Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #1 Skrevet 27. desember 2014 SAMVÆRSAVTALE Denne avtalen regulerer samværet av NN f. xx.xx.xx og NN f. xx.xx.xx mellom NN og NN Barna har bostedsadresse hos far, men har delt bosted med annenhver uke hos hver forelder. Barna bytter bosted hver fredag. Fredag i partallsuker flytter de til far, og fredager i oddetallsuker flytter de til mor Ferier og høytider går etter vanlig samvær, men bytting kan avtales dersom det er i barnas interesse. Noe mer som må med? Noe som bør endres? Anonymous poster hash: 827e9...5b7
Gjest Antarctica Skrevet 27. desember 2014 #2 Skrevet 27. desember 2014 Hva betyr vanlig samvær? Ville ha spesifisert mht ferier.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #3 Skrevet 27. desember 2014 Hva betyr vanlig samvær? Ville ha spesifisert mht ferier. Takk for tilbakemelding Vanlig betyr ordinært, er det et bedre ord kanskje? Vi vil ikke spesifisere mer i feriene, fordi vi ikke har behov pr nå. Vi har et veldig godt samarbeid, og trenger avtalen kun i forbindelse med skoleskyss Anonymous poster hash: 827e9...5b7
Gjest Antarctica Skrevet 27. desember 2014 #4 Skrevet 27. desember 2014 Ordinært sier ikke noe mer, men hvis du mener "vanlig samvær" som det mange har (annenhver helg pluss en dag i uka) betyr det vel halve ferien også.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #5 Skrevet 27. desember 2014 Med vanlig mener jeg at samværet går slik det pleier med bytte på fredagene, og at ungene er hos den som skal ha dem i følge kalenderen. Har du forslag til hvordan jeg kan formulere det bedre? Anonymous poster hash: 827e9...5b7
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #6 Skrevet 27. desember 2014 Burde dele inn annenhver vinter- og høstferie, samt hvem som har unga i jula og nyttårsaften, og om det skal være feks tre sammenhengende uker om sommeren? Hvordan skal bytte på fredager foregå? Hente/levere, klokkeslett? Hvem tar sykedager? Den som har barnet som er sykt? Er vi fleksible her ift jobb eller om en er uheldig og blir tom for sykedager? Ville gått i detaljer så langt som mulig. Anonymous poster hash: 5c78d...456
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #7 Skrevet 27. desember 2014 Om dere skal ha delt bosted burde dere nedtegne dato for adresseendring slik at det blir gjort hvert år og at dere i tillegg tildelt bosted skal ha delt omsorg. Dere burde ha med klokkeslett og avtale ferier, inkl. frist for avtale av sommerferie. Sist, men ikke minst må dere ha med at ingen av dere kan flytte uten den andre sitt samtykke. Anonymous poster hash: 05a33...d76
Roheryn Skrevet 27. desember 2014 #8 Skrevet 27. desember 2014 En klausul som regulerer jul, med mindre det er planen at de så og si alltid skal feire hos mor. Tidspunkt for overlevering. Hvem som henter/bringer. En spesifisering ift sommerferie - skal man til syden eller lignende er det ofte greit å ha mer enn sju dager fra fredag-fredag. Jeg ville sagt minimum 2 uker her og 2 uker der - og gjerne med en frist for når ferietiden senest skal avtales.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #9 Skrevet 27. desember 2014 Sykedagene tar den som har barnet, å gå tom for sykedager er helt usannsynlig. Vi vil ikke dele feriene og høytidene. Men at bytte skjer før og etter skolen kan jeg få med. Anonymous poster hash: 827e9...5b7
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #10 Skrevet 27. desember 2014 Om dere skal ha delt bosted burde dere nedtegne dato for adresseendring slik at det blir gjort hvert år og at dere i tillegg tildelt bosted skal ha delt omsorg. Dere burde ha med klokkeslett og avtale ferier, inkl. frist for avtale av sommerferie. Sist, men ikke minst må dere ha med at ingen av dere kan flytte uten den andre sitt samtykke. Anonymous poster hash: 05a33...d76 Må de bytte adresse hvert år ved delt bosted? Holder det ikke at de bor 50% på hver plass? Flytting er uaktuelt og samarbeidet er så bra at sydenturer og andre ting kan avtales når det er aktuelt. Jul feirer vi sammen alle sammen, og vi har til nå også dratt på sommerferie sammen. Det er også for å få dekket skoleskyss til begge hjem at denne må lages, og da er ikke ferier så veldig vesentlig Anonymous poster hash: 827e9...5b7
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #11 Skrevet 27. desember 2014 Om dere skal ha delt bosted burde dere nedtegne dato for adresseendring slik at det blir gjort hvert år og at dere i tillegg tildelt bosted skal ha delt omsorg. Dere burde ha med klokkeslett og avtale ferier, inkl. frist for avtale av sommerferie. Sist, men ikke minst må dere ha med at ingen av dere kan flytte uten den andre sitt samtykke. Anonymous poster hash: 05a33...d76 Må de bytte adresse hvert år ved delt bosted? Holder det ikke at de bor 50% på hver plass? Flytting er uaktuelt og samarbeidet er så bra at sydenturer og andre ting kan avtales når det er aktuelt. Jul feirer vi sammen alle sammen, og vi har til nå også dratt på sommerferie sammen. Det er også for å få dekket skoleskyss til begge hjem at denne må lages, og da er ikke ferier så veldig vesentlig Anonymous poster hash: 827e9...5b7 Da skal dere ikke ha delt bosted. Barna skal ha fast adresse hos far og dere skal ha delt omsorg for barna. Anonymous poster hash: 05a33...d76
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #12 Skrevet 27. desember 2014 Du sier at samarbeidet mellom deg og din eks går veldig bra. Det er selvfølgelig veldig bra! Men ting kan forandre seg og jeg tror du vil gjøre lurt i å spesifisere mer enn det du føler for nå. Anonymous poster hash: 2130c...356
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #13 Skrevet 27. desember 2014 Om dere skal ha delt bosted burde dere nedtegne dato for adresseendring slik at det blir gjort hvert år og at dere i tillegg tildelt bosted skal ha delt omsorg. Dere burde ha med klokkeslett og avtale ferier, inkl. frist for avtale av sommerferie. Sist, men ikke minst må dere ha med at ingen av dere kan flytte uten den andre sitt samtykke. Anonymous poster hash: 05a33...d76 Må de bytte adresse hvert år ved delt bosted? Holder det ikke at de bor 50% på hver plass? Flytting er uaktuelt og samarbeidet er så bra at sydenturer og andre ting kan avtales når det er aktuelt. Jul feirer vi sammen alle sammen, og vi har til nå også dratt på sommerferie sammen. Det er også for å få dekket skoleskyss til begge hjem at denne må lages, og da er ikke ferier så veldig vesentlig Anonymous poster hash: 827e9...5b7 Like greit å få med alt som kan fås med i en avtale. Samarbeidet er bra nå, og det er flott. Bare vent til en av dere får ny partner, kan hende pipa får en annen låt da. Ville ikke vært så naiv. Anonymous poster hash: 5c78d...456
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #14 Skrevet 27. desember 2014 Om dere skal ha delt bosted burde dere nedtegne dato for adresseendring slik at det blir gjort hvert år og at dere i tillegg tildelt bosted skal ha delt omsorg. Dere burde ha med klokkeslett og avtale ferier, inkl. frist for avtale av sommerferie. Sist, men ikke minst må dere ha med at ingen av dere kan flytte uten den andre sitt samtykke. Anonymous poster hash: 05a33...d76 Må de bytte adresse hvert år ved delt bosted? Holder det ikke at de bor 50% på hver plass? Flytting er uaktuelt og samarbeidet er så bra at sydenturer og andre ting kan avtales når det er aktuelt. Jul feirer vi sammen alle sammen, og vi har til nå også dratt på sommerferie sammen. Det er også for å få dekket skoleskyss til begge hjem at denne må lages, og da er ikke ferier så veldig vesentlig Anonymous poster hash: 827e9...5b7 Like greit å få med alt som kan fås med i en avtale. Samarbeidet er bra nå, og det er flott. Bare vent til en av dere får ny partner, kan hende pipa får en annen låt da. Ville ikke vært så naiv. Anonymous poster hash: 5c78d...456 Mulig jeg er naiv, men en slik avtale er vel bare gyldig til man lager en ny? Hvilke fordeler og ulemper har delt bosted kontra delt omsorg? Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger her altså, så bare kjør på selv om dere ikke er enige med meg, jeg tar til meg tilbakemeldingene, og vurderer alt sammen Anonymous poster hash: 827e9...5b7
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #15 Skrevet 27. desember 2014 Jeg ville definitivt ha fått med at julaften og nyttårsaften feires hos deg annenhvert år, uavhengig av det tidligere avtalte samværet.. Ville ikke risikert å hatt flere julaftener på rad uten ungene mine... Anonymous poster hash: 69a78...9b0
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #16 Skrevet 27. desember 2014 Oi.. Dette syns jeg egentlig var en veldig mangelfull samværsavtale. Hadde blitt MASSE konflikter mellom oss om vi hadde hatt så få punkter å forholde oss til Dere bør kanskje spesifisere litt mer? Som noen over sier, ting funker sikkert greit nå, men ting vil nok bli annerledes om nye partnere kommer inn i bildet, det kan jeg nesten garantere. Ville tatt med løsninger for: -bursdager; hvem har ungene, hvem betaler selskapene? osv. -sykdom; hvordan løses det? -jul/nyttår; hvem har barna når? -henting/levering; hvem er ansvarlig? -innkjøp av klær/utstyr? -div ferier, hvordan fordeles de? -nye partnere og deres roller, er det noe spesielt dere bør ta standpunkt til? -hva hvis en flytter litt unna, hvor fleksibel er avtalen? Dere trenger sikkert ikke ha med alle disse punktene nå. Men klok av skade har jeg innsett at ting fort kan forandre seg. Selv om man har et godt forhold nå så vet man aldri hvordan hverdagen blir i praksis. Her, f.eks, har jeg og faren til eldste alltid vært nogenlunde enige om alt rundt datteren vår. Vi har vært skilt siden 2004 og har vært gode venner siden da. Helt til faren fikk seg ny dame som begynte å sette seg på bakbeina, blandet seg inn i alt og snudde opp-ned på alle våre uskrevne avtaler. Da måtte vi tilslutt sette oss ned og få avtalen skriftlig. Ble rett og slett for mye tull.. Men en avtale er jo ikke skrevet i stein, så hvem som helst av dere kan når som helst bestride avtalen. Men en liten trygghet er det jo Anonymous poster hash: de399...e82
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2014 #17 Skrevet 27. desember 2014 Takker for innspill Anonymous poster hash: 827e9...5b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå