Gå til innhold

Er det noen som legger/la 1 åringene rundt 20.00??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er litt desperate her, da mini alltid våkner 05.00. Noen ganger tidligere, ALDRI senere.

Man hører at de skal legges senest 19.00 så da har vi gjort det. Men det sliter sånt på oss! Hadde vi fått sove en time lenger om morgenen, hadde vi alle hatt litt ekstra overskudd til jobb og barnehage.

Verdt å prøve?

Anonymous poster hash: 4dcb2...da9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare å prøve, går det ikke så går det ikke. Men det tar vel litt tid før du kan merke noen effekt. Da mine barn var ca 1 år så ble ofte kl 20 før vi la dem ja, da tok de jo igjen eventuell tapt søvn på dagtid. 

Anonymous poster hash: f26cc...e82
Skrevet

Jeg har alltid lagt mine kl 8. De har aldri Vært sånne som står opp igjen 5 tiden. Her sover de gjerne til 7-8 på fri dager...

Skrevet

Er vel ingen lov som sier de må legge seg kl 19? Min legger seg 20, eller senere om hun ikke er trøtt.

Anonymous poster hash: 9c260...db8

Skrevet (endret)

Legger gjerne mini seinere og jeg. Du får ta det litt gradvis. Hører de som har morgenfugler si at de våkner like tidlig uansett, men prøv det! Jeg har aldri lagt barna så tidlig som 1900, og har heller aldri hatt barn oppe 05-06-tida. Tror det der med leggetid kl 1900 er et norsk fenomen. Og så er det typisk norsk at alle må gjøre likt.

Det er en dansk dame, Helen Lyng Hansen, som har skrevet mye fornuftig om barn og søvn.

Endret av Hjertefru
Skrevet

Har en gutt på 3 som aldri har sovet mer enn 10 timer om natten, heller ikke nå som han ikke sover på dagen lenger. Begynte tidlig å legge han 20.00 for å få sove til 6 i stedet for 5.

Men har funnet ut at grensa går omtrent der, legger vi han enda senere så tar han det ikke igjen om morgenen, men får heller for lite søvn. Prøv deg frem. :)

Anonymous poster hash: 2691b...e0e
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi testa ut nå å legge vår på 18 mnd litt senre enn 19, sånn rundt 19.15-19.20. Da sov han til 7 dagen etter. Prøvde det en ukes tid, og det gjentok seg hver dag. På nyttårsaften la vi han rett før 20, og da sov han faktisk til 07.45!! han har pleid å stå opp kl 5...

Skrevet

Takk for svar 😊

Da får vi nesten prøve det en ukes tid og se om det går.

Helsesøster mener jo at 10 timer søvn om natta er alt for lite, og at vi heller burde la han ligge til 6-7 selv om han våkner 5 😕

Hun har flere ganger sagt at dersom vi legger han 20.00, kan det godt hende han vender seg til enda mindre søvn, så jeg har vært litt redd for det.

HI

Skrevet

Takk for svar

Helsesøster mener jo at 10 timer søvn om natta er alt for lite, og at vi heller burde la han ligge til 6-7 selv om han våkner 5

Hun har flere ganger sagt at dersom vi legger han 20.00, kan det godt hende han vender seg til enda mindre søvn, så jeg har vært litt redd for det.

HI

Vi har også prøvd å la ham ligge selv om han våkner. Vet det fungerer for noen, men her har det ikke ført til noe som helst annet enn en sint og utålmodig unge og ekstra sliten mamma, så det kuttet vi ut.

Anonymous poster hash: 2691b...e0e

Skrevet

Takk for svar

Helsesøster mener jo at 10 timer søvn om natta er alt for lite, og at vi heller burde la han ligge til 6-7 selv om han våkner 5

HIAnonymous poster hash: 4dcb2...da9

Hos oss hadde det motsatt virkning, han våknet enda tidligere og sov urolig. Vi måtte bare akseptere at dagen begynte kl. 04.30-05.00 i en periode. Når han nærmet seg 2 år, kjøpte vi en kaninklokke slm viser dag og natt og "skrudde" han gradvis frem til 06.00. Nå er han 6 år og står opp kl. 06.30, året rundt, og legger seg fremdeles kl. 19.30.

Fordelen er at jeg slipper å vekke han på ukedager, og egentlig synes jeg at en uthvilt gutt mandag-fredag kompenserer for at jeg må stå tidlig opp lørdag og søndag.

Prøv noen dagerm du finner fort nok ut om det fungerer eller ikke. Dersom det ikke fungerer er mitt råd at minst en av de voksne (den som er mest A-menneske) adopterer barnets døgnrytme frem til dere kan bruke pedagogiske virkemidler (anbefaler varmt kaninklokken!) for å skyve frem døgnrytmen.

Anonymous poster hash: 5a500...298

Skrevet

Her legges ettåringen mellom og 21.00 og 22.00 og sover til 9-10 pm morgenen :D Men når hun får barnehageplass blir det selvfølgelig en annen døgnrytme

Anonymous poster hash: bf2bb...3a2

Skrevet

Min ettåring legger seg 17.30 og står opp 06.30-07.00 ca.

Skrevet

Mi legger seg mellom 18-19 og sover til 05-06.. ALDRI lenger om hu så legger seg 21

Anonymous poster hash: 48a5d...518

Skrevet

Barn er forskjellige. Jeg har 3. Førstemann la seg kl 19 og sov til 07. Nr 2 var et mareritt, la seg også kl 19 og opp 07, men med ørten oppvåkninger hele natten, sur og grinete unge 24/7 i 3 år.Minsten har fått regulere det i stor grad selv, sovnet alt fra 19 til 22, men sov alltid 11-12 timer. Nå er han snart 4, legger seg fint kl 19.30 og sover til 07-08.

Prøv dere frem.

Anonymous poster hash: e4025...5aa

Skrevet

Mine er no på feriemodus og både legg seg og står opp ein time seinare enn vanleg. Det tek nokre dagar for dei å endre døgnrytme, men det er ikkje problematisk.

Gjest Turid87
Skrevet

Vår sto opp 5 i flere mnd da vi la henne kl 18.45. Nå legger vi 19.15/30 og hun sover til 7/8. Aner ikke hvorfor, men det fungerer. Vi ble helt ødelagt av å starte dagen 5, så begynte å legge senere (prøvde også tidligere uten effekt). Det tar en stund, kanskje et par uker, så sov hun 2-3 timer lenger! Virkelig verdt et forsøk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...