Gå til innhold

noen med små barn som har blitt gravid under studier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan dere fortelle litt om det?

Anonymous poster hash: e71b9...f76
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er gravid, er student, har to deltidsjobber og et barn fra før. 

Går helt fint det. Man blir sliten, men slik er livet. Jeg passer på å jobbe mer enn vaktene mine for å få så mye permisjonspenger som mulig. Studier tar jeg i skippertak, og det går helt fint (masternivå). 

Skjønner ikke helt hva du vil vite?

Anonymous poster hash: 064d8...64a
Skrevet

nettopp funnet ut at jeg er gravid, ferdig med første halvår av studie, og har 2,5 år igjen. fulltid. pendler mye for å komme meg dit. har to fra før. minste på 3,5 år. 

Jeg ØNSKER barn, men samtidig må jeg føle jeg klarer det også. Er det ikke best å egentlig vente til man er i jobb tenker jeg. Men samtidig, det er jo bedre å være ferdig med barn før jobb, tenker jeg også..

Skrevet

Har to barn. Eldste er to år, yngste et halvt. Tar riktignok "bare" et fagskolestudium over  nett på et år (skriver "bare" da jeg har flere år på universitet og høgskole bak meg, og verken arbeidsmengden eller vanskelighetsgraden av studiet overhodet kan sammenlignes). Er halvveis ut i studiet, 3 mnd på vei med barn nr 3, og vil ha en 14 dagers hjemmeeksamen halvannen mnd før termin. Har et relativt lett svangerskap ift de to andre denne gangen, men trettheten er overveldende Likevel, det går på et vis - med svært reduserte krav til hjemmet. :P.

Anonymous poster hash: 648ff...e99
Skrevet

nettopp funnet ut at jeg er gravid, ferdig med første halvår av studie, og har 2,5 år igjen. fulltid. pendler mye for å komme meg dit. har to fra før. minste på 3,5 år. 

Jeg ØNSKER barn, men samtidig må jeg føle jeg klarer det også. Er det ikke best å egentlig vente til man er i jobb tenker jeg. Men samtidig, det er jo bedre å være ferdig med barn før jobb, tenker jeg også..

Ikke noe problem å få til. Du har jo bare studier også! Det blir jo ikke slitsomt i det hele tatt. Mer slitsomt å ha både studier OG krevende jobb. 

Hvis du tenker økonomi så vil du få foreldrestipend av lånekassa om du ikke avbryter studiene. Siden du er heltidsstudent vil du få ca 11 000 i mnd da når du er i permisjon, men litt kortere enn NAV ville gitt penger. Du søker bare permisjon fra studiene. Fra NAV får du en engangsstønad på ca 30 000 (?) kr ved fødsel. 

Det å være gravid med skole og barn er i seg selv ikke noen sak, men du må tåle å bli sliten noen ganger. 

Skrevet

takk for svar dere! hørtes tøft ut! jeg ser vel for meg et skrekk scenario. Vi ønsket nr 3, men hadde tenkt å vente til jeg var ferdig med utdannelse, og jobb. Det er slitsomt siden jeg pendler totalt 22 mil nesten hver dag, men selvsagt MÅ jeg jo ikke hver dag om det skulle bli for slitsomt. 

Jeg syns studiet er vanskelig og slitsomt, men man blir kanskje enda mer motivert for å klare dette nå, når man vet at hele familien får sjokk ( og blir sint) over at tredje kommer, og at den kommer nå ( ja, litt spesiell familie akkurat der)... 

er straks 30 så alderen er ikke problemet er. 

bekymrer meg ikke særlig for pengene, da jeg satser på det går greit. Jeg får AAP fra nav nå, hvordan blir det? ( AAP går ut om 1,5 år...) 

Skrevet

takk for svar dere! hørtes tøft ut! jeg ser vel for meg et skrekk scenario. Vi ønsket nr 3, men hadde tenkt å vente til jeg var ferdig med utdannelse, og jobb. Det er slitsomt siden jeg pendler totalt 22 mil nesten hver dag, men selvsagt MÅ jeg jo ikke hver dag om det skulle bli for slitsomt. 

Jeg syns studiet er vanskelig og slitsomt, men man blir kanskje enda mer motivert for å klare dette nå, når man vet at hele familien får sjokk ( og blir sint) over at tredje kommer, og at den kommer nå ( ja, litt spesiell familie akkurat der)... 

er straks 30 så alderen er ikke problemet er. 

bekymrer meg ikke særlig for pengene, da jeg satser på det går greit. Jeg får AAP fra nav nå, hvordan blir det? ( AAP går ut om 1,5 år...) 

Aner jeg ikke..... men søk om foreldrestipendet fra lånekassa hvertfall :)

Og husk at det er jo bare snakk om frem til sommeren.... som du må på skolen. Etter det har du jo permisjon.

Jeg har dager jeg er fryktelig sliten (meg med skole og 2 jobber + barn), men jeg tenker hele tiden at det er jo bare frem til sommeren. Da går jeg i permisjon. Og det arbeidet jeg gjør nå vil gi oss en veldig fin permisjonstid ;) Man får til alt i 6 mnd ;) Det er en veldig liten del av livet totalt :D

Skrevet

Hektisk, flott og intens tid.

Vi eide ingenting og var studenter da vi traff hverandre. Valgte å bli gravid raskt og stifte familie.

Skikkelig festfolk var vi, og tviler på at det var noen som trodde dette kunne gå bra, vi eide jo ikke engang senga vi sov på... Men vi hadde bestemt oss. Tror en av grunnene til at det gikk så bra var at vi hele tiden var klar over at vi måtte gjøre dette sammen og ikke forvente noe av noen - men fikse alt sjøl. Så da gjorde vi det.

Angrer ingenting, og ville gjort det samme igjen - selv om det helt klart ikke var noen dans på roser. Det var en magisk tid, og vi var unge og forelska.

Vi jobbet begge omtrentlig 30% ved siden av studiene, og måtte være temmelig disiplinerte. Siden jeg jobbet i bar kunne jeg jobbe mange timer i slengen, og være med datteren dagen etter - men klart jeg var stuptrøtt. Da var det bare å ta seg kraftig sammen.

Null tid til å kaste bort foran tv, så denne kastet vi ut i tre år (til vi var ferdige) og ofret mange kvelder sammen til fordel for jobb og studier.

Men vi hadde det jo faktisk veldig bra, og fikk det jo bare bedre og bedre - men måtte jobbe for hver krone.

Nå er dette ti-tolv år siden. Vi har giftet oss og fått enda tre barn til. God økonomi, stabil familie, lykkelige og generelt ganske fornøyde. Fra å ikke eie ei seng engang eier vi nå en superfin bolig, har ny bil og reist på spennende og lange ferieturer sammen hele familien. Og studietida ble jo ferdig den også - og nå jobber vi begge( og har gjort det i mange år) med nettopp det vi utdannet oss til uten ekstrajobber halve natta :-)

Anonymous poster hash: 971da...6e7
Skrevet

Godt å høre !:) hva mener du med at det kun er 6 Mnd , og deretter permisjon?:)

Ja altså vi har vært sammen 12 år, splitter ny bil, hus, båt, ja alt. Mannen jobber veldig mye men det er noe jeg er så vant til at alt blir en rutine ! Men skal jeg klare dette så håper jeg virkelig at jeg blir enda mer fokusert og engasjerr for å være flink på skolen det jeg kan....: hmm søren jeg trodde jeg skulle få barn etter studietiden jeg men ... Også tenker jeg at hvis jeg tar et år permisjon fra skolen så blir jeg jo hengende ett år bak mens alle venner osv fullfører uten meg

Skrevet

Godt å høre ! :) hva mener du med at det kun er 6 Mnd , og deretter permisjon? :)

Ja altså vi har vært sammen 12 år, splitter ny bil, hus, båt, ja alt. Mannen jobber veldig mye men det er noe jeg er så vant til at alt blir en rutine ! Men skal jeg klare dette så håper jeg virkelig at jeg blir enda mer fokusert og engasjerr for å være flink på skolen det jeg kan....: hmm søren jeg trodde jeg skulle få barn etter studietiden jeg men ... Også tenker jeg at hvis jeg tar et år permisjon fra skolen så blir jeg jo hengende ett år bak mens alle venner osv fullfører uten meg

Mener at for min del så blir det permisjon fra sommeren med baby, så det er bare 6 mnd fremver som blir slitsomme nå med skole og jobb..... Blir vel ikke stort mer for deg? Er jo ikke vits å begynne på nytt semester om du skal ha i september for eksempel, så da blir det det samme for deg.

Skrevet

Godt å høre ! :) hva mener du med at det kun er 6 Mnd , og deretter permisjon? :)

Mener at for min del så blir det permisjon fra sommeren med baby, så det er bare 6 mnd fremver som blir slitsomme nå med skole og jobb..... Blir vel ikke stort mer for deg? Er jo ikke vits å begynne på nytt semester om du skal ha i september for eksempel, så da blir det det samme for deg.

Da forstår jeg:)

Men tenker du ikke på de fu studerer med? Venner osv? Som da nå ender opp med å være ferdig ett år før deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...