Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #1 Skrevet 29. desember 2014 Dere som jobber i barnehage. Vi er to voksne i full jobb, vi har lagt opp dagene slik at ungene er i barnehage /sfo fra litt over åtte til halv fire. De har alltid fri når vi har fri. Jeg har prioritert bort mye opplegg på fritid nettopp fordi det er hektisk nok med mat, middag og aktiviteter til ungene. For stadig høre fra et annet par at serve livsstilen er så feil, begge i full jobb gir stressa barn osv. Nå ser jeg samme paret benytte barnehagen selv om begge er hjemme, faktisk nesten alle dagene de er åpne. Ene ungen er ganske redusert i formen pga forkjølelse. Ikke så stor. Så sier en pedleder jeg kjenner at det er de som er hjemme, som kommer først og leverer sist. Stemmer dette? Anonymous poster hash: 387e9...b78
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. desember 2014 #2 Skrevet 29. desember 2014 Det sier de jeg kjenner som jobber i bhg og. Levert først, henta sist...de har foreldre som er hjemme, eller som har mulighet til kortere dager. Selv jobber jeg fullt og starter tidlig for å hente tidlig. Tiden er så verdifull for meg, men det tok noen år og noen barn før jeg innså det.
Mamma_til_2 Skrevet 29. desember 2014 #3 Skrevet 29. desember 2014 Ikke nødvendigvis, det finnes foreldre i full jobb som tar en fridag for og sende poden i bhg slik at de får slappe av! Den ped som du har snakket med burde utdype svaret sitt litt for det finnes mange grunner for at barn er lange dsger i bhg uavhengig av om mor er hjemme eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #4 Skrevet 29. desember 2014 Verden er ikke så svart/hvit. Jeg har flere barn, yngste er 5 år, og vi har ikke barnevakt til dem. Det er 7,5 år siden vi hadde barnevakt på kveldstid sist, da var vi i bryllupet til svogeren min. Barnehagen er altså eneste barnevakten vi har. Da har ikke jeg dårlig samvittighet for at vi et gar ganger i året har barna i barnehagen mens vi har fri. Det er eneste gangene i året vi har litt alenetid, spiser lunsj på restaurant, går en tur hånd i hånd osv. Men det må jo sies at barna våre har korte dager hele året da, 9 til 15.30 (mannen jobber 7-15.15 og jeg fra 9.30 til 17) og de har alltid fri jul og påske. De fridagene jeg og gubben tar mens barna er i barnehagen er avspasering eller fri uten lønn vi tar ut ellers i året. Anonymous poster hash: a530e...b9d
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #5 Skrevet 29. desember 2014 Jeg hadde min i en liten familiebarnhage, og der fikk jeg hele tiden høre at det var så fantastisk at jeg benyttet enhver anledning til å levere sent, hente tidlig eller ha barnet hjemme. "Vi har drevet barnehage i 25 år, og kan trygt si at de aller fleste foreldre drar heller rett hjem dersom de får gå noen timer tidligere fra jobb, så henter de 5 minutter før stengetid". Anonymous poster hash: 843e7...40b
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #6 Skrevet 29. desember 2014 Tja.... jeg vil si det er ganske likt. Noen av de som jobber fullt leverer tidlig og henter sent og noen av de som bare er hjemme gjør det samme. Men når du sier det så har jeg faktisk vært borti en del familier der barna blir levert kl 07.30 og ofte er de siste som blir hentet, mens mor sitter hjemme i sofaen hele dagen. MEN det bør legges til at disse ofte er ganske resurssvake, og at det også er noe av grunnen til at de ikke er i jobb. Mange er under oppfølging av bv eller ekstra fra barnehagen. Så egentlig kan man vel si det er like greit at barna har et annet sted å være slik at det får noen andre impulser. Det som er ILLE er når slike familier (gjerne de med tett oppfølging av bv) plutselig begynner å ha barna fri, for det tyder ofte på at mor eller/og far er blitt enda dårligere, og antagelig holder barna hjemme fordi de ikke makter å stå opp selv eller kanskje er rusa. DA er det mer bekymring. Anonymous poster hash: 6650f...bb3
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #7 Skrevet 29. desember 2014 Jeg hadde min i en liten familiebarnhage, og der fikk jeg hele tiden høre at det var så fantastisk at jeg benyttet enhver anledning til å levere sent, hente tidlig eller ha barnet hjemme. "Vi har drevet barnehage i 25 år, og kan trygt si at de aller fleste foreldre drar heller rett hjem dersom de får gå noen timer tidligere fra jobb, så henter de 5 minutter før stengetid". Anonymous poster hash: 843e7...40b Og så? De har barne hele tiden ellers, alle ferier, alle morgener, alle kvelder, alle netter. La foreldrene få fri, da! Uten at man skal rakke ned på dem. Veldig mange barn har det mer morsomt i bhg enn hjemme også, særlig enebarn. Ser min kjeder seg sinnsykt nå når vi er hjemme og ikke i bhg... Anonymous poster hash: 52362...056
klg,2 boys now:) Skrevet 29. desember 2014 #8 Skrevet 29. desember 2014 Stemmer nok det.som regel så har de lange dager.og aldri fri. Disse foreldrene må som regel også bemerke når det er planleggingsdager at da er det vi som skal ha fridag og det blir så vanskelig for dem...
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #9 Skrevet 29. desember 2014 Det stemmer ikke i vårt tilfelle i alle fall... Jeg er ufør, og barnet mitt har alltid korte dager med mindre jeg skal noe spesielt eller er veldig dårlig. Jeg må imidlertid reise langt for behandling, så da leveres han til åpningstiden og hentes rett før stengetid, men dette skjer kanskje en gang annenhver mnd. Mulig personalet tror jeg da sløver på sofaen, men det kan ikke jeg noe for... Selv om man ikke jobber, så hender det faktisk at man har ting man må gjøre. Anonymous poster hash: aa3b1...e74
Superdolly Skrevet 29. desember 2014 #10 Skrevet 29. desember 2014 Jeg hadde min i en liten familiebarnhage, og der fikk jeg hele tiden høre at det var så fantastisk at jeg benyttet enhver anledning til å levere sent, hente tidlig eller ha barnet hjemme. "Vi har drevet barnehage i 25 år, og kan trygt si at de aller fleste foreldre drar heller rett hjem dersom de får gå noen timer tidligere fra jobb, så henter de 5 minutter før stengetid". Anonymous poster hash: 843e7...40b Og så? De har barne hele tiden ellers, alle ferier, alle morgener, alle kvelder, alle netter. La foreldrene få fri, da! Uten at man skal rakke ned på dem. Veldig mange barn har det mer morsomt i bhg enn hjemme også, særlig enebarn. Ser min kjeder seg sinnsykt nå når vi er hjemme og ikke i bhg...Anonymous poster hash: 52362...056 Må bare kommentere dette. Etter det jeg har fått med meg (jeg jobber ikke i barnehage), er ikke "hele tiden ellers" særlig mye tid. Ja, de står opp med barna om morgenen og kjøreer dem rett i barnehagen. Og så har de dem på kvelder og ettermiddager. Synes du virkelig det er noe å juble for? Og at barna til og med sover hjemme. Wow, liksom. Alle ferier, hvor mye tid er nå det egentlig? I barnehagene der mine har gått er det tre uker sammenhengende i løpet av sommeren, pluss en uke til i løpet av året. Planleggingsdagene dekker den uka. Noen barn får aldri fri utenom dette. Så "alle ferier, morgener , kvelder og netter" er rett og slett ikke særlig mye tid.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #11 Skrevet 29. desember 2014 I vår bhg ønsker de at barna kommer tidlig, fordi det passer bhg opplegg og rutiner. Så da blir det kl. 08.00, fremfor 10.00, da det må passe med transport. Anonymous poster hash: 82a81...129
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #12 Skrevet 29. desember 2014 Jeg hadde min i en liten familiebarnhage, og der fikk jeg hele tiden høre at det var så fantastisk at jeg benyttet enhver anledning til å levere sent, hente tidlig eller ha barnet hjemme. "Vi har drevet barnehage i 25 år, og kan trygt si at de aller fleste foreldre drar heller rett hjem dersom de får gå noen timer tidligere fra jobb, så henter de 5 minutter før stengetid". Anonymous poster hash: 843e7...40b Og så? De har barne hele tiden ellers, alle ferier, alle morgener, alle kvelder, alle netter. La foreldrene få fri, da! Uten at man skal rakke ned på dem. Veldig mange barn har det mer morsomt i bhg enn hjemme også, særlig enebarn. Ser min kjeder seg sinnsykt nå når vi er hjemme og ikke i bhg...Anonymous poster hash: 52362...056 Må bare kommentere dette. Etter det jeg har fått med meg (jeg jobber ikke i barnehage), er ikke "hele tiden ellers" særlig mye tid. Ja, de står opp med barna om morgenen og kjøreer dem rett i barnehagen. Og så har de dem på kvelder og ettermiddager. Synes du virkelig det er noe å juble for? Og at barna til og med sover hjemme. Wow, liksom. Alle ferier, hvor mye tid er nå det egentlig? I barnehagene der mine har gått er det tre uker sammenhengende i løpet av sommeren, pluss en uke til i løpet av året. Planleggingsdagene dekker den uka. Noen barn får aldri fri utenom dette. Så "alle ferier, morgener , kvelder og netter" er rett og slett ikke særlig mye tid. I tillegg til at du får det til å høres ut til at å ha barn er en påtvunget helvetesjobb som de fleste bør slippe når de har muligheten.. Det bør være et ønske fra de fleste å ville tilbringe mest mulig tid med barna når de først er små Anonymous poster hash: 843e7...40b
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #13 Skrevet 29. desember 2014 Jeg er hjemme og barna er i barnehage 9-15 og har en fridag i uka. Har ikke dårlig samvittighet for det. Her er det foreldre hvor begge jobber fullt og pendler i tillegg, som har barna lengst i barnehagen. Anonymous poster hash: 09091...47f
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #14 Skrevet 29. desember 2014 Vi er begge hjemme i dag og barna er i barnehagen. Eldste hadde lyst selv og minste har vært så mammadalt hele jula at hun trengte litt tid borte fra meg rett og slett. De skal i morgen også, men da pga jobb, etter det har de fri til mandag. Leverer sent og henter tidlig. Vi har dem ikke alltid hjemme når vi er hjemme, det varierer litt. Men om de ber om å få være hjemme når vi er det får de det Anonymous poster hash: e7358...cea
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #15 Skrevet 29. desember 2014 Vil dere voksne på jobb når dere har fri? Anonymous poster hash: ffd73...77a
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #16 Skrevet 29. desember 2014 Vil dere voksne på jobb når dere har fri? Anonymous poster hash: ffd73...77a Trives ikke barnet ditt i barnehagen?Min har 80 % plass, og jeg jobber natt, det vil da si at jeg har mye fri. Skulle barnet mitt da vært hjemme med meg isteden? Barnet har fri nå i jula fordi vår barnehage holder stengt, men nå etter 1 uke er savnet etter alle vennene i bhg der. Jeg leverte sent og hentet tidlig, men nå ønsker barnet selv å bli levert til frokost, og bli hentet etter frukt kl 15. Barnet vil være med på det som skjer i bhg. Så det er ikke alltid foreldrene det kommer an på. Anonymous poster hash: 9b2f8...a40
Gjest Antarctica Skrevet 29. desember 2014 #17 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Har pedleder lov å fortelle andre foreldre om hvor lange dager et visst barn har i bhg? Høres ut som et grovt brudd på taushetsplikten. Endret 29. desember 2014 av Pashla&pashlingene
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #18 Skrevet 29. desember 2014 Vil dere voksne på jobb når dere har fri? Anonymous poster hash: ffd73...77a Trives ikke barnet ditt i barnehagen?Min har 80 % plass, og jeg jobber natt, det vil da si at jeg har mye fri. Skulle barnet mitt da vært hjemme med meg isteden? Barnet har fri nå i jula fordi vår barnehage holder stengt, men nå etter 1 uke er savnet etter alle vennene i bhg der. Jeg leverte sent og hentet tidlig, men nå ønsker barnet selv å bli levert til frokost, og bli hentet etter frukt kl 15. Barnet vil være med på det som skjer i bhg. Så det er ikke alltid foreldrene det kommer an på.Anonymous poster hash: 9b2f8...a40 Har ingenting med trivsel å gjøre. Poenget er at du i stedet for å gjøre noe hyggelig selv med barnet ditt, sender det til en institusjon. Anonymous poster hash: ffd73...77a
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #19 Skrevet 29. desember 2014 Har pedleder lov å fortelle andre foreldre om hvor lange dager et visst barn har i bhg? Høres ut som et grovt brudd på taushetsplikten. Selvfølgelig forteller man ikke det Anonymous poster hash: f2ff6...0a9
Gjest Antarctica Skrevet 29. desember 2014 #20 Skrevet 29. desember 2014 Har pedleder lov å fortelle andre foreldre om hvor lange dager et visst barn har i bhg?Høres ut som et grovt brudd på taushetsplikten.Selvfølgelig forteller man ikke det Anonymous poster hash: f2ff6...0a9 I hovedinnlegget påstås det at hun har kommet til disse opplysningene via ped.leder.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #21 Skrevet 29. desember 2014 Har pedleder lov å fortelle andre foreldre om hvor lange dager et visst barn har i bhg?Høres ut som et grovt brudd på taushetsplikten.Selvfølgelig forteller man ikke det Anonymous poster hash: f2ff6...0a9 I hovedinnlegget påstås det at hun har kommet til disse opplysningene via ped.leder. Dette skriver hi : "Så sier en pedleder jeg kjenner at det er de som er hjemme, som kommer først og leverer sist. Stemmer dette?" Det pedlederen her sier er jo generelt, virker jo ikke som hun snakker om enkeltbarn, og da er det jo ikke noe problem å si. Men å si til Lines foreldre, at Mathias er den som kommer først og hentes sist, er jo noe helt annet. Anonymous poster hash: f2ff6...0a9
LilleVillePersille Skrevet 29. desember 2014 #22 Skrevet 29. desember 2014 På storbarndavdelingen til datteren min ser jeg at de barna som har foreldre jeg vet om som av en eller annen grunn har "fri" (permisjon med baby, sykemeldt, arbeidsledig), leveres ofte sent og hentes tidlig. Eller en av delene. Og har fri i ferier. Samme i min vennekrets. Så stemmer ikke ut fra de jeg kjenner. Man skal også være litt forsiktig med å definere "fri". Har en person med hjemmekontor fri bare fordi arbeidsdagen er mer fleksibel og man ikke faktisk er på arbeidsplassen? Hva med studenten som har uante muligheter med fleksibilitet men samtidig avhenger av egen prestasjon og innsats for å få til resultater? Eller studenten som akkurat er ferdig med eksamen som er dødssliten og har tusen ting å gjøre ellers som hn ikke rakk i eksamenstiden? Eller den sykemeldte som kanskje har mye smerter som krever voldsomt med energi eller time for behandling på tidspunkt som ikke gjør tidlig henting eller levering mulig? De i permisjon med baby, som kanskje har "problemer" med baby av ukjente årsaker som ikke allmennheten vet om? Den arbeidsledige som venter på telefon fra en potensiell arbeidsgiver som kan ringe når som helst i perioden 8-16 eller jobbintervju, NAV-møter osv? Selv om personen ikke er på en arbeidsplass så er det jo umulig for andre å se at vedkommende sitter i sofaen å se på TV hele dagen, med mindre man bor i samme hus og observerer det eller at personen åpent går å forteller dette til andre.
Virginia. Skrevet 29. desember 2014 #23 Skrevet 29. desember 2014 (endret) Vil dere voksne på jobb når dere har fri? Anonymous poster hash: ffd73...77a Trives ikke barnet ditt i barnehagen?Min har 80 % plass, og jeg jobber natt, det vil da si at jeg har mye fri. Skulle barnet mitt da vært hjemme med meg isteden? Barnet har fri nå i jula fordi vår barnehage holder stengt, men nå etter 1 uke er savnet etter alle vennene i bhg der. Jeg leverte sent og hentet tidlig, men nå ønsker barnet selv å bli levert til frokost, og bli hentet etter frukt kl 15. Barnet vil være med på det som skjer i bhg. Så det er ikke alltid foreldrene det kommer an på.Anonymous poster hash: 9b2f8...a40 Har ingenting med trivsel å gjøre. Poenget er at du i stedet for å gjøre noe hyggelig selv med barnet ditt, sender det til en institusjon. Anonymous poster hash: ffd73...77a Så svart/ hvitt er det ikke. Så lenge barnet trives i barnehagen, så er det overhodet ikke problematisk at foreldre en gang i blant benytter en avspaseringsdag til egne ærender eller å "hente seg inn", mens barna er i barnehagen. Barn har ikke godt av at foreldre setter barna fremfor alt til enhver tid. Egentid og kjærestetid en gang i blant, gir ekstra overskudd og livsglede som kommer barna til gode. Jeg er alene med mitt barn, og tok fra tid til annen ut en avspaseringsdag eller feriedag når barnet gikk i barnehage. Den ble noen ganger benyttet til egne gjøremål mens barnet var i barnehagen (rydde på loftet, hjemmeprosjekter, kleshandling, hvile), og i blant brukt til å gjøre ting sammen med barnet som f.eks. å dra på skitur. Endret 29. desember 2014 av Ibsenfrue
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. desember 2014 #24 Skrevet 29. desember 2014 Det sier de jeg kjenner som jobber i bhg og. Levert først, henta sist...de har foreldre som er hjemme, eller som har mulighet til kortere dager. Selv jobber jeg fullt og starter tidlig for å hente tidlig. Tiden er så verdifull for meg, men det tok noen år og noen barn før jeg innså det. Fortell meg gjerne hvordan du ville ha lagt opp til å hente tidlig, dersom du også var den som måtte levere i barnehagen. Svært mange av oss måtte faktisk både levere og hente når barnet gikk i barnehage. Hvis man da jobber full tid og har en halvtimes reisevei til jobb, så betyr det å levere 07.00 og først kunne hente kl. 16.00. ?? Jeg skrev jo bare hvordan jeg gjorde det. Ikke hvordan alle andre skal gjøre det...
Bumblebeee Skrevet 29. desember 2014 #25 Skrevet 29. desember 2014 I dag endret planene seg og mannen fikk fri. Jeg hadde sagt at ungene kom i barnehagen. Så da ble de levert der kl 10.30 slik at pappa kunne male litt og ungene leke. Da jeg hentet etter jobb kl 15 var det store protester! Bestekameraten som han ikke hadde sett på lenge (vi hadde hatt gutten hjemme tre dager før jul) var i bhg og de lekte og koste seg. Han gråt og ville ikke hjem. Og nei, det var ikke fordi han har det så fælt hjemme. Jeg er glad jeg lot ham gå i bhg noen timer i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå