Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #1 Skrevet 2. januar 2015 Jeg er bekymret for om sønnen min på 9 år har asperger, eller om det er slik 9 åringer er.. Føler meg fæl som skriver dettte om min egen sønn, men jeg ønsker jo også å hjelpe han hvis det er hjelp han trenger. Han fungerer greit på skolen (selv om lekser er en utfordring) og med de kameratene han har, men han evner ikke å få nye venner. Han er kun med venner som har samme interesse som han, og det er tv-spill og tv generelt. Han misliker alt annet, og evner ikke prate om noe annet. Jeg har forsøkt andre samtaler, men det er overhode ikke mulig. Det er vel vanlig å kunne ha en normal samtale om dagligdagse ting med en 9 åring?? Verken mannen min eller jeg aner jo ikke hva han prater om (vi spiller ikke tv-spill, men har forsøkt å se litt av det samme han ser på på tv), så dette er jo en veldig utfordrende for vi klarer ikke å få skikkelig kontakt med gutten. Han takler også svært dårlig å få plikter eller måtte forholde seg til grenser. For det betyr at han ikke får gjøre det han selv ønsker å gjøre (som tv-spill). Han er utrolig selvsentrert, det virker ikke som han har evnen til å sette seg inn i følelser til andre mennesker enn han selv. Mangel på empati er vel det rette ordet. Han evner ikke å se at hans oppførsel gjør andre mennesker lei seg eller å se at andre mennesker er lei seg. Han er heldigvis glad i dyr, noe jeg ser som et godt tegn Han tar lett ting som en rutine, for eksempel, kjøper vi softis en lørdag, tror han at dette er noe som vi skal gjøre hver eneste lørdag. Og blir skikkelig sur om dette ikke skjer lørdagen etterpå. Jeg er blitt rådløs.. jeg føler han ikke oppfører seg som andre 9 åringer jeg vet om. Men kanskje er han bare spesiell eller kanskje spillegal? Er det noen her som har erfaring innenfor området? Anonymous poster hash: 38f5b...b5c
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #2 Skrevet 2. januar 2015 HI er; Forøvrig så er det også vanskelig å oppnå blikkontakt med gutten, noe som både kan tolkes at han ser lei seg ut, men detter er noe som han gjør konstant. Han er også dårlig motorisk sett, slentrer på beina når han går og mestrer ikke noen idretter siden han ikke er motorisk flink. I tillegg så klarer han ikke skille virkelighet og fantasi enda. Han tror fremdeles på tannfeen og julenissen, samt en haug masse andre tulleting som kameratene forteller ham. Ting som ikke har mulighet til å ha rot i virkeligheten.. Anonymous poster hash: 38f5b...b5c
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #3 Skrevet 2. januar 2015 Om han har diagnose eller er bortskjemt er umulig å fastslå, men siden dere har ventet i 9 år med å undres over oppførselen kan man vel anta at det er det siste? Anonymous poster hash: 174ef...9e9
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #4 Skrevet 2. januar 2015 Om han har diagnose eller er bortskjemt er umulig å fastslå, men siden dere har ventet i 9 år med å undres over oppførselen kan man vel anta at det er det siste? Anonymous poster hash: 174ef...9e9 Anonymous poster hash: b8e93...c48
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #5 Skrevet 2. januar 2015 Om han har diagnose eller er bortskjemt er umulig å fastslå, men siden dere har ventet i 9 år med å undres over oppførselen kan man vel anta at det er det siste? Anonymous poster hash: 174ef...9e9 Bortskjemt?! Uansett, det kan jo virkelig høres ut som om det er aspergers/mild autisme? Har han alltid vært litt annerledes? Vår med gutt aspergers viste tegn allerede som baby. Men det er sikkert forskjellig fra person til person. Jeg ville absolutt ha bedt om utredning 😊 Anonymous poster hash: 4b90a...c65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå