Anonym bruker Skrevet 25. desember 2014 #1 Skrevet 25. desember 2014 Vi er i en storby nå med familie. Tenåringen min blir aldri fornøyd, og vil ikke gjøre noe annet enn å shoppe. Alt annet er kjedelig. Mens 8 åringen kan jeg ta med på alt, kirker, museum osv, beundrer gamle bygninger. Badeland og alt sånn er og gøy. Tenåringen nekter å være med på noe sånt. Er og våken halve natten, så jeg får nesten ikke søvn selv. Hvordan er deres tenåringer på ferie? Kan legge til at vi reiser mye, så tenåringen er så vant til å reise, at det er liksom ikke noe spesielt. Men nå vurderer jeg å reise mindre, fordi jeg ikke orker. Tenker og på å ta med hvert av barna, på hver sin ferie til sommeren. Anonymous poster hash: a5e6a...78f
Hengebuksvinet Skrevet 25. desember 2014 #2 Skrevet 25. desember 2014 Kun et tips: Sett grenser og still krav!
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2014 #3 Skrevet 25. desember 2014 For å være ærlig høres tenåringen bortskjemt ut. Er enig med enig med den over, sett grenser og still krav. Som tenåring hadde jeg jobb ved siden av skolen samt store deler av sommerferien. Hvis jeg var på ferie med familien var eventuell shopping for egne, oppsparte midler. Anonymous poster hash: 155fc...28d
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2014 #4 Skrevet 25. desember 2014 Som andre sier høres hun litt bortskjemt ut. Om hun ikke får det som hun vil hele tiden, så kan ikke andre få det gøy heller. En må ikke være bortskjem med kroner og øre for å være bortskjemt. Det er viktig å lære ungene at de må være med på ting de også ikke syns er så gøy, men de må lære at slik er livet og de må faktisk bite tenna sammen og klistre på seg ett smil. Lærer de ikke slikt fra de e små så får en det igjen siden, slik som med din tennåring nå. Jeg drar med meg minstapå konserter som jeg vet hun ikke liker, nettopp for å lære henne slikt. To av storesøstrene spiller og har ulike konserter til tider. Lilleøsøster kunne vært hjemme eller hos venner, men jeg mener det er viktig hun er med. Viser søskene at som familie så stiller vi opp, gratulerer og sier de er flinke selv om vi personlig kanskje ikke liker musikken. Klassisk og korpsmusikk er ikke for alle ører like vakkert. Men som jeg sier til lillesøster: du liker at vi alle kommer på dine fotballkamper, heier og gratulerer når det går bra. Du blir lei deg når søstrene dine sier fotball er kjedelig og hva hadde du blitt om de sa de ikke gadd å se på den kjedelige fotballkampen din? Oj, sa lillesøster da. Tenk at noen syns fotball er kjedelig, men jeg hadde blitt lei meg om de sa slikt. Siden det har hun blitt med uten å klage, gratulert, klappet og faktisk hatt det koselig. Sist vi var på konsert satt meg og hun og så på alle menneskene, vi hadde det faktisk ganske gøy. Musikken var så som så, ikke alt var like pent da det var mange ferske musikanter som spilte. Men vi hadde vår egen lille greia da ikke vår spilte. Så litt koselig å vente på storesøster i gangen da lillesøster sa at hun hadde hatt det veldig koselig. Anonymous poster hash: 0c4ff...b23
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2014 #5 Skrevet 25. desember 2014 Hadde jeg aldri akseptert av tenåringen min, familieferie er ikke en egotripp! Nå er eldste her gutt da, men når vi er på ferie vet både store og små at vi må ta hensyn til hverandre og tilpasse oss. Yngste på 5 har selvfølgelig litt andre interesser en eldste, og vi foreldre har kanskje helt andre ønsker. Så vi gjør litt av hvert, så alle får en fin ferie, og alle er med uten sure miner. Sure miner og egoistiske nykker om at vi bare skal gjøre det en person synes er gøy har tidlig blitt plukket av ungene altså. Selv 5-åringen vet at for at vi skal bruke tid med henne i disney-shop, lekeland e.l må også hun bruke tid med oss på noe storebror eller mamma synes er gøy. Vi har 4 barn og de er alle vant til å tilpasse seg litt. Anonymous poster hash: 15bc0...c5b
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2014 #6 Skrevet 25. desember 2014 Hva er poenget med reisingen? Hvorfor dra på turer så ofte om dere ikke liker det? Anonymous poster hash: 69861...620
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2014 #7 Skrevet 25. desember 2014 Husker fra jeg selv var tenåring,30 år siden , og jeg kunne ikke fordra familieferier i en periode. Sånn er de fleste har jeg inntrykk av, og ingen av mine 2 eldste ble tvunget med. De fikk være hjemme,eller var hos besteforeldrene imens. Har noen virkelig glede av å ha med en hormonell tverr tenåring på ferie? Anonymous poster hash: ea8ee...2a5
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2014 #8 Skrevet 25. desember 2014 Jeg har ikke tenåring selv, men husker selv når jeg var tenåring, og tenker at når jeg kommer dit, vil jeg enten la være å ta med min tenåring på reise eller gi han anledning til å utforske reisemålet litt på egenhånd (innenfor rimelighetens grenser), slik som mine foreldre med meg. Anonymous poster hash: acd25...1bf
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2014 #9 Skrevet 25. desember 2014 Hun høres ut som tenåringer flest. Mutt og sur på familieaktivitet. Anonymous poster hash: 5e6f8...0a1
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2014 #10 Skrevet 25. desember 2014 Her i huset bestemmer foreldrene!! Er vi på felles ferie, så legger vi oss samtidig, og alle deltar på d meste sammen! Er d så usigelig gørr for henne, så sett henne igjen hjemme med en bestemor eller en tante! Hjelpes... Rart ungdommen driter i autoriteter når de ikke lærer respekt og konsekvens hjemme... Anonymous poster hash: 3a4fa...43c
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2014 #11 Skrevet 25. desember 2014 Problemet er at tenåringen har ikke noe annet sted å være. Har en tante som alltid har nektet å passe henne, ellers ingen besteforeldre. Hun har en far hun kan være hos, men de er ikke ofte hos far, så da bør minste barnet egentlig være med. Dette var ikke noe problem før i sommer. Før dette har alle fått gjort litt av hvert, og blitt med på alt blide og fornøyde. Nå må hun jo fortsatt være med på ting, men er ikke like blid. Tror nok det blir litt mindre reiser med barna, så får jeg passe på å reise da de er hos faren. Tror kanskje de er litt metta på ferie og. I år har vi vært i 5 forskjellige land. Regner ikke med dagsturer til Sverige da. Anonymous poster hash: a5e6a...78f
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2014 #12 Skrevet 25. desember 2014 Det heter bortskjemt. Pinlig rett og slett. Anonymous poster hash: f1174...e3e
Gjest Skrevet 25. desember 2014 #13 Skrevet 25. desember 2014 Hmmm denne der er og høres ut som en typisk tenåring! Men på en annen side, så høres hun ut som en primadonna ! Har en 15 åring selv og to andre som er store, og de har aldi klaget på å være med meg mht familietur. 15 åringen var faktisk med på en tur til Famagusta, Stovolos og Salamis i sommer nede på Kypros, for å få litt historisk innput! Kan ikke bare ligge på stranden i 14 dager, og må være med meg Men spør du henne hva hun egentlig vil være med på da? Er dere enige i forkant av reisen?
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2014 #14 Skrevet 25. desember 2014 Er som å høre om meg dette her da jeg var tenåring. En dag var det alt greit/morsomt, men neste ferie var alt kjedelig. En ferie med dette og jeg fikk ikke oppleve reiser på tre år. Da skjønte jeg alvoret. Bortskjemt var jeg ikke Anonymous poster hash: c34dc...d8c
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2014 #15 Skrevet 25. desember 2014 Kan legge til at hun ikke er bortskjemt egentlig. Hun har ikke blitt sponset med en krone til shopping på denne turen, hun må spare selv. Tror kanskje bare vi har forskjellige interesser. Denne ferien ville hun på. Men ser og at hun endrer mening hele tiden om hva som er kult og ikke. Ser det yngre barnet liker mer det samme som meg. Men selvfølgelig kan ting endre seg da han blir tenåring. Men nå blir det nok en pause i utenlandsferier for en stund. Kan legge til at det siste døgnet har gått veldig bra. Butikker har vært stengt, og hun har tatt det med godt humør og blitt med på andre ting. Er vel sånn med tenåringer ofte og, at humøret endrer seg ganske raskt. Anonymous poster hash: a5e6a...78f
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2014 #16 Skrevet 26. desember 2014 Hva med å veksle mellom å gjøre hva du ønsker å gjøre, hva minstebarnet. Liker og hva tenåringen liker? Dersom det er en famiøoetir, burde det være mulig å avtale at alle får sin tur til å velge hva som skal gjøres. Jeg husker det året mine foreldre tok meg 4 uker til Frankrike som 12-åring. De ønsker å besøke museer, bo på sentrumshoteller og spise god mat. Etter domkirke nr 20 var jeg grundig lei, det var sommer og varmt på sentrumshoteller uten AC og jeg hadde mest lyst på hotell med basseng, og jeg syntes middagene var gode men fryktelig langdryge... Jeg klarte dessverre ikke å slippe unna besøk av absolutt alle de historiske severdighetene vi kjørte forbi, men til etter en stund ble vi enig om veksling mellom senstrumsovernatting oog kjedehoteller med basseng. Og jeg fikk gå fra bordet når jeg var ferdig med middagen, eventuelt kunne jeg lese en bok mens de spiste ferdig. Og var vi på midre steder fikk jeg lov til å gå en tur for meg selv. Vi reiser mye med 6-åringen, og jeg prøver å godt jeg kan å finne balansen mellom hva han vil gjøre (i Paris: besøke Notre-Dame og Naturhistorisk samling for ørtende gang), hva jeg vil gjøre (gå på bokhandel, kino og restaurant) og hva mannen ønsker (besøke nok et rom på Louvres). Også deler vi oss gjerne litt, vi er egenrådige alle mann og trives ikke så godt dersom vi må være sammen hele tiden. Anonymous poster hash: acd25...1bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå