Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #1 Skrevet 28. desember 2014 Er gravid i uke 30. Har vært 100% sm de fire siste ukene. Kaster opp masse, besvimer og er relativt utenfor. Vi driver med et utrolig spennende prosjekt på jobb, og det er ingenting jeg ønsker mer enn å få jobbe noen uker før jeg går ut i permisjon. Innimellom har jeg en og annen god dag. Kan jeg på en slik dag dra på jobb for å få gjort noe? Det går ikke ut over andre enn meg selv at jeg er sykemeldt, så jeg har ingen vikar. For meg ville aktiv sm være perfekt, men det finnes ikke mer i følge legen. Anonymous poster hash: 75bdc...ae6
Hjertefru Skrevet 28. desember 2014 #2 Skrevet 28. desember 2014 Er vel ingenting som hindrer deg i å møte opp og jobbe litt dersom du har en god dag...?
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #3 Skrevet 28. desember 2014 Ja, det kan man gjøre hvis man vil svindle NAV. Seriøst, er du 100% sykmeldt skal du ikke jobbe noen ting. Gjør du det og det blir oppdaget så går det utover deg og arbeidsgiver. Det er avhengig av alvorlighetsgrad men i verste fall blir du anmeldt for trygdesvindel, reaksjoner kan være bot og i aller verste fall fengsel. Du får heller få legen til å sykmelde deg i 80 % med 20 % arbeid så kan du med god samvittighet jobbe 1 dag i uken. Ingen vits i å gjøre seg til kriminell på grunn av en sykmelding. Anonymous poster hash: 034fd...53d
Hjertefru Skrevet 28. desember 2014 #4 Skrevet 28. desember 2014 Ja, det kan man gjøre hvis man vil svindle NAV. Seriøst, er du 100% sykmeldt skal du ikke jobbe noen ting. Gjør du det og det blir oppdaget så går det utover deg og arbeidsgiver. Det er avhengig av alvorlighetsgrad men i verste fall blir du anmeldt for trygdesvindel, reaksjoner kan være bot og i aller verste fall fengsel. Du får heller få legen til å sykmelde deg i 80 % med 20 % arbeid så kan du med god samvittighet jobbe 1 dag i uken. Ingen vits i å gjøre seg til kriminell på grunn av en sykmelding. Anonymous poster hash: 034fd...53d Virkelig ?Vi har på flere personalmøter fått hre at sykemelding ikke er til hnder for å komme og utføre arbeidsoppgaver vi greier. Har vi brukket et ben kan vi komme og mate pasienter osv(sykehjem) Det var det opp til den enkelte å vurdere selv om vi hadde 100 sykemelding . IA- bedrift. Kjenner ikke til at noen har benyttet seg av dette altså...
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #5 Skrevet 28. desember 2014 Hmmm. Får ringe NAV og høre i morgen. Ser det er et felt i den delen av sykemeldingen man selv skal fylle ut hvor man kan oppgi om man har utført arbeid for arbeidsgiver i sykemeldingsperioden. Ikke aktuelt å gjøre seg til trygdesvindler. Anonymous poster hash: 75bdc...ae6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #6 Skrevet 28. desember 2014 Ja, det kan man gjøre hvis man vil svindle NAV. Seriøst, er du 100% sykmeldt skal du ikke jobbe noen ting. Gjør du det og det blir oppdaget så går det utover deg og arbeidsgiver. Det er avhengig av alvorlighetsgrad men i verste fall blir du anmeldt for trygdesvindel, reaksjoner kan være bot og i aller verste fall fengsel. Du får heller få legen til å sykmelde deg i 80 % med 20 % arbeid så kan du med god samvittighet jobbe 1 dag i uken. Ingen vits i å gjøre seg til kriminell på grunn av en sykmelding. Anonymous poster hash: 034fd...53d Virkelig ?Vi har på flere personalmøter fått hre at sykemelding ikke er til hnder for å komme og utføre arbeidsoppgaver vi greier. Har vi brukket et ben kan vi komme og mate pasienter osv(sykehjem) Det var det opp til den enkelte å vurdere selv om vi hadde 100 sykemelding . IA- bedrift. Kjenner ikke til at noen har benyttet seg av dette altså... Jeg jobber også i IA-bedrift. Da er det håp! Skal høre både med NAV og jobben, for sikkerhets skyld. Takk for svar Anonymous poster hash: 75bdc...ae6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #7 Skrevet 28. desember 2014 Jeg er 100% sykemeldt. Fikk sykemelding halv annen mnd, med beskjed om at jeg måtte gå tilbake på jobb når jeg ble bra nok til det. Var litt uklart når det kom til å bli. Ble komplikasjoner og infeksjon og fikk nye 2mnd. Men de kan jo ikke si slikt på sykehuset om det gjør en til svinle. Anonymous poster hash: e3ded...7de
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #8 Skrevet 28. desember 2014 Ja, det kan man gjøre hvis man vil svindle NAV. Seriøst, er du 100% sykmeldt skal du ikke jobbe noen ting. Gjør du det og det blir oppdaget så går det utover deg og arbeidsgiver. Det er avhengig av alvorlighetsgrad men i verste fall blir du anmeldt for trygdesvindel, reaksjoner kan være bot og i aller verste fall fengsel. Du får heller få legen til å sykmelde deg i 80 % med 20 % arbeid så kan du med god samvittighet jobbe 1 dag i uken. Ingen vits i å gjøre seg til kriminell på grunn av en sykmelding. Anonymous poster hash: 034fd...53d Virkelig ?Vi har på flere personalmøter fått hre at sykemelding ikke er til hnder for å komme og utføre arbeidsoppgaver vi greier. Har vi brukket et ben kan vi komme og mate pasienter osv(sykehjem) Det var det opp til den enkelte å vurdere selv om vi hadde 100 sykemelding . IA- bedrift. Kjenner ikke til at noen har benyttet seg av dette altså... Jeg jobber også i IA-bedrift. Da er det håp! Skal høre både med NAV og jobben, for sikkerhets skyld. Takk for svar Anonymous poster hash: 75bdc...ae6 Det er så absolutt ikke lov å dra på jobb og jobbe hvis man er 100% sykmeldt. Dette kan både du og arbeidsgiver få svi for hvis det blir oppdaget. IA-bedrift eller ikke. Få legen til å sykmelde deg prosentvis, da kan du jobbe i henhold til prosenten. Det er ikke lov å jobbe ut over det man er sykmeldt!! Anonymous poster hash: c7159...665
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #9 Skrevet 28. desember 2014 Ja, det kan man gjøre hvis man vil svindle NAV. Seriøst, er du 100% sykmeldt skal du ikke jobbe noen ting. Gjør du det og det blir oppdaget så går det utover deg og arbeidsgiver. Det er avhengig av alvorlighetsgrad men i verste fall blir du anmeldt for trygdesvindel, reaksjoner kan være bot og i aller verste fall fengsel. Du får heller få legen til å sykmelde deg i 80 % med 20 % arbeid så kan du med god samvittighet jobbe 1 dag i uken. Ingen vits i å gjøre seg til kriminell på grunn av en sykmelding. Anonymous poster hash: 034fd...53d Virkelig ?Vi har på flere personalmøter fått hre at sykemelding ikke er til hnder for å komme og utføre arbeidsoppgaver vi greier. Har vi brukket et ben kan vi komme og mate pasienter osv(sykehjem) Det var det opp til den enkelte å vurdere selv om vi hadde 100 sykemelding . IA- bedrift. Kjenner ikke til at noen har benyttet seg av dette altså... Dette er ikke lov. Er dere 100% sykmeldt så har dere ikke lov i det hele tatt til å dra på jobb. Da bør dere få sjefene deres som sitter og sier noe slikt på personalmøter til å få en NAV-representant til å komme og forklare det til dere alle. Det er svindel, og kan få store konsekvenser for både deg som ansatt og arbeidsgiver. Har dere brukket et ben, men allikevel kan gjøre noen oppgaver så må dere ha %vis sykmelding. Er man 100% sykmeldt så kan man ikke jobbe i det hele tatt. IA-bedrift har ingenting med dette å gjøre - det går på inkluderende arbeidsliv for mennesker som ikke kan jobbe i 100% men i en delvis prosentstilling, og/eller med handikap som må få arbeidsstasjoner og utstyr for å kunne gjøre jobben sin. Det har ikke noe i det hele tatt å gjøre med 100% sykmelding. Anonymous poster hash: c7159...665
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #10 Skrevet 28. desember 2014 Ja, det kan man gjøre hvis man vil svindle NAV. Seriøst, er du 100% sykmeldt skal du ikke jobbe noen ting. Gjør du det og det blir oppdaget så går det utover deg og arbeidsgiver. Det er avhengig av alvorlighetsgrad men i verste fall blir du anmeldt for trygdesvindel, reaksjoner kan være bot og i aller verste fall fengsel. Du får heller få legen til å sykmelde deg i 80 % med 20 % arbeid så kan du med god samvittighet jobbe 1 dag i uken. Ingen vits i å gjøre seg til kriminell på grunn av en sykmelding. Anonymous poster hash: 034fd...53d Virkelig ?Vi har på flere personalmøter fått hre at sykemelding ikke er til hnder for å komme og utføre arbeidsoppgaver vi greier. Har vi brukket et ben kan vi komme og mate pasienter osv(sykehjem) Det var det opp til den enkelte å vurdere selv om vi hadde 100 sykemelding . IA- bedrift. Kjenner ikke til at noen har benyttet seg av dette altså... Jeg jobber også i IA-bedrift. Da er det håp! Skal høre både med NAV og jobben, for sikkerhets skyld. Takk for svar Anonymous poster hash: 75bdc...ae6 Det er så absolutt ikke lov å dra på jobb og jobbe hvis man er 100% sykmeldt. Dette kan både du og arbeidsgiver få svi for hvis det blir oppdaget. IA-bedrift eller ikke. Få legen til å sykmelde deg prosentvis, da kan du jobbe i henhold til prosenten. Det er ikke lov å jobbe ut over det man er sykmeldt!! Anonymous poster hash: c7159...665 Delvis sykemelding er ikke noe alternativ. Jeg jobber som stipendiat, og så lenge jeg er 200% sm får jeg denne tiden tilbake som utvidet stipendiatperiode. Ved gradert sm får jeg ingenting. Er dessuten i praksis ikke i stand til å jobbe, men kan glimte til noen timer innimellom. Motivasjonen er sterk, og jeg ville strukket meg langt for å klare noen timer. Slik det er nå forlater jeg ikke huset medmindre det er høyst nødvendig, og i slike tilfeller har jeg alltid mannen min med meg i tilf jeg besvimer, og alltid med en rull brødposer til å kaste opp i. Ønsker bare å bli litt bedre så jeg kanskje kunne jobbe litt. Ser at det er veldig ulike svar her, så ringer NAV og hører i morgen. Anonymous poster hash: 75bdc...ae6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #11 Skrevet 28. desember 2014 Ja, det kan man gjøre hvis man vil svindle NAV. Seriøst, er du 100% sykmeldt skal du ikke jobbe noen ting. Gjør du det og det blir oppdaget så går det utover deg og arbeidsgiver. Det er avhengig av alvorlighetsgrad men i verste fall blir du anmeldt for trygdesvindel, reaksjoner kan være bot og i aller verste fall fengsel. Du får heller få legen til å sykmelde deg i 80 % med 20 % arbeid så kan du med god samvittighet jobbe 1 dag i uken. Ingen vits i å gjøre seg til kriminell på grunn av en sykmelding. Anonymous poster hash: 034fd...53d Virkelig ?Vi har på flere personalmøter fått hre at sykemelding ikke er til hnder for å komme og utføre arbeidsoppgaver vi greier. Har vi brukket et ben kan vi komme og mate pasienter osv(sykehjem) Det var det opp til den enkelte å vurdere selv om vi hadde 100 sykemelding . IA- bedrift. Kjenner ikke til at noen har benyttet seg av dette altså... Jeg jobber også i IA-bedrift. Da er det håp! Skal høre både med NAV og jobben, for sikkerhets skyld. Takk for svar Anonymous poster hash: 75bdc...ae6 Det er så absolutt ikke lov å dra på jobb og jobbe hvis man er 100% sykmeldt. Dette kan både du og arbeidsgiver få svi for hvis det blir oppdaget. IA-bedrift eller ikke. Få legen til å sykmelde deg prosentvis, da kan du jobbe i henhold til prosenten. Det er ikke lov å jobbe ut over det man er sykmeldt!! Anonymous poster hash: c7159...665 Delvis sykemelding er ikke noe alternativ. Jeg jobber som stipendiat, og så lenge jeg er 200% sm får jeg denne tiden tilbake som utvidet stipendiatperiode. Ved gradert sm får jeg ingenting. Er dessuten i praksis ikke i stand til å jobbe, men kan glimte til noen timer innimellom. Motivasjonen er sterk, og jeg ville strukket meg langt for å klare noen timer. Slik det er nå forlater jeg ikke huset medmindre det er høyst nødvendig, og i slike tilfeller har jeg alltid mannen min med meg i tilf jeg besvimer, og alltid med en rull brødposer til å kaste opp i. Ønsker bare å bli litt bedre så jeg kanskje kunne jobbe litt.Ser at det er veldig ulike svar her, så ringer NAV og hører i morgen. Anonymous poster hash: 75bdc...ae6 Mente selvfølgelig 100% sm. HI Anonymous poster hash: 75bdc...ae6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #12 Skrevet 28. desember 2014 Du må ha gradert sykemelding. Du kan ikke bare møte opp så lenge du er 100% sykemeldt. Anonymous poster hash: f4743...9f6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #13 Skrevet 28. desember 2014 Jeg er avdelingsleder i kommunal sektor (helse) og vi forsøker ofte å få Sykemeldte til å få en 90% sykemelding. Da kan de være tilstede på jobb (også utover 10%) å gjøre det de klarer. Likevel må vi leie inn en vikar. Med 100% sykemelding kan du ikke være på jobb i det hele tatt. Anonymous poster hash: 1d0c5...2c3
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #14 Skrevet 28. desember 2014 Godt mulig jeg tar feil nå, men kan ikke du få en tilrettelagt sykemelding? Det fikk jeg etter operasjon av en arm, med instrukser fra lege om hva jeg kunne gjøre og ikke. Da var det opp til bedriften om de kunne tilrettelegge for meg eller ikke. Jeg jobbet fullt, og hadde jeg mye smerter en dag så holdt jeg meg hjemme. Tror jeg ville ringt til NAV og hørt med de om det kunne vært noe du kunne fått. Synes det er helt latterlig at det ikke er noen ordning som kan brukes i et slikt tilfelle som du står opp i. Av og til virker det som de ikke ønsker å ha folk i arbeid. Anonymous poster hash: dc525...cf1
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #15 Skrevet 28. desember 2014 Jeg er avdelingsleder i kommunal sektor (helse) og vi forsøker ofte å få Sykemeldte til å få en 90% sykemelding. Da kan de være tilstede på jobb (også utover 10%) å gjøre det de klarer. Likevel må vi leie inn en vikar. Med 100% sykemelding kan du ikke være på jobb i det hele tatt. Anonymous poster hash: 1d0c5...2c3 Hva skjer om du da ikke er i stand til å jobbe de 10%? Anonymous poster hash: 74145...dcf
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #16 Skrevet 28. desember 2014 Ja, det kan man gjøre hvis man vil svindle NAV. Seriøst, er du 100% sykmeldt skal du ikke jobbe noen ting. Gjør du det og det blir oppdaget så går det utover deg og arbeidsgiver. Det er avhengig av alvorlighetsgrad men i verste fall blir du anmeldt for trygdesvindel, reaksjoner kan være bot og i aller verste fall fengsel. Du får heller få legen til å sykmelde deg i 80 % med 20 % arbeid så kan du med god samvittighet jobbe 1 dag i uken. Ingen vits i å gjøre seg til kriminell på grunn av en sykmelding. Anonymous poster hash: 034fd...53d Virkelig ?Vi har på flere personalmøter fått hre at sykemelding ikke er til hnder for å komme og utføre arbeidsoppgaver vi greier. Har vi brukket et ben kan vi komme og mate pasienter osv(sykehjem) Det var det opp til den enkelte å vurdere selv om vi hadde 100 sykemelding . IA- bedrift. Kjenner ikke til at noen har benyttet seg av dette altså... Jeg jobber også i IA-bedrift. Da er det håp! Skal høre både med NAV og jobben, for sikkerhets skyld. Takk for svar Anonymous poster hash: 75bdc...ae6 Det er så absolutt ikke lov å dra på jobb og jobbe hvis man er 100% sykmeldt. Dette kan både du og arbeidsgiver få svi for hvis det blir oppdaget. IA-bedrift eller ikke. Få legen til å sykmelde deg prosentvis, da kan du jobbe i henhold til prosenten. Det er ikke lov å jobbe ut over det man er sykmeldt!! Anonymous poster hash: c7159...665 Delvis sykemelding er ikke noe alternativ. Jeg jobber som stipendiat, og så lenge jeg er 200% sm får jeg denne tiden tilbake som utvidet stipendiatperiode. Ved gradert sm får jeg ingenting. Er dessuten i praksis ikke i stand til å jobbe, men kan glimte til noen timer innimellom. Motivasjonen er sterk, og jeg ville strukket meg langt for å klare noen timer. Slik det er nå forlater jeg ikke huset medmindre det er høyst nødvendig, og i slike tilfeller har jeg alltid mannen min med meg i tilf jeg besvimer, og alltid med en rull brødposer til å kaste opp i. Ønsker bare å bli litt bedre så jeg kanskje kunne jobbe litt. Ser at det er veldig ulike svar her, så ringer NAV og hører i morgen. Anonymous poster hash: 75bdc...ae6 Da må det nå være bedre å ha 100% sykmelding og bli bedre/frisk igjen, slik at du kan komme tilbake for fullt? Det har jo som du sier ingenting å si for stipendiatperioden din at du er 100% sykmeldt. Det var jeg som svarte deg sist her om at du ikke kan jobbe noe når du er 100% sykmeldt. Du kan ringe i NAV i morgen så får du det bekreftet. Anonymous poster hash: c7159...665
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #17 Skrevet 28. desember 2014 Jeg er avdelingsleder i kommunal sektor (helse) og vi forsøker ofte å få Sykemeldte til å få en 90% sykemelding. Da kan de være tilstede på jobb (også utover 10%) å gjøre det de klarer. Likevel må vi leie inn en vikar. Med 100% sykemelding kan du ikke være på jobb i det hele tatt. Anonymous poster hash: 1d0c5...2c3 Hva skjer om du da ikke er i stand til å jobbe de 10%? Anonymous poster hash: 74145...dcf Jeg er avdelingsleder i kommunal sektor (helse) og vi forsøker ofte å få Sykemeldte til å få en 90% sykemelding. Da kan de være tilstede på jobb (også utover 10%) å gjøre det de klarer. Likevel må vi leie inn en vikar. Med 100% sykemelding kan du ikke være på jobb i det hele tatt. Anonymous poster hash: 1d0c5...2c3 Som arbeidsgiver kan du kreve at en ansatt skal/kan være på jobb i 37,5 time i uka, men de skal ikke gjøre mer enn 10% totalt av arbeidsoppgavene sine. Hvis du som avdelingsleder lar ansatte som er 90% sykmeldt jobbe mer enn 10% (utførelse av arbeidsoppgaver) så bryter du loven Anonymous poster hash: c7159...665
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #18 Skrevet 28. desember 2014 Jeg er avdelingsleder i kommunal sektor (helse) og vi forsøker ofte å få Sykemeldte til å få en 90% sykemelding. Da kan de være tilstede på jobb (også utover 10%) å gjøre det de klarer. Likevel må vi leie inn en vikar. Med 100% sykemelding kan du ikke være på jobb i det hele tatt. Anonymous poster hash: 1d0c5...2c3 Hva skjer om du da ikke er i stand til å jobbe de 10%? Anonymous poster hash: 74145...dcf Da går du til legen og får en sykmelding på 100%. Anonymous poster hash: c7159...665
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #19 Skrevet 28. desember 2014 Ja, det kan man gjøre hvis man vil svindle NAV. Seriøst, er du 100% sykmeldt skal du ikke jobbe noen ting. Gjør du det og det blir oppdaget så går det utover deg og arbeidsgiver. Det er avhengig av alvorlighetsgrad men i verste fall blir du anmeldt for trygdesvindel, reaksjoner kan være bot og i aller verste fall fengsel. Du får heller få legen til å sykmelde deg i 80 % med 20 % arbeid så kan du med god samvittighet jobbe 1 dag i uken. Ingen vits i å gjøre seg til kriminell på grunn av en sykmelding. Anonymous poster hash: 034fd...53d Virkelig ?Vi har på flere personalmøter fått hre at sykemelding ikke er til hnder for å komme og utføre arbeidsoppgaver vi greier. Har vi brukket et ben kan vi komme og mate pasienter osv(sykehjem) Det var det opp til den enkelte å vurdere selv om vi hadde 100 sykemelding . IA- bedrift. Kjenner ikke til at noen har benyttet seg av dette altså... Jeg jobber også i IA-bedrift. Da er det håp! Skal høre både med NAV og jobben, for sikkerhets skyld. Takk for svar Anonymous poster hash: 75bdc...ae6 Det er så absolutt ikke lov å dra på jobb og jobbe hvis man er 100% sykmeldt. Dette kan både du og arbeidsgiver få svi for hvis det blir oppdaget. IA-bedrift eller ikke. Få legen til å sykmelde deg prosentvis, da kan du jobbe i henhold til prosenten. Det er ikke lov å jobbe ut over det man er sykmeldt!! Anonymous poster hash: c7159...665 Delvis sykemelding er ikke noe alternativ. Jeg jobber som stipendiat, og så lenge jeg er 200% sm får jeg denne tiden tilbake som utvidet stipendiatperiode. Ved gradert sm får jeg ingenting. Er dessuten i praksis ikke i stand til å jobbe, men kan glimte til noen timer innimellom. Motivasjonen er sterk, og jeg ville strukket meg langt for å klare noen timer. Slik det er nå forlater jeg ikke huset medmindre det er høyst nødvendig, og i slike tilfeller har jeg alltid mannen min med meg i tilf jeg besvimer, og alltid med en rull brødposer til å kaste opp i. Ønsker bare å bli litt bedre så jeg kanskje kunne jobbe litt.Ser at det er veldig ulike svar her, så ringer NAV og hører i morgen. Anonymous poster hash: 75bdc...ae6 Da må det nå være bedre å ha 100% sykmelding og bli bedre/frisk igjen, slik at du kan komme tilbake for fullt? Det har jo som du sier ingenting å si for stipendiatperioden din at du er 100% sykmeldt. Det var jeg som svarte deg sist her om at du ikke kan jobbe noe når du er 100% sykmeldt. Du kan ringe i NAV i morgen så får du det bekreftet. Anonymous poster hash: c7159...665 Ja, det er nok egentlig bedre, men jeg vil så veldig, veldig gjerne være med på det banebrytende prosjektet som foregår nå. Om så bare litt. Arbeidslysten er så sterk, ser bare ut som det kan bli vanskelig i praksis. I "verste" fall får jeg se om pappa'n kan ta et par uker pappaperm ganske raskt etter fødselen, og være med meg på jobb med knøttet. Da får jeg i alle fall gjort litt. HI Anonymous poster hash: 75bdc...ae6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #20 Skrevet 28. desember 2014 Godt mulig jeg tar feil nå, men kan ikke du få en tilrettelagt sykemelding? Det fikk jeg etter operasjon av en arm, med instrukser fra lege om hva jeg kunne gjøre og ikke. Da var det opp til bedriften om de kunne tilrettelegge for meg eller ikke. Jeg jobbet fullt, og hadde jeg mye smerter en dag så holdt jeg meg hjemme. Tror jeg ville ringt til NAV og hørt med de om det kunne vært noe du kunne fått. Synes det er helt latterlig at det ikke er noen ordning som kan brukes i et slikt tilfelle som du står opp i. Av og til virker det som de ikke ønsker å ha folk i arbeid. Anonymous poster hash: dc525...cf1 Jeg skal undersøke mer. Legen min sa at aktiv sykemelding ikke finnes lenger. Skal uansett i møte med forskningssjefen så raskt jeg kan. Mulig han har en løsning. Takk for svar, alle sammen! HI Anonymous poster hash: 75bdc...ae6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #21 Skrevet 28. desember 2014 Ja, det kan man gjøre hvis man vil svindle NAV. Seriøst, er du 100% sykmeldt skal du ikke jobbe noen ting. Gjør du det og det blir oppdaget så går det utover deg og arbeidsgiver. Det er avhengig av alvorlighetsgrad men i verste fall blir du anmeldt for trygdesvindel, reaksjoner kan være bot og i aller verste fall fengsel. Du får heller få legen til å sykmelde deg i 80 % med 20 % arbeid så kan du med god samvittighet jobbe 1 dag i uken. Ingen vits i å gjøre seg til kriminell på grunn av en sykmelding. Anonymous poster hash: 034fd...53d Virkelig ?Vi har på flere personalmøter fått hre at sykemelding ikke er til hnder for å komme og utføre arbeidsoppgaver vi greier. Har vi brukket et ben kan vi komme og mate pasienter osv(sykehjem) Det var det opp til den enkelte å vurdere selv om vi hadde 100 sykemelding . IA- bedrift. Kjenner ikke til at noen har benyttet seg av dette altså... Jeg jobber også i IA-bedrift. Da er det håp! Skal høre både med NAV og jobben, for sikkerhets skyld. Takk for svar Anonymous poster hash: 75bdc...ae6 Det er så absolutt ikke lov å dra på jobb og jobbe hvis man er 100% sykmeldt. Dette kan både du og arbeidsgiver få svi for hvis det blir oppdaget. IA-bedrift eller ikke. Få legen til å sykmelde deg prosentvis, da kan du jobbe i henhold til prosenten. Det er ikke lov å jobbe ut over det man er sykmeldt!! Anonymous poster hash: c7159...665 Delvis sykemelding er ikke noe alternativ. Jeg jobber som stipendiat, og så lenge jeg er 200% sm får jeg denne tiden tilbake som utvidet stipendiatperiode. Ved gradert sm får jeg ingenting. Er dessuten i praksis ikke i stand til å jobbe, men kan glimte til noen timer innimellom. Motivasjonen er sterk, og jeg ville strukket meg langt for å klare noen timer. Slik det er nå forlater jeg ikke huset medmindre det er høyst nødvendig, og i slike tilfeller har jeg alltid mannen min med meg i tilf jeg besvimer, og alltid med en rull brødposer til å kaste opp i. Ønsker bare å bli litt bedre så jeg kanskje kunne jobbe litt.Ser at det er veldig ulike svar her, så ringer NAV og hører i morgen. Anonymous poster hash: 75bdc...ae6 Da må det nå være bedre å ha 100% sykmelding og bli bedre/frisk igjen, slik at du kan komme tilbake for fullt? Det har jo som du sier ingenting å si for stipendiatperioden din at du er 100% sykmeldt. Det var jeg som svarte deg sist her om at du ikke kan jobbe noe når du er 100% sykmeldt. Du kan ringe i NAV i morgen så får du det bekreftet. Anonymous poster hash: c7159...665 Ja, det er nok egentlig bedre, men jeg vil så veldig, veldig gjerne være med på det banebrytende prosjektet som foregår nå. Om så bare litt. Arbeidslysten er så sterk, ser bare ut som det kan bli vanskelig i praksis. I "verste" fall får jeg se om pappa'n kan ta et par uker pappaperm ganske raskt etter fødselen, og være med meg på jobb med knøttet. Da får jeg i alle fall gjort litt. HI Anonymous poster hash: 75bdc...ae6 Når babyen din blir født kommer jobben til å være det siste du tenker på. Anonymous poster hash: 38c5e...cfc
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #22 Skrevet 28. desember 2014 Jeg er avdelingsleder i kommunal sektor (helse) og vi forsøker ofte å få Sykemeldte til å få en 90% sykemelding. Da kan de være tilstede på jobb (også utover 10%) å gjøre det de klarer. Likevel må vi leie inn en vikar. Med 100% sykemelding kan du ikke være på jobb i det hele tatt. Anonymous poster hash: 1d0c5...2c3 Hva skjer om du da ikke er i stand til å jobbe de 10%? Anonymous poster hash: 74145...dcf Jeg er avdelingsleder i kommunal sektor (helse) og vi forsøker ofte å få Sykemeldte til å få en 90% sykemelding. Da kan de være tilstede på jobb (også utover 10%) å gjøre det de klarer. Likevel må vi leie inn en vikar. Med 100% sykemelding kan du ikke være på jobb i det hele tatt. Anonymous poster hash: 1d0c5...2c3 Som arbeidsgiver kan du kreve at en ansatt skal/kan være på jobb i 37,5 time i uka, men de skal ikke gjøre mer enn 10% totalt av arbeidsoppgavene sine. Hvis du som avdelingsleder lar ansatte som er 90% sykmeldt jobbe mer enn 10% (utførelse av arbeidsoppgaver) så bryter du loven Anonymous poster hash: c7159...665 Nei. Dette har erstattet tidligere aktiv sykemelding. En IA bedrift skal legge tilrette for at en arbeidstaker skal kunne være på jobb. Men med 100% sykemelding er ikke arbeidstakere forsikret og det er ikke lov å være på jobb da. Det er ingenting som forhindrer en person som er 10% friskmeldt å være mer enn dette i jobb. Anonymous poster hash: 1d0c5...2c3
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #23 Skrevet 28. desember 2014 Ja, det kan man gjøre hvis man vil svindle NAV. Seriøst, er du 100% sykmeldt skal du ikke jobbe noen ting. Gjør du det og det blir oppdaget så går det utover deg og arbeidsgiver. Det er avhengig av alvorlighetsgrad men i verste fall blir du anmeldt for trygdesvindel, reaksjoner kan være bot og i aller verste fall fengsel. Du får heller få legen til å sykmelde deg i 80 % med 20 % arbeid så kan du med god samvittighet jobbe 1 dag i uken. Ingen vits i å gjøre seg til kriminell på grunn av en sykmelding. Anonymous poster hash: 034fd...53d Virkelig ?Vi har på flere personalmøter fått hre at sykemelding ikke er til hnder for å komme og utføre arbeidsoppgaver vi greier. Har vi brukket et ben kan vi komme og mate pasienter osv(sykehjem) Det var det opp til den enkelte å vurdere selv om vi hadde 100 sykemelding . IA- bedrift. Kjenner ikke til at noen har benyttet seg av dette altså... Jeg jobber også i IA-bedrift. Da er det håp! Skal høre både med NAV og jobben, for sikkerhets skyld. Takk for svar Anonymous poster hash: 75bdc...ae6 Det er så absolutt ikke lov å dra på jobb og jobbe hvis man er 100% sykmeldt. Dette kan både du og arbeidsgiver få svi for hvis det blir oppdaget. IA-bedrift eller ikke. Få legen til å sykmelde deg prosentvis, da kan du jobbe i henhold til prosenten. Det er ikke lov å jobbe ut over det man er sykmeldt!! Anonymous poster hash: c7159...665 Delvis sykemelding er ikke noe alternativ. Jeg jobber som stipendiat, og så lenge jeg er 200% sm får jeg denne tiden tilbake som utvidet stipendiatperiode. Ved gradert sm får jeg ingenting. Er dessuten i praksis ikke i stand til å jobbe, men kan glimte til noen timer innimellom. Motivasjonen er sterk, og jeg ville strukket meg langt for å klare noen timer. Slik det er nå forlater jeg ikke huset medmindre det er høyst nødvendig, og i slike tilfeller har jeg alltid mannen min med meg i tilf jeg besvimer, og alltid med en rull brødposer til å kaste opp i. Ønsker bare å bli litt bedre så jeg kanskje kunne jobbe litt.Ser at det er veldig ulike svar her, så ringer NAV og hører i morgen. Anonymous poster hash: 75bdc...ae6 Da må det nå være bedre å ha 100% sykmelding og bli bedre/frisk igjen, slik at du kan komme tilbake for fullt? Det har jo som du sier ingenting å si for stipendiatperioden din at du er 100% sykmeldt. Det var jeg som svarte deg sist her om at du ikke kan jobbe noe når du er 100% sykmeldt. Du kan ringe i NAV i morgen så får du det bekreftet. Anonymous poster hash: c7159...665 Ja, det er nok egentlig bedre, men jeg vil så veldig, veldig gjerne være med på det banebrytende prosjektet som foregår nå. Om så bare litt. Arbeidslysten er så sterk, ser bare ut som det kan bli vanskelig i praksis. I "verste" fall får jeg se om pappa'n kan ta et par uker pappaperm ganske raskt etter fødselen, og være med meg på jobb med knøttet. Da får jeg i alle fall gjort litt. HI Anonymous poster hash: 75bdc...ae6 Når babyen din blir født kommer jobben til å være det siste du tenker på. Anonymous poster hash: 38c5e...cfc Det er nr fem, så jeg vet hva jeg går til Tror nok jeg skal takle noen timer daglig en uke eller to. Evt kan mannen ta noen feriedager, så jeg kan klemme inn et par timer daglig mens minstemann sover. Håper uansett jeg får jobbet litt før fødselen. Det beste hadde selvfølgelig vært at jeg blir frisk nok til det av meg selv, men hvis ikke håper jeg på å finne en løsning sammen med forskningssjefen. HI Anonymous poster hash: 75bdc...ae6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #24 Skrevet 28. desember 2014 Ja, det kan man gjøre hvis man vil svindle NAV. Seriøst, er du 100% sykmeldt skal du ikke jobbe noen ting. Gjør du det og det blir oppdaget så går det utover deg og arbeidsgiver. Det er avhengig av alvorlighetsgrad men i verste fall blir du anmeldt for trygdesvindel, reaksjoner kan være bot og i aller verste fall fengsel. Du får heller få legen til å sykmelde deg i 80 % med 20 % arbeid så kan du med god samvittighet jobbe 1 dag i uken. Ingen vits i å gjøre seg til kriminell på grunn av en sykmelding. Anonymous poster hash: 034fd...53d Virkelig ?Vi har på flere personalmøter fått hre at sykemelding ikke er til hnder for å komme og utføre arbeidsoppgaver vi greier. Har vi brukket et ben kan vi komme og mate pasienter osv(sykehjem) Det var det opp til den enkelte å vurdere selv om vi hadde 100 sykemelding . IA- bedrift. Kjenner ikke til at noen har benyttet seg av dette altså... Dette er ikke lov. Er dere 100% sykmeldt så har dere ikke lov i det hele tatt til å dra på jobb. Da bør dere få sjefene deres som sitter og sier noe slikt på personalmøter til å få en NAV-representant til å komme og forklare det til dere alle. Det er svindel, og kan få store konsekvenser for både deg som ansatt og arbeidsgiver. Har dere brukket et ben, men allikevel kan gjøre noen oppgaver så må dere ha %vis sykmelding. Er man 100% sykmeldt så kan man ikke jobbe i det hele tatt. IA-bedrift har ingenting med dette å gjøre - det går på inkluderende arbeidsliv for mennesker som ikke kan jobbe i 100% men i en delvis prosentstilling, og/eller med handikap som må få arbeidsstasjoner og utstyr for å kunne gjøre jobben sin. Det har ikke noe i det hele tatt å gjøre med 100% sykmelding. Anonymous poster hash: c7159...665 Ikke lov å dra på jobb en gang? Besøk er ikke mulig heller altså? Jeg er langtidssykemeldt og holder snart på å gå på veggen... Vil tilbake på jobb ,men kan ikke enda... Men er da virkelig innom på besøk og er gjerne noen timer (jobber i barnehage) - er det ikke lov det da? 😳 Anonymous poster hash: bb665...a38
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #25 Skrevet 28. desember 2014 Ja, det kan man gjøre hvis man vil svindle NAV. Seriøst, er du 100% sykmeldt skal du ikke jobbe noen ting. Gjør du det og det blir oppdaget så går det utover deg og arbeidsgiver. Det er avhengig av alvorlighetsgrad men i verste fall blir du anmeldt for trygdesvindel, reaksjoner kan være bot og i aller verste fall fengsel. Du får heller få legen til å sykmelde deg i 80 % med 20 % arbeid så kan du med god samvittighet jobbe 1 dag i uken. Ingen vits i å gjøre seg til kriminell på grunn av en sykmelding. Anonymous poster hash: 034fd...53d Virkelig ?Vi har på flere personalmøter fått hre at sykemelding ikke er til hnder for å komme og utføre arbeidsoppgaver vi greier. Har vi brukket et ben kan vi komme og mate pasienter osv(sykehjem) Det var det opp til den enkelte å vurdere selv om vi hadde 100 sykemelding . IA- bedrift. Kjenner ikke til at noen har benyttet seg av dette altså... Dette er ikke lov. Er dere 100% sykmeldt så har dere ikke lov i det hele tatt til å dra på jobb. Da bør dere få sjefene deres som sitter og sier noe slikt på personalmøter til å få en NAV-representant til å komme og forklare det til dere alle. Det er svindel, og kan få store konsekvenser for både deg som ansatt og arbeidsgiver. Har dere brukket et ben, men allikevel kan gjøre noen oppgaver så må dere ha %vis sykmelding. Er man 100% sykmeldt så kan man ikke jobbe i det hele tatt. IA-bedrift har ingenting med dette å gjøre - det går på inkluderende arbeidsliv for mennesker som ikke kan jobbe i 100% men i en delvis prosentstilling, og/eller med handikap som må få arbeidsstasjoner og utstyr for å kunne gjøre jobben sin. Det har ikke noe i det hele tatt å gjøre med 100% sykmelding. Anonymous poster hash: c7159...665 Ikke lov å dra på jobb en gang? Besøk er ikke mulig heller altså? Jeg er langtidssykemeldt og holder snart på å gå på veggen... Vil tilbake på jobb ,men kan ikke enda... Men er da virkelig innom på besøk og er gjerne noen timer (jobber i barnehage) - er det ikke lov det da? 😳 Anonymous poster hash: bb665...a38 Selvsagt er det lov, men du må ikke gjøre noe jobbrelatert...da må du ha gradert sm. Anonymous poster hash: 1d0c5...2c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå