Gå til innhold

I min venninnegjeng drikker vi alle sammen på julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sammen med barna. Snakker da om 1-4 glass vinn eller øl. Det gjør oss jo til dårlige foreldre i mange dibberes øyne, men det jeg da stusse over er at vi jobber som:

1 jordmor, 2 helsesøstre, 2 barnevernspedagoger og 2 lærere. Vi er altså i teorien i stand til å forstå oss på mangt og mye når det gjelder barn og ingen av oss tror at barna tar skade av foreldre som kan nyte et glass eller tre noen ganger i året.

Basert på min erfaring er dette en problemstlling på bim/dib, og ikke i virkeligheten.

Anonymous poster hash: 50387...056
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er så trygg på ditt valg så skjønner jeg ikke helt trangen til å lage dette innlegget.

Anonymous poster hash: 86839...bbf

Skrevet

Kanskje for å være en motvekt til 'perfekt mor'-dibere slik at andre som leser ikke tror at det er normalen?

Anonymous poster hash: 71a6b...f8d

Skrevet

Og? Så utfra at dere har de yrkene så må det være greit fordi folk med de bakgrunnene ikke gjør noe upassende? Og alle er gode foreldre? Merkelig logikk...

Vel, i min mors vennegjeng fra tidligere av var det blant annet 2 barneskolelærere og begge mistet barna sine til barnevernet etter noen år. Begge drakk også veldig mye, og hun ene var nok mer alkoholisert enn mange visste. 

Jeg kjente en barnehagepedagog en gang som mistet begge barna til bv.

En advokat som var alkoholiker i det skjulte og drakk mye mens barna var hjemme. 

Det finnes bv ansatte som er dømt for vold mot sine barn....

Så, du kommer ikke så langt med å ramse opp titlene til folk og bruke det som et argument for at det er ok.

Anonymous poster hash: a8ef5...9fc
Skrevet

Huff, jeg kjenner ingen med en slik track record..

Anonymous poster hash: 71a6b...f8d

Skrevet

Så du mener folk i desse yrkene er hevet over f.eks. alkoholisme og omsorgssvikt?

Og at de er smartere enn folk flest??

Rart innlegg...

Anonymous poster hash: 05389...f1d

Skrevet

Måtehold er vel ordet. Jeg tok meg en øl etter ungene var i seng. De tok ikke skade av det heller. Problemet er vel når et vinglass blir til 2,3,4 og 5.... Når man forandrer personlighet uten å merke det selv.

Anonymous poster hash: e14d1...d71
Skrevet

Sammen med barna. Snakker da om 1-4 glass vinn eller øl. Det gjør oss jo til dårlige foreldre i mange dibberes øyne, men det jeg da stusse over er at vi jobber som:

1 jordmor, 2 helsesøstre, 2 barnevernspedagoger og 2 lærere. Vi er altså i teorien i stand til å forstå oss på mangt og mye når det gjelder barn og ingen av oss tror at barna tar skade av foreldre som kan nyte et glass eller tre noen ganger i året.

Basert på min erfaring er dette en problemstlling på bim/dib, og ikke i virkeligheten.

Anonymous poster hash: 50387...056

Det er nok ikke bare på bim/dib dette er en problemstilling, men faktisk i det virkelige liv.

Det er en sikker sak at alle uansett lærer, jordmor eller what ever stilling man har så forandrer man adferd med alkohol innabords. Noe som et barn ofte merker lettere enn en voksen vil gjøre.... Et glass ja, 3 glass nei!

Anonymous poster hash: 95bfc...aa5

Skrevet

Og? Så utfra at dere har de yrkene så må det være greit fordi folk med de bakgrunnene ikke gjør noe upassende? Og alle er gode foreldre? Merkelig logikk...

Vel, i min mors vennegjeng fra tidligere av var det blant annet 2 barneskolelærere og begge mistet barna sine til barnevernet etter noen år. Begge drakk også veldig mye, og hun ene var nok mer alkoholisert enn mange visste. 

En advokat som var alkoholiker i det skjulte og drakk mye mens barna var hjemme. 

Så, du kommer ikke så langt med å ramse opp titlene til folk og bruke det som et argument for at det er ok.

Høres ut som at det var mer vennegjengen det var noe galt med her enn yrkene..... og tipper at 1-4 glass øl eller vin ikke fører til vold mot sine barn, alkoholisme etc - det er å dra det noe langt...

Anonymous poster hash: 836c2...4da

Skrevet

Høres ut som at det var mer vennegjengen det var noe galt med her enn yrkene..... og tipper at 1-4 glass øl eller vin ikke fører til vold mot sine barn, alkoholisme etc - det er å dra det noe langt...

Anonymous poster hash: 836c2...4da

Eh.... jeg sa ikke at 1-4 glass fører til vold og omsorgsovertagelse? Jeg poengterer at HIs oppramsing av yrker har lite for seg, da det faktisk ikke er slik at mennesker med noen bestemte utdannelser er flotte foreldre uansett slik hun vil ha det til. Det virker jo som om hun tror at siden de med slike yrker gjør det MÅ det være ok og ufarlig. Blir litt drøyt å si at noe må være rett bare fordi mennesker med den og den bakgrunnen gjør det. Folk fra alle yrker med alle utdanninger kan være dårlige foreldre, så hun må komme med andre argumenter.

Når det gjelder mitt innlegg, så er ikke dette mennesker fra samme vennegjeng.... det er en jeg ble kjent med på en arbeidsplass for lenge siden, 2 var venninner med min mor, en i familien og et eksempel fra media. 

Poenget er at det blir for dumt å mene noe på bakgrunn av 4 stk. Det blir det samme om om jeg skulle sagt at det ikke er skadelig å kjefte huden full på ungen sin for jeg kjenner en politimann, 2 leger og en psykiater som gjør det og de barna har det bra. Vel, nr1 - det er ikke et representativt utvalg av yrkesgruppene, nr2, det betyr ikke at alle barn tåler det selv om foreldrene har de yrkene, nr 3- det betyr ikke at det er en rett ting å gjøre. 

Skrevet

Sammen med barna. Snakker da om 1-4 glass vinn eller øl. Det gjør oss jo til dårlige foreldre i mange dibberes øyne, men det jeg da stusse over er at vi jobber som:1 jordmor, 2 helsesøstre, 2 barnevernspedagoger og 2 lærere. Vi er altså i teorien i stand til å forstå oss på mangt og mye når det gjelder barn og ingen av oss tror at barna tar skade av foreldre som kan nyte et glass eller tre noen ganger i året. Basert på min erfaring er dette en problemstlling på bim/dib, og ikke i virkeligheten. Anonymous poster hash: 50387...056

Samme i min vennegjeng.. Og vi er flere lærere, siviløkonomer, ingeniører, en lege, en psykolog, en rørlegger, 2 førskolelærere, en phd-student, en grafisk designer og en arbeidsledig!

Anonymous poster hash: 73409...4ec

Skrevet

Jeg er sivilingeniør og drakk ikke en dråpe alkohol på julaften ikke skal jeg gjøre det på nyttårsaften heller. Koser meg med en brus istedet:) Men nå synes jeg ikke alkohol er såå godt at jeg MÅ ha det. Skal jeg på en fest eller ut på middag med venner kan jeg drikke, men blir jeg full sover jeg ikke hjemne. Lurer på om det blir folk av ungene mine jeg, er jo ikke lærer, barnevernspedagog eller psykiater ikke drikker jeg foran barna mine heller uffamei!

Anonymous poster hash: 12cd9...418

Skrevet

Min kusine er utdannet og jobber innenfor barnevernet, hun har bla jobbet på mottak. Hun er også familiens store alkoholiker, har mistet yngstebarnet til barnevernet og mistet kontakten med de større barna..

Er det noe å skryte over at man drikker når man har barn der? Latterlig syns jeg, og det sier mye om dere.

Anonymous poster hash: bcf27...c65
Skrevet

Det er noenlunde slik i min familie og vennegjeng også. Jeg har inntrykket av at dette mer eller mindre er normalen.

På julaften i år var jeg edru. Det fristet ikke med alkohol, så jeg lot være. Mannen og resten av svigerfamilien drakk en øl og en akevitt til middag. Etter julegavene var åpnet tok de seg et glass rødvin. De endret ikke personlighet og promillenivået var nok uansett ikke spesielt høyt.

Jeg ser ikke problemet med å ta et glass eller to med vin/øl foran barna. Men så er det heller ikke slik at jeg styrter det i meg og plutselig forandrer meg, eller at jeg MÅ ha mer. Det er svært lite sannsynlig at mine barn ender opp som avholds og jeg ser ikke helt hvordan det at jeg drikker en sjelden gang et eller to glass i selskap med dem, skal gi dem traumer.

Om det har noe å si, så er jeg utdannet sosionom.

Skrevet

Jeg har ikke drukket noe nå i jula, jeg har egentlig drukket svært lite i det siste. Jeg har derimot drukket mer før, enn hva jeg gjør nå, jeg er godt kjent med alkohol som rusmiddel. Jeg er fullstendig enig med deg hi!

Jeg tilhører forresten en høyere utdannet yrkesgruppe enn de du nevner, om det gir mer autoritet til svaret mitt.

Anonymous poster hash: f3bb2...4f6

Skrevet

Jeg har ikke drukket noe nå i jula, jeg har egentlig drukket svært lite i det siste. Jeg har derimot drukket mer før, enn hva jeg gjør nå, jeg er godt kjent med alkohol som rusmiddel. Jeg er fullstendig enig med deg hi!

Jeg tilhører forresten en høyere utdannet yrkesgruppe enn de du nevner, om det gir mer autoritet til svaret mitt.

HAHAHA, særlig ;)

Skrevet

Jeg visste ikke at det var sammenheng mellom yrke og alkohol på julaften. Eller yrke og alkohol sammen med barn. Både jeg og min søster er lærere. Jeg drikker ikke alkohol på julaften, men det gjør hun. Jeg liker bedre smaken av brus eller farris.

Anonymous poster hash: 34c17...e34

Skrevet

Snakker da om 1-4 glass vinn eller øl.

Det er stor forskjell på ett og fire glass vin. Selv 1 jordmor, 2 helsesøstre, 2 barnevernspedagoger og 2 lærere, som i utgangspunktet ikke tilhører åndseliten, burde forstå såpass.

Anonymous poster hash: 9a121...aa7

Skrevet

Jeg har ikke drukket noe nå i jula, jeg har egentlig drukket svært lite i det siste. Jeg har derimot drukket mer før, enn hva jeg gjør nå, jeg er godt kjent med alkohol som rusmiddel. Jeg er fullstendig enig med deg hi!Jeg tilhører forresten en høyere utdannet yrkesgruppe enn de du nevner, om det gir mer autoritet til svaret mitt.Anonymous poster hash: f3bb2...4f6

HAHAHA, særlig ;)Anonymous poster hash: bcf27...c65
Nei, Gud forby at vi med lang/høy utdannelse skal ha autoritet til å uttale seg om noe som helst. Vi må faen ikke komme her og tro vi er noe!

Anonymous poster hash: e9dca...a33

Skrevet

Jeg holdt meg edru som eneste av 7 voksne, helt til barna hadde lagt seg. Da var det frem med vinflaska. Drakk ca tre glass og har verdens beste samvittighet for det. Jeg er sykepleier med mastergrad, for det har nok noe å si i denne sammenhengen.

Anonymous poster hash: be1f4...dd0

Skrevet

Jeg holdt meg edru som eneste av 7 voksne, helt til barna hadde lagt seg. Da var det frem med vinflaska. Drakk ca tre glass og har verdens beste samvittighet for det. Jeg er sykepleier med mastergrad, for det har nok noe å si i denne sammenhengen.Anonymous poster hash: be1f4...dd0

Sykepleier med mastergrad tilhører heller ikke åndseliten. Og forresten, når ble sykepleieyrket akademisk?

Anonymous poster hash: cfbd3...dfe

Skrevet

Og? Så utfra at dere har de yrkene så må det være greit fordi folk med de bakgrunnene ikke gjør noe upassende? Og alle er gode foreldre? Merkelig logikk... Vel, i min mors vennegjeng fra tidligere av var det blant annet 2 barneskolelærere og begge mistet barna sine til barnevernet etter noen år. Begge drakk også veldig mye, og hun ene var nok mer alkoholisert enn mange visste.  Jeg kjente en barnehagepedagog en gang som mistet begge barna til bv. En advokat som var alkoholiker i det skjulte og drakk mye mens barna var hjemme.  Det finnes bv ansatte som er dømt for vold mot sine barn.... Så, du kommer ikke så langt med å ramse opp titlene til folk og bruke det som et argument for at det er ok.Anonymous poster hash: a8ef5...9fc

Høres ut som at det var mer vennegjengen det var noe galt med her enn yrkene..... og tipper at 1-4 glass øl eller vin ikke fører til vold mot sine barn, alkoholisme etc - det er å dra det noe langt... Anonymous poster hash: 836c2...4da

Du motsier jo deg selv: først kritiserer du venninnegjengen fordi den drikker som den gjør, og i neste øyeblikk så mener du at 1-4 glass alkohol ikke kan føre til alkoholisme etc.

Skrevet

Jeg holdt meg edru som eneste av 7 voksne, helt til barna hadde lagt seg. Da var det frem med vinflaska. Drakk ca tre glass og har verdens beste samvittighet for det. Jeg er sykepleier med mastergrad, for det har nok noe å si i denne sammenhengen.Anonymous poster hash: be1f4...dd0

Sykepleier med mastergrad tilhører heller ikke åndseliten. Og forresten, når ble sykepleieyrket akademisk?

Har jeg sagt at sykepleieryrket er akademisk?

Anonymous poster hash: be1f4...dd0

Skrevet

HAHAHA, særlig ;)

Det er sant, men var litt morsomt ment 😊

Synest dette hysteriet når det gjelder alkohol og også tobakk er litt komisk. Tenker det er mennesker som ikke evner tenke selv, som er så absolute!

Skrevet

Samme i vår krets. Vet ikke om noen som ikke drikker noen glass. Foruten meg, men jeg liker ikke. Drikker bare når jeg skal bli full, og da er ikke barna i nærheten.

Hadde jeg derimot likt rødvin/hvitvin/øl, hadde jeg nok tatt et par glass på julaften :)

Anonymous poster hash: 13b43...e47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...