HvittHus Skrevet 30. desember 2014 #1 Skrevet 30. desember 2014 Pussig spørsmål, men det er vel plass for slike også her på forumet. Datteren min skal på nyttårsfeiring hos en venninne i morgen. I huset er det vannkopper, men barnet med vannkopper vil ikke være tilstede under besøket. Er det noen fare for smitte?? Jeg kan ikke for mitt bare liv huske om de yngste ungdommene har hatt vannkopper, og da er det greit å unngå smitte nå.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #2 Skrevet 30. desember 2014 Vannkoppar er ein av dei mest smittsame sjukdomane ein kjenner. Mannen min vart smitta då han var på møte i eit lokale der det tidlegare på dagen hadde vore open barnehage, så eg vil tru det er ein liten smitterisiko i dette tilfellet og. Men ein er bere smittsam dei første dagane av sjukdomen. Ellers må dei vel gjennom vannkoppane før eller sidan, og kan hende er ikkje 2-3 veker ut i januar den verste tida? Anonymous poster hash: b0ba4...101
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #3 Skrevet 30. desember 2014 Vannkopper er kjempesmittsomt, er en grunn til at du overhodet ikke slipper inn på sykehuset annet enn evt på isolat om du har det altså... Det er heller ikke sant som det skrives over her at det bare er smittsomt de første par dagene, det er smittsomt helt til alle vannkoppene har fått skorpe på seg. Men når det syke barnet ikke er hjemme er ikke smittefaren veldig stor (selv om den er tilstede) så jeg hadde ikke vært hjemme i frykt for smitte om jeg ikke hadde bestilt en tur til Afrika om to uker eller noe annet veldig veldig viktig skjedde. Anonymous poster hash: e7645...98b
Katta i sekken Skrevet 30. desember 2014 #4 Skrevet 30. desember 2014 Akkurat ferdig med vannkopper her i huset. Man er smittsom 2-3 dager før utbruddet kommer, så selv om ingen har utbrudd når dere er der, kan de likevel være smittsomme.
HvittHus Skrevet 30. desember 2014 Forfatter #5 Skrevet 30. desember 2014 Vannkoppar er ein av dei mest smittsame sjukdomane ein kjenner. Mannen min vart smitta då han var på møte i eit lokale der det tidlegare på dagen hadde vore open barnehage, så eg vil tru det er ein liten smitterisiko i dette tilfellet og. Men ein er bere smittsam dei første dagane av sjukdomen. Ellers må dei vel gjennom vannkoppane før eller sidan, og kan hende er ikkje 2-3 veker ut i januar den verste tida? Anonymous poster hash: b0ba4...101 Ungdommene mine er på vgs og i lære, så de bør ikke være borte fra skole med mindre det er helt umulig å unngå. Barnet som er sykt fikk utbrudd for to dager siden, så da er det rimelig å anta at det er smitte over hele huset.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #6 Skrevet 30. desember 2014 Jeg fikk vannkopper etter å ha vært i samme hus, men ikke samme etasje som to barn som en liten uke etterpå hadde vannkopper. Det var åpen løsning med trapp mellom etasjene, barna var nede i 5-15 minutter før de gikk igjen. Jeg var ikke nede på et par timer, men fikk det likevel. Hvis ungdommene dine ikke har hatt vannkopper så tenker jeg at det er bedre at de får det nå enn senere - selv om det "ikke passer". Jeg var 28 år da jeg fikk vannkoppene, og jeg unner virkelig ingen å bli så dårlig av det. Så send ungdommene i bursdag også så blir de ferdig med det Anonymous poster hash: 6f95e...4ce
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #7 Skrevet 30. desember 2014 Vannkoppar er ein av dei mest smittsame sjukdomane ein kjenner. Mannen min vart smitta då han var på møte i eit lokale der det tidlegare på dagen hadde vore open barnehage, så eg vil tru det er ein liten smitterisiko i dette tilfellet og. Men ein er bere smittsam dei første dagane av sjukdomen. Ellers må dei vel gjennom vannkoppane før eller sidan, og kan hende er ikkje 2-3 veker ut i januar den verste tida? Anonymous poster hash: b0ba4...101 Ungdommene mine er på vgs og i lære, så de bør ikke være borte fra skole med mindre det er helt umulig å unngå. Barnet som er sykt fikk utbrudd for to dager siden, så da er det rimelig å anta at det er smitte over hele huset. Det er vel likevel bedre de får det nå enn f.eks når de er gravide senere i livet... Anonymous poster hash: e7645...98b
HvittHus Skrevet 30. desember 2014 Forfatter #8 Skrevet 30. desember 2014 Jeg fikk vannkopper etter å ha vært i samme hus, men ikke samme etasje som to barn som en liten uke etterpå hadde vannkopper. Det var åpen løsning med trapp mellom etasjene, barna var nede i 5-15 minutter før de gikk igjen. Jeg var ikke nede på et par timer, men fikk det likevel. Hvis ungdommene dine ikke har hatt vannkopper så tenker jeg at det er bedre at de får det nå enn senere - selv om det "ikke passer". Jeg var 28 år da jeg fikk vannkoppene, og jeg unner virkelig ingen å bli så dårlig av det. Så send ungdommene i bursdag også så blir de ferdig med det Anonymous poster hash: 6f95e...4ce Huff det hørtes ikke lovende ut. Jeg er ikke helt enig i at det bedre å få det nå enn senere. Ungdommene mine er snart voksne, og vil nok bli dårlige på samme måte som voksne. I tillegg kommer problemet med fravær. Ungdommen er veldig i tankeboksen her nå. Skulle hun velge å ikke dra, må vi ta en prat med legen om de skal vaksineres siden vi ikke klarer å finne ut/huske om de har vært smittet.
HvittHus Skrevet 30. desember 2014 Forfatter #9 Skrevet 30. desember 2014 Vannkoppar er ein av dei mest smittsame sjukdomane ein kjenner. Mannen min vart smitta då han var på møte i eit lokale der det tidlegare på dagen hadde vore open barnehage, så eg vil tru det er ein liten smitterisiko i dette tilfellet og. Men ein er bere smittsam dei første dagane av sjukdomen. Ellers må dei vel gjennom vannkoppane før eller sidan, og kan hende er ikkje 2-3 veker ut i januar den verste tida? Anonymous poster hash: b0ba4...101 Ungdommene mine er på vgs og i lære, så de bør ikke være borte fra skole med mindre det er helt umulig å unngå. Barnet som er sykt fikk utbrudd for to dager siden, så da er det rimelig å anta at det er smitte over hele huset. Det er vel likevel bedre de får det nå enn f.eks når de er gravide senere i livet... Anonymous poster hash: e7645...98b Drar hun ikke nå, vil vi vurdere vaksine når ferien er over.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #10 Skrevet 30. desember 2014 Jeg fikk vannkopper etter å ha vært i samme hus, men ikke samme etasje som to barn som en liten uke etterpå hadde vannkopper. Det var åpen løsning med trapp mellom etasjene, barna var nede i 5-15 minutter før de gikk igjen. Jeg var ikke nede på et par timer, men fikk det likevel. Hvis ungdommene dine ikke har hatt vannkopper så tenker jeg at det er bedre at de får det nå enn senere - selv om det "ikke passer". Jeg var 28 år da jeg fikk vannkoppene, og jeg unner virkelig ingen å bli så dårlig av det. Så send ungdommene i bursdag også så blir de ferdig med det Anonymous poster hash: 6f95e...4ce Huff det hørtes ikke lovende ut. Jeg er ikke helt enig i at det bedre å få det nå enn senere. Ungdommene mine er snart voksne, og vil nok bli dårlige på samme måte som voksne. I tillegg kommer problemet med fravær. Ungdommen er veldig i tankeboksen her nå. Skulle hun velge å ikke dra, må vi ta en prat med legen om de skal vaksineres siden vi ikke klarer å finne ut/huske om de har vært smittet. En enkel blodprøve hos legen viser om de er immune eller ikke. Det er ikke noe problem å sjekke om de har hatt det, men du får neppe sjekket det på nyttårsaften.... Anonymous poster hash: e7645...98b
Rafaella Skrevet 30. desember 2014 #11 Skrevet 30. desember 2014 (endret) Går det an å vaksinere mot vannkopper? Det har jeg aldri hørt om. Fravær kan man vel få legeerklæring på? Endret 30. desember 2014 av Rafaella
HvittHus Skrevet 30. desember 2014 Forfatter #12 Skrevet 30. desember 2014 Jeg fikk vannkopper etter å ha vært i samme hus, men ikke samme etasje som to barn som en liten uke etterpå hadde vannkopper. Det var åpen løsning med trapp mellom etasjene, barna var nede i 5-15 minutter før de gikk igjen. Jeg var ikke nede på et par timer, men fikk det likevel. Hvis ungdommene dine ikke har hatt vannkopper så tenker jeg at det er bedre at de får det nå enn senere - selv om det "ikke passer". Jeg var 28 år da jeg fikk vannkoppene, og jeg unner virkelig ingen å bli så dårlig av det. Så send ungdommene i bursdag også så blir de ferdig med det Anonymous poster hash: 6f95e...4ce Huff det hørtes ikke lovende ut. Jeg er ikke helt enig i at det bedre å få det nå enn senere. Ungdommene mine er snart voksne, og vil nok bli dårlige på samme måte som voksne. I tillegg kommer problemet med fravær. Ungdommen er veldig i tankeboksen her nå. Skulle hun velge å ikke dra, må vi ta en prat med legen om de skal vaksineres siden vi ikke klarer å finne ut/huske om de har vært smittet. En enkel blodprøve hos legen viser om de er immune eller ikke. Det er ikke noe problem å sjekke om de har hatt det, men du får neppe sjekket det på nyttårsaften.... Anonymous poster hash: e7645...98b Takk for info.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #13 Skrevet 30. desember 2014 Går det an å vaksinere mot vannkopper? Det har jeg aldri hørt om. Fravær kan man vel få legeerklæring på? I USA blir alle barn vaksinert mot vannkopper. Her i Norge vaksineres bare de med nedsatt immunforsvar. Anonymous poster hash: e7645...98b
Rafaella Skrevet 30. desember 2014 #14 Skrevet 30. desember 2014 Går det an å vaksinere mot vannkopper? Det har jeg aldri hørt om. Fravær kan man vel få legeerklæring på? I USA blir alle barn vaksinert mot vannkopper. Her i Norge vaksineres bare de med nedsatt immunforsvar. Anonymous poster hash: e7645...98b Ok, sikkert derfor jeg ikke har hørt om det før
HvittHus Skrevet 30. desember 2014 Forfatter #15 Skrevet 30. desember 2014 Går det an å vaksinere mot vannkopper? Det har jeg aldri hørt om. Fravær kan man vel få legeerklæring på? Ja man kan vaksinere og det er spesielt aktuelt for syke og gravide. Fravær får de selvfølgelig legeerklæring og sykemelding på, men det er uheldig å være såpass lenge borte fra vgs og lære. På en uke eller to skjer det mye læring.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #16 Skrevet 30. desember 2014 Jeg er i utredning for noe på sykehuset for tiden og der rutinesjekket de om jeg hadde hatt vannkopper, så jeg har påvist antistoffer. Ang. vaksinen mot vannkopper så vær oppmerksom på at den øker risikoen for å få helvetesild som ung. Som eldre er helvetesild som regel "bare" smertefullt, men yngre mennesker kan bli alvorlig syke av helvetesild om de får det. Uansett hva dere gjør og ikke gjør, det er å veie risiko og fordeler og ulemper opp mot hverandre. Jeg hadde ikke vært i tvil, jeg hadde nok prøvd å få det. #6 Anonymous poster hash: 6f95e...4ce
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #17 Skrevet 30. desember 2014 Vannkopper kan de få på butikken. Så slutt å tull. Vannkopper over alt nå. Og bedre å bli ferdig med det Anonymous poster hash: 1842f...2b4
HvittHus Skrevet 30. desember 2014 Forfatter #18 Skrevet 30. desember 2014 Vannkopper kan de få på butikken. Så slutt å tull. Vannkopper over alt nå. Og bedre å bli ferdig med det Anonymous poster hash: 1842f...2b4 Ja de kan få det overalt, men her er det faktisk et barn i huset med veskende kopper og da blir det litt annerledes for min del. Man oppsøker ikke smitte ukritisk i min verden. Og nei det er ikke bare å bli ferdig med det. Hadde du frivillig latt deg smitte med vannkopper som voksen??
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #19 Skrevet 30. desember 2014 Jeg fikk vannkopper som voksen og var ikke veldig syk. Kun lett feber i tillegg til prikkene. Det verste var den uendelige kløen og den er nok like ille for voksne og barn (selv om kroppen min var større og hadde plass til flere prikker). Så man må ikke bli veldig syk om man er voksen. Jeg aner ikke hvor jeg fikk smitte fra og ene sønnen min fikk også vannkopper uten at vi vet hvor det kom fra. Han gikk i barnehage da, men han var den første i barnehagen som fikk det og han hadde ikke lekt med andre barn enn de i barnehagen de siste 2-3 ukene før han fikk det, så det smitter veldig lett. Anonymous poster hash: f8855...73d
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #20 Skrevet 30. desember 2014 Herlighet - det er svært lite sannsynlig at smitte i huset vil smitte dine barn! Mitt barn lekte to dager på rad med et annet barn som fikk sine første kopper dagen etter at de hadde vært sammen - dvs dette barnet var svært smittsomt. Likevel fikk ikke mitt barn vannkopper, så det er nok mye tilfeldigheter også. Som en annen skrev over så kan man smittes i butikken, på trikken/toget/bussen så slutt å stress!! Anonymous poster hash: 5978c...f71
HvittHus Skrevet 30. desember 2014 Forfatter #21 Skrevet 30. desember 2014 Herlighet - det er svært lite sannsynlig at smitte i huset vil smitte dine barn! Mitt barn lekte to dager på rad med et annet barn som fikk sine første kopper dagen etter at de hadde vært sammen - dvs dette barnet var svært smittsomt. Likevel fikk ikke mitt barn vannkopper, så det er nok mye tilfeldigheter også. Som en annen skrev over så kan man smittes i butikken, på trikken/toget/bussen så slutt å stress!! Anonymous poster hash: 5978c...f71 Nå er det ikke jeg som stresser, men ungdommen som ikke ønsker å bli syk og borte fra skolen. Uansett takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå