Gå til innhold

Bv og kontakt med andre instanser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble sendt inn en melding til bv pga barnefar forsøkte å ta sitt eget liv. (-standard prosedyre ved selvmordsforsøk).

Jeg opplevde bv som proffe og vi hadde en god dialog. Bv hentet etter samtykke fra meg inn informasjon fra blant annet skole og helsestasjon, og alt de fikk inn var utelukkende positivt.

I ettertid opplevde jeg at dette ble tatt opp på foreldremøte på skolen, der læreren fisket ganske åpenlyst om informasjon og jeg følte meg mistenkeliggjort som om jeg hadde noe "stygt å skjule". Barnefar bor ikke sammen med meg og barna, og han har ikke gjort det på over to år, det er ingen nye endringer i barnas liv. (Barnefars samvær er på et minimum og barna vet heller ikke om selvmordsforsøket.)

Det er tungt å vite at barnas far ønsker å forlate livet og nesten klarte det. Jeg orker virkelig ikke å snakke med de om dette, og om 6 mnd skiftes lærerne uansett ut nok en gang.

Er det andre som har opplevd lignende? Fører skolen og helsestasjonen opp at de har fått en forespørsel fra bv?

Har dere andre informert skolen om hva saken hos bv gjelder?

Vennligst ikke kommentar om du skal skrive noe stygt,....

Anonymous poster hash: e307e...db7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bodde dere sammen da det skjedde?

I mitt tilfelle prøvde han flere ganger å ta selvmord etter bruddet. Første gang ca. 6 måneder etter bruddet.

Vi ble ikke meldt til barnevernet.

Anonymous poster hash: 4ebcb...1ec

Skrevet

I mitt tilfelle prøvde han flere ganger å ta selvmord etter bruddet. Første gang ca. 6 måneder etter bruddet.

Etter samlivsbruddet, mener jeg.

Skrevet

Nei, har ikke bodd sammen på to år. Jeg fikk bare høre at det var standard prosedyre. Jeg vet ikke hva far har sagt til de som sendte bekymringsmelding, det er ikke umulig at han har sagt ting som er tatt ut av løse luften.

Skrevet

Trist å høre at det er flere fedre som forsøker seg på selvmord. Håper det går bra med deg og barna.

Hi

Skrevet

De fleste psykiatriske sykehusene sender melding til barnevernet som standard prosedyre. Barnevernet har, som du sikkert vet, ikke lov til å si noe til skolen om hvorfor de er inne. Mange skoler/helsestasjoner etc. kan ofte lure veldig når de får slike innhentingsbrev fra barnevernet. Kanskje spesielt hvis de i utgangspunktet ikke har noen som helst bekymring for barnet eller situasjonen rundt barnet! Jeg synes i ditt tilfelle at læreren opptrådte veldig uprofesjonelt, og du burde ikke ha opplevd dette! Noen ganger kan det være lurt at foreldrene selv sier noen ord om hvorfor barnevernet er inne, slik at de slipper å lure, men de har absolutt ikke krav på å vite!

Hilsen barnevernsansatt

Anonymous poster hash: 077dc...e61

Skrevet

Ja, nå går det bra. Det har vært en tung vei å gå. Bf nådde bunnen flere ganger, men til slutt fikk han all den hjelpen han trengte og fremdeles trenger.

Når man har nådd bunnen går det ikke lenger ned.

Jeg fikk det bedre når jeg aksepterte at bf var syk og ikke kunne ha kontakt med barnet.

Skrevet

Det ble vel ikke tatt opp på et foreldremøte??

Du mener forhåpentligvis en foreldresamtale?

Skolen vet jo ikke hvorfor de får en henvendelse fra barnevernet

Det er ikke unaturlig at de lurer, og i mange tilfeller er det positivt at foreldrene spiller med åpne kort ovenfor skolen eller den enkelte lærer.

Du sier at barna ikke vet om fars selvmordsforsøk. Men hva om de faktisk hadde visst om det? Hva om de hadde hatt masse følelser i forhold til fars psykiske sykdom? Osv. Da er det ofte greit at skolen er informert slik at kan takle eventueller spørsmål, følelser eller utbrudd som skjer i den tiden barnet er på skolen! Ved st læreren vet, kan det også hjelpe læreren til å forstå barnets reaksjonsmønster, barnets handlinger osv bedre.

Anonymous poster hash: 7d0bd...c04

Skrevet

Merkelig. Det er ikke standard prosedyre å melde til bv når dere ikke bodde sammen. Han må ha sagt noe som skapte bekymring.

Anonymous poster hash: 9a1f0...dc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...