Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #1 Skrevet 1. januar 2015 Hei. Det er en ting som forundrer meg i disse nyttårsdager. På nyttårsaften roper utrolig mange hundeeiere om at man ikke skal fyre opp raketter fordi hundene deres blir redde. Jeg selv fyrer ikke opp raketter i det hele tatt, og skulle jeg gjort det hadde jeg gjort det da det skulle skytes opp. MEN lurer på om de tenker over all den frykten de selv gir andre da de ignorerer båndtvang og roper at hunden ikke er farlig. Raketter er jo heller ikke farlig for hundene. Kanskje jeg skal rope at rakettene ikke er farlig før jeg skyter de opp, undrer på om hundene ikke ser på det som noe å være redd for de. Det er jo et like teit utsagn som at de roper at hunden ikke er farlig. Vår frykt for hund blir jo ikke hørt i det hele tatt av utrolig mange hunde eiere, men alle skal ta hensyn til de den ene dagen i året, mens de 360 andre dagene så driter mange ( ikke alle) hundeeiere i andres frykt for deres hund. Anonymous poster hash: 2b0fa...75f
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #2 Skrevet 1. januar 2015 Nå drar du alle under samme kammen. Det finnes garantert folk med den dobbeltmoralen, men jeg tror nok at folk flest er mer fornuftige enn som så. Hadde folk fulgt lover og regler for oppskyting av fyrverkeri, hadde vi sluppet denne debatten hvert år. Anonymous poster hash: f2c74...4ac
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #3 Skrevet 1. januar 2015 Står mange ikke alle, vil ikke kalle det å dra alle under en kam.... Anonymous poster hash: 2b0fa...75f
klishe89 Skrevet 1. januar 2015 #4 Skrevet 1. januar 2015 Så logikken din er at fordi noen få uansvarlige mennesker har hunden løs uten kontroll så er det greit å skremme livskiten av tusenvis av hunder i mange timer med raketter? Fin logikk! Båndtvang er ikke innført for at du og andre er redde, men av hensyn til andre dyr som er på beite, lever i skogen etc.
kristinehufine Skrevet 1. januar 2015 #5 Skrevet 1. januar 2015 Usaklig sammenlikning fordi man kan forklare til et menneske at en hund ikke er farlig og vi har en forutsetning for å forstå det som blir sagt. Jeg kan prøve å forklare til min hund at raketter ikke er farlig, men uansett har ikke hunden min forutsetning for å forstå at det ikke er farlig! En hund er et dyr og kan ikke læres noe så komplisert som at noe som er skremmende ikke er farlig. Jeg skulle ønske det var regler på at man kunne skyte raketter fra 23-01, ikke ellers. Det er ikke realistisk, men for MEG hadde det vært best for da kunne jeg feiret nyttår sammen med venner eller familie. Jeg var hjemme med hundene mine igår, fordi de er redde og de er det kjæreste jeg har. De kan ikke noe for at vi skyter opp raketter og jeg må derfor gjøre mitt for at de ikke er redde. Jeg slipper heller ikke mine hunder løse, det er i såfall er uhell om det skjer. Jeg har full forståelse for om folk er redde for mine, jeg har en som er veldig stor. Men dersom jeg kunne vært sikker på at han holdt seg ved meg og satt seg når jeg ba om det hadde jeg ikke hatt noe problem med å ha han løs!
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #6 Skrevet 1. januar 2015 Huff det var et litt usaklig innlegg Hi. Men et godt svar fra kristinehufine. Anonymous poster hash: aa6b1...c2e
Gjest Antarctica Skrevet 1. januar 2015 #7 Skrevet 1. januar 2015 Syns verken raketter eller løse hunder er så hyggelig. Hadde likt om amatør-oppsending av raketter ble forbudt. Det er ingen menneskerett å håndtere eksplosiver på fritida. Skremmende for skuddredde dyr og mennesker, og opphav til ulykker og branner. Til dem som sier at det er jo bare å fortelle folk man møter at "hunden bare vil leke" eller "den er kjempesnill" - det er jo noe stort vrøvl. Hvis du har høydeskrekk vil du ikke la deg slepe ut på kanten av Prekestolen selv om noen sier "det er ikke farlig, se så trygt det er å gå her".
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #8 Skrevet 1. januar 2015 Poenget var vel ikke at man skal stå å skrike at raketter ikke er farlig, tok det for gitt at folk skjønte det... Poenget er et frykt er en følelse man har svært lite kontroll over. Det hjelper derfor lite at man selv vet at hunden er godt dressert, eller at den ikke løper bort, for mennesket med frykten vet ikke det. selv om man informerer om det. Og btw så er det båndtvang hele året mange steder i Norge. Å den båndtvangen går også på folks frykt. Altså ikke den reelle faren, men den subjektive frykten. Jeg har lite problem med å sende opp raketter kl 24. Jeg mååå ikke sende opp raketter tidligere. Personlig sender jeg ikke opp engang. POENGET er at mange (ikke alle) hundeeiere mener at alle skal ta hensyn til at deres dyr blir redde, men de som er redde for deres løse hun eller deres hund i fleksibånd - de er bare teite? Har selv hatt hund som satt livredd under kjøkkenbordet ( med matmor aka meg) rett ved siden av. Jeg har stor forståelse for redde hunder, men mange ( IKKE ALLE) har ingen respekt for mitt barns frykt. Anonymous poster hash: 2b0fa...75f
stjertløvetann Skrevet 1. januar 2015 #9 Skrevet 1. januar 2015 Så raketter er ikke farlig for hundene? Neivel. Fortell det til min venninne som måtte avlive sin hund pga store psykiske problemer etter forrige nyttårsaften.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #10 Skrevet 1. januar 2015 Så raketter er ikke farlig for hundene? Neivel. Fortell det til min venninne som måtte avlive sin hund pga store psykiske problemer etter forrige nyttårsaften. Og hunder er farlige for mennesker. Dødsfall har forekommet der også. HIs poeng var vel at de som engasjerer seg i hundenes frykt og vil at andre skal vise hensyn en dag i året, må ta med seg menneskers frykt (for hund) en noe de bør ta hensyn til hver dag i året. Anonymous poster hash: 550a3...227
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #11 Skrevet 1. januar 2015 Vi har hund, Vi har fyrverkeri. Det gjelder å bruke hue både i forhold til det ene og det andre. Man har kontroll på hunden sin. Man bruker fyrverkeri når det er lovlig! (Dvs i noen timer på nyttårsaften) (OG man behøver ikke å kjøpe de råeste pakkene som smeller aller mest, og man kan sørge for å ha kontroll på hunden sin....) Anonymous poster hash: da32b...c66
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #12 Skrevet 1. januar 2015 Syns verken raketter eller løse hunder er så hyggelig. Hadde likt om amatør-oppsending av raketter ble forbudt. Det er ingen menneskerett å håndtere eksplosiver på fritida. Skremmende for skuddredde dyr og mennesker, og opphav til ulykker og branner. Til dem som sier at det er jo bare å fortelle folk man møter at "hunden bare vil leke" eller "den er kjempesnill" - det er jo noe stort vrøvl. Hvis du har høydeskrekk vil du ikke la deg slepe ut på kanten av Prekestolen selv om noen sier "det er ikke farlig, se så trygt det er å gå her". Så enig med deg Pashla . Heller ja til offentlig oppskyting kl 2400. Og selv om hunden "bare" lvil eke så er det noen som er redd for hunder. Opplevde en at min sønn, den gang 3 år, ble rent ned av en hund som "bare" ville leke som eieren sa. Har endt opp med at gutten er livredd hunder. Da er det ekstra fint at non parkerer hunden utenfor butikken vi skal inn i. Guttungen strigråter og nekter å gå forbi. Selv har jeg veldig respekt for hunder, selv om jeg i min tid har hatt hund selv. Vil bare føye til en ting; ja, man skal ta hensyn til hunder og andre dyr på nyttårsaften. Men til dere som er udugelige late hundeiere, plukk opp dritten etter hunden. Er ikke så innmari gøy å måtte gå slalom på gangveien fordi dere "glemte" å ta med pose. Og nei, jeg mener ikke at ALLE hundeiere er late, men jaggu er det mange av de. Konklusjon: Alle får ta hensyn til hverande :-) Anonymous poster hash: 84812...85b
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #13 Skrevet 1. januar 2015 Syns verken raketter eller løse hunder er så hyggelig. Hadde likt om amatør-oppsending av raketter ble forbudt. Det er ingen menneskerett å håndtere eksplosiver på fritida. Skremmende for skuddredde dyr og mennesker, og opphav til ulykker og branner. Til dem som sier at det er jo bare å fortelle folk man møter at "hunden bare vil leke" eller "den er kjempesnill" - det er jo noe stort vrøvl. Hvis du har høydeskrekk vil du ikke la deg slepe ut på kanten av Prekestolen selv om noen sier "det er ikke farlig, se så trygt det er å gå her". Så enig med deg Pashla . Heller ja til offentlig oppskyting kl 2400. Og selv om hunden "bare" lvil eke så er det noen som er redd for hunder. Opplevde en at min sønn, den gang 3 år, ble rent ned av en hund som "bare" ville leke som eieren sa. Har endt opp med at gutten er livredd hunder. Da er det ekstra fint at non parkerer hunden utenfor butikken vi skal inn i. Guttungen strigråter og nekter å gå forbi. Selv har jeg veldig respekt for hunder, selv om jeg i min tid har hatt hund selv. Vil bare føye til en ting; ja, man skal ta hensyn til hunder og andre dyr på nyttårsaften. Men til dere som er udugelige late hundeiere, plukk opp dritten etter hunden. Er ikke så innmari gøy å måtte gå slalom på gangveien fordi dere "glemte" å ta med pose. Og nei, jeg mener ikke at ALLE hundeiere er late, men jaggu er det mange av de. Konklusjon: Alle får ta hensyn til hverande :-) Anonymous poster hash: 84812...85b Beklager alle skrivefeilene, gikk litt fort det her. Anonymous poster hash: 84812...85b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #14 Skrevet 2. januar 2015 Så raketter er ikke farlig for hundene? Neivel. Fortell det til min venninne som måtte avlive sin hund pga store psykiske problemer etter forrige nyttårsaften. Og hunder er farlige for mennesker. Dødsfall har forekommet der også. HIs poeng var vel at de som engasjerer seg i hundenes frykt og vil at andre skal vise hensyn en dag i året, må ta med seg menneskers frykt (for hund) en noe de bør ta hensyn til hver dag i året. Anonymous poster hash: 550a3...227 BINGO!!! Takk skal du ha Anonymous poster hash: 2b0fa...75f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå