenger litt tips og råd. Har havnet i en litt vanskelig situasjon som jeg ikke helt klarer å finne en løsning på. Ett nært vennepar av meg har en konflikt gående med mor til denne mannens barn. Barnet er 5 år gammelt og ligger en god del bak det som er vanlig av utvikling både motorisk og ellers. Konflikten mellom barnefar og barnemor er så stor at ved overlevering av barnet er det ofte roping (fra en av partene) og barnet blir ufrivillig vitne til dette om og om igjen. Barnemor holder ofte tilbake barnet fra avtalt samvær, av og til timer og andre ganger flere dager. Far skal ifølge avtale ha barnet fire dager i strekk annenhver uke. Barnet er svært ofte sykt, men mor nekter å ta h*n med til lege (BF har til slutt tatt han med til lege og fikk der oversikt over hvor ofte barnet har vært hos lege\legevakt) og det viser seg at de gangene mor sier hun har tatt barnet til lege så har det vært usant. Barnemor forteller også ting til barnet sitt som ikke er egnet for barns ører, om hvordan hun og far burde vært sammen, at pappa er slem og hater mamma og setter frem bilder av seg og BF fra tiden de var sammen så barnet skal ta med å vise til pappaen sin under samvær. Det har vært slutt mellom barnefar og barnemor i ca 4 år, og begge er etablerte på nytt etterpå(Barnemor gjentatte ganger). Det er svært tydelig for omgivelsene at barnet her ikke har det bra, h*n er utagerende og svært usikker i tillegg til å være sent utviklet ellers. Jeg kjenner både barnefar og kone samt barnemor og vet at dette barnet trenger hjelp. Jeg kjenner barnemor godt nok til å kunne si med sikkerhet at hun har en del psykiske problemer og jeg tror nå dette går ut over barnet i større og større grad. Hun har nektet barnet å gå i barnehage og behandler barnet som en baby på mange måter. Problemet er at jeg ikke har noen håndfaste bevis. Jeg ser såklart problemene barnet har, men utover det kan jeg ikke bevise oppførselen til barnemor annet enn det jeg har hørt fra BF og kone - selv om jeg tror dem 100% slik de beskriver henne, for jeg har opplevd henne på den måten mange ganger før. Jeg har prøvd å få dem til å kontakte fvk, men de er redde for at konflikten skal eskalere. Jeg er nå veldig, veldig bekymret. Hva kan jeg gjøre når jeg ikke har noen bevis? Anonymous poster hash: 7b555...996
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #2 Skrevet 4. januar 2015 Det behøves ikke bevis for å melde bekymring for et barn. Jeg synes du skal kontakte barneverntjenesten enten skriftlig eller per telefon. Vær tydelig på hva bekymringen din er, hva du selv har sett/hørt/opplevd og hva du har hørt fra andre involverte. mvh barnevernkonsulent Anonymous poster hash: 91dde...a32
Superdolly Skrevet 4. januar 2015 #3 Skrevet 4. januar 2015 Er du bekymret for et barn, sender du en bekymringsmelding til barnevernet. Det er ikke din jobb å grave fram bevis først. Det skal barnevernet gjøre.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #4 Skrevet 4. januar 2015 Meld du. Barnevernet trenger ikke beviser for å ta barn fra foreldre så lenge de mener de har rett. Barnevernets lover er bygget på å vise skjønn og da er det personlige meninger som rår. Jeg ville pratet med barnefar og fått han med å bli med til barnevernet. For ellers kan begge foreldrene ende opp barnløse pga konflikten. Anonymous poster hash: 6ed3f...18c
Tyra79 Skrevet 4. januar 2015 #5 Skrevet 4. januar 2015 Ta kontakt med BV og forklar dem det du har skrevet her. De kan komme med råd og veiledning for hva du kan gjøre videre...!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #6 Skrevet 4. januar 2015 Du må melde, ingen tvil. Hvis det er så ille som du forteller om her, er jeg forskrekket over at ingen andre har meldt tidligere. Hva gjør far med dette? Og du trenger ikke håndfaste bevis, det er nok svært få av de som melder til barnevernet som har håndfaste bevis. Vær så snill å skaff dette barnet noe hjelp. Anonymous poster hash: c3e07...3ec
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #7 Skrevet 5. januar 2015 synes at faren skal melde hvis han er redd for barnet.. du blander deg i ting du ikke har noe med Anonymous poster hash: 658fb...9ee
Iselilja Skrevet 5. januar 2015 #8 Skrevet 5. januar 2015 synes at faren skal melde hvis han er redd for barnet.. du blander deg i ting du ikke har noe med Anonymous poster hash: 658fb...9ee Alle har noe med å bry seg når noen rundt (spesielt barn og andre svake grupper) ikke har det bra.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #9 Skrevet 5. januar 2015 Jeg skal helt klart ta kontakt med barnevernet, jeg har prøvd å snakke med barnefar og kona for å få dem til å dra på fvk, men faren mener det er nytteløst fordi han ikke er flink til å snakke for seg mens barnemor er det. Jeg hadde ikke blandet meg dersom barnefar hadde gjort noe, men når ingen andre gjør noe så må jo jeg. Alle ser at barnet ikke har det bra. Jeg har ikke tenkt å kontakte barnevernet med den hensikt at de skal ta barnet, men jeg håper de kan hjelpe de involverte og ikke minst barnet til å få samværet til å fungere. Jeg ønsker jo ikke at barnet skal rives ut av hjemmet sitt, men at samtlige skal få hjelp og rådgivning. Som for så mange andre så ønsker jeg ikke å lage bråk for noen, men noen må hjelpe dette barnet og da får det bli meg. Jeg har ingen problemer med å stå frem med fullt navn og alt det der, jeg ville bare høre om råd i forhold til at det meste jeg har av informasjon kommer fra samtaler med barnefar og kona som jeg har mest kontakt med. Men nå skal jeg sette meg ned å notere litt så skal jeg kontakte barnevernet. Takk for rådene! Anonymous poster hash: 7b555...996
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #10 Skrevet 5. januar 2015 Jeg skal helt klart ta kontakt med barnevernet, jeg har prøvd å snakke med barnefar og kona for å få dem til å dra på fvk, men faren mener det er nytteløst fordi han ikke er flink til å snakke for seg mens barnemor er det. Jeg hadde ikke blandet meg dersom barnefar hadde gjort noe, men når ingen andre gjør noe så må jo jeg. Alle ser at barnet ikke har det bra. Jeg har ikke tenkt å kontakte barnevernet med den hensikt at de skal ta barnet, men jeg håper de kan hjelpe de involverte og ikke minst barnet til å få samværet til å fungere. Jeg ønsker jo ikke at barnet skal rives ut av hjemmet sitt, men at samtlige skal få hjelp og rådgivning. Som for så mange andre så ønsker jeg ikke å lage bråk for noen, men noen må hjelpe dette barnet og da får det bli meg. Jeg har ingen problemer med å stå frem med fullt navn og alt det der, jeg ville bare høre om råd i forhold til at det meste jeg har av informasjon kommer fra samtaler med barnefar og kona som jeg har mest kontakt med. Men nå skal jeg sette meg ned å notere litt så skal jeg kontakte barnevernet. Takk for rådene! Anonymous poster hash: 7b555...996 Da syns jeg at du sier dette til far at du melder til barnevernet så kanskje han skjønner alvoret og han velger å gå til familievern kontoret. Anonymous poster hash: 6ed3f...18c
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #11 Skrevet 5. januar 2015 synes at faren skal melde hvis han er redd for barnet.. du blander deg i ting du ikke har noe med Anonymous poster hash: 658fb...9ee Fordi ingen andre utenforstående brydde seg døde Christoffer. Nå må folk slutte å tenke at "dette angår ikke meg, la noen andre si ifra ". Meld i fra HI så får barnevernet ta stilling til saken videre. Da har du gjort din plikt da du vet om et barn som sliter. Anonymous poster hash: 2c012...20e
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #12 Skrevet 5. januar 2015 Jeg skal helt klart ta kontakt med barnevernet, jeg har prøvd å snakke med barnefar og kona for å få dem til å dra på fvk, men faren mener det er nytteløst fordi han ikke er flink til å snakke for seg mens barnemor er det. Jeg hadde ikke blandet meg dersom barnefar hadde gjort noe, men når ingen andre gjør noe så må jo jeg. Alle ser at barnet ikke har det bra. Jeg har ikke tenkt å kontakte barnevernet med den hensikt at de skal ta barnet, men jeg håper de kan hjelpe de involverte og ikke minst barnet til å få samværet til å fungere. Jeg ønsker jo ikke at barnet skal rives ut av hjemmet sitt, men at samtlige skal få hjelp og rådgivning. Som for så mange andre så ønsker jeg ikke å lage bråk for noen, men noen må hjelpe dette barnet og da får det bli meg. Jeg har ingen problemer med å stå frem med fullt navn og alt det der, jeg ville bare høre om råd i forhold til at det meste jeg har av informasjon kommer fra samtaler med barnefar og kona som jeg har mest kontakt med. Men nå skal jeg sette meg ned å notere litt så skal jeg kontakte barnevernet. Takk for rådene! Anonymous poster hash: 7b555...996 Da syns jeg at du sier dette til far at du melder til barnevernet så kanskje han skjønner alvoret og han velger å gå til familievern kontoret. Anonymous poster hash: 6ed3f...18c Det har jeg gjort og han ønsker heller at jeg skal varsle barnevernet fremfor å måtte ta saken selv. Han sa rett ut at han ønsker at jeg skal gjøre det så de kan få hjelp. Skulle virkelig ønske det var en annen utvei, men da får jeg bare gjøre det. Anonymous poster hash: 7b555...996
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #13 Skrevet 5. januar 2015 Faren risikerer å bli undersøkt selv, når hanVET at barnet ikke har det bra og han unngår å gjøre noe med saken. Hadde han vært lur så hadde han kontaktet barnevernet selv. Anonymous poster hash: 9ced6...da4
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #14 Skrevet 5. januar 2015 Jeg var hos dem igår og gjorde faren veldig klar over at dette kunne gå ut over han også, siden han var uvillig til å varsle selv. Jeg tok en telefon til dem nå, så jeg fikk snakket med dem en siste gang før jeg kontaktet barnevernet og fikk en gledelig nyhet (i den grad det er mulig i en slik situasjon). Etter samtalen vår i går hadde faren bestemt seg for å ta seg sammen og få ordnet dette så han har i ettermiddag vært i kontakt med fvk og satt i gang en prosess. Så nå ser det ut til at ting begynner å skje. Så jeg avventer litt å ser hva som skjer, de har satt i gang noen konkrete tiltak allerede så nå kanskje dette løser seg på en bedre måte. Skal likevel følge opp dette å forsikre meg om at ting bedrer seg (noe BF og kone ønsker at jeg skal) og de er klar over at jeg kommer til å varsle dersom de ikke følger opp fvk. Anonymous poster hash: 7b555...996
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #15 Skrevet 5. januar 2015 Hver av dere har isolert sett 100% ansvar for å melde i fra. Dere skal sende inn bekymringsmelding, begge to. Det er mye lettere for barnevernet å jobbe hvis de har bekymringsmeldinger fra flere hold. Anonymous poster hash: 50522...f72
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #16 Skrevet 5. januar 2015 Hver av dere har isolert sett 100% ansvar for å melde i fra. Dere skal sende inn bekymringsmelding, begge to. Det er mye lettere for barnevernet å jobbe hvis de har bekymringsmeldinger fra flere hold. Anonymous poster hash: 50522...f72
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #17 Skrevet 5. januar 2015 Jeg er enig med den siste her. Jeg syns ikke du skal vente med å melde selv om far har sagt at han skal gå til fvk. Du forteller at mor har psykiske problemer, at barnet henger langt etter i utviklinga. Her er det en hel familie som trenger hjelp, og det må skje fort. Jeg sier som flere her, husk Christoffersaken. Anonymous poster hash: c3e07...3ec
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #18 Skrevet 5. januar 2015 Jeg er enig med den siste her. Jeg syns ikke du skal vente med å melde selv om far har sagt at han skal gå til fvk. Du forteller at mor har psykiske problemer, at barnet henger langt etter i utviklinga. Her er det en hel familie som trenger hjelp, og det må skje fort. Jeg sier som flere her, husk Christoffersaken. Anonymous poster hash: c3e07...3ec Enig. Meld uansett!! Anonymous poster hash: 8d1e4...edb
mamma_bergen Skrevet 5. januar 2015 #19 Skrevet 5. januar 2015 synes at faren skal melde hvis han er redd for barnet.. du blander deg i ting du ikke har noe med Anonymous poster hash: 658fb...9ee Tuller du?? Ring og snakk med dem, gjerne uten å nevne navn på dem det gjelder. Så tar dere det der fra. Selvsagt skal man bry seg! Bv er også avhengig av at ting blir meldt til dem,det er eneste måten de kan vite om og ta tak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå