Gå til innhold

5 år og sengevæter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattern min på 5 år bruker fremdeles nattbleie, og er tørr 2 av 3 netter.

Siste uken har vi forsøkt bleieslutt og hun våkner nå når hun tisser på seg, men da selvsagt for sent.

Er det for tidlig å slutte eller kan vi håpe at hun lærer seg til å våkne før hun tisser slik at det er dumt å begynne med bleie igjen nå?

Noen med erfaring, og hvor lenge skal vi forsøke før vi går tilbake til bleie?

Anonymous poster hash: 52e99...170

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min Sønn slutter med blei om natten då han var 2 år og 11 måner. Ja, han tisset i sengen noen netter, men vi skifter på sengen å prøvde på nytt neste kveld. Fikk beskjed fra helsesøster at det ikke er lurt å gå fra uten blei til bleier igjen. Har en bestemt seg for bleie slutt. Må enn stå løpe ut. Det tok litt tid, å krevsomt. Slitsomt enkelte ganger. Men vi kom oss igjennom det. En venninne jeg har, har en datter som får i 2 klasse, fortsatt bleie på om natten. Så veldig individuelt. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 4ae6a...ce3

Skrevet

Min seksåring er tørr om natta nå. Siste uhell i sommer, inntil da var det jevnlig. Men, vi brukte aldri bleie. Satte henne på do i søvne et par timer etter at hun hadde sovnet, da gikk det bra. Gjorde vi det for sent, så tisset hun på seg. Og plutselig en natt da vi gamblet på at hun ikke kom til å tisse, så gjorde hun det heller ikke. Og har holdt siden.

Anonymous poster hash: bb859...bad

Skrevet

Her bruker åtteåringen bleie ennå om natta. Han sover for tungt til å merke at han er tissetrengt,og mangler visstnok et enzym eller hormon som nedsetter urinproduksjonen om natta. Helsesøster sa vi ikke skulle mase med det.

Men jenta di er kommet litt lenger hvis hun ofte er tørr. Kanskje alarmlaken vil hjelpe henne?

Anonymous poster hash: df324...d75

Skrevet

Her bruker åtteåringen bleie ennå om natta. Han sover for tungt til å merke at han er tissetrengt,og mangler visstnok et enzym eller hormon som nedsetter urinproduksjonen om natta. Helsesøster sa vi ikke skulle mase med det.

Men jenta di er kommet litt lenger hvis hun ofte er tørr. Kanskje alarmlaken vil hjelpe henne?

Anonymous poster hash: df324...d75

Hun våkner når hun tisser på seg uten bleie, så jeg tenker litt at det er jo det hensikten med alarmlaken er? At de skal våkne, for så å lære seg å kjenne igjen tissefølelsen før de tisser? Hadde hun ikke våknet tror jeg vi hadde tatt på bleie igjen, men iom at hun våkner er jeg fristet til å fortsette å prøve uten.

Andre med litt eldre barn som min jente eller eldre med erfaring?

Anonymous poster hash: 52e99...170

Skrevet

Nesten 6-åringen er godt på vei til å bli tørr om natten ved hjelp av alarmlaken. Vi brukte alarm fordi 1) det var ingen endring så lenge vi brukte bleier; 2) vi ønsket ikke å bruke medisiner.

Før vi begynte, våknet han ikke en gang av alarmen, vå våknet, vekket han og skiftet sengen. Lot det bare ringe én gang per natt, sø vi tok på bleie når han hadde tisset én gang. Etter ca. 2 uker våknet han av seg selv av alarmen. Gradvis begynte han å slutte å tisse når den gikk, det var veldig merkbart ift begynnelsen når han ikke hadde noe i blæren (og masse i sengen) for da var det bare noen dråper i sengen og resten i doen. Og etterhvert ringte den stadig sjeldnere og har klarte å 1) holde seg til morgenen; 2) våkne for å tisse dersom han hadde behov for det.

Vi begynte i oktober og nå er det bare uhell når han er veldig sliten, kanskje én gang i uken. I Julen var vi utlandet og brukte bleier pga jet-lag (6 timer bak), likevel har de vært tørre stort sett hver morgen. Jeg tenker jeg setter alarmen tilbake når vi er kommet over jet-lag etter returen (søvn er viktigere i min verden), og bruker den helt til vi er uten uhell over flere uker.

Jeg var sengevæter selv og sluttet å tisse i sengen ved hjelp av alarm når jeg var omtrent 6 år.

Anonymous poster hash: 865ff...cf1

Skrevet

Har en på 13 som fortsatt bruker bleie på natta... (ok, han har litt diagnoser - vi håper på å få han tørr før han blir voksen ;) )

Minste tisset på seg til hun var rundt 5

vi stresset aldri med det, lot henne bestemme selv om hun skulle ha bleie eller ikke.

Plutselig en dag kastet hun bleien og så var hun tørr :)

Er nok veldig forskjell fra barn til barn.

Husker jeg selv var sengevæter til jeg var ganske stor.

Dere finner nok ut av det, mitt tips er i allefall å ikke stresse sånn med det :) (ikke enda i allefall)

Anonymous poster hash: e325e...8d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...