Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #1 Skrevet 1. januar 2015 Passer vel godt å spørre nå som mange har hatt dette? Bruker de fleste bare smør, salt og pepper? Vi har alltid brukt dette + stekepose. Skal ha kalkun på lørdag istedet dette året grunnet sykdom her. Noen som har andre gode tips? 180 grader og en halvtime per kg? Anonymous poster hash: 3bc91...fc0
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #2 Skrevet 1. januar 2015 Fritert kalkun er best! Litt mye stell, men resultatet er verdt alt street☺ Anonymous poster hash: 50457...4bb
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #3 Skrevet 1. januar 2015 http://mitthusditthus.blogspot.no/2010/12/den-ultimate-kalkun-oppskriften.html?m=1 Denne! :-) Dette har seriøst forandret mitt syn på hva som er god kalkun! Jeg trodde risen ble litt for mye, men den sammen med stuffingen var fantastisk! :-) I tillegg skjærer jeg lårene nesten løs fra resten av fuglen slik at det ikke blir så lang steketid. Jeg vet det blir sagt at stuffingen forlenger steketiden og at kalkunen blir tørr, vel ikke denne! :-) Stuffingen er stekt på forhånd. Jeg dytter i tillegg litt kryddersmør under skinnet før steking, og heller over bittelitt honning de siste minuttene før kalkunen tas ut av ovnen. Dette blir rett og slett fantastisk godt! Anonymous poster hash: 731ba...153
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #4 Skrevet 1. januar 2015 Ikke legg den i saltvann hvertfall Anonymous poster hash: f2e69...765
moota m storebror&lillebror Skrevet 1. januar 2015 #5 Skrevet 1. januar 2015 Vi langsteker den i pose. Veldig enkelt. Kjøpte frøsen kalkun 22.desember. La den på benken til kvelden 23. Lagde støffing (smaken fra støffingen gir kalkunen god smak) og fylte i. Puttet kalkunen i pose, hadde noen ss smør her og der. Knyttet beina igjen og lukker posen med masse luft i. Stekte på ca 80g fra i 23 tiden om kvelden til neste formiddag. Skrudde ned til 50g. Fyrte opp varmen 1/2 time - 1 time før mat og tar av mesteparten av kraften. Lar den hvile litt før vi skjærer den. Kalkunen er super god og ikke tørr. Ønsker du litt sprøtt skinn kan du ta av eller åpne posen.
Himmel og hav Skrevet 1. januar 2015 #6 Skrevet 1. januar 2015 Jeg gjør som Gordon Ramsey (video på youtube). Det viktigste for å få saftig kalkun, uansett krydder og stekemåte, er at den får hvile etterpå. gjerne i en time før du skjærer i den. Da renner ikke all kjøttsafta ut når du kutter, og du får saftig og godt kjøtt.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #7 Skrevet 1. januar 2015 Tusen takk for flere svar må innrømme jeg ble litt solgt av den oppskriften på mitthusditthusbloggen som du anonym viste til men blir litt skremt av alt arbeidet. Er det ikke mye styr? Aldri lagd stuffing før. Fikk lyst å prøve kokosris hørtes sykt godt ut. Jeg elsker kokos HI Anonymous poster hash: 3bc91...fc0
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #8 Skrevet 1. januar 2015 Var ikke mye styr, og jeg lover at oppskriften er verd et forsøk! :-) Kokosris til kalkun var helt helt fantastisk godt! Jeg har prøvd mange oppskrifter, men har aldri vært så fornøyd før! Fornøyde gjester også forresten! :-) Prøv og fortell hvordan det gikk! Anonymous poster hash: 731ba...153
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #9 Skrevet 1. januar 2015 Ja tror jeg skal gjøre det. Tusen takk for tips :-D tror du det har noe å si om jeg kutter ut rosiner evt, både i stuffing og ris. Liker det ikke :-P tenkte å bruke stekepose da selv om det ikke står i oppskriften. Aldri hatt stuffing i kalkun før nå den stekes lengre da? Har en stor kalkun på 7,5 kg må vel stekes i evigheter. Anonymous poster hash: 3bc91...fc0
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #10 Skrevet 1. januar 2015 Droppet rosinene selv jeg, av samme grunn! ;-) Veldig veldig godt uten også! Anonymous poster hash: 731ba...153
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #11 Skrevet 1. januar 2015 Ang stuffingen er denne ferdigstekt, så den endrer ikke steketiden! Tenker ikke stekepose vil utgjøre noen forskjell! :-) Anonymous poster hash: 731ba...153
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #12 Skrevet 2. januar 2015 Takk for svar gleder meg til å prøve :-D Anonymous poster hash: 3bc91...fc0
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #13 Skrevet 2. januar 2015 Takk for svar gleder meg til å prøve :-D Anonymous poster hash: 3bc91...fc0
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #14 Skrevet 2. januar 2015 Anbefaler langtidssteking Anonymous poster hash: 67924...7f0
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #15 Skrevet 2. januar 2015 http://mitthusditthus.blogspot.no/2010/12/den-ultimate-kalkun-oppskriften.html?m=1 Denne! :-) Dette har seriøst forandret mitt syn på hva som er god kalkun! Jeg trodde risen ble litt for mye, men den sammen med stuffingen var fantastisk! :-) I tillegg skjærer jeg lårene nesten løs fra resten av fuglen slik at det ikke blir så lang steketid. Jeg vet det blir sagt at stuffingen forlenger steketiden og at kalkunen blir tørr, vel ikke denne! :-) Stuffingen er stekt på forhånd. Jeg dytter i tillegg litt kryddersmør under skinnet før steking, og heller over bittelitt honning de siste minuttene før kalkunen tas ut av ovnen. Dette blir rett og slett fantastisk godt! Anonymous poster hash: 731ba...153 Høres vanvittig godt ut Anonymous poster hash: 401e1...30c
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #16 Skrevet 2. januar 2015 Kan man ikke lettere få salmonella av å spise stuffing som er fylt i rå kalkun før steking? Stuffingen messer også med steketiden. Alton Brown's roasted turkey (søk etter video på YouTube) er saftig og god! Anonymous poster hash: 50457...4bb
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #17 Skrevet 2. januar 2015 Kan man ikke lettere få salmonella av å spise stuffing som er fylt i rå kalkun før steking? Stuffingen messer også med steketiden. Alton Brown's roasted turkey (søk etter video på YouTube) er saftig og god! Anonymous poster hash: 50457...4bb hvorfor øker det faren for salmonella? Anonymous poster hash: 401e1...30c
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #18 Skrevet 2. januar 2015 Kan man ikke lettere få salmonella av å spise stuffing som er fylt i rå kalkun før steking? Stuffingen messer også med steketiden.Alton Brown's roasted turkey (søk etter video på YouTube) er saftig og god!Anonymous poster hash: 50457...4bb hvorfor øker det faren for salmonella? Anonymous poster hash: 401e1...30c http://altonbrown.com/dont-stuff-your-thanksgiving-turkey/ Anonymous poster hash: 50457...4bb
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #19 Skrevet 2. januar 2015 Kommer nok litt an på stuffingen! :-) Denne er stekt på forhånd, og blir i tillegg stekt sammen med kalkunen i ovnen. Anonymous poster hash: 731ba...153
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #20 Skrevet 2. januar 2015 Kommer nok litt an på stuffingen! :-) Denne er stekt på forhånd, og blir i tillegg stekt sammen med kalkunen i ovnen.Anonymous poster hash: 731ba...153 Hei, så du på lenken over? Hvis du putter stuffing (rå eller stekt) i en rå kalkun, så vil den trekke inn rå "kalkun saft". Denne safta må bli varm nok til å drepe salmonellabakteriene. Når det skjer, er kalkunen tørr. Så enkelt er det bare☺ Det er sikkert en liten sannsynlighet for å få salmonella. Men det er en sjanse å ta. Anonymous poster hash: 50457...4bb
MammantilNurket Skrevet 2. januar 2015 #21 Skrevet 2. januar 2015 Jeg fyller kalkunen med eplebiter, klememtinbåter og litt finhakket sviske+tørkede aprikoser som har ligger i litt Madeira e.l. over natten. Gnir fuglen inn med meierismør, salt og pepper + litt urter, binder den opp og inn i stekepose med hele løk og hvitløk, samt litt rotgrønnsaker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå