Frk B. Skrevet 30. desember 2014 #1 Skrevet 30. desember 2014 Hei damer. Jeg og sambo har pratet om å gifte oss og har kommet frem til at dette er noe vi ønsker - etterhver. :-) Jeg er nå gravid med vår første, termin om under en mnd, han har også en datter fra før som er 7 år. Noen som kan fortelle/forklare meg hva dette vil si for meg? Jeg veit at særkullbarnet har sine rettigheter, men veit ikke nøyaktig hva disse rettighetene. Vi eier en bil sammen, samt har et stort huslån. Vi er forsikret og har begunstiget hverandre, om dette har noe å si. Kan noen hjelpe meg å se/forstå hvilke rettigheter og alt anner som jeg og jentungen har? Gjerne inn med t-skje. ;-)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #2 Skrevet 30. desember 2014 .. Anonymous poster hash: f73cd...443
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #3 Skrevet 30. desember 2014 Om du dør før ditt særkullsbarn er myndig og evt kan godkjenne det kan ikke mannen din sitte i uskiftet bo, hun skal ha sin morsarv med en gang. Dere trenger derfor en forsikring som gjør det mulig for mannen å betale ut hennes arv. Han eier jo halvparten av verdiene deres, også arver han litt av dine, resten av dine verdier skal barnet ditt ha og han må da ha midler til å betale henne ut. Det holder altså ikke at dere har en gjeldsforsikring som gjør det mulig for han å sitte med huset alene, du må også ha en livsforsikring hvor han er begunstiget så han også får betalt ut nok penger til å betale ut hennes arv. Anonymous poster hash: 33479...63c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #4 Skrevet 30. desember 2014 Hvis dere ikke skriver noe spesielt, så vil barna hans arve hans del av hus/bil hvis han går bort før deg. Dvs. at du må løse ut hans del. Hvis dere skriver testamente, så kan han testamentere 1/3 del av det han eier til deg, resten skal fordeles på barna (inntil 1 million pr .barn. Hvis han eier mer enn det når han går bort, kan han gjøre hva han vil med det som er over 1 mill pr barn, men da må det være nedskrevet i et testamente) Anonymous poster hash: aaeb8...2c3
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #5 Skrevet 30. desember 2014 Om du dør før ditt særkullsbarn er myndig og evt kan godkjenne det kan ikke mannen din sitte i uskiftet bo, hun skal ha sin morsarv med en gang. Dere trenger derfor en forsikring som gjør det mulig for mannen å betale ut hennes arv. Han eier jo halvparten av verdiene deres, også arver han litt av dine, resten av dine verdier skal barnet ditt ha og han må da ha midler til å betale henne ut. Det holder altså ikke at dere har en gjeldsforsikring som gjør det mulig for han å sitte med huset alene, du må også ha en livsforsikring hvor han er begunstiget så han også får betalt ut nok penger til å betale ut hennes arv. Anonymous poster hash: 33479...63c Oi, sorry, leste at det var du som hadde særkullsbarn jeg. Men det gjelder jo det samme andre veien, når det er umyndige særkullsbarn i bildet får man ikke sitte i uskiftet bo og arven må gjøres opp med en gang. Anonymous poster hash: 33479...63c
Frk B. Skrevet 30. desember 2014 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2014 Beklager jeg henger ikke med helt. Betyr det at vi(han) må skrive et testamente selv om vi er gift? Hormoner gjør så hode ikke er helt med. ;-)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #7 Skrevet 30. desember 2014 Beklager jeg henger ikke med helt. Betyr det at vi(han) må skrive et testamente selv om vi er gift? Hormoner gjør så hode ikke er helt med. ;-) Uten testamente arver ektefellen 1/4 av verdiene og resten går til barna. Med et testamente kan han la deg arve alt som er over pliktdelsarven til barna. Anonymous poster hash: 33479...63c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå