Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #1 Skrevet 30. desember 2014 http://www.dagbladet.no/2014/12/30/kultur/kjonnsdiskriminerende/kjonnsdiskriminering/bok/litteratur/36937739/ For en utakknemlig og latterlig dame! Anonymous poster hash: cc4b7...2c1
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #2 Skrevet 30. desember 2014 http://www.dagbladet.no/2014/12/30/kultur/kjonnsdiskriminerende/kjonnsdiskriminering/bok/litteratur/36937739/ For en utakknemlig og latterlig dame! Anonymous poster hash: cc4b7...2c1 Så lenge det er i samråd med ungane, ser eg ikkje problemet. Anonymous poster hash: 41b49...be3
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #3 Skrevet 30. desember 2014 http://www.dagbladet.no/2014/12/30/kultur/kjonnsdiskriminerende/kjonnsdiskriminering/bok/litteratur/36937739/ For en utakknemlig og latterlig dame! Anonymous poster hash: cc4b7...2c1 Så lenge det er i samråd med ungane, ser eg ikkje problemet. Anonymous poster hash: 41b49...be3 Du ser ikke problemet med å gi bort julegaver på Finn hvor man snakker om at det bør brennes? Anonymous poster hash: cc4b7...2c1
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #4 Skrevet 30. desember 2014 Nei, det er god symbolikk. Kjønnsdelte barnebøker er noe stort tull! Anonymous poster hash: 378f4...276
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #5 Skrevet 30. desember 2014 Jeg er helt enig med henne, og synes det er et bra tiltak. Slikt er en uting uansett. Anonymous poster hash: b56d7...37e
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #6 Skrevet 30. desember 2014 Greit nok at d er tull med slike bøker, men diskriminerende..?.. Please!! Hva med bøker for fiskere? Bøker for hårflettere? Bilhåndbøker for hjelpeløse? ALT er diskriminerende dersom man vil d skal være d!! Bøkene er laget for å tjene penger, og mange barn liker bøkene. La jenter være jenter, og gutter gutter!! Mer diskriminerende å skulle fjerne alle skiller og presse alle inn i samme form... Er d barn som lever godt utenfor "normen", så kan de vel fint få lov til d også!! Anonymous poster hash: 98fac...6db
sug lut Skrevet 30. desember 2014 #7 Skrevet 30. desember 2014 Så pinlig å legge ut på Finn at man selv er fullstendig uten oppdragelse. Giverne føler nok på julevarmen akkurat nå. Men sånn blir det vel når mor er så opptatt av å flagge seg selv og sine korrekte holdninger i storsamfunnet, det kan jo være både heder og lønnstrinn å hente på å være korrekt nok, og til helsike med gammeltante som ga en julegave hun trodde var fin.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #8 Skrevet 30. desember 2014 Jeg må innrømme at jeg får litt mark av folk som i artikkelen. Det ER forskjell på hankjønn og hunkjønn, det er derfor vi er født som gutter og jenter, det kalles biologi Altså, jeg er enig at det er tullete med egne bøker for hvert kjønn, men seriøst? Er det noen krise? Rakner det helt for 10 åringen hennes om hun blir gjort oppmerksom på at hun er født som jente og ikke som intetkjønn? Jeg har 2 gutter og 2 jenter, og jeg oppdrar dem likt, alle må støvsuge, rydde av bordet, måke snø etc. Men nei, gutta får ikke sminke seg og bruke kjole (ikke ute blant folk) og jentene får ikke stå og tisse Det virker som jeg er ganske alene om å mene at "gutter er gutter og jenter er jenter" Anonymous poster hash: 9e317...1f8
beef sister Skrevet 30. desember 2014 #9 Skrevet 30. desember 2014 Slitsom, utakknemlig og frekk. Så hyggelig for giverne...
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #10 Skrevet 30. desember 2014 Det er klart det er mest politisk riktig å samle både rosa prinsesser og tøffe firhjulinger i samme bok, men min superrosa jente på 5 år hadde latt være å lese den halvparten av boka som omhandlet firhjulinger... Det er helt unødvendig å kalle det jentebok eller guttebok, men å ha en bok med prinsesser og en bok med dinosaurer seg jeg virkelig ingenting galt med. Min jente på 7 år elsker dinosaurer og har lest utallige bøker om dem, så å kalle det en guttebok er unødvendig, men det er jo rene fakta at det er flest jenter som velger prinsessebøker og flest gutter som velger dinosaurbøker. Som mamma selv til en jente med litt utradisjonelle valg, og en jente med veldig tradisjonelle valg ser jeg poenget med å kutte ut gutte- eller jente- tittelen på boka. Men at bøkene er delt i typiske jenteemner og gutteemner ser jeg overhodet ikke noe galt i Brenne bøker gjør jeg ikke! Anonymous poster hash: bc273...951
QueeenBeee Skrevet 30. desember 2014 #11 Skrevet 30. desember 2014 Ser ikke problemet med disse bøkene, jentene våre er veldig glade i sin "nattahistorier for gutter" bok de bryr seg ikke om at det står gutt, det er foreldrene som reagerer.
Virginia. Skrevet 30. desember 2014 #12 Skrevet 30. desember 2014 Er det bare jeg som lurer på om dette er et rent stunt, og ikke barnas ekte julegaver? Med så tydelige holdninger på området, så er det virkelig underlig om barna hennes har fått så mye av slikt. Ellers er jeg prinsipielt helt enig med henne i at så mye kjønnsdelte barnebøker og leker som markedet overstrømmes av i dag er med på å skape et kjønnsskille som overhodet ikke kan forsvares med biologi. Gutter introduseres for eksempel i barndommen, med unntak av Pippi og Ronja, nesten utelukkende for bøker og filmer med mannlige hovedpersoner. Er det rart gutter og jenter nesten ikke leker sammen på skolen, slik de gjorde for bare ti- femten år siden...? Men både barna og giverne burde ha vært skånet for en slik annonse, dersom det er ekte.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #13 Skrevet 30. desember 2014 Er det bare jeg som lurer på om dette er et rent stunt, og ikke barnas ekte julegaver? Med så tydelige holdninger på området, så er det virkelig underlig om barna hennes har fått så mye av slikt. Ellers er jeg prinsipielt helt enig med henne i at så mye kjønnsdelte barnebøker og leker som markedet overstrømmes av i dag er med på å skape et kjønnsskille som overhodet ikke kan forsvares med biologi. Gutter introduseres for eksempel i barndommen, med unntak av Pippi og Ronja, nesten utelukkende for bøker og filmer med mannlige hovedpersoner. Er det rart gutter og jenter nesten ikke leker sammen på skolen, slik de gjorde for bare ti- femten år siden...? Men både barna og giverne burde ha vært skånet for en slik annonse, dersom det er ekte. Når jeg leste det tenkte jeg at jeg virkelig håper det er et stunt og ikke noe annet. Spesielt nå med at det har havnet i media så er det isåfall veldig synd på menneskene som ga gavene om det faktisk var julegaver de fikk. Hadde det vært meg som fikk se noe slikt etter at jeg hadde gitt en gave hadde jeg blitt ekstremt skuffet og lei meg over utakknemligheten. Både jeg og ungene har fått noen gaver vi ikke setter like stor pris på som andre til jul men takker da fint for gaven og legger den bort, ikke henger ut gaven på nettet eller andre steder. I mine tanker blir det å henge ut gaven slik også å fortelle personen at man syntes de er dum/håpløs/har feil holdninger fordi de kunne finne på å gi noe slikt. At man ikke liker at slike bøker finnes er forsåvidt helt greit men man kan markere seg og det på andre måter en å eventuelt såre mennesker som har prøvd å gjøre noe positivt for barna deres. Anonymous poster hash: 0589f...72d
Todii Skrevet 30. desember 2014 #14 Skrevet 30. desember 2014 Lurer på hva giveren av gavene tenker nå
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #15 Skrevet 30. desember 2014 Jeg er helt enig med henne i at den typen inndeling av hva som passer for jenter og hva som passer for gutter er en uting. Nå har ikke jeg noen gutter, bare jenter, så jeg vet ikke hvordan det oppfattes fra den andre siden, men for mine jenter er denne inndelingen plagsom. Det er pinlig å komme på skolen med ting som er merket med "for gutter", men ingen av dem liker rosa. Fjernstyrte biler står bestandig i gutteavdelingen og føles utilgjenglig. På skolen må jentene ha rosa merker på pulten. Guttene må ha røde. Jentene får tilbud om drillkurs på SFO mens guttene får tilbud om fotball. Om det er noen av motsatt kjønn som spørr om å få være med kan de ikke nektes, men det vises tydlig at det ikke var det som er forventet av dem. De lever i et ekstremt segregert samfunn der du skal være tøff for å vise at du er noe annet enn stereotyper av en gutt eller en jente. Jeg skulle ønske slike kjønnsspesifikke produkter ble forbudte og at skolen sluttet å dele inn klassen i "gutter" og "jenter", men jeg er ikke sikker på om jeg liker reaksjonsmåten denne damen har brukt. Det dreier seg om gaver gitt av god vilje til barna hennes. Anonymous poster hash: 77980...e91
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #16 Skrevet 30. desember 2014 Mors kommentar: "Jeg tenker jo at dette kanskje er litt flaut for dem som ga oss bøkene i gave" Ehhh hvem er dette flaut for mon tro... Anonymous poster hash: ecf92...563
Katteskinnet Skrevet 30. desember 2014 #17 Skrevet 30. desember 2014 Mors kommentar: "Jeg tenker jo at dette kanskje er litt flaut for dem som ga oss bøkene i gave" Ehhh hvem er dette flaut for mon tro... Anonymous poster hash: ecf92...563 Haha, tenkte det samme. For et naut av en dame, hadde jeg handlet de julegavene hadde det virkelig blitt siste gangen.
sug lut Skrevet 30. desember 2014 #18 Skrevet 30. desember 2014 Mors kommentar: "Jeg tenker jo at dette kanskje er litt flaut for dem som ga oss bøkene i gave" Ehhh hvem er dette flaut for mon tro... Anonymous poster hash: ecf92...563 Det er jo en uttalelse hun bør føle dyp skam for, hun framstår som en tulling.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #19 Skrevet 30. desember 2014 Mange som synes synd på giverne, ser jeg... Drit nå i dem og se det større bildet da, jenter! Herregud, ikke vær så evneveike selv om dere henger på dette forumet! Det er lov å tenke kritisk for fellesskapets beste! Anonymous poster hash: 178ed...d53
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #20 Skrevet 30. desember 2014 At hun har sterke meninger om saken, enten det er i den ene eller andre retninger, er nå helt greit. Men når ble det greit å være utakknemling og respektløs og mot andre (her giverne)?? Anonymous poster hash: 11de2...3ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå