Gå til innhold

Er foreldre uvitende? Tenker de seg ikke om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.tv2.no/2014/12/25/nyheter/innfjorden/foreldre-og-barn/navn/6386555

Tenker ikke bare på denne fammilien, men sånn generelt?

Adrian er sterkt assosiert med djevelen. Arian betyr arisk på engelsk. Malena høres likt ut som dt latinske navnet for blodig avføring.

Det er sikkert flere også, kommer bare ikke på det i fart, men til stadighet tenker jeg, fy f for et navn!

Anonymous poster hash: e8f54...eac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min heter Malena. Ikke visste jeg at det var noenlunde likt det latinske ordet for blodig avføring før jeg gav henne navnet. Ingen av alle de jeg fortalte hva hun skulle hete sa noe om det, så de visste det antageligvis ikke de heller. Tenke seg til for en gjeng som ikke kan latin.

Nå vet jeg det, men kunne ikke brydd meg mindre.

Folk har forskjellige assosiasjoner ut i fra kunnskap og opplevelser, man velger navn man selv synes er fine, også kan vel alle andre mene hva de vil.

Anonymous poster hash: cbaac...18e

Skrevet

Ikke er jeg religiøs, ikke bryr jeg meg filla om hva naboene mener osv.. Å unngå Adolf eller Vidkun er greit nok(synd, det er flotte navn) av respekt for alle de millionene som døde, men eventyrfigurer? Nei, vet du hva.

Lucifer er også et nydelig navn, men pga en gjeng religiøse tomskaller risikerer man altså at ungen blir mobbet hvis man bruker slike navn..

Sukk. Skulle ønske alle kunne være litt mer rasjonelle når det kommer til navn.

Anonymous poster hash: e74f5...669

Skrevet

Herregud. Håper du er ironisk HI.

Anonymous poster hash: 35146...6e6
Skrevet

Er du brevskriveren, HI? :P

Anonymous poster hash: 72312...8a3
Skrevet

Datteren min heter Malena. Ikke visste jeg at det var noenlunde likt det latinske ordet for blodig avføring før jeg gav henne navnet. Ingen av alle de jeg fortalte hva hun skulle hete sa noe om det, så de visste det antageligvis ikke de heller. Tenke seg til for en gjeng som ikke kan latin.

Folk har forskjellige assosiasjoner ut i fra kunnskap og opplevelser, man velger navn man selv synes er fine, også kan vel alle andre mene hva de vil.Anonymous poster hash: cbaac...18e

Vet om flere som heter Malena. Er bare her inne at mange er sykelig opptatt av dette med blodig avføring. Overvekt av hjelpepleiere her inne.....

Anonymous poster hash: fa3a9...ece

Skrevet

Jeg ser ikke hva som er galt med verken Loke, Adrian eller Malena.

Vet derimot om et søskenpar som heter Hellen og Damien, som jeg har tenkt mitt om. Kunne aldri falt meg inn å si noe om det til foreldrene da.

Anonymous poster hash: bcbb2...85c
Skrevet

Folk har forskjellige assosiasjoner ut i fra kunnskap og opplevelser, man velger navn man selv synes er fine, også kan vel alle andre mene hva de vil.Anonymous poster hash: cbaac...18e

Vet om flere som heter Malena. Er bare her inne at mange er sykelig opptatt av dette med blodig avføring. Overvekt av hjelpepleiere her inne.....

Anonymous poster hash: fa3a9...ece

Hahaha! Ja, akkurat som om alle går rundt og kan medisinske begrep på latin...

Anonymous poster hash: cbaac...18e

Skrevet

http://www.tv2.no/2014/12/25/nyheter/innfjorden/foreldre-og-barn/navn/6386555

Tenker ikke bare på denne fammilien, men sånn generelt?

Adrian er sterkt assosiert med djevelen. Arian betyr arisk på engelsk. Malena høres likt ut som dt latinske navnet for blodig avføring.

Det er sikkert flere også, kommer bare ikke på det i fart, men til stadighet tenker jeg, fy f for et navn! Anonymous poster hash: e8f54...eac

Hvem bryr seg om djevelen? Religiøse tullinger? Jeg visste ikke at Adrian skulle være assosiert med det, men so what?

Anonymous poster hash: 0d26f...f32

Skrevet

Veldig mange av de korte lydkombinasjonene betyr et eller annet på et eller annet språk. Skulle vi brydd oss om det hadde det blitt veldig få navn å velge i.

Anonymous poster hash: f7e10...6a7

Skrevet

Er einig med deg HI, når det gjeld namnet Loke. Eg hadde aldri brukt dette namnet, ei heller Judas og Lucifer. Dette er ikkje fordi eg er spesielt religiøs, men av di desse namna blant utdanna (og danna) menneske har eit så tydeleg verdi-innhald.

Adolf og Vidkun fell i ein annan kategori av ikkje-namn, meiner eg.

Skrevet

Hvis du setter deg litt inn i norrøn mytologi vil du snart se at Loke ikke kan settes i samme kategori som ex Judas. De norrøne gudeskikkelsene er mer helstøpte enn det som er vanlig i kristen mytologi, slik at de "onde" har gode sider og vice versa.

Så akkurat Loke reagerer jeg ikke negativt på. Ikke Adrian heller. Hvor har du det fra at det navnet er assosiert med djevelen? Må være Damien du mener.

Malena reagerer jeg litt på ,men det er nok en yrkelskade ;) Lucifer hadde jeg personlig styrt unna.,

Adolf og Vidkun, de navnene venter vi en tusen år med å bruke tenker jeg....

Skrevet

Folk som skal bry seg med hva andre kaller barna sine mangler en hobby....eller kanskje hobbyen er å rakke ned på andre mennesker...?

Anonymous poster hash: 1f25e...e2b
Skrevet

Heldigvis kan folk kalle barna sine så godt som akkurat det de ønsker her i Norge - takk og lov. (Bare så synd at noen ser ut til  å ville leke "politi" i forhold til hva andre gjør.. "Navnet skjemmer ingen" er et gammelt ordtak :)

Skrevet

Ja, folk kan kalle unga sine det dei vil. Folk kan også tenkje det dei vil om kva folk kallar unga sine. ;)

Skrevet

Om Adrian: http://www.norskenavn.no/navn.php?id=277

Faktisk ikkje så ille.

Ellers syns eg Loke er lite passande, nettop fordi eg har lest mykje om norrøn mytologi. Balder er like ille, det er eit namn som ein vanskeleg kan leve opp til. Eg trur og at Balder er ein norrøn "vri" på Jesus.

Anonymous poster hash: 24110...d5f
Skrevet

Loke er knalltøft. Jeg vurderte det til sønnen, men det var rett og slett alt for vanlig for meg :) Jeg elsker spesielle navn. Ingen vanlige mennesker går rundt og bryr seg med hva et navn betyr, eller om noen slemme het det samme for hundre år siden... Et navn er BARE en kombinasjon av lyder - ikke mer eller mindre. 

Skrevet

Loke er knalltøft. Jeg vurderte det til sønnen, men det var rett og slett alt for vanlig for meg :) Jeg elsker spesielle navn. Ingen vanlige mennesker går rundt og bryr seg med hva et navn betyr, eller om noen slemme het det samme for hundre år siden... Et navn er BARE en kombinasjon av lyder - ikke mer eller mindre. 

Med fare for å starte ein diskusjon rett før leggetid: Det at du liker "spesielle" namn og ikkje kunne velje Loke fordi det var "alt for vanlig for deg" (ca. 80 stk. heiter det i Noreg) viser jo nettopp at namn er meir enn berre ein kombinasjon av lydar - også for deg. ;)

Skrevet

Enig i tilfellet Loke, men hadde du sagt det samme ift vidkun eller Adolf? Er de navnene også bare lydkombinasjoner for deg?

Anonymous poster hash: 1c765...e66

Skrevet

Det er faktisk 286 stykker som heter Loke i Norge i dag. Det er 133 som heter Adolf og Vidkun (som er det eneste som er litt sjeldent, med bare 12 som heter det) så hadde ikke jeg syntes synd på et barn med noen av disse navnene. Mine besteforeldre hadde nok reagert mer på disse navnene for de er gamle og levde under krigen, men jeg hadde overhodet ikke brydd meg :)

Skrevet

Syntes Loke er et helt kurant navn, men Melena/malena er, unnskyld uttrykket et drittnavn. Og jeg er ikke hjelpepleier ;-)

Ingen sier jo til moren til Malena at "åja, flott navn, nesten som blodbæsj, jo", og selv om de ikke sier det så betyr det ikke at de ikke tenker det :-)

Skrevet

Synes faktisk Loke er kjempe fint,selvom jeg kanskje hadde brukt det selv,for er ikke helt min type navn. Adrian er ganske fint det også,men hadde ikke brydd meg hva andre mener,man velger det navnet man føler er best for seg selv og ikke alle andre

Skrevet

Hæ? Siden når ble det allmennkunnskap å vite at Malena betyr blodbæsj? Kan noen vise en link til det latinske ordet?

Anonymous poster hash: b8d38...814

Skrevet

Kjære vene folk må da få lov til å kalla barna sine det som de ønsker uten at andre skal bry seg. Skal man begynne å sjekke hva navnet kan komme til å bety i andre språk også blir vel ikke barna døpt før de er rundt 14 år. ;-)

Gjest Antarctica
Skrevet

Om Adrian: http://www.norskenavn.no/navn.php?id=277 Faktisk ikkje så ille. Ellers syns eg Loke er lite passande, nettop fordi eg har lest mykje om norrøn mytologi. Balder er like ille, det er eit namn som ein vanskeleg kan leve opp til. Eg trur og at Balder er ein norrøn "vri" på Jesus. Anonymous poster hash: 24110...d5f

Har det på samme måte. Bare tull at det skal være noe djevelsk med Adrian, det er i bruk på alle latinske språk også.

Loke og Balder er ikke djevel og helgen for meg, men de er "figurer" mer enn personer. Blir litt som å kalle ungene Kleopatra, Ofelia, Amadeus eller Bjørnstjerne. Det er knytta til en bestemt person, og du bør være rimelig sikker på at ungen din blir et geni for å kunne bruke det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...