Gå til innhold

Hvor mye kan jeg stole på kalendermetoden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går på en medisin jeg skal prøve og slutte på, men som forskere ikke vet om går overens med en graviditet (ny medisin). Derfor vil jeg unngå å bli gravid. Har lenge planlagt å ta tempen, og bruke kalendermetoden etter å ha kartlagt eggløsning og syklus, men hvor sikker er den metoden? Kondom er uaktuelt, og hormonprevensjon kan jeg ikke bruke, bare så det er avklart.

Anonymous poster hash: 5586d...ca1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er overhode ikke sikker. Om du ikke vil bruke annen prevensjon så bør du på forhånd avgjøre om abort er ok prevensjon. 

Anonymous poster hash: cbbdd...20d
Skrevet

For noen er den ganske sikker. Mine foreldre brukte den i 20 år før de hadde et "uhell". Og da var det visstnok fordi de hadde drukket og glemte å tenke på datoen. ;)

Anonymous poster hash: 4bb34...b3d
Skrevet

Jeg skal tempe og bruke en app som kartlegger eggløsning/syklusen i tillegg :) pleier å ha nogenlunde regelmessige sykluser. Men har på følelsen av at jeg blir lett gravid. Men jeg kommer vel til å satse på denne metoden da, abort kommer jeg ikke til å ta uansett..

Skrevet

Kroppen kan ha to eggløsninger i samme måned (selv om det er sjeldent), en orgasme kan trigge en eggløsning, stress og sykdom kan forstyrre hormonbalansen osv. Kjenner selv ei som ble gravid med den maskinen du temper med hver morgen, den lyste plutselig rødt dagen etter sex og vips satt spiren...

Jeg hadde ikke stolt på det om det er krise å bli gravid.

Anonymous poster hash: c428a...897

Skrevet

Kroppen kan ha to eggløsninger i samme måned (selv om det er sjeldent), en orgasme kan trigge en eggløsning, stress og sykdom kan forstyrre hormonbalansen osv. Kjenner selv ei som ble gravid med den maskinen du temper med hver morgen, den lyste plutselig rødt dagen etter sex og vips satt spiren...

Jeg hadde ikke stolt på det om det er krise å bli gravid.

Anonymous poster hash: c428a...897

Det er ikke krise å bli gravid, da hadde jeg ikke vurdert metoden. Har ett barn, og planlegger flere etterhvert, bare ikke akkurat nå :) får aldri orgasme av sex uansett, da. Men tenker jeg følger med på syklusen litt før jeg tør å ha ubeskyttet sex..

Skrevet

Jeg ble gravid første måneden vi prøvde kalendermetoden. Målte riktignok ikke temperatur, men brukte sikre perioder etter eggløsning. Stabil syklus så visste når jeg hadde eggløsning. Det jeg ikke visste var at man kan ha to eggløsninger i løpet av en syklus. Så nå er jeg 7 uker på vei :) Men vi ville aldri benyttet denne metoden dersom det var krise hvis jeg ble gravid, vi planla uansett å prøve på nr 2 til sommeren. Hva med å hoppe av i tillegg, da er man jo litt sikrere.

Anonymous poster hash: 30786...7fd

Skrevet

Jeg ble gravid første måneden vi prøvde kalendermetoden. Målte riktignok ikke temperatur, men brukte sikre perioder etter eggløsning. Stabil syklus så visste når jeg hadde eggløsning. Det jeg ikke visste var at man kan ha to eggløsninger i løpet av en syklus. Så nå er jeg 7 uker på vei :) Men vi ville aldri benyttet denne metoden dersom det var krise hvis jeg ble gravid, vi planla uansett å prøve på nr 2 til sommeren. Hva med å hoppe av i tillegg, da er man jo litt sikrere.Anonymous poster hash: 30786...7fd

Ok. Tror nok det er endel sikrere med måling av temperatur. Kalendermetoden i seg selv uten måling er visst ganske usikker :) tittelen er litt misvisende.

Håper ikke jeg har to eggløsninger, da. Men har hatt 3 SA og har 1 barn (alt var uplanlagt). Litt usikker på hvor fertile vi er sammen siden vi bare hadde oss i "sikre perioder" i et halvt år før jeg ble gravid sist, da gjorde vi det når vi ville liksom. Men andre ganger har det skjedd fort! F.eks rett etter slutt på ppiller eller bare den gangen vi gjorde det i en usikker periode.

Kanskje litt feil å håpe at man ikke er superfertil, men slik som situasjonen er så er det ikke optimalt med en nr 2 riktig enda. Men mannen er den som foreslo denne metoden, så han er i allefall villig til å prøve. Blir jeg fort gravid, vet vi at metoden ikke er noe for oss i allefall :P men da har vi jo prøvd den, da..

Har bestilt temperaturmåler og eggløsningstester. Så får vi se da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...