Gå til innhold

Noen som har opplevd at barnas venner stjeler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten har en kompis som er her ofte. Tidlig i desember ble 4 DS spill borte. Var kun han som hadde vært her i den perioden, ellers lekte han ute med venner. Jeg har hatt rundvask etter de ble borte så de er ikke i huset.

Han har tidligere kommet til oss med våre spill i vesken, og når gutten min har sagt noe bedyrer han at han ikke har merket det.

Like før jul spurte jeg moren om hun kunne spørre gutten om han hadde fått med seg noen av våre spill ved en feiltagelse. Hun ble ganske snurt, noe jeg følte var både ekkelt og feil. Jeg spurte på en skikkelig måte. Hun ringte noen dager senere og sa at hun hadde ikke kontroll på hvilke spill han hadde og det var hans saker hun ikke går gjennom.

Gutten er også spurt av gutten vår men sier han ikke har de.

Uten å se spillene har jeg jo ingen bevis og alt i alt er det jo ikke verdens undergang, men jeg syns hele situasjonene er litt ekkel. Gutten som før var her ofte er her nå veldig sjeldent, og jeg føler at jeg aldri skulle sagt noe. Samtidig er jeg redd jeg har rett og at det skal skje igjen.

Gutten min spiller ikke DS noe særlig, men denne kameraten har som regel med sin når han kommer. Da har han lånt spillene våre. Etter dette har han ikke hatt med sin spiller.

Skjønner at jeg har gått frem feil men hvordan griper en fatt i slikt?

Barna er forresten 7 år.

Anonymous poster hash: 18e02...6e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri opplevd det, men da guttene her var yngre og spilte ds pleide vi å merke spillene deres med initialene (brukte sprittusj på selve spillbrikken). Slik ble det aldri misforståelser om de hadde med spillene ut.

Anonymous poster hash: dd439...0a3

Skrevet

Ene ungen hadde en venn som stjal spill hos ungene her. Ungen her som er venn med henne er skikkelig ør så hun har tenkt hun bare hadde rotet de vekk, men da lillesøsters spill ble borte når de lånte de ble det oppdaget. Mannen tok en tlf hjem til moren til barnet (mitt stebarn som er eldst så syns han skulle ringe) han ba moren sjekke over spillene til ungen og sjekke om hun fant noen av våre spill. Jeg merker alle spillene her med initialene på etternavna til oss i huset. Dette gjør jeg med alle ungenes spill. Og jaggu kom det ikke åtte spill i retur, en jente som tydelig hadde fått en skjennepreken hjemme og en mor som hadde fått seg en skikkelig oppvekker. For det var mange spill det sto navn på i bunken hennes. Så ikke bare her hun hadde stjålet.

Da var jeg glad jeg hadde merket disse spillene. Min mann syns jeg var skikkelig teit som merket spillene våre, men har ikke hørt ett eneste pip når jeg har merket noe siden og han merker ting.

Anonymous poster hash: e022c...eef

Skrevet

Takk for tips. Skal merke dem. Har også fjernet dem fra tvstua siden eget barn aldri spiller DS.

Er jo ikke tapet av spillene i seg selv som irriterer meg, men det at jeg ikke vet og jeg blir usikker når han er her nå- redd andre viktigere ting skal forsvinne.

Skrevet

Opplevd at sønnen min hadde med seg en lego-figur fra SFO en gang, som antakeligvis tilhørte et annet barn på samme trinn (de gikk i 1.trinn da).

Han var veldig påpasselig med å si at han "hadde funnet den", men samtidig skjønte han nok at det var noen som eide den og at det var galt av ham å ta den, for han kom og fortalte det med én gang han kom hjem fra SFO. Det ble presentert som "SE, så heldig jeg var som fant denne!". Da jeg spurte han litt om dette "funnet sitt", kom det frem at han hadde funnet den "på skolen" og etter hvert at "kanskje det var XX som eide den, for han hadde noe sånn lego". 

Endte med at jeg leverte den på SFO morgenen etter (han syntes det var litt leit og flaut) med beskjed om hvem vi trodde eide den. 

Kanskje ikke direkte stjeling, men i et grenselang mellom "låning og stjeling" ligger den vel nærmest stjeling? Tror ikke han gjør noe lignende igjen, han ble veldig lei seg da vi snakket om det. 

Anonymous poster hash: 046b6...b73
Skrevet

Opplevd at sønnen min hadde med seg en lego-figur fra SFO en gang, som antakeligvis tilhørte et annet barn på samme trinn (de gikk i 1.trinn da).

Han var veldig påpasselig med å si at han "hadde funnet den", men samtidig skjønte han nok at det var noen som eide den og at det var galt av ham å ta den, for han kom og fortalte det med én gang han kom hjem fra SFO. Det ble presentert som "SE, så heldig jeg var som fant denne!". Da jeg spurte han litt om dette "funnet sitt", kom det frem at han hadde funnet den "på skolen" og etter hvert at "kanskje det var XX som eide den, for han hadde noe sånn lego".

Endte med at jeg leverte den på SFO morgenen etter (han syntes det var litt leit og flaut) med beskjed om hvem vi trodde eide den.

Kanskje ikke direkte stjeling, men i et grenselang mellom "låning og stjeling" ligger den vel nærmest stjeling? Tror ikke han gjør noe lignende igjen, han ble veldig lei seg da vi snakket om det.

Anonymous poster hash: 046b6...b73

Moren til kompisen her måtte vært som deg. Hun sjekket jo ikke engang:/

Skrevet

Opplevde det flere ganger i oppveksten, både av en venninne av meg og flere venner av søsknene mine.

Problemet er i noen tilfeller (ikke alle) at det kan virke som de har fått med seg holdningen til mitt og ditt hjemmefra. Med foreldre som beskytter dem og forteller at "Denne kjøpte vi til Per i forrige uke" når han tilfeldigvis plutselig har akkurat samme akebrett som forsvant fra din garasje for en time siden. Da er det vanskelig å vite hvordan man skal angripe det... Mine foreldre kjøpte bare nytt. Blir fortsatt irritert når jeg tenker på det. :P

Anonymous poster hash: a25a5...700
Skrevet

Jeg vet ikke helt. Det er stjeling og det er stjeling.

Jeg tror alle barn, særlig under skolealder lett kan falle for fristelsen å stappe noe i lomma. Da er det opp til oss foreldre å ordne opp i ting etterpå, først og fremst å lære barna våre forskjell på rett og galt, og på mitt og ditt. Deretter må vi jo sørge for så tingen blir tilbakelevert til rette eier. Disse to tingene kan godt kombineres :)

Dette med da spillene høres ikke bra ut, særlig ikke når foreldrene reagerte så klient! Det har jo gått utover vennskapet mellom barna, det er jo ikke bra. Ser ikke at du har håndtert det feil. Du har jo bare spurt.

Skrevet

Du har ikke håndtert dette feil. Det er det den andre moren som gjør.

Jeg har tatt et av våre barn i stjeling flere ganger dessverre. Ordner opp hver gang og har da noen ganger fått tilbakemelding på nettopp det at mange av foreldrene faktisk blånekter på at det kan være deres søte, snille barn.

Aldri om jeg lar barna komme unna med slikt tull!!

Skrevet

Takk for svar:-)

Tenker at jeg kanskje kunne gjort det på en annen måte men klarer ikke se en annen måte som ville vært ok. Greit å høre at flere deler den meningen. Samtidig- som ei sier, så har det jo gått noe utover vennskapet siden gutten er her mindre. Nå har det jo også vært jul, og han har vært her en gang i romjulen så kan være det ikke er så ille. Får se når hverdagen starter igjen;-)

Har allerede merket de spillene vi har igjen- ble jo merkbart mindre i antall😳 Tidligere fikk han det bestandig så travelt plutselig med å dra. Om moren ringte gikk han gjerne ut før hun kom å hentet. Den siste gangen han var her ga jeg beskjed om at alt skulle ryddes på plass, og settes høvelig sammen(actionfigurer ol) før han dro. Får håpe det virker preventivt, og det blir lettere merke om noe ikke er der.

Gjest Antarctica
Skrevet

Tenker at jeg kanskje kunne gjort det på en annen måte men klarer ikke se en annen måte som ville vært ok. Greit å høre at flere deler den meningen. Samtidig- som ei sier, så har det jo gått noe utover vennskapet siden gutten er her mindre. Nå har det jo også vært jul, og han har vært her en gang i romjulen så kan være det ikke er så ille. Får se når hverdagen starter igjen;-)

Har allerede merket de spillene vi har igjen- ble jo merkbart mindre i antall Tidligere fikk han det bestandig så travelt plutselig med å dra. Om moren ringte gikk han gjerne ut før hun kom å hentet. Den siste gangen han var her ga jeg beskjed om at alt skulle ryddes på plass, og settes høvelig sammen(actionfigurer ol) før han dro. Får håpe det virker preventivt, og det blir lettere merke om noe ikke er der.Anonymous poster hash: 18e02...6e3

Han er vel ikke så veldig stolt av det selv heller...

Fristelser er vanskelige for barn.

Skrevet

Har allerede merket de spillene vi har igjen- ble jo merkbart mindre i antall Tidligere fikk han det bestandig så travelt plutselig med å dra. Om moren ringte gikk han gjerne ut før hun kom å hentet. Den siste gangen han var her ga jeg beskjed om at alt skulle ryddes på plass, og settes høvelig sammen(actionfigurer ol) før han dro. Får håpe det virker preventivt, og det blir lettere merke om noe ikke er der.Anonymous poster hash: 18e02...6e3

Han er vel ikke så veldig stolt av det selv heller...

Fristelser er vanskelige for barn.

Neida, den ser jeg. Jeg syns vel heller moren sin måte å håndtere dette på er verre enn selve stjelingen. En annen ting er jo at uten konsekvenser kan det føre til at det skjer igjen. Og skulle det skje, og at en atter en gang ikke kommer noen vei ved å prate med foreldrene, er jeg heller ikke interessert i besøk mer. Ihvertfall ikke annet enn besøk i stua hvor jeg ser alt!

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er helt klart mor/far som må ta et par ubehagelige samtaler...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...