Gå til innhold

Greit å ikke dele leker?


Anbefalte innlegg

Skrevet

På julaften når pakkene åpnes, og det er flere barn tilstede..er det greit at barnet ikke vil dele leken/gaven sin eller må alle dele?

 

Anonymous poster hash: 8f734...fd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit å ikke dele synes jeg, men må alt åpnes og brukes med det samme? Greit å åpne pakkene såklart, men må alle eskene åpnes og lekene lekes med med det samme? Hva med at de åpner en eller to ting og leke med, også spare resten til alle er hjem til seg selv...

 

Anonymous poster hash: e356e...d11

Skrevet

Jada, ,men enkelte gaver er jo ikke pakket inn annet enn i bare julepapir :)

 

Anonymous poster hash: 8f734...fd3

Skrevet

Vanskelig. Ville gått for at "alle får leike eller ingen", altså å legge bort leika. Generelt meinar eg ungane må få bestemme over eigne ting, men vi voksne kan regulere litt ved å be barna ta vekk det som ikkje skal lånast vekk når det er andre barn tilstades.

Skrevet

La ungene leke med det de har fått alene hvis de ønsker det! Herregud, greit de skal dele, men jeg hadde heller ikke likt at mine gaver skulle blitt plukket på og brukt når jeg endelig hadde fått noe jeg ønsker meg! Ærlig talt, de andre ungene har vel egne gaver?! Og de kan jo oppmuntres til å vise frem, leke sammen. Men noe av magien med julen er jo å få leke med noe man har ønsket seg lenge!

Skrevet

Der er en tid for å lære å dele, og det er ikke på julaften.

Skrevet

På julafta meiner eg det må vere greit å ikkje dele på leikene ein akkurat har fått.  Dei andre har vel og fått leiker dei kan leike med.

Ellers er eg veldig for å dele på leikar.

Skrevet

Her må ikke ungene dele, men de pleier å gjøre det uten at vi sier noe. Ungene ender som oftes med å sitte og leke med hverandre på stuegulvet. Sjeldent de åpner alle lekene før de begynner å leke også. Jeg e veldig glad for at vi ikke åoner en og en gave, men ungene kan kose seg i eget tempo med sine gaver. Vil de leke gjør de det, vil de bare åpne gjør de det.

 

Anonymous poster hash: 85927...2d9

Skrevet

Hvis det er ledig (ikke lekes med) er det lov å låne.

 

Eneste unntak er ting som kan ødelegges av klåfingrede småsøsken.

 

Anonymous poster hash: 136f4...940

Skrevet

Der er en tid for å lære å dele, og det er ikke på julaften.

Veldig enig i denne.

Skrevet

 

Der er en tid for å lære å dele, og det er ikke på julaften.

Veldig enig i denne.
Signerer. Julaften er en dårlig dag for å håndheve prinsipper og gjennomføre disiplineringsmetoder.

 

 

Anonymous poster hash: 5fce0...5cd

Skrevet

På julaften trenger man ikke å dele nyankomne leker.

 

Anonymous poster hash: 4b4a6...c95

Skrevet

Syns også at julaften er det en dag man skal få slippe å dele. La ungene få leke med sine egne nye leker og ikke press dem til å dele. Jeg hadde villet dele en julegave jeg fikk i dag før jeg hadde fått studert den selv først. Så hvorfor skal ungene sitte å se på at noen andre leker med nylekene før de selv har fått lekt med dem.

Skrevet

Hvis de ikke vil dele kan de leke på et annet rom. Det gjelder også voksne.

 

Anonymous poster hash: 83890...5c0

Skrevet

Hvis de ikke vil dele kan de leke på et annet rom. Det gjelder også voksne.

 

Anonymous poster hash: 83890...5c0

Jaså? Da får jeg ta med den nye vibratoren på soverommet til Mamma! Her skal det ikke deles! 😂😂😂
Skrevet

Ville sagt til mitt barn hvis d ville låne at nå har X akkurat fått den i gave og da må han få lov å leke m den i dag.

 

Anonymous poster hash: b0d39...17a

Skrevet

Det er helt greit å ikke dele på helt nye leker på julaften. Det må være lov å prøve ut tingene sine selv før de lånes bort!

 

Anonymous poster hash: f0283...ecc

Skrevet

 

Hvis de ikke vil dele kan de leke på et annet rom. Det gjelder også voksne.Anonymous poster hash: 83890...5c0

Jaså? Da får jeg ta med den nye vibratoren på soverommet til Mamma! Her skal det ikke deles!
Det synes jeg er en god idee, ja. I vår familie ville det vært litt spesielt å sette i gang med den leken mens du satt i stua sammen med storfamilien.

 

Anonymous poster hash: 83890...5c0

Skrevet

Nei vet du hva! På julaften skal en slippe dele leker. Mye pakkes ikke ut engang, og vi går gjennom alt og ser at ikke noe er ødelagt/ noe mangler. Hadde ikke vært aktuelt at andre skulle lekt med lekene før mottakeren har fått utforske dem selv.

 

Har barn som er veldig flinke å dele, men av

 

Anonymous poster hash: e64ac...cae

Skrevet

Nei vet du hva! På julaften skal en slippe dele leker. Mye pakkes ikke ut engang, og vi går gjennom alt og ser at ikke noe er ødelagt/ noe mangler. Hadde ikke vært aktuelt at andre skulle lekt med lekene før mottakeren har fått utforske dem selv.

 

Har barn som er veldig flinke å dele, men av

 

Anonymous poster hash: e64ac...cae

Postet litt for raskt...

Som sagt har jeg barn som er flinke å dele, men noen ganger er det greit og ikke dele. Som f.eks akkurat når en har fått noe. 6 åringen fikk en ny leke i sommer hos farmor når hun kjørte forbi. Da kom naboungen på verandaen og var på gråten siden mitt barn ikke ville la han prøve leken. Da var den nærmest ikke pakket ut skikkelig enda av emballasjen.

Helt greit å prøve nye leker skikkelig selv før en må dele på det.

 

 

 

Anonymous poster hash: e64ac...cae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...