Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #1 Skrevet 29. desember 2014 Har en baby på 2 mnd.som jeg har ammet og gitt en flaske hver kveld frem til for 3 uker siden, da var jeg nødt til å gi flaske med MME en og annen gang på dagtid også....nå er det flere flasker i døgnet...:-( Når jeg klemmer kommer det bare ut litt melk og nå får jeg han ikke til å ta bryst mere, han svelger og svelger, men det høres ut som bare luft...... Tenkte det kunne ha vært nyttig med en slik nesespray man får på resept for å få melken ordentlig i gang igjen, men har ikke legetime før om 14 dager...og det blir sikkert for lenge å vente... Tro om jeg kan vente meg brystbetennelse nå som sist....da gikk det også rett vest med ammingen etter et par mnd..... Har silikon i tillegg, og da er det vell ofte man får problemer med amming...er vell mindre plass i brystene også da. Nå de siste dagene har jeg merket at jeg har NULL følelse u\i brystene fra brystvortene og ned til arrene......slik var det ikke før...uff....er bare fortvilt nå, trodde virkelig jeg skulle få til amminga denne gangen...det er jo det beste for barnet:-( Noen gode råd? Anonymous poster hash: aad15...214
MMP Skrevet 29. desember 2014 #2 Skrevet 29. desember 2014 Bare noen råd... kan hende du allerede gjør det her da Prøv å bare legg deg til noen dager, det eneste du skal gjøre er å amme + å slappe av. Drikke vann og spise sunn og god mat. Stress kan gjøre du mister maten. Du kan ringte legesekretærene, de kan be legen om å skrive ut nesespray til deg. Ingen problem. ...og... OM du ikke skulle få til ammingen, så har du jo heldigvis morsmelkerstatning Du har jo prøvd i allefall
MMP Skrevet 29. desember 2014 #3 Skrevet 29. desember 2014 Bare noen råd... kan hende du allerede gjør det her da Prøv å bare legg deg til noen dager, det eneste du skal gjøre er å amme + å slappe av. Drikke vann og spise sunn og god mat. Stress kan gjøre du mister maten. Du kan ringte legesekretærene, de kan be legen om å skrive ut nesespray til deg. Ingen problem. ...og... OM du ikke skulle få til ammingen, så har du jo heldigvis morsmelkerstatning Du har jo prøvd i allefall haha... "mister maten"... skulle stå: Mister melken
MammantilNurket Skrevet 29. desember 2014 #4 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Slapp av Ikke stress. Min melk forsvant på grunn av stress. Ble anbefalt havregrøt, rikelig med drikke og å legge babyen til brystet ofte. Prøvde litt, men ga opp. Ammingen ble ingen positiv opplevelse. Har ingen erfaring med silikon. Håper at det ordner seg for deg Det er imidlertid ikke noe nederlag å gi flaske. Det viktigeste er at babyen er god og mett - ikke hva andre mener. Det såkalte "Ammepolitiet" kan ta seg en bolle Endret 29. desember 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #5 Skrevet 29. desember 2014 Tusen takk for svar:-) Det har vært en del ekstra stress i det siste pga jul og masse unger, men tror egentlig hele tiden jeg har hatt veldig lite melk...:-S Jeg skal prøve å bli flinkere å drikke mere vann, for det er jeg ikke noe god på.....:-S Tro om jeg får ut resept fra legen uten time?Vet ikke om det går?Må kanskje snakke med jordmor da først elr?:S Anonymous poster hash: aad15...214
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. desember 2014 #6 Skrevet 29. desember 2014 Jeg fikk nesespray av legen på helsestasjonen. Ringte bare ned. Håper du får det til, vet hvor sårt det er!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 29. desember 2014 #7 Skrevet 29. desember 2014 Tusen takk for svar:-) Det har vært en del ekstra stress i det siste pga jul og masse unger, men tror egentlig hele tiden jeg har hatt veldig lite melk...:-S Jeg skal prøve å bli flinkere å drikke mere vann, for det er jeg ikke noe god på.....:-S Tro om jeg får ut resept fra legen uten time?Vet ikke om det går?Må kanskje snakke med jordmor da først elr?:S Anonymous poster hash: aad15...214 Du får resept uten time, bare forklar at du holder på p miste melken og trenger den resepten med en gang.
ulydia Skrevet 29. desember 2014 #8 Skrevet 29. desember 2014 La barnet die til han er fornøgd? Ikkje gi flaske, mao, men berre legg han til/la han ligge?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #9 Skrevet 29. desember 2014 ok skal ringe i morgen:-) får ikke til å la han ligge noe særlig, han plages så at han blir stresset og gråter... høres ut som at enten kommer melken for fort at han ikke klarer å svelge unna, eller så svelger han bare luft, må nesten være det siste pga jeg klarer jo ikke klemme ut noe nesten...kommer bare noen dråper.....:-( Anonymous poster hash: aad15...214
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #10 Skrevet 29. desember 2014 Slik nesespray øker nok desverre ikke melkemengden din. Men den gjør at melken enklere kommer ut av brystet ditt når du ammer eller pumper. Det som kan øke mengden er søvn, ro og hvile, du må prøve å ikke stresse i forhold til dette med melken, få i deg nok væske, prøv å legg barnet hyppig til brystet eller pump deg mellom ammingene. Prøv å ta godt vare på deg selv! Ellers så kan det fungere med en afipran-kur (tablettkur etter resept fra lege) og akupunktur. Ikke la deg stresse av dette. Prøv å senk skuldrene. Går det så går det, går det ikke så må du huske at du har prøvd. Barnet har fått i seg masse nyttig fra deg disse månedene. Barnet vil klare seg helt fint med MME. Hilsen en som har en jobb der hun møter disse problemene hele tiden. Og de som virkelig er for amming og kan mye om dette vet også at problemer kan oppstå og at man ikke er noen dårligere mamma om det ikke fungerer. Anonymous poster hash: 472fe...b30
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #11 Skrevet 29. desember 2014 Det er ikke noe nederlag å miste melken Anonymous poster hash: efd2f...118
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #12 Skrevet 29. desember 2014 ok skal ringe i morgen:-) får ikke til å la han ligge noe særlig, han plages så at han blir stresset og gråter... høres ut som at enten kommer melken for fort at han ikke klarer å svelge unna, eller så svelger han bare luft, må nesten være det siste pga jeg klarer jo ikke klemme ut noe nesten...kommer bare noen dråper.....:-( Anonymous poster hash: aad15...214 Klemme ut? Altså, jeg har fullammet tre barn til de var seks måneder men går aldri klart å få ut noe melk på annen måte, verken ved "klemming" eller pumping. Det eneste som kan øke produksjonen din er å spise og drikke godt, slappe av og legger babyen til OFTE. Anonymous poster hash: 64612...295
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #13 Skrevet 29. desember 2014 skal vell komme NOE om man håndpumper vell?:-S Anonymous poster hash: aad15...214
SophiesMum<3 Skrevet 30. desember 2014 #14 Skrevet 30. desember 2014 Sov mye, spis god og sunn mat, lag havregrøt, drikk masse, la baby ligge å die så lenge baby vil, la mannen ta stress og styr med evt andre barn/husvask/klesvask. Og skulle du bestemme deg for å avslutte amminga, så har du likevel gjort en flott innsats og barnet vil kose seg med flaska og MME 😊😊
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #15 Skrevet 30. desember 2014 skal vell komme NOE om man håndpumper vell?:-S Anonymous poster hash: aad15...214 Nei, det er det ingen garantier for. Barnet kan få ut mye mer enn du ser. Jeg fikk ikke ut en dråpe med pumpa, men fullammet tre barn i seks måneder hver. Anonymous poster hash: a97be...2ff
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 30. desember 2014 #16 Skrevet 30. desember 2014 skal vell komme NOE om man håndpumper vell?:-S Anonymous poster hash: aad15...214 Jeg klarte aldri å verken håndmelke eller pumpe ut melk. Likevel så har jeg fullammet til 5 mnd med 2 stk. Jeg vet om flere som har hatt det likedan. Så det skal du ikke bruke som indikator på om du har nok melk😊 om du vil prøve å øke mengden så må du følge rådene du har fått her. Kutt ut flasken, sov så mye du kan, amm mye på natten(gjerne mens du sover😝), og prøv å slapp av og stol på at kroppen din klarer det. Og om det ikke går så gjør det heller ingenting😊
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #17 Skrevet 30. desember 2014 Har en baby på 2 mnd.som jeg har ammet og gitt en flaske hver kveld frem til for 3 uker siden, da var jeg nødt til å gi flaske med MME en og annen gang på dagtid også....nå er det flere flasker i døgnet...:-( Når jeg klemmer kommer det bare ut litt melk og nå får jeg han ikke til å ta bryst mere, han svelger og svelger, men det høres ut som bare luft...... Tenkte det kunne ha vært nyttig med en slik nesespray man får på resept for å få melken ordentlig i gang igjen, men har ikke legetime før om 14 dager...og det blir sikkert for lenge å vente... Tro om jeg kan vente meg brystbetennelse nå som sist....da gikk det også rett vest med ammingen etter et par mnd..... Har silikon i tillegg, og da er det vell ofte man får problemer med amming...er vell mindre plass i brystene også da. Nå de siste dagene har jeg merket at jeg har NULL følelse u\i brystene fra brystvortene og ned til arrene......slik var det ikke før...uff....er bare fortvilt nå, trodde virkelig jeg skulle få til amminga denne gangen...det er jo det beste for barnet:-( Noen gode råd? Anonymous poster hash: aad15...214 Lykke til med resten av livet om dette er et nederlag 😆 Anonymous poster hash: f7f7a...f4a
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #18 Skrevet 30. desember 2014 Her har du fått mange gode råd! Det at du "mister"melka er som oftest en myte! De ALLER fleste har nok melk til sitt barn. Men pga økedøgn o.l. er det mange som tror de ikke har nok melk. Jeg har selv fullammet to barn i 6 mnd og delammet videre i 19 mnd og til nå 11 mnd med minste. Det krever jo at du drikker og spiser nok selv og gir babyen melk når den vil ha og så lenge den vil ha. Noen ganger føles det som at jeg ammet konstant, spes om kveldene, da har man mindre melk men den er feitere. Jeg ville kutta gradvis ned på flaska, tilbudt melk ofte og fått nesespray, så ordner det seg nok Som mange andre skriver kan du hverken bruke hvor mye du greier å skvise ut eller hvor fulle brystene kjennes ut som indikator på om du har nok melk. Babyen suger mer effektivt enn noen pumpe/hånd! Anonymous poster hash: ee479...d27
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #19 Skrevet 30. desember 2014 Har en baby på 2 mnd.som jeg har ammet og gitt en flaske hver kveld frem til for 3 uker siden, da var jeg nødt til å gi flaske med MME en og annen gang på dagtid også....nå er det flere flasker i døgnet...:-( Når jeg klemmer kommer det bare ut litt melk og nå får jeg han ikke til å ta bryst mere, han svelger og svelger, men det høres ut som bare luft...... Tenkte det kunne ha vært nyttig med en slik nesespray man får på resept for å få melken ordentlig i gang igjen, men har ikke legetime før om 14 dager...og det blir sikkert for lenge å vente... Tro om jeg kan vente meg brystbetennelse nå som sist....da gikk det også rett vest med ammingen etter et par mnd..... Har silikon i tillegg, og da er det vell ofte man får problemer med amming...er vell mindre plass i brystene også da. Nå de siste dagene har jeg merket at jeg har NULL følelse u\i brystene fra brystvortene og ned til arrene......slik var det ikke før...uff....er bare fortvilt nå, trodde virkelig jeg skulle få til amminga denne gangen...det er jo det beste for barnet:-( Noen gode råd?Anonymous poster hash: aad15...214 Lykke til med resten av livet om dette er et nederlag Anonymous poster hash: f7f7a...f4a For en slem kommentar. Jeg slet med amming med nummer 1 og jeg har aldri følt meg så mislykket. Klarte ikke tenke rasjonelt og følte meg som verdens dårligste mor som ikke klarte å gi barnet mitt mat. "Alle" andre fikk det jo til så jeg måtte jo være verdens minst egnede mor. Kjære HI, av og til forsvinner melken og de som sier at det'bare' er å hvile og drikke godt vet ikke hva de snakker om. Gjør et forsøk med rådene du får her. Dersom det ikke går så legg puppen på hylla og ta frem flasken med GOD samvittighet. Du er en god mor selv uten pupp Anonymous poster hash: 57cd5...94f
Miamimom Skrevet 30. desember 2014 #20 Skrevet 30. desember 2014 Her har du fått mange gode råd! Det at du "mister"melka er som oftest en myte! De ALLER fleste har nok melk til sitt barn. Men pga økedøgn o.l. er det mange som tror de ikke har nok melk. Jeg har selv fullammet to barn i 6 mnd og delammet videre i 19 mnd og til nå 11 mnd med minste. Det krever jo at du drikker og spiser nok selv og gir babyen melk når den vil ha og så lenge den vil ha. Noen ganger føles det som at jeg ammet konstant, spes om kveldene, da har man mindre melk men den er feitere. Jeg ville kutta gradvis ned på flaska, tilbudt melk ofte og fått nesespray, så ordner det seg nok Som mange andre skriver kan du hverken bruke hvor mye du greier å skvise ut eller hvor fulle brystene kjennes ut som indikator på om du har nok melk. Babyen suger mer effektivt enn noen pumpe/hånd! Anonymous poster hash: ee479...d27 Veldig godt skrevet!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #21 Skrevet 30. desember 2014 Jeg har heller aldri klart å få melken ut på egenhånd eller med pumpe, har prøvd både manuell og elektrisk. Så det sier ingenting om mengden. Jeg har også silikon og spurte legen før jeg tok det, om hvordan det gikk med amming etterpå (fordi jeg hadde ikke tatt hadde det vært stor sannsynlighet for at det ikke skulle gå). Han sa at det var sjelden at det var problemer med det (har under musklen, så kjertlene blir skånet), det var ved brystredusjon at det var større sjanse for problemer vedr amming. Vi med silikon kan ha litt midre plass til melka, men melken produseres hele tiden, så det er ikke fare for at barnet får for lite, men vi kan kjenne brystspreng litt før andre uten silikon. Jeg fullammet i 6 måneder og ammer fremdeles - nå er han 1 år Trodde mange ganger den første tiden at jeg ikke hadde nok melk, men ble anbefalt å ikke ta erstatning, for barnet kunne da bli "bortskjemt" fordi melken kom raskere i tillegg så produserer vi melk etter etterspørsel - så hvis etterspørselen blir mindre pga bruk av erstatning så får man mindre melk. Av drikke så anbefales det faktisk øl.. Altså ASLKOHOLFRI. Jeg drakk mye en type som heter Erdringer - kjempegod! Det er visstnok blant annet masse b-vitaminer som er gunstig når man ammer. Ellers er det som de andre sier, nok vann og godt med mat. Slutt å stress, barnet får det den skal ha (følg med på vektkurve, snakk med helsesøster). Prøv andre ammestillinger. Hva med å ligge avslappet i sengen og amme når du ligger på siden. Da kan du ligge å stryke ungen og kose med den Lykke til!! Anonymous poster hash: f9261...30c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå