Gå til innhold

Unger og nettbrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Kjøpte nettbrett til gutta på 4 og 6 til jul.

HVA mener dere er rimelig med tid de får tilbringe på det per dag?

Spesifiser gjerne for helg og hverdag.

Ville dere gjort forskjell på de pga. alder?

Takk for svar!

Anonymous poster hash: 4b989...a69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det vil oppleves som urimelig at de har ulik tid.

Hva med en halvtime på hverdag, en time på helg for begge?

Anonymous poster hash: 42764...b46

Skrevet

Har man gitt ungene nettbrett, ja da får de vel lov å bruke det også? En halvtime er jo ingenting...Jeg ville ikke satt opp tid for verken det ene eller andre. La ungene kose seg med nettbrettene sine uten å ta tiden. I starten har det jo nyhetenes interesse og det er fullt forståelig. Å spille spill er morsomt å tiden går fort. Etterhvert kan du jo stramme inn dersom du synes det går utover lek og andre sosiale aktiviteter.

Skrevet

Hvorfor skal du ha et strengt regime på bruken av det da?

Mine barn har nettbrett og vi har ingen spesielle regler. Så lenge de er sosiale, er sammen med venner, går på fritidsaktiviteter, er ute i frisk luft hver dag osv bekymrer jeg meg overhodet ikke for bruken av nettbrett.

Synes jeg de har sittet litt lenge passive ber jeg de skru av og finne på noe annet, men har ingen spesielle regler.

Anonymous poster hash: 176d6...7a1

Skrevet

Tror det vil oppleves som urimelig at de har ulik tid.

Hva med en halvtime på hverdag, en time på helg for begge?Anonymous poster hash: 42764...b46

Ja, jeg tenkte også at det ville bli urettferdig med ulik tid.

Halvtime med spilling/video er sikkert greit i ukedagene.

Takk for svar!

Skrevet

Har man gitt ungene nettbrett, ja da får de vel lov å bruke det også? En halvtime er jo ingenting...Jeg ville ikke satt opp tid for verken det ene eller andre. La ungene kose seg med nettbrettene sine uten å ta tiden. I starten har det jo nyhetenes interesse og det er fullt forståelig. Å spille spill er morsomt å tiden går fort. Etterhvert kan du jo stramme inn dersom du synes det går utover lek og andre sosiale aktiviteter.

Det er ikke snakk om at de ikke skal få bruke de.

Jeg tror bare det er viktig at de lærer seg å disponere tiden på nettbrettet. Spesiellt når skolen begynner for den eldste.

Fri bruk kommer ikke på tale☺

Skrevet

Her har vi også fri bruk av tv, spilling og nettbrett.

Det går helt fint og ungene er mye mer ute å leker enn de siller/bruker nettbrett.

Skrevet

Vi har ikke noen stoppeklokke-regime hos oss. Her er skjermer (tv, iPad o.l. ) lov før frokost og etter middag. I praksis vil det si en times tid totalt på hverdager, og noe lengre i helgene, kommer helt an på hva dagen ellers inneholder... Om barna spiller eller ser barne-tv styrer de selv!

På late regnværsdager og andre kosedager slakker vi på reglene. Ser familiefilm og spiser popcorn sammen midt på dagen, eller lar barna ligge å spille på iPad i fred og ro et par timer😊😊

Anonymous poster hash: c5638...233

Skrevet

Vurderer å kjøpe Ipad til gutten min når han blir 9 år. Han er av typen som fort kan bli sittende i timer om han får mulighet. Så her må vi nok sette opp tider når skolen begynner igjen. Synes ofte det blir mye altfor mye tv og data. Selv om ungene er avgårde på fritidsaktiviteter og er med venner.

En 4 åring trenger absolutt ikke nettbrett!

Anonymous poster hash: a73ac...231
Skrevet

Takk for alle svar!

Trot jeg prøver å følge godt med på bruken uten en bestemt tidsbegrensning. Ca en halvtime på hverdager er vel ikke for mye.

Måtte kjøpe til fireåringen når seksåringen fikk☺.

Lever jo i 2015.

Skrevet

Her har vi heller ikke noen fast tid. Blir mye noen dager og lite andre dager. Det fungerer fint!

Vi er veldig aktive i hverdagen, og lekser og fritidsaktiviteter/lek tar mye tid. Har derfor ikke dårlig samvittighet i det hele tatt om de sitter litt mye noen dager.  

I dag for eksempel, har det vært et forferdelig vær. Da har de sittet en god del. De dagene i jula det har vært fint ute har ikke I-paden vært rørt i det hele tatt. Når jeg synes det er nok må de uansett slå av, og det går helt fint! Ellers får de ikke spille neste gang de vil.

Jeg tror egentlig at mange som sier barna får sitte en halvtime for dag ikke klarer å håndheve det i praksis. En halvtime er jo ingenting....

Anonymous poster hash: 70008...f8d
Skrevet

Her bruker de nettbrett når det passer sånn, noen dager ingenting og andre dager mer. Mine kan se barnetv på nettbrett, kjempe fornøyde

Anonymous poster hash: 2a274...d1c

Skrevet

Har ei på 4år og hun har ingen restriksjoner. Jeg sier fra en sjelden gang om det blir for mye, men stort sett regulerer hun det selv og det var mest morro i begynnelsen.

Anonymous poster hash: 0920f...393

Skrevet

Takk for alle svar!

Trot jeg prøver å følge godt med på bruken uten en bestemt tidsbegrensning. Ca en halvtime på hverdager er vel ikke for mye.

Lever jo i 2015.

Ehh.... Nei, det må du strengt tatt ikke. Selv i 2015. Har selv en 4 åring og 6 åring, og det er virkelig mer fornuftige ting man kan kjøpe.

Anonymous poster hash: a73ac...231

Skrevet

Jeg er så sær at jeg mener de ikke skal bruke nettbrett enda, iallfall ikke hver dag :tongue:

Skrevet

Takk for alle svar!

Lever jo i 2015.Anonymous poster hash: 4b989...a69

Når jeg foreslår en halvtime så er det fordi det bør være tilpasset fireåringen. Hvis det blir feks en hel time om dagen for et så lite barn syns jeg det er mye. I tillegg til tv-tid, f eks fantorangen og barne-tv, så er det jo over to timer gloende foran en skjerm, for et barn som kanskje er våkent 10-11 timer til sammen.

Anonymous poster hash: 42764...b46

Skrevet

Min 4-åring og 2-åring bruker hver sin iPad ca 15-30 minutter på hverdager! Det er da etter middag/kveld og før vi går på badet de får bruke den! I helgene får de sitte før frokost + litt før leggetid!

Skal nevnes at de egentlig aldri ser på tv.. Fordi de heller ser på NRK super osv på ipaden! Ipaden brukes mest til tv, og veldig lite til andre ting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...