Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #1 Skrevet 27. desember 2014 Noen som kan dele erfaringer? Anonymous poster hash: c701b...22f
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #2 Skrevet 27. desember 2014 Jeg fødte nr 2 i et badekar på Riksen - helt supert! Jeg elsker karbad da, hehe! Jeg var kun på sykehuset og i vannet i 1 time før ungen kom ut - men jeg synes det var veldig behagelig å sitte i det varme vannet. Ungen ploppet ut på 3 press Det kommer mye "grums" i vannet, så det var ikke snakk om å ha mannen oppi der sammen med meg. Det hadde det ikke vært plass til sånn som jeg vrei meg rundt oppi der som en hval Anbefales! Anonymous poster hash: 1b4b3...274
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #3 Skrevet 27. desember 2014 God erfaring. Hadde rask fødsel. Rett i karet da jeg ankom føden. Hadde 4-5 cm åpning. De lyttet til hjertelyden med vanntett doppler. En time senere var jenta født. Behagelig å bevege seg i vann under riene. Ville gjerne med nr 3 også, men jeg rakk ikke. Anonymous poster hash: c362e...9d9
oslofrk Skrevet 27. desember 2014 #4 Skrevet 27. desember 2014 Anbefales! Bare født ett barn, men vann var smertelindrende og bra for både barn og meg 😉
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #5 Skrevet 27. desember 2014 Har ikke prøvd i badekar, men da jeg fødte min største (har tre, og han var på over 4,5kg) brukte jeg kun varm dusj for å dempe smertene og få fødselene til å gå raskest mulig. Supert å stå oppe - det får fortgang på ting, og den varme vannstrålen var helt supert Når de verste veene kom, tørka jeg meg og la meg ned. Så inn i dusjen igjen. Hadde gjort det med nr to også, men han måtte ha ledning/pulsmåler festet på hodet da han ble født så jeg kunne ikke forlate senga...Det var mye vondere selv om han "bare" veide 4 kg... Anonymous poster hash: fd646...ec5
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #6 Skrevet 28. desember 2014 Kun som smertelindring i første fase. Risikoen senere er for stor. Anonymous poster hash: 95ca4...cc1
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #7 Skrevet 28. desember 2014 Kun som smertelindring i første fase. Risikoen senere er for stor. Anonymous poster hash: 95ca4...cc1 Risiko? Risikoen er vel ikke større ved fødsel i vann?? Anonymous poster hash: a88a9...1ba
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #8 Skrevet 28. desember 2014 Ja, satt i vannet flere timer og fødte i badekaret med nr 2. Det var en flott opplevelse og selv om ungen var over 4 kilo så trengte jeg ikke annen smertelindring og heller ikke å sys etterpå. Anonymous poster hash: 628ba...b3a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #9 Skrevet 28. desember 2014 Jeg forsøkte, men likte ikke å være i badekaret da riene ble for kraftige. Som smertelindring i begynnelsen var det fantastisk, men jeg klarte ikke å finne en stilling som var ok når riene ble for intense, så jeg ga opp å skulle føde i vann og la meg heller i senga. Anonymous poster hash: 81087...51d
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #10 Skrevet 28. desember 2014 Fantastisk opplevelse! Revnet ikke og utrolig god smertelindring. Anonymous poster hash: b508e...edc
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #11 Skrevet 28. desember 2014 Kun som smertelindring i første fase. Risikoen senere er for stor. Anonymous poster hash: 95ca4...cc1 Risiko? Risikoen er vel ikke større ved fødsel i vann?? Anonymous poster hash: a88a9...1ba Jo, risikoen er større. Water immersion in the second stage of labor and underwater delivery have not been studied extensively. One survey of outcomes of 4032 births in water revealed two cases of water aspiration and five cases of snapped umbilical cords [28]. Case reports have also described these complications, as well as maternal and neonatal infections, difficulties in neonatal thermoregulation, neonatal respiratory distress, drowning and near drowning, seizures, and perinatal asphyxia [29-37]. The safety of water immersion is controversial. http://www.uptodate.com/contents/nonpharmacological-approaches-to-management-of-labor-pain?source=machineLearning&search=water+birth&selectedTitle=1%7E23§ionRank=1&anchor=H4#H4 In low-risk babies with respiratory distress, water birth is associated with a greater level of respiratory morbidity than seen after air birth. Neonatal respiratory consequences from water birth. Journal of Peadiatrics and Child Health. 48 (5) (pp 419-423), 2012. Water births are associated with analgetic and relaxing effects, with a reduction in the duration of the second stage of labor and in the need to administer oxytocin during this stage. Post partum hemorrhages occur about twice as often as in conventional deliveries. Various authors have reported different statistical results regarding the duration of the first labor stage, the need for episiotomy and the frequency of perineal tears. Neonatal well-being, expressed as an Apgar score, doesn't differ significantly between water-born and landborn babies, but complications are not as rare as was initially thought. Water birth and water immersion - An important step towards more patient-oriented health care or a new way for obstetrical wards to make profits?. Pawelec M., Pietras J., Wojtysiak M., Karmowski M., Karmowski A., Palczynski B., Terpilowski L. Advances in Clinical and Experimental Medicine. 20 (3) (pp 391-397), 2011. Birth under water has become a widely disseminated technique that is promoted to improve the quality of labor. The case of a 42-week gestation male infant is reported who died of respiratory and multiorgan failure secondary to florid pneumonia and sepsis due Pseudomonas aeruginosa following a water birth. Other infants who have been delivered underwater have drowned or have had near-drowning episodes with significant hyponatremia and water intoxication. Local and disseminated sepsis has been reported, with respiratory distress, fevers, hypoxic brain damage, and seizures. There have also been episodes of cord rupture with hemorrhage. The postmortem investigation of such cases requires a complete autopsy of the infant, with examination of the placenta. Full details of the pregnancy and delivery and inspection of the birthing unit are also needed. A septic workup of the infant and placenta should be undertaken along with sampling of water from the birthing unit and microbiological swabbing of the equipment. Vitreous sodium levels may reveal electrolyte disturbances. While fatal cases appear rare, this may change if water births gain in popularity. Forensic issues in cases of water birth fatalities. Byard R.W., Zuccollo J.M. The American journal of forensic medicine and pathology. 31 (3) (pp 258-260), 2010. Anonymous poster hash: 95ca4...cc1
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #12 Skrevet 28. desember 2014 Takk for svar alle! Heller veldig mot å føde i vann. Googlet litt på risiko, var ikke klar over at det var økt risiko ved dette, og det virker som det er en liten risiko for at babyen kan puste inn vann og dermed drukne. Dette ved at babyen har navlestrengen rundt halsen så voldsomt (evt knekk i navlestrengen) slik at den gisper etter luft før den faktisk er ute av vannet. Eller at navlestrengen ryker før baby når overflaten av vannet og derfor også gisper etter luft. Det virker likevel som om dette er svært sjeldne tilfeller. En annen situasjon kan være behov for hastekeisersnitt og at det tar lengre tid få den fødende ut av vannet og opp i seng enn om mor allerede ligger i en seng, slik at det tar lengre tid før hastesnittet er utført. HI Anonymous poster hash: c701b...22f
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #13 Skrevet 28. desember 2014 Takk for svar alle! Heller veldig mot å føde i vann. Googlet litt på risiko, var ikke klar over at det var økt risiko ved dette, og det virker som det er en liten risiko for at babyen kan puste inn vann og dermed drukne. Dette ved at babyen har navlestrengen rundt halsen så voldsomt (evt knekk i navlestrengen) slik at den gisper etter luft før den faktisk er ute av vannet. Eller at navlestrengen ryker før baby når overflaten av vannet og derfor også gisper etter luft. Det virker likevel som om dette er svært sjeldne tilfeller. En annen situasjon kan være behov for hastekeisersnitt og at det tar lengre tid få den fødende ut av vannet og opp i seng enn om mor allerede ligger i en seng, slik at det tar lengre tid før hastesnittet er utført. HI Anonymous poster hash: c701b...22f Ville ikke bekymret meg hvis jeg var deg. Hvis det blir katastrofesecio skal jeg love deg at de får deg ut av vannet kjapt. ved hastesectio har man bedre tid, så da får du gå ut og tørke deg først. De ville ikke gjort dette hvis det ikke var trygt. Bare se på alle som velger å ta sectio fordi de ikke ønsker å føde, da er det plutselig ikke farlig å ta ks. Hør på fagfolk, ikke de her inne. Jordmor vil passe godt på deg. Lykke til. Anonymous poster hash: 50b76...242
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2014 #14 Skrevet 28. desember 2014 Jeg fødte nr. én i badekar, og det var utrolig bra. Trengte ikke annen smertelindring, fødselen gikk raskt, og jeg måtte ikke syes etterpå. I tillegg var det en veldig ro over fødselen, med dempet belysning og stearinlys. Jeg innbiller meg at babyen foretrekker en slik entre fremfor skarpe sykehuslamper og pipende apparater. Planlegger fødsel nr. to i badekar om noen få uker. Lykke til, HI. Anonymous poster hash: 6ea87...cbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå