Gå til innhold

Trenger hjelp.. Noen som vet???


Mom2sam

Anbefalte innlegg

Lurer på vegne av ei venninne. Hun har ikke opparbeidet seg rett til foreldre penger og har krav på engangsstønad. Er det slik at hennes samboer som har hatt fast inntekt i hele svangersskapet, kan ta Hele permisjonen etter hennes 10 uker med mødrekvote, da hun vil ut i arbeid??? Er nyutdannet. Samt at det vil bli dårlig økonomi med bare en inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hvis bare far har rett til foreldrepenger

Som far har du rett til foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de siste 10 månedene før stønadsperioden starter, men du har ikke rett til fedrekvote med mindre mor har opparbeidet seg rettigheter til foreldrepenger og benytter seg av denne retten.

Du kan få foreldrepenger i opptil 40 uker med 100 prosent dekningsgrad og 50 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Du kan tidligst starte perioden med foreldrepenger 6 uker etter fødselen. Når det gjelder foreldrepenger ved adopsjon, kan du starte perioden når du vil etter omsorgsovertakelsen. For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du starte perioden med foreldrepenger 6 uker etter fødselen.

Hvis du ønsker å utsette stønadsperioden på grunn av heltidsarbeid i to uker eller mer, må du først ta ut foreldrepenger sammenhengende i minst seks uker. I disse seks ukene kan du kombinere arbeid med foreldrepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at far kan starte permisjon 6 uker etter fødsel. starter han senere mister han deler av permisjonen. Mor tar ikke 10 uker mødrepermisjon men de 3 ukene før og de 6 første ukene etter fødsel er likevel forbeholdt mor.  

 

 

Jeg er derimot usikker på om hun kan ta ut engangsstønad når har tar ut permisjon. Det trodde jeg ikke var mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Slik som jeg har forstått det kan man ikke motta engangsstønaden om samboeren skal ha rett på fedrekvoten på 10 uker. Far kan ta sin fedrekvote mens mor er ute i 100% jobb eller skole. Da har dere 2 inntekter en liten stund ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt rett det du skriver. Når far har rett til fedrekvote og tar ut denne er det ikke krav til at mor er i aktivitet. Fedrekvote forutsetter at mor har opparbeidet seg rett til permisjon.  Derimot når mor ikke har krav på permisjon kan far ha selvstendig rett til permisjon da er det i tilfelle et krav at mor studerer eller jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det betyr at far kan starte permisjon 6 uker etter fødsel. starter han senere mister han deler av permisjonen. Mor tar ikke 10 uker mødrepermisjon men de 3 ukene før og de 6 første ukene etter fødsel er likevel forbeholdt mor.  

 

 

Jeg er derimot usikker på om hun kan ta ut engangsstønad når har tar ut permisjon. Det trodde jeg ikke var mulig. 

Mor har rett på engangsstønaden for sin permisjon selv om far tar ut hele fellesdelen.

Engangsstønaden skal dekke mors utgifter til mat, hus osv i tiden hun har mødrekvoten.

 

Anonymous poster hash: 8ec1a...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da.

 

 

Fant ikke noe om det på nav, men på fb. så svarer de på et sp om emnet og ja man får vist begge deler. Engangsstønad til mor og foreldrepenger til far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...