Gå til innhold

Positiv uvi-test hjemme. Negativ hos legen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Jeg er 10 uker på vei. Har aldri hatt uvi før. Har ikke de normale symptomene på uvi, men "noe" er annerledes.

Tok derfor en test her hjemme på søndag. Den ga tydelig utslag på det som heter Lekocytter.

Ringte legen mandag morgen. Tok med en ny test, som hos legen ble helt negativ...?

Den eneste forskjellen er (og det er mulig at det er hele forskjellen) at jeg tok hjemmetesten i et stort engangsglass. Hele strålen osv. Den jeg leverte til legen vasket jeg over med vaskeklut først, for så å bare ta litt av midtstrålen.

Er det mulig at den første var forurenset, eller er det noe rart her?

Jeg kan fortsatt ikke slippe tanken på at det er noe. Det kiler liksom og prikker litt oppover urinrøret. Aldri kjent lignende.

Siste jeg vil er å gå me en uvi som ikke blir behandlet, og derfor kryper opp i nytebekkende.

Anonymous poster hash: a3b94...017

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leukocytter, selvsagt.

Skrevet

Det er sannsynligvis forurensning i den første prøven . Utflod kan gi utslag på leucocytter. Men lurt å følge med siden du synes noe er annerledes.

Skrevet

Takk for svar, TanteTroll.

Mulig det var forurensing, ja. Men som du sier skal jeg følge med. Tenkte jeg skulle ta en test i morgen igjen. Er jo vanlig hverdag. Da skal jeg gjøre det etter boka ;)

Skrevet

Hadde du kun utslag på leukocytter? For at det er uvi må du ha positivt på nitritt. Leukocytter kan du ha utslag på uten at det er uvi, det kan skyldes forurensning.

Hilsen sykepleier.

Anonymous poster hash: dd472...bd7

Skrevet

Ja, kun leukocytter.

De andre 2 (nitritt og protein?) var veldig negative.

Takk for svar, sykepleier. Godt å vite til en annen gang :)

Skrevet

Nei, en må faktisk ikke ha utslag på nitritt.

Hilsen annen sykepleier.

Anonymous poster hash: 8210a...955

Skrevet

Ja, kun leukocytter.

De andre 2 (nitritt og protein?) var veldig negative.

Takk for svar, sykepleier. Godt å vite til en annen gang :)

Da har du ikke uvi 😊. Du kan evt be de sende urinen til dryrkning om du mener symptomene på uvi er såpass sterke. Allikevel skal det godt la seg gjøre at en uvi ikke slår ut på nitritt. Det er det viktigste å se på.

Anonymous poster hash: dd472...bd7

Skrevet

Det kan være forurensning i prøven, utflod kan som de over her sier gi utslag på protein og/eller leukocytter (er derfor man skal ta midtstråleprøve). Positiv nitritt sier bare at det er nitrittdannende bakterier der, du kan fremdeles ha bakterier i urinen som ikke produserer nitritt. 

Ville drukket godt med vann/juice, og tatt en ny stix. 

Anonymous poster hash: 47316...1b1
Skrevet

Takk igjen for alle svar. Litt klokere nå ;)

Skrevet

Hilsen annen sykepleier.

Anonymous poster hash: 8210a...955

Dette er korrekt. Enten har du utslag på nitritt = UVI. Evt har du utslag på leukocytter, og da 4+, altså kraftig utslag. Har har du sannsynligvis også UVI. Forskjellen ligger i bakterien. Gram negative og gram positive bakterier gir ulike utslag på testen.

Skrevet

Hilsen annen sykepleier.Anonymous poster hash: 8210a...955

Dette er korrekt. Enten har du utslag på nitritt = UVI. Evt har du utslag på leukocytter, og da 4+, altså kraftig utslag. Har har du sannsynligvis også UVI. Forskjellen ligger i bakterien. Gram negative og gram positive bakterier gir ulike utslag på testen.

90 % av mikrobene som fører til UVI omdanner nitrat til nitritt, som da kan påvises i urin. Dette er hovedsaklig gramnegative staver. De resterende 10 % er ikke "nitrat-metabolizers", men kan like fullt føre til UVI!

Anonymous poster hash: fe95b...2a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...