Gå til innhold

Røyke marihuana foran barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som synes dette er greit?

Vet om en far som gjør dette støtt og stadig. Kona blir kjempesur, men gjør ingenting med det heller. Burde man sende inn bekymringsmelding til barnevernet for dette? Er litt usikker fordi barna er søte, veloppdragne og fungerer godt i hverdagen.

Anonymous poster hash: 1a202...322

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å la barna innhalere røyk og narkotika er svært bekymringsfullt. Selvsagt melder du fra om dette.

Anonymous poster hash: efd72...593
Skrevet

Det er snakk om et ulovlig narkotisk middel som brukes foran barna, her i Norge anses det som omsorgssvikt!

Jeg personlig synes det er helt vannvittig å gjøre noe sånt, det er overhodet ikke greit.

Anonymous poster hash: 289db...2bd
Skrevet

Ja, det er noe det er naturlig å sende bekymringsmelding for. Jevnlig cannabisbruk er uforenlig med å gi god omsorg.

mvh

barnevernkonsulent

Anonymous poster hash: 0d342...60a
Skrevet

Hvis familen ellers fungerer greit og barna virker glade og veltilpasse så ser jeg ikke hvorfor du vil påføre denne familien, inkludert mor og barn, stresset og bekymringene som en slik melding vil generere.

Snakk med far først i hvertfall. Si du er bekymra, gjør ham oppmerksom på hva han kan risikere, gi ham en sjangs til å endre oppførsel selv.

Anonymous poster hash: 5630f...4a1

Skrevet

Hvis familen ellers fungerer greit og barna virker glade og veltilpasse så ser jeg ikke hvorfor du vil påføre denne familien, inkludert mor og barn, stresset og bekymringene som en slik melding vil generere.

Snakk med far først i hvertfall. Si du er bekymra, gjør ham oppmerksom på hva han kan risikere, gi ham en sjangs til å endre oppførsel selv.

At barna er søte og fremstår som veltilpasset er ingen grunn til å ikke melde fra. Å vente på at barna eventuelt skal endre seg, begynne å utagere, få adferdsproblemer, selv begynne med narkotika etc. er tull og tøv.

Tidlig innsats!

Det er slett ikke HI som påfører dem noe som helst. Det er foreldrene selv som påfører barna dette. Far VELGER å bruke narkotika. Mor VELGER å ikke bry seg om det.

Anonymous poster hash: efd72...593

Skrevet

Tuller du?

Selv kunne jeg tenke meg å melde enkelte som drikker med barna tilstede, men det er jo sosialt godtatt å være beruset når man har ansvaret for barn,så det er liten vits å melde..Men kanskje de tar hasj mer alvorlig enn alkohol, selv om jeg ikke ser den store forskjellen.

Anonymous poster hash: ce8ab...c9b

Skrevet

Ja, det er noe det er naturlig å sende bekymringsmelding for. Jevnlig cannabisbruk er uforenlig med å gi god omsorg.

mvh

barnevernkonsulent

Utdyp dette er De snill?

Anonymous poster hash: 6a1f7...b96

Skrevet

Men herregud da menneske! Sier seg vel selv hva du bør gjøre..

Anonymous poster hash: 27eea...f61

Skrevet

mvh

barnevernkonsulent

Utdyp dette er De snill?

Er du dum? Man blir ruset av cannabis, ergo har det ingenting i nærheten av barn å gjøre. De må jo også innhalere dette, og det er iKKe greit. 

Anonymous poster hash: 90162...7c5

Skrevet

Ja så klart, dette er helt innafor! For røyken som fyller stua, blir man ikke ruset av, og uansett gjør det jo ingen ting, barna blir sikkert bare litt trøtte. Hva er galt, liksom? Samme som barn som får alkohol hjemme, de blir sikkert avholds som voksne. Det er det masse forskning på.

Eller? Meld fra til BV med en gang!!

Anonymous poster hash: bfd73...c2a

Skrevet

Fikk brev fra barnevernet i romjula, der det sto at barnets far var pågrepet og siktet for bruk av narkotika.

De skrev i brevet, and i quote: imidlertid gjør vi oppmerksom på at det kan vurderes som omsorgssvikt hvis et barn har samvær med en forelder som ruser seg. Det kan være svært skadelig for barns psykiske helse å utsettes for foreldre eller andre voksnes rusing. Barnevernstjenesten generelle anbefaling er at barn ikke skal ha samvær med foreldre som har et rusproblem. End quote

Anonymous poster hash: 133b6...67b

Skrevet

Han røyker gress, han skyter ikke heroin. Ikke noe verre enn at han tar seg en pils. Men med tanke på røyken burde han gå ut.

Skrevet

Vet om en far som gjør dette støtt og stadig. Kona blir kjempesur, men gjør ingenting med det heller. Burde man sende inn bekymringsmelding til barnevernet for dette? Er litt usikker fordi barna er søte, veloppdragne og fungerer godt i hverdagen.

Det er din plikt og melde fra om dette til barnevernet. Jeg er selv oppvokse med en far som ruset seg forran meg som barn og greit at alt kan virke fint fra utsiden menndet sliter på barnet det kan du nesten være sikker på.

Anonymous poster hash: b6f4f...7f9

Gjest gangstersquad
Skrevet

Ærlig talt.. NEI! DET ER IKKE GREIT! Jeg er selv samboer med en eks-rusmisbruker, og han har slutta nå! Nettopp av en grunn du nevner ovenfor (BARN)! Hvis ikke mora klarer å sette ned foten (som jeg gjorde), så får de bare ta det som kommer mener jeg. 

Skrevet

Han røyker gress, han skyter ikke heroin. Ikke noe verre enn at han tar seg en pils. Men med tanke på røyken burde han gå ut.

Seriøst?

Du passer virkelig godt til nicket ditt, for du kan ikke være helt opplyst.

Les litt om skadevirkningene hasj har, og hva slags skrekkeligheter det kan utløse.

Nevner også at hasj er ULOVLIG. 

Anonymous poster hash: e9529...f7f

Skrevet

Beklager, men jeg har litt problem med å ta dette seriøst.

Du lager et innlegg for å spør om noen synes det er greit at far sitter og røyker FORAN barna? Da antar jeg vi snakker om at de er i samme rom som røyken? Er dette noe du tror mannen i gata synes er greit?? Helt seriøst??

Jeg får inntrykk av at du har hørt om noen (-foreldre) fyre opp en joint og så lager du antagelser selv. Beklager, men jeg har problem med å ta spørsmålet ditt seriøst. Og hva vet du om hva mor gjør...?

Det er selvsagt ikke greit å røyke foran eller i samme rom som barn, om det er cannabis i røyken er uvesentlig. Røyk+barn=nei!

(Om far røyker på fest, eller på en kveldstur ser JEG ikke på som problematisk så lenge mor er rusfri. Det finnes faktisk mange oppegående nordmenn som ruller en joint i stedet for å ta seg noen pils. Det er en grunn til at USA har begynt å lempe på cannabis-forbudet Jeg synes det er større grunn å melde foreldre som får fartsbøter og/eller sikrer barna i bilen dårlig til bv. )

Anonymous poster hash: 974ab...3c8

Skrevet

Beklager, men jeg har litt problem med å ta dette seriøst.

Du lager et innlegg for å spør om noen synes det er greit at far sitter og røyker FORAN barna? Da antar jeg vi snakker om at de er i samme rom som røyken? Er dette noe du tror mannen i gata synes er greit?? Helt seriøst??

Jeg får inntrykk av at du har hørt om noen (-foreldre) fyre opp en joint og så lager du antagelser selv. Beklager, men jeg har problem med å ta spørsmålet ditt seriøst. Og hva vet du om hva mor gjør...?

Det er selvsagt ikke greit å røyke foran eller i samme rom som barn, om det er cannabis i røyken er uvesentlig. Røyk+barn=nei!

(Om far røyker på fest, eller på en kveldstur ser JEG ikke på som problematisk så lenge mor er rusfri. Det finnes faktisk mange oppegående nordmenn som ruller en joint i stedet for å ta seg noen pils. Det er en grunn til at USA har begynt å lempe på cannabis-forbudet Jeg synes det er større grunn å melde foreldre som får fartsbøter og/eller sikrer barna i bilen dårlig til bv. )

Anonymous poster hash: 974ab...3c8

Helt ærlig har jeg ikke peiling. Jeg er oppvokst med at det er fullstendig normalt å ta seg en joint på en lørdag eller en fest. Jeg har alltid synes det har vært litt ubehagelig, men føler meg ikke traumatisert av å vokse opp med det. Det er derfor jeg lurer. Jeg har snakket med to venninner om dette, den ene er oppvokst i samme miljø som meg og sier at jeg ikke bør melde til bv, mens den andre synes det er helt forferdelig og synes at jeg er et dårlig menneske som ikke har meldt fra før.

Jeg er virkelig usikker for jeg vet ikke hva som vil skje om jeg melder til bv, jeg har aldri hørt noe særlig om bv annet enn her og det har vært mange skrekkhistorier. Jeg ønsker ikke denne familien noe vondt og de betyr mye for meg (særlig faren), men hvis dette i lengden påvirker barna på en dårlig måte så må jeg jo gjøre noe.

Føler at jeg blir dratt litt i begge ender nå... Faren elsker jo barna sine, jeg skjønner bare ikke hvorfor han ikke kan legge bort rusen for dem.

Btw dette miljøet er veldig rike mennesker med mye makt. Det er overraskende hvor mye dop det er i omløp i slike fine familier.

Skrevet

Du bør melde til barnevernet med en eneste gang. 
En far som jevnlig trenger å ruser seg, har det ikke godt med seg selv. Ved å melde til barnevernet hjelper du ikke bare barnet, men DU kan samtidig gjøre slik at far blir rusfri. Det "skrekkbrevet" fra barnevernet kan være en støkk som gjør at han slutter på dagen. Ja, det er ubehagelig å bli meldt, og det er en stor påkjenning, men du kan hjelpe hele familien hvis du melder.

Og hasj er jo ikke som en øl eller et glass vin.
"Men det går jo greit med én joint da" 
Nei!!!

Skrevet

Er vel ikke så veldig mange år siden en liten unge endte opp i ambulanse fordi han hadde funnet fars amfetamin hjemme, men siden dette var "ressurssterke mennesker" syntes visst barnevernet at det ikke var grunn til å gå videre med saken....

Røyker han i samme rom som barna kan de bli påvirket...

Anonymous poster hash: 6eaa0...017
Skrevet

mvh

barnevernkonsulent

Utdyp dette er De snill?

Virkestoffene sitter såpass lenge i kroppen at man da vil være jevnt ruset. Det vil hos de fleste gi atferdsendring, som igjen med sannsynlighet vil påvirke barna. Typisk er at barn opplever sine rusede foreldre som skremmende og uforutsigbare. Over tid vil det å leve i konstant beredskap i hjemmet kunne påvirke utviklingen av barnas hjerne, samt hemme dem kognitivt fordi de binder opp mye av sine mentale ressurser på beredskapen.

I dette tilfellet har du i tillegg det å utsette barna for passiv røyking av narkotisk stoff, det å skape konflikter i hjemmet og å være et rimelig dårlig eksempel i forhold til respekt for lover og regler.

Skrevet

Jeg er temmelig liberal av meg, men å røyke marihuana foran barna er absolutt IKKE ok!!

Anonymous poster hash: 6280c...b04

Gjest Antarctica
Skrevet

Oj.

Det er IKKE OK å bruke ulovlige narkotiske stoffer med barna til stede! Går det i det hele tatt an å diskutere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...