Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #1 Skrevet 1. januar 2015 Er det slik at så lenge helsepersonell har taushetsplikt så kan de snakke om hva de vil seg imellom om episoder/pasienter på jobb? F.eks: kan en sykepleier på kirurgisk avd fortelle om en pasient til en annen sykepleier som jobber på medisinsk avdeling? For meg er dette ikke greit. Anonymous poster hash: f15bc...022
snurripåsnei Skrevet 1. januar 2015 #2 Skrevet 1. januar 2015 Nei det kan de ikke så lenge personen kan identifiseres på et eller annet vis.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #3 Skrevet 1. januar 2015 De har fullstendig taushetsplikt, en skal ikke snakke om pasienter med andre en de som må vite med tanke på behandling av pasienten. Anonymous poster hash: c3391...317
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #4 Skrevet 1. januar 2015 Vi har taushetsplikt mellom avdelingene der jeg jobber.. Vi må selvsagt snakke om de om de bytter avd, men da er det jo selvsagt en grunn til det, men vi kan ikke komme i ettertid å fortelle "C" at "Kari" ble syk og feilte på det ene og det andre mens hun var på vår avd.. Vi slarver heller ikke om pasientene.. Anonymous poster hash: fb9b3...379
Iiiiik Skrevet 1. januar 2015 #5 Skrevet 1. januar 2015 Nei, det er ikke greit. Pasienten skal samtykke til samarbeid og overføring av relevant informasjon uansett. Man skal bare dele pasientinformasjon dersom det er relevant for pasientens behandling. De store sykehusene har jo også digital sporing og som ansatt kan man risikere jobben sin dersom man oppsøker journaler man ikke har noe med. Det var vel da Mette Marit fikk sitt første barn, at det ble oppdaget at veldig mange ansatte på Riksen hadde søkt etter opplysninger i journalsystemet og dette førte til ytterligere skjerping.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #6 Skrevet 1. januar 2015 Takk for svar. Ville bare høre med dere. Jeg er selv helsepersonell og opplevde da jeg ble alvorlig syk at leger/sykepleiere fra andre avdelinger visste om diagnosen. Dette til tross for poliklinisk utredning og at jeg har holdt diagnosen hemmelig. Jeg mistenker derfor at det blir litt "sensasjonelt" når sykehusets egne ansatte blir syk, det er liksom ingen grenser for hvor slarvete enkelte er. Anonymous poster hash: f15bc...022
Hjertefru Skrevet 1. januar 2015 #7 Skrevet 1. januar 2015 Nei, det er ikke greit. Ikke så lenge pasienten kan identifiseres.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #8 Skrevet 1. januar 2015 Nei, det er ikke greit. Ikke så lenge pasienten kan identifiseres. Det er ikke greit om en ikke kan identifisere pasienten heller. Anonymous poster hash: c3391...317
Hjertefru Skrevet 1. januar 2015 #9 Skrevet 1. januar 2015 Nei, det er ikke greit. Ikke så lenge pasienten kan identifiseres. Det er ikke greit om en ikke kan identifisere pasienten heller. Anonymous poster hash: c3391...317 Ikke enig. Vi som er helsepersonell har lov til å drøfte ANONYMISERTE pasienthistorier, hvordan skal vi ellers lære av hverandre? I lærebøker er tom pasienthistorier med, men de er da anonymiserte. Må ikke ta helt av ift taushetsplikt heller.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #10 Skrevet 1. januar 2015 Nei, det er ikke greit. Ikke så lenge pasienten kan identifiseres. Det er ikke greit om en ikke kan identifisere pasienten heller. Anonymous poster hash: c3391...317 Ikke enig. Vi som er helsepersonell har lov til å drøfte ANONYMISERTE pasienthistorier, hvordan skal vi ellers lære av hverandre? I lærebøker er tom pasienthistorier med, men de er da anonymiserte. Må ikke ta helt av ift taushetsplikt heller. Enig med deg! Men skal være relevant, ikke slarving og sladder. Stor forskjell. Samt at man trenger også diskusjoner for å lette egen arbeidssituasjon i noen tilfeller for å klare og stå i jobben. Anonymous poster hash: b5554...15e
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #11 Skrevet 1. januar 2015 Jobbet selv på sykehuset, ble lagt inn på kir.avd. Senere visste de fleste på andre avdelinger min sykehistorie. Har jeg vært tøff nok så hadde jeg anmeldt de for brudd på taushetsplikten... De fikk en advarsel fra avd.leder, men jeg skulle ha meldt det videre til fylkeslegen såpass at de hadde fått sin straff. Sensitive opplysninger som kom ut. Angrer nå i ettertid på at jeg ikke gjorde det. Anonymous poster hash: 94b2a...85f
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 1. januar 2015 #12 Skrevet 1. januar 2015 Nei, det er ikke greit. Ikke så lenge pasienten kan identifiseres. Det er ikke greit om en ikke kan identifisere pasienten heller. Anonymous poster hash: c3391...317 Ikke enig. Vi som er helsepersonell har lov til å drøfte ANONYMISERTE pasienthistorier, hvordan skal vi ellers lære av hverandre? I lærebøker er tom pasienthistorier med, men de er da anonymiserte. Må ikke ta helt av ift taushetsplikt heller. Jeg er helt enig. Taushetsplikten er streng, og skal være streng. Men noen tar helt av. Det er rett før de ikke kan fortelle hvor de jobber engang pga den!
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #13 Skrevet 1. januar 2015 Er selv helsepersonell. Snakker kun med de som skal behandle pasienten. Ikke noe relevant å få vite eller snakke om andre pasienter som ikke angår meg. Dette er jo ABC i taushetsplikt. Men jeg vet at det syndes dessverre. Huff nå ble jeg litt nervøst også...skal selv på utredning på nevrologisk pol og kommer til å treffe gamle kollegaer. Har byttet arb.plass men alle vet hvem jeg er da det er et lite sykehus. Ja får bare håpe de holder tett! Hvis ikke sier jeg ifra. Anonymous poster hash: eeacd...c94
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #14 Skrevet 1. januar 2015 Nei, det er ikke greit. Ikke så lenge pasienten kan identifiseres. Det er ikke greit om en ikke kan identifisere pasienten heller. Anonymous poster hash: c3391...317 Ikke enig. Vi som er helsepersonell har lov til å drøfte ANONYMISERTE pasienthistorier, hvordan skal vi ellers lære av hverandre? I lærebøker er tom pasienthistorier med, men de er da anonymiserte. Må ikke ta helt av ift taushetsplikt heller. Da må du trekke det veldig langt, for det skal ikke være mulig å gjenkjenne pasienten overhode. Anonymous poster hash: c3391...317
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #15 Skrevet 1. januar 2015 Nei, det er ikke greit. Ikke så lenge pasienten kan identifiseres. Det er ikke greit om en ikke kan identifisere pasienten heller. Anonymous poster hash: c3391...317 Å fortelle anonymiserte historier som ikke kan identifisere en pasient, er ikke ulovlig. Anonymous poster hash: 6211f...173
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå