Anonym bruker Skrevet 3. januar 2015 #1 Skrevet 3. januar 2015 Helt fra han var liten har vi slitt med søvn og legging. Han sov natta rundt først når han var tre. Det siste halve året har vært et mareritt! Jeg kjenner jeg begynner å bli frynsete i kantene og hakke gal snart. Jeg gir han null oppmerksomhet, utenom å følge han tilbake i seng når han vandrer. Jeg orker snart ikke mer. Prøver å lese pensum, men får ikke gjort noe når han bruker flere timer på å sovne. Måtte bare få ut litt frustrasjon, ettersom jeg fremdeles hører han romsterer i senga... Anonymous poster hash: 5c7b9...c0c
Musemora Skrevet 3. januar 2015 #2 Skrevet 3. januar 2015 Prøv vallergan noen dager så han får gode vaner. Vi brukte det i 3 dager til snuppa vår bare for å snu døgnet. Funket som bare det.
Collette Skrevet 3. januar 2015 #3 Skrevet 3. januar 2015 Hva med i stedet å gi full oppmerksomhet, siden han sliter med å finne roen selv. Si at han må være helt stille, så skal mamma synge rolige sanger og stryke han på ryggen. Ligg der til han sover. Barn som synes det er vanskelig å finne roen trenger ofte dette. Kanskje er han litt sensitiv og tar inn mange inntrykk i løpet av dagen? Ikke lett å finne roen, hvis hodet kjører på høygir.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2015 #4 Skrevet 3. januar 2015 Valergan(?) har vi prøvd to ganger, men da ble han enda mer propell og holdt på som et vilt dyr i bur. Å gi full oppmerksomhet gjorde jeg fram til sommeren, da roet han seg på et vis men brukte gjerne timer på å sovne. Han tar nok veldig til seg uttrykk gjennom dagen, så tv blir slått av etter barnetv. Vi leser, synger faste sanger og prater litt på sengekanten før vi sier god natt. Føler jeg har prøvd de rådene jeg har fått fra helsesøster og fastlege (utenom skrikekuren), men føler jeg har mislykkes totalt. Men får prøve å gi full oppmerksomhet igjen, søvn og legging blir vel normalt når han flytter ut😜 Anonymous poster hash: 5c7b9...c0c
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2015 #5 Skrevet 3. januar 2015 Samme problem med 4 åringen her, han sliter med å finne roen. Jeg lar han styre en stund men sovner han ikke innen 21 går jeg opp til han. Da sitter jeg i enden av senga helt stille, spiller på mobil eller noe. Han må ligge fint med hode på puta og ikke prate, tuller han går jeg, og det vil han jo ikke. Så sitter der toppen 10 minutter så sovner han. Han klarer bare ikke roe seg ned til å sove på egen hånd noen kvelder, har for mange lopper i kroppen. De fleste kveldene sover han innen 20 på egenhånd, legger han 19 siden ting tar like lang tid uansett når jeg legger han Anonymous poster hash: 96e62...89c
Gjest Antarctica Skrevet 3. januar 2015 #6 Skrevet 3. januar 2015 Noen syns det hjelper å sette en stor, bekvem lenestol inn på barnets rom. Når han skal sove sitter du bare der, du lover å bli til han har sovnet, og flytter deg ikke av flekken. Han blir trygg på at du ikke går. Du svarer selvsagt ikke noe på henvendelser, annet enn "hysj, legg deg og sov", og har fullt fokus på strikketøyet eller boka di. Når han har tryggheten i at du er der, men uten at det blir underholdning eller en sosial situasjon ut av det, vil du kanskje se at det går bedre litt for hver dag. Etter noen uker kan du f eks begynne å avtale at du sitter i ti minutter, enten han er sovnet eller ikke, og enda seinere kan det gå an å bare sitte bittelitt, eller si god natt og gå med en gang. Eller bare sitte der når han er syk/urolig.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2015 #7 Skrevet 3. januar 2015 Takk for mange fine råd og tips😊Brukte den med stol på rommet før, men jeg prøver den igjen fra i morgen kveld. Det kan jo ikke bli værre enn det det har vært eller er nå. Anonymous poster hash: 5c7b9...c0c
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2015 #8 Skrevet 3. januar 2015 Hvordan er rutinene i timen før legging? Kan det fokuseres mer på rolige ting, ting som skal forberede barnet på sengen og soving? F.eks et kveldsmåltid med varm melk og litt mat, hvor dere leser en rolig bok sammen og prater om hvor godt det skal bli å legge seg i sengen? Snakke med markant roligere og lavere stemmer. En kosestund på sengen med barnet på fanget og du som synger rolige sanger og bysser litt, sitter på sengekanten en stund etter leggetid og stryker over håret. Dus belysning på rommet som gjør at det er synlig, men ikke lyst der. Vet ikke om noe av det kan hjelpe dere, men jeg merker forskjell på min fireåring når vi har rolige rutiner og når vi av forskjellige grunner ikke får hatt det. Anonymous poster hash: d7105...51d
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2015 #9 Skrevet 3. januar 2015 Valergan(?) har vi prøvd to ganger, men da ble han enda mer propell og holdt på som et vilt dyr i bur. Å gi full oppmerksomhet gjorde jeg fram til sommeren, da roet han seg på et vis men brukte gjerne timer på å sovne. Han tar nok veldig til seg uttrykk gjennom dagen, så tv blir slått av etter barnetv. Vi leser, synger faste sanger og prater litt på sengekanten før vi sier god natt. Føler jeg har prøvd de rådene jeg har fått fra helsesøster og fastlege (utenom skrikekuren), men føler jeg har mislykkes totalt. Men får prøve å gi full oppmerksomhet igjen, søvn og legging blir vel normalt når han flytter ut😜 Anonymous poster hash: 5c7b9...c0c Fikk han riktig dose vallergan da? Ellers kan du jo prøve andre antihistaminer evt posafen. Noen har også god effekt av melatonin. Ellers er jo gode rutiner det som anbefales. Anonymous poster hash: d3619...fd2
Gjest Antarctica Skrevet 3. januar 2015 #10 Skrevet 3. januar 2015 Takk for mange fine råd og tipsBrukte den med stol på rommet før, men jeg prøver den igjen fra i morgen kveld. Det kan jo ikke bli værre enn det det har vært eller er nå. Anonymous poster hash: 5c7b9...c0c Lykke til, og hold ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå