Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #1 Skrevet 4. januar 2015 Vi har tre barn hvor eldste er 13 år. Hun har alltid vært en enkelt og snilt barn men det siste halvåret blir hun bare verre og verre. Hun svarer frekt, smeller med dørene og hater alt om hun ikke får det sin vei. Hun er ikke bortskjemt og vi er strenge på penger men likevel setter hun ikke pris på det hun får. Da er hun fornøyd i ti minutter før hun kommer på noe nytt hun MÅ ha. Hun går på to idretter og kjøres hit og dit. Ikke godt nok det heller. Hun er flink på skolen og godt likt blant venner men regelrett ufordragelig hjemme. Før kunne hun stoppe når jeg sa NÅ STOPPER DU med frekkhet osv men nå bare må hun ha det siste ordet. Og hun driter i om jeg er med andre voksne. Jeg skjems over henne. Hjelp!!! Anonymous poster hash: 895eb...bda
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #3 Skrevet 4. januar 2015 Hun er hormonell! Puberteten er som å gange premenstruell med ti og slenge svangerskapshormoner på toppen, de kan bli noen skikkelige troll. Du må bare fortsette å sette grenser og forlange skikkelig oppførsel. Har en 14-åring selv og jeg ser jo at humøret svinger som en jojo, ekstatisk i et øyeblikk, i tårer over å ikke få til matteleksa i neste øyeblikk. Tåler ikke å bli snakket til uten å føle seg uelsket og uønsket, utrolig sårbar, kort i lunta og sinna/frustrert. Venninnen min jobber som miljøterapeut på en ungdomsskole og snakker mye med ungdommene, og hun sier at en setning som stadig går igjen fra ungdommene selv er at de føler de er i ferd med å bli gal. De ser og skjønner selv at de overreagerer, men de klarer ikke stoppe seg selv, det bare renner over og de har ikke kontroll over hverken følelser eller reaksjoner. Vi må rett og slett vise de litt forståelse og slakk, men samtidig forlange at de oppfører seg som folk. Jeg sier til min 14-åring at jeg forstår at det rabler litt av og til, at det er lov å være sur og grinete, men det er likevel ikke lov å behandle meg som en dritt (for det fortjener jeg ikke) og det er ikke lov å forsure hele familien. Når man renner over av surhet og frustrasjon så er det god folkeskikk å trekke seg unna litt til det går over, det er lov å si at nå er jeg sur så la meg være i fred. Det morsomme er jo at 7-åringen her i huset har plukket opp litt fra disse samtalene så her en dag sto det en lapp på døra til rommet hennes: Jeg er sur, ikke kom inn, vent til jeg kommer ut. Hun hadde tapet lappen på døra og satt inne på rommet sitt og hørte på musikk Anonymous poster hash: 5b27c...269
Gjest Antarctica Skrevet 4. januar 2015 #4 Skrevet 4. januar 2015 Oj, det var ubehagelig. Min eldste ga oss noen grå hår i den alderen, men han var ikke stygg i munnen med andre til stede. Tror du må velge deg de områdene som er viktigst for deg. Vis at munnbruk ikke kan vippe deg av pinnen. Om hun er stygg i munnen den dagen hun skal kjøres på idretten/aktiviteten sin, så sier du selvsagt at der fløy billetten hennes ut vinduet, nå får hun gå selv. Om hun er stygg i munnen når hun hentes, får du stoppe bilen og be henne pille seg ut. Hun begynner å bli så gammel at hun har tidsbegrepene på plass. Hos små barn tenker jeg at konsekvensene må komme umiddelbart etter det som ble gjort galt. Men til en trettenåring kan man si at dette vil straffe seg i morgen, eller at du ikke gidder hjelpe henne/gi henne noe i dag siden hun var ufyselig i går.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #5 Skrevet 4. januar 2015 Dere må slutte å kjøre henne overalt!! La henne sykle eller ta buss. Ellers er det nok slik det er å ha tenåringer.... men jeg ville gitt konsekvenser for veldig dårlig oppførsel. For eksempel at hun må stå over trening en dag. Så får hun hate dere så mye hun vil. Ser heller ingen grunn til å kjøpe ting til henne. Hun er stor og kan tjene lommepenger. Om det er nødvendige klær hun trenger så kjøper man det. Anonymous poster hash: 84f15...8ca
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #6 Skrevet 4. januar 2015 Dere må slutte å kjøre henne overalt!! La henne sykle eller ta buss. Ellers er det nok slik det er å ha tenåringer.... men jeg ville gitt konsekvenser for veldig dårlig oppførsel. For eksempel at hun må stå over trening en dag. Så får hun hate dere så mye hun vil. Ser heller ingen grunn til å kjøpe ting til henne. Hun er stor og kan tjene lommepenger. Om det er nødvendige klær hun trenger så kjøper man det. Anonymous poster hash: 84f15...8ca Vi bor i gokk så om hun skal ta buss til trening bruker hun opptil tre timer på reisevei. Kollektiv fungerer ikke over alt. De få tingene vi kjøper til henne er klær og sko hun trenger. Lommepenger får hun ikke for å få lommepenger hos oss må man hjelpe til hjemme om det gidder hun ikke. HI Anonymous poster hash: 895eb...bda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå