Gå til innhold

4-åring som "tilfredstiller seg selv"??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et rekkverk i huset med "spiler". De siste to ukene har vår 4 år gamle datter, hatt "treningsøvelser" som hun kaller det, på rekkverket, hvor hun henger med armene over kanten, og har ett bein på hver side av "spilen" og drar beina opp mot livet. (som om hun klatrer i tau). Jeg har ikke tenkt noe særlig over det, da hun også tar situps og pushup og sier hun trener (de har minirøris i barnehagen). For et par dager siden var hun litt våt i trusen og hun sa hun hadde tisset på seg når hun trente.
Idag sier mannen min at han tror hun onanerer, og når jeg så det i kveld, ble jeg også helt sikker på det. Når hun i helgen ble våt i trusen, så er det nok iforb. med tilfredstillelsen. Hun holder på en liten stund, og så gir hun seg. Jeg spurte idag om det ikke var tungt, og hun sa nei, det føles som jeg må tisse...Jeg har ikke lagt merke til at hun onanerer i andre sammenhenger. Hva gjør vi? Jeg har lest at man ikke skal bry seg om det, event. når det skjer i offentlighet, si at hun heller kan gå og kose på rommet. men jeg tror ikke hun selv skjønner hva hun gjør, derfor kan jeg jo ikke si at hun må gå på rommet og kose. Der er det jo heller ikke rekkverk....Hvis jeg henger noe for rekkverket, vil hun slutte da? Hun kan nemlig ikke få forbi det rekkverket, uten å "trene", og hun gjør det selv om vi ser på henne. Eller skal vi bare la henne holde på? Hun har også en eldre bror på 8 som vi aldri har oppdaget slike ting med, så for oss er dette helt nytt, og vi blir litt satt ut da vi ikke vet hva vi skal gjøre.

Tips eller erfaringer?

Anonymous poster hash: d2fd1...5f0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må dere gjøre noe? Hun vet ikke selv hva gjør, hun er for liten (syns jeg) til at dere setter ord på det for henne... Ville bare latt det gått sin gang om det ikke eskalerer. Er nok en fase, så lenge hun ikke begynner i offentligheten med det.

Anonymous poster hash: 8d360...221
Skrevet

Helt vanlig at jenter i tre/fire års alderen har en slik fase.

Vil ikke gjort noe med det. I bhg gjør vi ingenting. Det går over.

Anonymous poster hash: 10079...6bf

Skrevet

Takk for svar begge to.

Men burde vi altså ikke gjøre noe for å kanskje forhindre at hun gjør det i feks barnehagen? 

Tror dere dette er noe som vil gå over av seg selv?

Merker jeg begynner å bli paranoid av dette, redd for at hun gjør slikt hele tiden når vi ikke ser henne :( Men er nok mer i mitt hode problemet sitter. For nei, hun vet jo ikke hva det er. Og ser bare ut som hun klatrer liksom. Bare redd andre skal se det og begynne å snakke om det, type barn som syns hun er rar e.l.

Anonymous poster hash: b1b1b...0fe
Skrevet

Jeg ville kanskje tatt kontakt med helsesøster og rådført meg. Det er jo et ømfintlig tema - viktig å trå varsomt fram så barnet får et sunt og normalt forhold til seksualitet. Når det uttrykkes så eksplisitt bør man være litt obs (og det er dere jo) - jeg husker en gang vi hadde en nabojente på besøk (som da var rundt sju!) og hun satt og gnikka tissen mot armlenet på sofaen mesteparten av tiden. Det var ingen tvil om hva hun gjorde og jeg følte meg såå ukomfortabel! Så på et eller annet vis og tidspunkt må barn få vite at det er noe privat og noe man gjør når man er alene på rommet sitt (og - for all del - at det er vanlig og helt greit;)). Kan dere evt ikke si det så enkelt som det?

Anonymous poster hash: efb3c...c01

Skrevet

Vår gutt på fire koser med tissen sin KONSTANT hvis han har tilgang, altså om han er naken. Jeg sier at det er fint og deilig å kose med tissen sin, men det pleier vi å gjøre på rommet, for oss selv. Da holder han opp i tjue sekunder, også begynner han igjen :D Så må jeg si det på nytt og på nytt og på nytt. Sånn går no dagan, og det går vel over etter hvert.

Enig i at det er viktig å ikke skape negativ stemning rundt det, samtidig som det er greit å lære at seksualitet er noe privat.

Hun sjuåringen hadde jeg forsøkt å snakke til på samme måte, tror jeg. Det er flauere for oss enn for dem.

Anonymous poster hash: 00c51...9e1

Skrevet

Vi har et rekkverk i huset med "spiler". De siste to ukene har vår 4 år gamle datter, hatt "treningsøvelser" som hun kaller det, på rekkverket, hvor hun henger med armene over kanten, og har ett bein på hver side av "spilen" og drar beina opp mot livet. (som om hun klatrer i tau). Jeg har ikke tenkt noe særlig over det, da hun også tar situps og pushup og sier hun trener (de har minirøris i barnehagen). For et par dager siden var hun litt våt i trusen og hun sa hun hadde tisset på seg når hun trente.

Idag sier mannen min at han tror hun onanerer, og når jeg så det i kveld, ble jeg også helt sikker på det. Når hun i helgen ble våt i trusen, så er det nok iforb. med tilfredstillelsen. Hun holder på en liten stund, og så gir hun seg. Jeg spurte idag om det ikke var tungt, og hun sa nei, det føles som jeg må tisse...Jeg har ikke lagt merke til at hun onanerer i andre sammenhenger. Hva gjør vi? Jeg har lest at man ikke skal bry seg om det, event. når det skjer i offentlighet, si at hun heller kan gå og kose på rommet. men jeg tror ikke hun selv skjønner hva hun gjør, derfor kan jeg jo ikke si at hun må gå på rommet og kose. Der er det jo heller ikke rekkverk....Hvis jeg henger noe for rekkverket, vil hun slutte da? Hun kan nemlig ikke få forbi det rekkverket, uten å "trene", og hun gjør det selv om vi ser på henne. Eller skal vi bare la henne holde på? Hun har også en eldre bror på 8 som vi aldri har oppdaget slike ting med, så for oss er dette helt nytt, og vi blir litt satt ut da vi ikke vet hva vi skal gjøre.

Tips eller erfaringer?

Anonymous poster hash: d2fd1...5f0

Dere bør nesten snakke med henne og få klarhet i henne og kanskje forklare at dette er noe privat man ikke gjør ute? Jeg må innrømme at jeg var tidlig ute selv (5-6 år i dusjen) men jeg skjønte at det skulle være hemmelig og sa det ikke til noen. Hvis hun først har oppdaget det kan dere like gjerne ta en litt "voksen" prat.

Anonymous poster hash: 984fd...d90

Skrevet

Jeg tenker at dere kan snakke litt forsiktig om det, siden hun sier hun får følelsen av å måtte tisse. Da skjønner hun jo at denne treningen er underlivsrettet. Hvorfor ikke hjelpe henne å forstå hva det er hun gjør med kroppen sin? Jeg ville snakket med helsesøster eller kanskje ped.leder i bhg om hjelp til hvordan dere skal formulere dere, eventuelt om de mener det er riktigst å la det passere umerket. Ofte går vel disse periodene over (i hvert fall på den måten at hun ikke vil gjøre det foran dere mer).

Jeg har en nevø (han er 6 nå), men han har siden treårsalderen plukket på tissen sin i alles nærvær. Han sa han klødde, og at det var så godt å klø. Han hadde alltid ereksjon da han drev på. Foreldrene lot det passere, latet som ingenting og ba alle andre om å bare overse det (når gutten ikke hørte på selvfølgelig). Nå er han 6, og har ingen grenser for hva som "er lov" eller ikke sammen med andre. I sommer gikk han naken rundt (ingen som reagerte på det, før ereksjonen dukket opp, og han satt seg på huk og begynte å kose med utstyret). Det hele er veldig ubehagelig. Foreldrene har begynt å si at han må være på rommet sitt nå, men han er ikke interessert i det, for dette er jo noe han alltid har gjort og alltid fått lov til uavhengig av hvor han er og hvem han er sammen med... 

Jeg kan nevne at jeg selv var veldig tidlig ute. Jeg husker at da jeg var 5, så var jeg "kjæreste" med en som var to år eldre. Vi lekte ofte "mor og far", og viste oss ofte nakne for hverandre, og jeg husker såvidt vi tok litt på hverandre også. Jeg husker derimot veldig godt den gangen vi PRØVDE Å TA DEN INN ! (jepp, det var å dra det vel langt). Jeg husker det så godt fordi vi ble fersket, og jeg fikk skikkelig straff hjemme. Etter det har jeg skammet meg for alle slike seksuelle ting, så det er viktig å trå varsomt... Men å også la barna forstå hvor grensene går.

Anonymous poster hash: 7eb9c...339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...