Gå til innhold

Ny regel fra 01.01.15 - Har man deltidsstilling fast, men

Anbefalte innlegg

Skrevet

har jobbet mer igjennom året, så har man rett på gjennomsnittsprosenten fast?

Jeg har hatt fast 30% stilling fra 1 februar i 2014, men har arbeidet gjennomsnittlig ca 80%, vil det da si at jeg har krav på 80% fast..?

Det er i så fall en sykt god nyhet for mitt vedkommende!

Anonymous poster hash: f83c2...5af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du funnet denne informasjonen? NAV?

Skrevet

Ja. Tidligere var det 4 år du måtte hatt jobbet hos samme arbeidsgiver, uten vesentlig opphold. Nå er det ett år. Så ja, du kan legge inn krav om høyere stilling.

Skrevet

Bra for dere som har noe fast da :) En ulempe for oss som ønsker fast fordi arbeidsgivere vil nå gjøre det vanskeligere for oss :(

Anonymous poster hash: 47989...a94
Skrevet

Samme regel gjelder hvis du ikke har fast stilling, men har jobbet løse vakter, vikariater, engasjement osv hos samme arbeidsgiver i minst ett år, uten vesentlig opphold.

Arbeidsgiver vil selvsagt nå begrense bruken av vikarer slik at folk ikke kan legge inn krav om fast jobb.

Skrevet

Jeg har 50% fast (fra 01.08.14), men har jobbet 80-100%. Hvis jeg fortsetter med det fram til august 2015, så kan jeg kreve å få høyere stillingsprosent der jeg jobber? Men arbeidsgiver kan vel avslå hvis det ikke er et behov...?

Skrevet

Arbeidsgiver må da dokumentere at det ikke er behov. Selv jobber jeg i helsesektoren for staten. Kan ikke skjønne hvordan de kan dokumentere at det ikke er behov.

Der bruker de ekstravakter så til de grader..

Skrevet

Om man har en mindre deltidsstilling, jobbet fullt store deler av året, men vært sykmeldt de siste par månedene .. reduserer sykmeldingsperioden stillingsberegnelsen eller spiller ikke det noen rolle?

Skrevet

Samme regel gjelder hvis du ikke har fast stilling, men har jobbet løse vakter, vikariater, engasjement osv hos samme arbeidsgiver i minst ett år, uten vesentlig opphold.

Arbeidsgiver vil selvsagt nå begrense bruken av vikarer slik at folk ikke kan legge inn krav om fast jobb.

Link til regelverk?

Anonymous poster hash: d929b...36e

Skrevet

Husk at det du har krav på er bare de ekstra løse vaktene som telles med. Har du vært i vikariat for navngitt person eller jobbet for noen som har vært syke gjelder det ikke. Sånn er det hvertfall i Karmøy kommune. Så koden er 1030 for de vaktene som talte.

Anonymous poster hash: 3f1a5...4a9

Skrevet

Jeg har 50% fast (fra 01.08.14), men har jobbet 80-100%. Hvis jeg fortsetter med det fram til august 2015, så kan jeg kreve å få høyere stillingsprosent der jeg jobber? Men arbeidsgiver kan vel avslå hvis det ikke er et behov...?

Har man jobbet i snitt 80% over betraktelig lenger tid så har jo arbeidsgiver et behov.

Snakk med fagforening, tillitsvalgt, verneombud mm, før du evnt fremmer krav til arbeidsgiver, dokumentasjon kan også være lurt.

Skrevet

Det står ingenting om at fireårsregelen er endret på Arbeidstilsynet, så jeg tviler sterkt på at dette er reelt. Det er jo en økning av midlertidig ansatte som er foreslått ikke en reduksjon. Tror du må ha misforstått HI

Anonymous poster hash: b0418...c18

Skrevet

Det står ingenting om at fireårsregelen er endret på Arbeidstilsynet, så jeg tviler sterkt på at dette er reelt. Det er jo en økning av midlertidig ansatte som er foreslått ikke en reduksjon. Tror du må ha misforstått HI

Anonymous poster hash: b0418...c18

Du tar feil. Se på følgende link:

http://www.parat.com/News.aspx?amid=358182#.VIJHAAAgLA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...