Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #1 Skrevet 2. januar 2015 Fra man har sex til man "er gravid", dvs når man skulle hatt mensen, så går det ca 14 dager ikke sant? Man er vel egentlig ikke gravid før det? Er det først 14 dager etter sex at alkohol, matinntak og medisiner kan påvirke embryoet? Anonymous poster hash: 30154...90d
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #2 Skrevet 2. januar 2015 Tja, en sannhet med modifikasjoner. Selv det du spiser, drikker og tar av medisiner før befruktningen kan påvirke fosteret, og det gjelder far også. Barnet er jo et produkt av deres celler, og det er ikke uten grunn det anbefales å tenke på hva man putter i kroppen mens man er prøvere også. Medisiner du tar påvirker egget du slipper og sædcellen far produserer. Anonymous poster hash: 6a846...314
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #3 Skrevet 2. januar 2015 Ok, men hvordan kan medisinene påvirke en eggcelle, når medisinen ikke påvirker annet enn blodet (f,eks blodfortynnende)? Egget er jo laget for mange, mange år siden og har ingen kontakt med kroppen sånn sett før det fester seg? Anonymous poster hash: 30154...90d
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #4 Skrevet 2. januar 2015 Ok, men hvordan kan medisinene påvirke en eggcelle, når medisinen ikke påvirker annet enn blodet (f,eks blodfortynnende)? Egget er jo laget for mange, mange år siden og har ingen kontakt med kroppen sånn sett før det fester seg? Anonymous poster hash: 30154...90d Jeg kjenner ikke alle mekanismene i kroppen og hvordan alt fungerer, jeg vet bare at det er mange medisiner som overhodet ikke er bra å ta for gravide. Vet søsteren min fikk en medisin en gang som hun fikk streng beskjed at måtte sluttes med 3 mnd før et evt svangerskap. Jeg er ikke lege og kjenner vet ikke mer enn det jeg har lest og blitt fortalt, og det er at det er mange ting man skal være forsiktig med også mens man er prøver. Klippet fra nettet: Visste du at enkelte vanlige reseptfrie medikamenter som Ibux og Naproxen kan hemme eggløsningen? Og også føre til tidlig spontanabort hvis du har blitt gravid. Du bør i det hele tatt være forsiktig med hvilke medikamenter du tar mens du prøver å bli gravid. Forhør deg gjerne på apoteket, sjekk legemiddelhåndboka eller sjekk med legen før du tar noe. Bruker du medisiner skal du aldri slutte på dem uten samråd med lege. Enkelte medikamenter kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, og i noen tilfeller kan det være aktuelt å kutte ut eller bytte til en annen type. Snakk med legen din! Anonymous poster hash: 6a846...314
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #5 Skrevet 2. januar 2015 Jepp, jeg vet. Det er jo åpenbart snakk om en medisin, men legene jeg tilfeldigvis nevnte noe til om en hypotetisk situasjon er ,an blir gravid imens man går på medisinen var veldig rolige og mente det ikke var så farlig. Men papiret til medisinen forteller at de ikke vet virkningen osv under graviditet. Det står ingenting om befruktning etc. Anonymous poster hash: 30154...90d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå