Gå til innhold

Er dette sant ang slanking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At du uansett vil gå opp til din tyngste vekt fordi kroppen etterstreber å nå denne vekten?

Om man spiser sunt og variert og trener så vil en vel ikke fyke opp dit igjen?

Anonymous poster hash: 0f6af...472

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja det har jeg lest, og det stemmer for meg

Det er vel derfor de sier at kroppen trenger 2 år på å stille seg inn når man hr gått ned, fordi kroppen husker hvordan den var

Skrevet

Det er sant at kroppen vår er programmert til å lagre fett til dårlige tider, det var sånn vi som art har klart å utvikle oss fra urmenneske og til de vi er i dag.

Så om du er overvektig, og slanker vekk det fettet så vil kroppen din ønske å lagre opp et nytt fettlag til neste sulteperiode. Kroppens gener skjønner jo ikke at den forrige sultkatastrofen var en bevisst slankekur ;)

Derfor tar det tid å stabilisere vekten, det er fakta av ca 70% av de som slanker seg går opp igjen i vekt, fordi stabiliseringen er mye vanskeligere enn selve slankingen. Men så lenge du er bevisst og ikke spiser mer enn kroppen faktisk forbrenner går du selvfølgelig ikke opp igjen i vekt. Det mange gjør feil er at de går på en streng kur, og når de når idealvekten begynner de å spise det de anser som normalt, også er det for mye, da går de opp igjen.

Anonymous poster hash: 3e85f...b5e
Skrevet

jepp, det er sant. Slankingen er den enkle biten, vedlikehold er vanskelig...

Men om man bruker tid og tålmod, kombinerer sunnere livsstil og mer aktivitet, så vil vekta gå ned. Jeg brukte 3.5år på 17 kilo, la om livsstilen litt etter litt. Og det er så enkelt at over tid så VIL en reduksjon i matinntak/økt energiforbruk gi en lavere "normalvekt"... Men effekten av og øke aktivitetsnivå f.eks fra null  til to lange gåturer i uka, vil ikke komme etter en uke, men kanskje etter et halvår kan man se at vekta er 2-3kilo lavere. Og at den er stabilt det. Og kutte ut alt godteri, unntatt på lørdager, vil også over tid gi en lavere normalvekt, og gjøre at vekta stabilt ligger enda 2-3 kilo lavere enn hva den gjorde...

Dette er fiktive tall og ting man kan gjøre, men det var slik jeg gjorde det,- og har ikke slanket meg en dag, men likevel gått ned mye. Små steg med økt aktivitet og sunnere matvaner,- har gjort at jeg fra jeg startet til i dag har gjort meg forholdsvis sunn, med en livsstil jeg ikke kunne tenkt meg da jeg startet. Jeg lever i dag som jeg for 10 år siden ville funnet ut som et "superstrengt" trenings- og matregime....Men det føles som jeg kan spise hva jeg vil,- bare ikke ALLTID, og jeg elsker og trene. Det er ingen plikt,- det er en "hverdagsflukt" :) Så jeg er virkelig en livssnyter som lever godt, har noen kilo for mye, men er i så god form som jeg ønsker og føler jeg trenger og være.

3,5år på 17 kilo er lenge, men igjen, om man under prosessen lever godt,- og ikke føler man forsaker noe, og man holder en vekt stabilt i 8 år etter det,- så har man i alle fall gjort noe riktig....Bedre og bruke tid og la det vare, enn og gå ned de 17,5 kiloene på 3-4 mndr,- som sikket hadde vært fullt mulig, men tviler på at jeg hadde hatt samme vekt i dag da..

Anonymous poster hash: 786c3...d70
Skrevet

D er derfor slanking er tull!!

Livsstilendring er d som må til!

Anonymous poster hash: 36ef4...e70

Skrevet (endret)

At du uansett vil gå opp til din tyngste vekt fordi kroppen etterstreber å nå denne vekten?

Om man spiser sunt og variert og trener så vil en vel ikke fyke opp dit igjen?

Anonymous poster hash: 0f6af...472

Har lest det samme, men også lest at om man holder seg på en spesiell vekt jevnt i over et år, så tilpasser kroppen seg denne vekta i stor grad.

Kroppen min vil være mye større enn den får lov til. Mistrives med meg selv i størrelser over 38 og når kroppen er utrent - for da føler jeg meg som en potetsekk og energiløs. Er ikke på noen streng diett, men må helt klart fortsette med trening tre ganger i uka. Og spiser ikke alt jeg kommer over - har litt selvkontroll på potetgull og godteri.

Allikevel har jeg gått ned ti kilo de siste seks månedene selv om jeg har spist kake hver helg, liker rømmegrøt og spiser fem måltider om dagen.

Endret av MrsMilla
Skrevet

D er derfor slanking er tull!!

Livsstilendring er d som må til!

Anonymous poster hash: 36ef4...e70

Jeg gikk ned 17kilo på litt over en mnd med å sulte meg selv, dette er 8år siden så tull er det ikke.

Anonymous poster hash: db064...275

Skrevet

Når man legger på seg vil kroppen danne fettceller. Når man slanker seg mister man dette fettet, men ikke cellene. (Før etter lang tid). Disse cellene er eksperter til å "grabbe til seg" fett. Dette gjør at man som tidligere overvektig lettere går opp i vekt enn personer som alltid har vært slanke.

Dessverre.

Anonymous poster hash: 12079...332

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...