Gå til innhold

er vi for strenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår på 10 år vil være med kameraten og foreldrene hans på hytta i morgen. De skal være der til søndag,altså fire overnattinger. Kjenner jeg er litt usikker på om det er greit. Vi kjenner ikke forelrene noe særlig,de er en god del eldre enn oss. og faren virker ganske streng. hytten er to og en halv time herfra, på hardangervidden. Jeg bekymrer meg for dårlig vær,og kolonnekjøring. han har aldri vært borte før så fire dager er lenge synes jeg. Ikke vet jeg hvor hytten ligger om noe skulle oppstå..Hva hadde dere gjort? Jeg er vel over snittet nervøs og overbeskyttende i utgangspunktet, kjenner dette er vanskelig..

Anonymous poster hash: 6ab7a...c05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit at du er engstelig og bekymrer deg, det hører med mammarollen.

Men gutten er 10 år og du kan ikke lenger la min angst begrense guttens liv. Å bli med en kompis på hytta som 10-åring er helt innafor og blir sikkert kjempegøy!

Anonymous poster hash: 571d5...d1e

Skrevet

Ungene våre hadde fått lov.

Ta en prat med foreldrene så får du greie på både beliggenhet og hva han skal ha med seg.

Anonymous poster hash: 44162...940

Skrevet

Han er 10 år og han ønsker det selv, la han nå dra!

Anonymous poster hash: c74b3...0c4
Skrevet

Synes kanskje ikke dette er den beste førstegangsovernattingen. Om han får veldig hjemlengsel kan han ikke bli hentet, feks.

Anonymous poster hash: a3feb...5c0

Skrevet

Ville pratet med begge foreldrene til gutten gjerne bedt de på kaffe slik får dere pratet og blitt kjent og du har da fått ett inntrykk av de, da kan du bestemme ut fra inntrykk og magefølelse

Skrevet

Hva er du redd for da? At de ikke kommer seg hjem? At faren kommer til å slå gutten din? At barnet får skrekkelig hjemlengsel uten at dere kan hente ham? Gå gjennom dette skikkelig i tankene og still kritiske spørsmål rundt hvor sannsynlig det er og hvor ille det kan bli. Jeg ville latt ham dra, men så er jeg heller ikke veldig engstelig av natur. Det er jo flott at han får sjansen til en hyttetur med en venn!

Skrevet

Min sønn på straks 11 år hadde fått lov. Han har vært med kamerater på hyttetur før.

Problemet kan jo bli om gutten deres plutselig vil hjem ettersom han aldri har vært borte før.

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe problem med det.

Vår 10-åring var på en ukes caminghytte- ferie i sverige med en kompis i sommer. Helt knall :)

Anonymous poster hash: b1b3f...454

Skrevet

Hehe ja jeg synes nok det er i overkant strengt å si nei til dette. ;) Han er 10 år, han vet nok selv hvordan vennens far er, og det går helt fint for noen dager.

Anonymous poster hash: 891e7...f29
Skrevet

Det eneste jeg synes er greit å være litt betenkt med er at du ikke kjenner foreldrene så godt.

Men siden din sønn vil være med så regner jeg med han føler seg trygg.

Kom til å tenke på en gang jeg var med på tur med en venninne.

Viste seg at moren var alkoholiker. Mamma og pappa visste det ikke det kom for en dag når mannen hennes ville skilles. Uansett, hun var drita hele helgen og litt "småslem" med oss barna. Lo av oss når vi falt feks. Kalte oss kløna etc.

Jeg tenkte ikke så mye over det da men ser nå at hun var skikkelig slem. Så jeg forstår veldig godt betenkeligheter mtp at du ikke kjenner de så godt.

Anonymous poster hash: d68d5...5bf

Skrevet

Jeg var på andre siden av kloden i en måned sammen med ukjente barn og voksne (CISV) når jeg var 11 år. Man vokser på alle opplevelser, la ham få lov:-)

Anonymous poster hash: 017e7...2df

Skrevet

Hadde ikke gjort det. Jeg vil være helt trygg på foreldre av venner barna skal på overnattinger/ turer med.

Anonymous poster hash: ac898...849

Skrevet

Takk for svar,dere!

Fremdeles usikker, men heller vel mot at han får dra. Skal snakke med faren i kveld for å høre litt om det virkelig er ok for de at han blir med etc...moren kommer hjem fra jobbtur i morgen så prater med henne da. Sønnen min er helt klar på at han har lyst, og mener fire dager går helt fint.Har snakket med han om hjemlengsel og savn, og tror han takler det. Blir nok verst for mor.... HI

Skrevet

Jeg hadde sagt nei om jeg ikke kjente foreldrene godt.

Synes mange foreldre er for naive i forhold til å "stole på" andre foreldre. Har noen eksempler på hvordan det kan gå..

Anonymous poster hash: 41c56...e97
Skrevet

La han dra! La sønnen din få slå ut vingene sine nå som han selv er klar for det. Det vil bare virke positivt på den videre utviklingen hans. Stor feil å begrense barna ut i fra egen (ubegrunnet frykt).

Anonymous poster hash: f046f...cac
Skrevet

Jeg hadde sagt nei om jeg ikke kjente foreldrene godt.Synes mange foreldre er for naive i forhold til å "stole på" andre foreldre. Har noen eksempler på hvordan det kan gå.. Anonymous poster hash: 41c56...e97

Vel, det er jo litt i de baner jeg har tenkt. Men de virker som skikkelige folk. Gode jobber begge to, sønnen er godt oppdradd, er glad og fornøyd, og har alt han trenger av klær og ting. han har overnattet her mange ganger. Jeg har spurt sønnen min noen testspørsmål, "liker han øl,pappaen til...?", "blir han veldig sint på ...?" og han bare,"Nei!?" det virker som om han synes han er grei. HI

Skrevet

Ja, du er for streng. 

Anonymous poster hash: 41763...6ac
Skrevet

Senk skuldrene og la han dra!

Anonymous poster hash: e16a2...fba

Skrevet

Jeg er veldig engstelig av meg når det kommer til barna. Men jeg hadde latt min 10 åring dra.

Skrevet

Jeg hadde sagt nei om jeg ikke kjente foreldrene godt.Synes mange foreldre er for naive i forhold til å "stole på" andre foreldre. Har noen eksempler på hvordan det kan gå.. Anonymous poster hash: 41c56...e97

Vel, det er jo litt i de baner jeg har tenkt. Men de virker som skikkelige folk. Gode jobber begge to, sønnen er godt oppdradd, er glad og fornøyd, og har alt han trenger av klær og ting. han har overnattet her mange ganger. Jeg har spurt sønnen min noen testspørsmål, "liker han øl,pappaen til...?", "blir han veldig sint på ...?" og han bare,"Nei!?" det virker som om han synes han er grei. HIAnonymous poster hash: 6ab7a...c05

"Liker han øl"??hva slags testspørsmål er det stille en 10-åring?

Hvis noen hadde spurt 10-åringen vår om pappan hans liker øl, så hadde han nok svart "ja".... :)

Det betyr jo ikke at han drikker øl i mengder eller i tide og utide,....

Anonymous poster hash: b1b3f...454

Skrevet

Vel, det er jo litt i de baner jeg har tenkt. Men de virker som skikkelige folk. Gode jobber begge to, sønnen er godt oppdradd, er glad og fornøyd, og har alt han trenger av klær og ting. han har overnattet her mange ganger. Jeg har spurt sønnen min noen testspørsmål, "liker han øl,pappaen til...?", "blir han veldig sint på ...?" og han bare,"Nei!?" det virker som om han synes han er grei. HI

Oioioi, dere kommer til å få noen tøffe år nå fremover når barnet skal løsrive seg litt... Dette er en helt naturlig prosess, og å bli med en kompis på hytta er en veldig uskyldig og ufarlig del av prosessen.

Pass dere for å vingeklippe gutten, det vil ødelegge for forholdet deres. Dere må gi og ta, velge hva som er greit og ikke greit. En tur på hytta med en kompis er veldig greit, men spørsmålet som kommer om noen år om å overnatte på grendehuset i nabobygda etter en fest er kanskje ikke like greit.

Dere kan ikke si nei, nei, nei, til alt ungen anser som spennende og gøy pga deres egne katastrofetanker. Da vil dere få litt av et ungdomsopprør fra en sinna og frustrert tenåring "som ikke får lov til noenting!" etterhvert.

Anonymous poster hash: 571d5...d1e

Skrevet

Hva så om det blir kolonnekjøring??

Da vet du hvertfall faren ikke har mulighet til å kjøre for fort.

Veldig lite sannsynlig at en ulykke skjer når det er kolonnekjøring ettersom de kjører utrolig sakte da.

Anonymous poster hash: 2e5af...fc3
Skrevet

Noe av det tøffeste med å ha barn, er å gi slipp! Men man er noen ganger nødt til å gå litt utenfor komfortsonen og rett og slett satse på at ting går bra.

Så lenge du har et godt inntrykk av familien syns jeg han bør få reise. Han har kanskje mobil? Og to timer unna er ikke SÅ langt, så om det skulle bli krise kan dere hente. Men det kommer helt sikkert til å gå fint og dere får en stolt og glad gutt hjem.

Skrevet

Datteren min er ofte hos en hvor faren har et alkoholproblem. Jeg tenker at skulle det være at han er full en gang rundt barna er de store nok til å klare seg selv. Datteren min tåler å se at ikke alle familier/voksene er perfekte. Nå blir ikke han voldelig da, så det er sagt. Så kan hun også i så tilfelle være en støtte for sin venninne.

Det viktigste er at de selv bor i, og kommer fra trygge hjem i hverdagen.

Anonymous poster hash: 60b2f...a3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...