Gå til innhold

Kan jeg klare å beholde huset ved et brudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har regnet meg fram til at jeg kommer til å sitte på et lån på ca 2 550 000 kr. Jeg tjener bare 420 000 i året.

Vi har et barn han må betale bidrag for. Jeg skal ha full omsorg for barnet.Han tjener 750 000 i året, og har en sønn på 17 år han betaler bidrag for, ca 2200 per mnd. Er det noen her som kan så mye om dette at de kan anslå hvor mye han må betale i bidrag? Barnet går i småskolen.

Hvilke andre stønader har jeg krav på? Dobbel barnetrygd?

Noe mer?

I dag betaler vi ca 14 000 per mnd på huset. Hvis jeg øker lånetiden til maks, altså 40 år, vil jo den månedlige kostnaden bli mindre.

Da blir regnestykket foreløpig sånn:

Lønn 24 000

Barnetrygd 2000

Bidrag fra far ? La ss si 3000 kr. Mulig mer siden han tjener så mye mer enn meg?

Sum: 29 000 kr per mnd.

Har jeg noen som helst sjanse her?

Kommunale avgifter og annet til boligen er ca 16 000 kr per år. 3000 i sfo enda et år tror jeg. Alle forsikringer må jeg betale alene. Har ikke billån, men forsikring på hus og bil er ca 12 000 kr per år.

Hjelp.

Men jeg gleder meg til å et bedre liv uten han som har ødelagt livet mitt så lenge.

Anonymous poster hash: b09eb...60b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tjener for mye til bostøtte, og jeg tror du tjener litt for mye til å få gradert overgangsstønad også. Men så lenge du tjener under 6G så får du noe støtte til barnetilsyn så du vil få hjelp av nav til å betale sfo-regningen, de betaler 64% av regningen for deg.

Tror neppe du får mer enn 3000 kroner i bidrag, det at han betaler til et annet barn tas også med i regnskapet. Men prøv bidragskalkulatoren på nav sine sider så får du en pekepinn.

https://tjenester.nav.no/bidragsveileder/innledning?0

Spørsmålet er om banken tillater deg å sitte med så mye lån, de strekker seg gjerne langt ved samlivsbrudd for at en part skal kunne beholde huset men det krever at de har grei sikkerhet selvfølgelig. Om taksten på huset er 2,4 mill aksepter de ikke at du alene med din inntekt sitter med "lån til pipa", men har du god sikkerhet, f.eks ved at huset er taksert til over 3 mill så kan de godt akseptere det. Da taper de ingenting ved et evt tvangssalg om du ikke klarer det.

Anonymous poster hash: 0301f...255
Skrevet

Er det ikke feil at en som tjener 420 000kr/året kan få støtte til barnetilsyn, imens et par som tjener 200 000kr/året samlet ikke har rett på det uteukkende fordi de bor sammen? De har jo dårligere råd.

Anonymous poster hash: a7031...a0b

Skrevet

Er det ikke feil at en som tjener 420 000kr/året kan få støtte til barnetilsyn, imens et par som tjener 200 000kr/året samlet ikke har rett på det uteukkende fordi de bor sammen? De har jo dårligere råd.

Det kan selvfølgelig diskuteres, men et par som tjener 200.000 i året til sammen er veldig uvanlig da, hvordan får dere til å tjene så lite? Dessuten får man med en samlet inntekt på under 250.000 redusert foreldrebetaling i barnehagen (men du må jo søke om det da)

Anonymous poster hash: 0301f...255

Skrevet

Boligen har en takst på ca 4 000 000, så jeg sitter jo på en god verdi og mye sikkerhet å gå på.

hi

Skrevet

At man kan se på det som feil ja, men nå er det bare slik det er. Om så noen setter seg i den situasjonen at de kun har en årsinntekt på 100 000kr hver så er det noe annet som ikke er på nett. Dessuten så har par med så lav inntekt krav på diverse stønader de også.

Dessuten en familie med to inntekter har et potensiale til å få mye høyere inntekt enn en familie med en inntekt. Det at den familien ikke går inn for få god inntekt skal ikke andre lide for.

Hilsen ei som er i en familie med to inntekter og som har hatt LAV inntekt (bare ikke så lav som du snakker) og som har jobbet for å få en utdanning og god inntekt og som har greid det UTEN å syte over alle stønader enslige har krav på!!!!

Anonymous poster hash: e4506...5a8

Skrevet

Boligen har en takst på ca 4 000 000, så jeg sitter jo på en god verdi og mye sikkerhet å gå på.

hi

Så du tar over boligen til en verdi av 4 mill, og lånet på 2,55 mill.

Da er det et mellomlegg på 1,45 mill., og halvparten av det skal du vel betale ut din tidligere samboer med?

Altså du må betale han 725.000 i tillegg til regnestykket over

Anonymous poster hash: 1ac31...e47

Skrevet

Siden du har hovedomsorg får du lavere skatt, dette sammen med høye rentekostnader vil føre til at du i allefall får mer utbetalt i måneden. Sett opp et realistisk budsjett og se om du tror det vil fungere.

Om banken er enig blir en helt annen sak.

Anonymous poster hash: 01b56...bdc

Skrevet

Boligen har egentlig belånt med 3 200 000 om jeg legger til de 500 000 jeg har særinnbetalt. Boligen hadde takst på 3 600 000 da vi kjøpte den. Banken sier biligen nå er verd 3 720 000, men jeg tror dette er litt lav takst og ved deling vil han som skal ut garantert prøve å få så høy takst som mulig.

Men i forhold til disse helt reelle tallene skal han da bare ha 260 000 av meg og vekk med ham!

hi

Skrevet

Jeg tenker at jeg kan kjøpe ham ut, og prøve å få et avdragsfritt år mens jeg tenker over hva jeg skal gjøre med situasjonen. Hvis jeg legger alle pengene jeg har i boligen, eier jeg nok til å få avdragsfritt en periode.

For barnets del vil jeg strekke meg langt for å skape ro rundt ham.

Skrevet

Du kan nok klare det. Jeg fikk lån på 2 mill for å beholde bolig og da tjente jeg kun 350 000 i året. Men det er en stund siden da og det er vel litt vanskeligere å få lån. Men du vil få en god rente siden du har 500 000 i egenkapital alene i boligen. Du kan jo ta over først også tenke litt over hva du vil. Kanskje du heller vi kjøpe leilighet eller noe billigere senere. Du burde iallfall prøve:-)

Skrevet

Boligen har egentlig belånt med 3 200 000 om jeg legger til de 500 000 jeg har særinnbetalt. Boligen hadde takst på 3 600 000 da vi kjøpte den. Banken sier biligen nå er verd 3 720 000, men jeg tror dette er litt lav takst og ved deling vil han som skal ut garantert prøve å få så høy takst som mulig.

Men i forhold til disse helt reelle tallene skal han da bare ha 260 000 av meg og vekk med ham!

hi

Jeg skjønner ikke regnestykket ditt?

Takst:3 720 000

- EK: 500 000

= 3 220 000

- lån 2 700 000

= 520 000

/2: 260 000

260 000+ 3 200 000= 3 460 000 totalt får du da i lån, ikke 2,5 mill slik du skrev tidligere.

Anonymous poster hash: 21b00...034

Skrevet

Nei du skjønner ikke. Sikkert fordi jeg brukte omtrentlige tall og la på informasjon etterhvert.

Helt enkelt er det slik:

Vi hadde med oss 550 000 fra forrige salg, halvparten på hver. Banken sier at nåværende bolig bare har steget 120 000 siden vi kjøpte. Vi deler verdien. 275 000 + 60 000= 335 000

Lånet på boligen er ca 3 200 000. 500 000 har jeg særinnbetalt. Altså står lånet i ca 2 700 000. Boligens verdi er ca 3 700 000 i følge banken.

Skrevet

Nei du skjønner ikke. Sikkert fordi jeg brukte omtrentlige tall og la på informasjon etterhvert.

Helt enkelt er det slik:

Vi hadde med oss 550 000 fra forrige salg, halvparten på hver. Banken sier at nåværende bolig bare har steget 120 000 siden vi kjøpte. Vi deler verdien. 275 000 + 60 000= 335 000

Lånet på boligen er ca 3 200 000. 500 000 har jeg særinnbetalt. Altså står lånet i ca 2 700 000. Boligens verdi er ca 3 700 000 i følge banken.

Jeg skjønner fremdeles ikke tallene dine. Du må jo uansett kjøpe ut mannen med 335 000 og i tillegg overta hele lånet. Da får du over 3 mill i lån, ikke 2,5.

Anonymous poster hash: 21b00...034

Gjest Antarctica
Skrevet

Kan du leie ut et rom i huset, eller en del av huset?

Kan du forhandle om noen frynsegoder på jobb?

Kan du selge noe du ikke har bruk for?

Kan du forhandle om lavere forsikringspremie?

Skrevet

Helt enkelt er det slik:

Lånet på boligen er ca 3 200 000. 500 000 har jeg særinnbetalt. Altså står lånet i ca 2 700 000. Boligens verdi er ca 3 700 000 i følge banken.Anonymous poster hash: b09eb...60b

Jeg skjønner fremdeles ikke tallene dine. Du må jo uansett kjøpe ut mannen med 335 000 og i tillegg overta hele lånet. Da får du over 3 mill i lån, ikke 2,5.Anonymous poster hash: 21b00...034

Jeg har i tillegg til dette en halv mill i banken. hi

Skrevet

Hm, ja har tenkt på utleie av et rom. Sånn som boligen er nå må den som leier bruke samme kjøkken og bad som meg. Ikke ideelt, men mulig jeg må for en periode.

Kan man få lavere forsikring når man er eneforsørger? Er det mer man kan prute på som singel med barn?

hi

Skrevet

Jeg jobber i bank. Hos oss er maksgrensa 30 år på lån.

Anonymous poster hash: 7c42d...c56

Skrevet

Kan du få kausjonist på deler av lånet?

Jeg skulle egentlig hatt 2,6 i lån med samme inntekt som deg, og banken min sa ja til det hvis jeg selv mente at jeg kunne klare det. (Jeg har også EK i boligen)

Renta er veldig lav nå, så jeg ville ikke bedt om avdragsfritt (-det sender veldig dårlige signal mtp den lave renta)

Du kan få 1-2000kr i overgangsstønad hvis du oppfyller alle kravene.

Anonymous poster hash: 4de02...2ff

Skrevet

Samme som meg -du får nok et par tusen i overgangsstønad -samt halve SFO, dobbel barnetrygd og litt lavere skatt ..

Anonymous poster hash: b1883...36c

Skrevet

Samme som meg -du får nok et par tusen i overgangsstønad -samt halve SFO, dobbel barnetrygd og litt lavere skatt ..

Og vil tippe litt over 3000 i bidrag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...