Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #1 Skrevet 28. desember 2014 Jeg er altså så redd for st det skal bli krig og at Norge skal bli involvert. Er så redd for at byen vi bor i skal bli rammet av bomber og at husene skal bli plyndret. Så redd for at mannen min må inn i den militære styrken til Norge. Redd for at det plutselig en dag skal skje noe fælt, og at jeg er på jobb, barna i barnehagen og at jeg ikke får tak i dem. Jeg ligger våken hver eneste natt og tenker på dette. Min mann har skremt meg. Han sier at det er like før vi er i krig. At vi som grenser til r ussland bør ha all grunn til å være redd. Derfor ligger jeg våken og tenker. Tenker på om hva som vil skje dersom den eneste veien mellom der vi bor og der våre foreldre bor vil bli stengt, hva gjør jeg da? Jeg er livredd for p måtte være alene, uten min mor og far. Jeg har til og med begynt å bake rundstykker, ostehorn, pizzasnurrer, veldig slikt, og jeg fyller fryseren med dette og kjøtt og slikt, bare for at vi skal ha mat i tilfelle det blir krig. Har kjøpt brett med juice, hermetikk og flaskevann, som står i boden. Mannen min vet ikke om årsaken tall hvorfor jeg gjør dette, men lurer veldig på hvorfor jeg fyller opp matboden slik. Er det virkelig så nært en krig, som min mann mener? Eller er det jeg som tenker og styrer og skremmer meg selv?? Anonymous poster hash: 3e24d...578
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #2 Skrevet 28. desember 2014 Beklager alle skrivefeilene, bruker mobilen til å skrive med. Hi Anonymous poster hash: 3e24d...578
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #3 Skrevet 28. desember 2014 Det er ingen ting som tyder på at det vil bli krig i Norge med det første, og jeg synes det er dårlig gjort av mannen din å skremme deg. Anonymous poster hash: 28fa3...058
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #4 Skrevet 28. desember 2014 Norge er så strategisk viktig for bl.a. nato at det ville vært veldig dumt av Russland å gå etter Norge. Skulle de gjøre det må situasjonen være langt, langt alvorligere enn den er nå. Ikke noe tyder på at det blir krig her i landet. Situasjonen har vært langt alvorligere tidligere uten at det da har blitt krig. Forstår virkelig ikke hvordan mannen din kan si det han sier. Bruker han stadig å krisemaksimere og tenke negativt? Er det andre måter han påvirker deg negativt? Begynn å sette grenser for deg selv. Fortell ham at slikt snakk gjør deg redd og at det er helt unødvendig! Jeg er nesten villig til å vedde på at hvis du forteller mannen hvorfor du hamstrer mat så ville han ledd av deg. Og det høres ikke ut som en sympatisk mann - først skremmer han deg (uten hold i påstandene sine) og så vil han trolig le av deg. Beste måten du egentlig kan takle dette på er å sette deg inn i politikken, da kan du møte mannens påstander med fakta og kunnskaper. Så kan du berolige ham i samme slengen Om du sliter med angst og du synes denne angsten tar for mye energi og får deg til å endre adferd så oppsøk hjelp før du lar den styre livet ditt mer enn den allerede gjør. Anonymous poster hash: bd8eb...664
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #5 Skrevet 28. desember 2014 Jeg tror du skal ta kontakt med psykisk helsehjelp, dette er ikke normalt. Høres ut som generalisert angst og tvangstanker. Anonymous poster hash: 9a5f9...23b
¤Hippie¤ Skrevet 28. desember 2014 #6 Skrevet 28. desember 2014 Jeg er også redd det det skal bli krig her, har ofte mareritt om at krigsfly kommer og bomber bygda. Og her vi bor er vel kansje den siste plassen i Norge det kommer bombefly... Men si til mannen din at du blir veldig redd og at det forverrer tankene dine, når han sier det. For det er jo tydelig at han ikke veit hva han prater om! Ta kontakt med psykolog eller kommunepsykologen (som er gratis) og fortell akkurat hvordan du har det, så skal du se det ordner seg :-) Jeg går forøvrig på efexor pga fødselsdepresjon og angst, og det hjelper også på marerittene :-) Send meg pm hvis du vil skrive
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #7 Skrevet 28. desember 2014 Oppsøk hjelp! Det er ikke normalt og langtfra bra å gå med en slik angst. Anonymous poster hash: 875d4...66a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #8 Skrevet 28. desember 2014 Sånn hadde jeg det da jeg var unge. Kald krig og iran/irak på nyhetene. Jagerfly i lav høyde over hjemstedet mitt gjorde det enda verre. Og det er grusomt å ha en slik angst - noe ubegrunnet. Mannen din burde vite bedre enn å lire av seg slikt. Prøv å slappe av og ikke tenk tanken ut engang. Alle har 'mareritt' om at noe kan skje og vi ikke kommer oss til barna. Det er vel endel av å være mamma tenker jeg. Beskyttelsesinstinktet er sterkt. Anonymous poster hash: 4c43a...74e
prekæs Skrevet 28. desember 2014 #9 Skrevet 28. desember 2014 Uff, det er ille å ha det slik. Kan ikke gi noen andre råd enn at du må prøve å få noe som fyller dagene dine med noe annet enn tanker. Jobber du ikke, så få deg en jobb, tren og omgås med mennesker som gjør deg glad og oppsøk hjelp.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #10 Skrevet 28. desember 2014 Har vært livredd både krig og asteroider og diverse hele oppveksten min! Er helt grusomt, vet hvordan du har det. Det jeg gjorde var å lese alt mulig om det jeg var redd for, og det hjalp mye! Mannen din har jo ikke peiling høres det ut som! Ikke hør på ham! Anonymous poster hash: 912ee...4d7
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #11 Skrevet 28. desember 2014 Å gå rundt å være så redd for det i trygge Norge, er ikke normalt. Og du må få hjelp på en eller annen måte, om det er psykolog eller du leser deg opp på historie/politikk. Så du ser at faren for krig her er veldig liten. Anonymous poster hash: c4f96...5a5
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #12 Skrevet 28. desember 2014 Jeg er realist,men likevel klarer jeg ikke å slå tanken fra meg om at det kan bli krig på nytt. Beredskapen hos Forsvaret er hevet,og det er ikke uten grunn. Anonymous poster hash: daaeb...570
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #13 Skrevet 28. desember 2014 Sannsynligheten er nok heller liten. Russland bruser med fjærene, men det er ikke noe nytt eller uvanlig. Norge er medlem av Nato, og et veldig viktig land økonomisk. Vi bidrar mye i utlandet, med økonomisk bistand. Oljen er nok attraktiv iinvaderingssammenheng, men minst like attraktiv/viktig å forsvare., Anonymous poster hash: 90340...38a
Badedrakt Skrevet 28. desember 2014 #14 Skrevet 28. desember 2014 Har det på akkurat samme måte. Er livredd for krig og tenker på det hele tiden. Har nettopp begynt hos psykolog for å prøve å bli kvitt denne angsten. Er også livredd sykdommer. Ifølge psykologen min er dette tvangstanker, som er lett å behandle. Jeg har min tvil på det men
MammantilNurket Skrevet 28. desember 2014 #15 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Du trenger ikke være bekymret. Dersom det skulle bli krig vil våpnene være så effektive at vi utslettes ganske umiddelbart. Poengløst med hermetikk og fryseboksen full av pizzasnurrer. Foreslår at lager av champagne og sobril for å ta brodden av angsten frem til det smeller. Eller som Country Joe and The Fish har formulert det på poetisk vis: "And it's one, two, three What are we fighting for ? Don't ask me, I don't give a damn, Next stop is Vietnam. And it's five, six, seven, Open up the pearly gates, Well there ain't no time to wonder why, Whoopee! we're all gonna die." Endret 28. desember 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #16 Skrevet 28. desember 2014 Du trenger ikke være bekymret. Dersom det skulle bli krig vil våpnene være så effektive at vi utslettes ganske umiddelbart. Poengløst med hermetikk og fryseboksen full av pizzasnurrer. Foreslår at lager av champagne og sobril for å ta brodden av angsten frem til det smeller. Eller som Country Joe and The Fish har formulert det på poetisk vis: "And it's one, two, three What are we fighting for ? Don't ask me, I don't give a damn, Next stop is Vietnam. And it's five, six, seven, Open up the pearly gates, Well there ain't no time to wonder why, Whoopee! we're all gonna die." Du trenger ikke prøve å være morsom i hver eneste tråd eller? Ganske smakløst måten du skriver til en med reell angst på. Men du skjønner kanskje ikke bedre? Anonymous poster hash: 69817...9b9
MammantilNurket Skrevet 28. desember 2014 #17 Skrevet 28. desember 2014 (endret) Du trenger ikke være bekymret. Dersom det skulle bli krig vil våpnene være så effektive at vi utslettes ganske umiddelbart. Poengløst med hermetikk og fryseboksen full av pizzasnurrer. Foreslår at lager av champagne og sobril for å ta brodden av angsten frem til det smeller. Eller som Country Joe and The Fish har formulert det på poetisk vis: "And it's one, two, three What are we fighting for ? Don't ask me, I don't give a damn, Next stop is Vietnam. And it's five, six, seven, Open up the pearly gates, Well there ain't no time to wonder why, Whoopee! we're all gonna die." Du trenger ikke prøve å være morsom i hver eneste tråd eller? Ganske smakløst måten du skriver til en med reell angst på. Men du skjønner kanskje ikke bedre? Anonymous poster hash: 69817...9b9 Dette er ikke morsomt. Dette er fakta. Blir det krig er vi fucked.Om f.eks. Russland vil ta oss vil det ta dem ca.fem minutter, og jeg tviler på at England eller USA gidder å hjelpe oss. Endret 28. desember 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #18 Skrevet 28. desember 2014 Nei det blir ikke krig i Norge. Dummeste jeg har lest på lenge. Skaff hjelp. Anonymous poster hash: 8a0b0...138
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #19 Skrevet 28. desember 2014 Jeg tror at Norge er ganske nært krig, og at regjeringa vet mye mer enn de deler for å ikke skremme oss. Men må si som hun over, at bestemmer de seg for å gå til krig, er vi fucked. Blir nok ei Hiroshimabombe, så man rekker ikke tenke før alt er over. Så egentlig er jeg ikke bekymret, men skulle de ta hus for hus, så et det heldigvis fullt mulig å overleve i naturen er plenty av mat og dyr (pels), så man overlever nok det også om man ønsker. Anonymous poster hash: 55daa...941
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #20 Skrevet 28. desember 2014 Jeg tror det smeller når som helst. Er en grunn til alt oppstyret ang Russland fortida. Hvorfor lager dei ubåter som faen, lager bomber? Trur ikke dei lager det kun for gøy altså. Noe skjer! Leste forgje uke på vg att Russland hadde sagt dei ikke var redd for en ny "kald krig" ⚡️ Men vi er heldige med hjelp fra alle kanter... Håper jeg 😊 Anonymous poster hash: 9aa10...5e9
Gjest Antarctica Skrevet 28. desember 2014 #21 Skrevet 28. desember 2014 Herregud, hvor gamle er dere egentlig? Vi som vokste opp under den kalde krigen måtte finne måter å leve med det på uten at hverdagen gikk helt i stå. Det var seriøst folk som vurderte å grave tilfluktsrom i hagen... Vi opplevde russiske jagere på himmelen jevnlig, det er nesten nostalgisk å se dem igjen nå. Men det skremmer meg ikke. Putin er maktglad, men ikke totalt idiot. Konfliktene i Midt-Østen har mer potensial i seg til å rokke verdensfreden. Hvis du trenger noe å frykte, da.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #23 Skrevet 29. desember 2014 Jeg kan bare ikke noe for det, frykten min er veldig reell og jeg klarer ikke kontrollere den. Tørr ikke nevne dette til noen, de må jo tro jeg begynner å bli gal. Men dette går virkelig ut over livet mitt. Jeg sover ekstremt dårlig, noe som forplanter seg videre ut på dagen. Jeg ser at noen av dere skriver at vi er nær krig. Dette gir meg magevondt, jeg kjenner at magen min velter seg bare av tanken. Jeg kan forstå at for de flesteav dere er dette rart og at det er lett å fleipe om dette. Men jeg er oppriktig redd og i mine øyne klarer jeg ikke se det morsomme i dette. Hi Anonymous poster hash: 3e24d...578
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2014 #24 Skrevet 29. desember 2014 Du trenger ikke være bekymret. Dersom det skulle bli krig vil våpnene være så effektive at vi utslettes ganske umiddelbart. Poengløst med hermetikk og fryseboksen full av pizzasnurrer. Foreslår at lager av champagne og sobril for å ta brodden av angsten frem til det smeller. Eller som Country Joe and The Fish har formulert det på poetisk vis: "And it's one, two, three What are we fighting for ? Don't ask me, I don't give a damn, Next stop is Vietnam. And it's five, six, seven, Open up the pearly gates, Well there ain't no time to wonder why, Whoopee! we're all gonna die." Noen ganger er det bedre å la være å svare Anonymous poster hash: 255f4...307
Sint naken biltyv Skrevet 29. desember 2014 #25 Skrevet 29. desember 2014 Du trenger ikke være bekymret. Dersom det skulle bli krig vil våpnene være så effektive at vi utslettes ganske umiddelbart. Poengløst med hermetikk og fryseboksen full av pizzasnurrer. Foreslår at lager av champagne og sobril for å ta brodden av angsten frem til det smeller. Eller som Country Joe and The Fish har formulert det på poetisk vis: "And it's one, two, three What are we fighting for ? Don't ask me, I don't give a damn, Next stop is Vietnam. And it's five, six, seven, Open up the pearly gates, Well there ain't no time to wonder why, Whoopee! we're all gonna die." Når man er så innmari kunnskapsløs er det best å holde kjeft! Og du kan iallfall la være å være hånlig. HI, det er lite trolig at det blir krig i Norge. I de andre krigene vi har hatt i Vesten har ikke Vesten vært like knyttet sammen som vi er nå. Konsekvensen for Russland feks hvis de går til krig nå vil være så store at det ikke har noe for seg for Putin å gjøre det. Putin er maktglad men ikke idiot. Og det at han liksom skal slippe en atombombe over Norge blir bare for dumt, Norge er altfor nærme Russland til at det vil skje. De sliter nok med ettervirkningene etter Tjernobylulykken til at de vil seg selv så vondt. I tillegg er Norge godt beskyttet av de store militærmaktene England, Tyskland, Frankrike og USA. Og vi er beskyttet av Nato. Så å gå til krig mot Norge vil bety at de store militærmaktene vil komme å hjelpe. Og hva godt bil det komme ut av det for Russland med alle de mot seg? De vil bli totalt isolert fra omverdenen og det er ikke Putin interessert i. Dessuten er ikke Putin så ille, en av de høyr oppe i Nato har øst ut av seg ganske masse negativ om Putin og Russland så det er ikke bare slik at Putin er gal. Er nok av andre tullinger på andre siden. Men ja, det kan bli krig i Norge og det er noe jeg også er redd for. Men du kan ikke la redselen ta over livet ditt. Man lever en gang og det livet må man gjøre så bra som mulig. Du burde finne deg en psykolog og du burde lese deg opp på politikk så du skjønner mer av verdensbildet. Mulig dette ble litt rotete men håper du skjønner noe:-) PS: Vi i Norge klarte oss ganske bra under andre verdenskrig. Besteforeldre mine og samboeren mine sine var voksne under krigen og merket lite til den så om det blir krig vil det nok gå bra uansett. http://forskning.no/2014/09/forskere-ingen-ny-kald-krig-pa-vei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå