Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #1 Skrevet 29. desember 2014 Jeg vurderer å flytte sørover til sommeren (er fra Finnmark), og har tenkt litt på området Skien/Porsgrunn. Er da ferdig utdannet og vil prøve noe nytt, og komme meg bort fra en eviglang vinter Er det lett å komme i kontakt med folk?Hvordan er det med tilgang til kollektivtransport, barnehager, skoler? Lett å finne seg jobb? Selv er jeg 22 år og har ei datter som vil være 1,5 år til sommeren. Grunnen til at jeg faktisk vurderer å flytte dit, er lave bokostnader i forhold til Oslo og de andre store byene rundt. Kom gjerne med gode tips og råd, og andre "ungdomsplasser" i det området som jeg også burde vurdere Anonymous poster hash: f507b...f7d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #2 Skrevet 29. desember 2014 Det med lave bokostnader er det eneste positive ved disse stedene. Ville satset på et annet sted om jeg var deg. Anonymous poster hash: 788cc...755
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #3 Skrevet 29. desember 2014 Jeg bor i Porsgrunn og vil anbefale Porsgrunn fremfor Skien. Lett å komme i kontakt med folk (Jeg flyttet hit for fem år siden og folk var veldig hyggelige!) Det går buss hvert ca. hvert 10-15 minutt. Hvor lett det er å få seg jobb kommer helt an på utdanning og lignende, vil jeg tro. Vet ikke hvilket område du ville flyttet til? Anonymous poster hash: 4ec3a...b0d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #4 Skrevet 29. desember 2014 Det med lave bokostnader er det eneste positive ved disse stedene. Ville satset på et annet sted om jeg var deg. Anonymous poster hash: 788cc...755 Det eneste positive? Virkelig? Anonymous poster hash: 4ec3a...b0d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #5 Skrevet 29. desember 2014 Det med lave bokostnader er det eneste positive ved disse stedene. Ville satset på et annet sted om jeg var deg. Anonymous poster hash: 788cc...755 Det eneste positive? Virkelig? Anonymous poster hash: 4ec3a...b0d Virkelig. Anonymous poster hash: 788cc...755
Sint naken biltyv Skrevet 29. desember 2014 #6 Skrevet 29. desember 2014 Jeg har bodd i Porsgrunn, Skien, Horten, Sandefjord, Stokke, Tønsberg, Oslo og Akershus. Ville valgt Sandefjord eller Stokke😊 Bor selv oppi gokk nå og vi vurderer å flytte tilbake til Stokke eller Sandefjord.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #7 Skrevet 29. desember 2014 Det med lave bokostnader er det eneste positive ved disse stedene. Ville satset på et annet sted om jeg var deg. Anonymous poster hash: 788cc...755 Det eneste positive? Virkelig? Anonymous poster hash: 4ec3a...b0d Virkelig. Anonymous poster hash: 788cc...755 Kan jeg spørre hvorfor du sier det? Anonymous poster hash: 4ec3a...b0d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #8 Skrevet 29. desember 2014 Det med lave bokostnader er det eneste positive ved disse stedene. Ville satset på et annet sted om jeg var deg. Anonymous poster hash: 788cc...755 Hva er det som gjør at du ikke liker disse stedene? Er det folkene, fritidstilbudene, skolene, transport? Jeg ønsker egentlig bare litt praktisk informasjon for å finne ut hva som kan passe best for oss, og selv om du ikke liker det kan det hende det ikke har så veldig stor betydning for min del? Hi Anonymous poster hash: f507b...f7d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #9 Skrevet 29. desember 2014 Jeg har bodd i Porsgrunn, Skien, Horten, Sandefjord, Stokke, Tønsberg, Oslo og Akershus. Ville valgt Sandefjord eller Stokke😊 Bor selv oppi gokk nå og vi vurderer å flytte tilbake til Stokke eller Sandefjord. Jeg er oppvokst i Sandefjord men flyttet når jeg var 21. Kunne aldri tenkt meg å la barnet mitt vokse opp der. Når jeg er på besøk hos familie der og treffer venner er jeg så glad jeg flyttet derfra. Rykter og drama er det mye av i en liten by. Mulig det er bedre å bo der som innflytter. Anonymous poster hash: 05d52...160
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #10 Skrevet 29. desember 2014 Jeg bor i Skien. Det kjipeste ved å bo her, er kommunens dårlige økonomi. Man merker det ikke så mye i dagliglivet, men vi i helsevesenet merker det godt. Samme med skolene. Den desidert største fordelen med Skien er nærheten til både by og natur. Selve sentrum er delvis døende når det gjelder butikker, er en del gode kafeer her nå. Har et stort og flott kjøpesenter, betydelig bedre enn tragiske Down Town i Porsgrunn. Det er godt med busser her, til så og si alle deler av byen og videre til Porsgrunn. Det er mye rushtrafikk før kl 08 og fra 1430 og utover. Derfor lønner det seg å bosette seg ikke langt fra jobb og barnehage. Når det gjelder barnehager, er det mange gode her. De kommunale har dårlig råd og dårligere bygg, men godt rykte. De private, i regi av Grenland Barnehagedrift, har bedre bygg og noe bedre økonomi. Også godt rykte. Jobber du i helsevesenet, bør du vite at sykehuset har ansettelsesstopp. Har hatt det i flere år. Måten å komme inn på, er via vikartjenesten. Sykehjemmene satser mer og mer på faglighet, og ansetter betydelig flere sykepleiere. Skolene har behov for gode lærere. Er usikker på hvor lett det er å få jobb, men vet det er mange vikariater. Ellers er det en del bedrifter her, men generelt sett har vi mistet mye industri og arbeidsplasser de siste årene. Jeg liker Skien svært godt. Er oppvokst her, og det er en salig blanding av folk her. Noen for alle. Ganske mye av sport og aktiviteter man kan delta på og finne nye venner. Anonymous poster hash: add7c...f6f
Sint naken biltyv Skrevet 29. desember 2014 #11 Skrevet 29. desember 2014 Jeg har bodd i Porsgrunn, Skien, Horten, Sandefjord, Stokke, Tønsberg, Oslo og Akershus. Ville valgt Sandefjord eller Stokke😊 Bor selv oppi gokk nå og vi vurderer å flytte tilbake til Stokke eller Sandefjord.Jeg er oppvokst i Sandefjord men flyttet når jeg var 21. Kunne aldri tenkt meg å la barnet mitt vokse opp der. Når jeg er på besøk hos familie der og treffer venner er jeg så glad jeg flyttet derfra. Rykter og drama er det mye av i en liten by. Mulig det er bedre å bo der som innflytter. Anonymous poster hash: 05d52...160 Ja jeg var jo innflytter uten barn og trivdes godt😊 Men ja, mye rykter ute å går.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #12 Skrevet 29. desember 2014 Jeg er født og oppvokst i Skien Bor her nå med samboer og 2 barn! Vi elsker å bo her. Bor rett ved fritidsparken og er nesten nabo til lysløyper, skog og mark- for ikke å snakke om gangsavstand på 4 minutter til skolen til barna mine! Jeg har jobben min rett i nærheten også, bruker maks 5 minutter med bilen ( må bruke bil i jobben hvis ikke hadde jeg syklet/ gått) Vi har et stort hus som vi ga 4 millioner for, og det er ikke mye i forhold til hvor stort og deilig det er. Jeg er helt enig i at sentrum er dødt her, men jeg trenger ikke et levende sentrum for å trives med å bo her. Jeg må innrømme at jeg sjelden er i byen. Trenger jeg noe handler jeg det på Herkules, og skal venninegjengen treffes drar vi ut å spiser eller reiser bort eller treffes hjemme hos hverandre. Vi har nærhet til både fjell og skjærgård! Jeg elsker å bo som jeg gjør! Helt perfekt Kort vei til Oslo flyplass og Torp. Anonymous poster hash: 6054f...f8b
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #13 Skrevet 29. desember 2014 Tusen, tusen takk for fantastisk gode svar fra dere! Jeg utdanner med som sykepleier, så da er det kanskje litt uaktuelt å flytte dit om sykehuset har stopp i nye ansettelser. Er ikke interessert i å jobbe på sykehjem med det første, da jeg ønsker litt erfaring først. Men blir nok til å søke på jobb der uansett om det dukker opp noe spennende, så får heller tilfeldighetene bestemme hvor vi skal havne Er bare sulten på litt nytt og komme meg bort, og nærmere familie. Hi Anonymous poster hash: f507b...f7d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #14 Skrevet 29. desember 2014 Jeg er født og oppvokst i Skien Bor her nå med samboer og 2 barn! Vi elsker å bo her. Bor rett ved fritidsparken og er nesten nabo til lysløyper, skog og mark- for ikke å snakke om gangsavstand på 4 minutter til skolen til barna mine! Jeg har jobben min rett i nærheten også, bruker maks 5 minutter med bilen ( må bruke bil i jobben hvis ikke hadde jeg syklet/ gått) Vi har et stort hus som vi ga 4 millioner for, og det er ikke mye i forhold til hvor stort og deilig det er. Jeg er helt enig i at sentrum er dødt her, men jeg trenger ikke et levende sentrum for å trives med å bo her. Jeg må innrømme at jeg sjelden er i byen. Trenger jeg noe handler jeg det på Herkules, og skal venninegjengen treffes drar vi ut å spiser eller reiser bort eller treffes hjemme hos hverandre. Vi har nærhet til både fjell og skjærgård! Jeg elske å bo som jeg gjør! Helt perfekt Kort vei til Oslo flyplass og Torp. Anonymous poster hash: 6054f...f8b Hei nabo:-) Anonymous poster hash: cd62b...c5c
SuperFries Skrevet 30. desember 2014 #15 Skrevet 30. desember 2014 Vil bare si at du får mye erfaring som spl på sykehjem. Vi er mini-sykehus nå. Svært sjelden vi sender pasienter til sykehus, nettopp fordi vi behandler alt selv. Så ikke tro på det gamle ryktet om at sykehjem ikke er godt nok. Du ville blitt overrasket, iallefall på sykehjem i Skien.
Sint naken biltyv Skrevet 30. desember 2014 #16 Skrevet 30. desember 2014 Vil bare si at du får mye erfaring som spl på sykehjem. Vi er mini-sykehus nå. Svært sjelden vi sender pasienter til sykehus, nettopp fordi vi behandler alt selv. Så ikke tro på det gamle ryktet om at sykehjem ikke er godt nok. Du ville blitt overrasket, iallefall på sykehjem i Skien.Jeg tror det er veldig vanlig å være negativ til å jobbe på sykehjem. Jeg har absolutt ingen erfaring med omsorgsyrker eller jobb på sykehus vs sykehjem altså men jeg har flere venner/familiemedlemmer som er sykepleiere og leger. De er veeeldig negative til å jobbe på sykehjem. Jeg aner ikke hvorfor, har aldri spurt om hvorfor faktisk. HI, på sykehuset i Tøsnberg ansetter de støtt og stadig folk:-)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #17 Skrevet 30. desember 2014 Bor i Porsgrunn. Trives veldig godt Anonymous poster hash: ef970...1c4
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #18 Skrevet 30. desember 2014 Bodde i Skien i 1 år - grusom plass. Byen er helt død - nesten alle lokaler står tomme. Ikke var det lett å komme i kontakt med noe heller. Kanskje lettere når du har barn.. Var mye i Porsgrunn også (siden Skien er helt død), det er finere der, men ikke noe særlig til by. Jeg hadde heller flytte nærmere kysten - finnes mange flotte plasser i nærheten til Oslo, men Skien/Porsgrunn er ikke ett av dem! Det er sikkert annerledes for de som er født og oppvokst der, men de er inhabile til å svare Anonymous poster hash: a03a6...5ea
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #19 Skrevet 30. desember 2014 Vil bare si at du får mye erfaring som spl på sykehjem. Vi er mini-sykehus nå. Svært sjelden vi sender pasienter til sykehus, nettopp fordi vi behandler alt selv. Så ikke tro på det gamle ryktet om at sykehjem ikke er godt nok. Du ville blitt overrasket, iallefall på sykehjem i Skien.Jeg tror det er veldig vanlig å være negativ til å jobbe på sykehjem. Jeg har absolutt ingen erfaring med omsorgsyrker eller jobb på sykehus vs sykehjem altså men jeg har flere venner/familiemedlemmer som er sykepleiere og leger. De er veeeldig negative til å jobbe på sykehjem. Jeg aner ikke hvorfor, har aldri spurt om hvorfor faktisk. HI, på sykehuset i Tøsnberg ansetter de støtt og stadig folk:-) Takk, har vurdert Tønsberg også. Heller faktisk mer mot det enn Skien nå og for et pluss at dem støtt og stadig ansetter folk, da er det kanskje håp for å få seg høvelig med jobberfaring. Jeg har jobbet på sykehjem, og der var det medt tunge løft, mye stell og mating. Var veldig tungt arbeid, lite folk, og stressende hverdager. Gikk hjem med dårlig samvittighet for beboerne, følte ikke jeg strakk til og kunne tilby dem det beste. Var også veldig lite sykepleiefaglige prosedyrer, lærte så og si ingenting bortsett fra ekstremt mye om UVI og liggesår. De som ble syke ble sendt til sykehus for behandling, så det er ikke noe for meg. Jeg vil i første omgang ha fokus på læring og føle meg trygg uten så mye ansvar. På sykehjem har jeg opplevd at det kun har vært 1 sykepleier som hsr hatt ansvar for 4 avdelinger (nærmete 80 beboere), og det et galskap og uansvarlig i mine øyne når jeg er byutdannet uten særlig med kunnskap. Men skal ikke se bort ifra at jeg kommer til å jobbe på sykehjem etterhvert Hi Anonymous poster hash: f507b...f7d
Sint naken biltyv Skrevet 30. desember 2014 #20 Skrevet 30. desember 2014 Vil bare si at du får mye erfaring som spl på sykehjem. Vi er mini-sykehus nå. Svært sjelden vi sender pasienter til sykehus, nettopp fordi vi behandler alt selv. Så ikke tro på det gamle ryktet om at sykehjem ikke er godt nok. Du ville blitt overrasket, iallefall på sykehjem i Skien.Jeg tror det er veldig vanlig å være negativ til å jobbe på sykehjem. Jeg har absolutt ingen erfaring med omsorgsyrker eller jobb på sykehus vs sykehjem altså men jeg har flere venner/familiemedlemmer som er sykepleiere og leger. De er veeeldig negative til å jobbe på sykehjem. Jeg aner ikke hvorfor, har aldri spurt om hvorfor faktisk. HI, på sykehuset i Tøsnberg ansetter de støtt og stadig folk:-) Takk, har vurdert Tønsberg også. Heller faktisk mer mot det enn Skien nå og for et pluss at dem støtt og stadig ansetter folk, da er det kanskje håp for å få seg høvelig med jobberfaring. Jeg har jobbet på sykehjem, og der var det medt tunge løft, mye stell og mating. Var veldig tungt arbeid, lite folk, og stressende hverdager. Gikk hjem med dårlig samvittighet for beboerne, følte ikke jeg strakk til og kunne tilby dem det beste. Var også veldig lite sykepleiefaglige prosedyrer, lærte så og si ingenting bortsett fra ekstremt mye om UVI og liggesår. De som ble syke ble sendt til sykehus for behandling, så det er ikke noe for meg. Jeg vil i første omgang ha fokus på læring og føle meg trygg uten så mye ansvar. På sykehjem har jeg opplevd at det kun har vært 1 sykepleier som hsr hatt ansvar for 4 avdelinger (nærmete 80 beboere), og det et galskap og uansvarlig i mine øyne når jeg er byutdannet uten særlig med kunnskap. Men skal ikke se bort ifra at jeg kommer til å jobbe på sykehjem etterhvert Hi Anonymous poster hash: f507b...f7d Tønsberg er en super by😊 Likte ikke Telemark pga at det var så tomt og stille blitt i sentrum. For meg er Stokke best om jeg skal flytte tilbake men Tønsberg og Sandefjord vil være gode kandidater om mannen heller ønsker å flytte til en av de byene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå