Gå til innhold

regler sykepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det ikke noe regler som står i arbeidsmiljø loven etc om sykepenger ved sykmelding?
skulle gjerne hatt litt mer informasjon..
jobber for et vikarbyrå , der må man jobbe 4 uker for krav på egenmld ved sykt barn og 8 uker for egen sykdom. men det står også at man må jobbe 4 uker før man har krav på sykepenger selv om man har sykemelding fra lege?

er dette virkelig sant? kan de mene det? 
for de som blir sykemeldt i starten får de virkelig ikke noe penger da?
(i min situasjon så vet ikke arbeidsgiver at jeg er gravid enda)

takker for alle svar

Anonymous poster hash: 7bedd...a65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du går rett fra et arbeidsforhold til et annet uten opphold mellom får du fra første dag. Men da betaler nav sykepengene fra første dag og din nye arbeidsgiver fritas fra arbeidsgiverperioden.

Har du opphold mellom arbeidsgiverne får du ingenting før du har jobbet lenge nok til å ha opparbeidet deg sykepengerettigheter.

Anonymous poster hash: 842ad...415

Skrevet

Ja, dette er helt riktig.

Dette er ikke hjemlet i arbeidsmiljøloven, men i folketrygdloven.

Du kan sjekke selv på lovdata.no eller NAV.no

Reglene er selvfølgelig der for at folk ikke skal misbruke ordningen med sykepenger.

Anonymous poster hash: 8ae82...031

Skrevet

TS her -

da jeg byttet jobb 1.sept så har jeg vært i jobb hver dag. nå i julen har jeg hatt en liten "ferie" og jeg trenger virkelig sykemelding en liten periode nå.

skjønner at reglene er der for at de ikke skal misbrukes, men skal jeg da tape penger fordi jeg er syk?
har jobbet i alle mine år, men siden jeg har hatt et lite opphold nå i bemaninngsbyrået så mener de at jeg må opparbeide alt på nytt

Skrevet

TS her -

da jeg byttet jobb 1.sept så har jeg vært i jobb hver dag. nå i julen har jeg hatt en liten "ferie" og jeg trenger virkelig sykemelding en liten periode nå.

skjønner at reglene er der for at de ikke skal misbrukes, men skal jeg da tape penger fordi jeg er syk?

har jobbet i alle mine år, men siden jeg har hatt et lite opphold nå i bemaninngsbyrået så mener de at jeg må opparbeide alt på nytt

Det er ikke "de som mener" det, det er sånn trygdeloven er her i Norge. Har du hatt opphold mellom to arbeidsperioder så har du mistet trygderettighetene dine, det er derfor det er så skummelt å ta slike opphold. Skjønner jo godt at du syntes det var greit med et opphold nå i julen så du fikk litt "ferie", men du gjorde noe dumt...

Anonymous poster hash: 842ad...415

Skrevet

TS her -da jeg byttet jobb 1.sept så har jeg vært i jobb hver dag. nå i julen har jeg hatt en liten "ferie" og jeg trenger virkelig sykemelding en liten periode nå.skjønner at reglene er der for at de ikke skal misbrukes, men skal jeg da tape penger fordi jeg er syk?har jobbet i alle mine år, men siden jeg har hatt et lite opphold nå i bemaninngsbyrået så mener de at jeg må opparbeide alt på nytt Anonymous poster hash: 7bedd...a65

Det kommer helt an på hva du mener med "tatt en liten ferie"

Du mister selvfølgelig ikke sykepengerettighetene dine dersom du tar ut lovbestemt ferie.

Du mister de heller ikke dersom du har mindre enn 14 dagers opphold mellom to jobber.

Men dersom du har valgt å "ha litt fri" utenom lovbestemt ferie. Så på du jobbe 4 uker før du igjen har opparbeidet deg nye sykepengerettigheter.

Det spiller fint liten rolle om du har jobbet hver eneste dag tidligere, om du aldri har vært sykmeldt før, at du har betalt skatt i alle år, at du aldri snyter på systemet osv osv osv. Reglene er like for absolutt alle!

Anonymous poster hash: 8ae82...031

Skrevet

ts- jeg valgte ikke å ta det oppholdet.. og det er samme sykevikariatet jeg jobber for, på samme sted..
de på arbeidsplassen som har leid meg inn ba t.o.m om forlengelse av vikariatet. også er det bemanningsbyrået som sendte meg ny oppdragsbekreftelse fra 5 januar.  Føler at de jobber litt i mot.
De hadde ikke tapt noenting om jeg hadde stått videre i vikariatet uten å skrive timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...