Gå til innhold

Mandel til alle barna i grøten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid vært i mot de som gir mandel til alle barna. Mister spenningen, liksom. Men i år vurderer jeg det faktisk. Vet at seksåringen kommer til å få anfall dersom hun ikke får mandelen, og ha tre glade barn er jo bedre enn to-tre misfornøyde...

Egentlig hadde jeg tenkt å la konkurransen stå helt åpen, slik at til og med ettåringen kan sitte med mandelen. Og at den som får premien må dele. Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nå er mine eldste 7 og 10 så her blir den lagt i bollen. Vi sørger for at premien kan deles, de får pent lære at ikke alle vinner :)

Skrevet

Jeg er helt enig, altså! Men på julaften, rett før alle skal gjøre seg klar til å gå i kirken? De er 1, 3, 6 og 7 år. 

Skrevet

Eh, jeg føyer hvertfall ikke femåringen mim på den måten. Livet ER ikke rettferdig, og julaften eller ei, den som vinner er den som vinner. Å få anfall for noe sånt er ikke lov her i huset, ungene trenger ikke mer puter sydd under armene. Blir min sur for slikt får han klar beskjed om å gå på rommet til han har kommet over det.

Skrevet

Har fire barn og mandelen legges i gryta, kan like gjerne være far i huset som yngstemor den havner oss. Dette er bare noe de må lære.

Anonymous poster hash: fd178...813

Skrevet

Har aldri sett vitsen med mandel til alle, då er det jo null poeng. No er det slik at vi ikkje har grautmåltid på julaften (jula er tid for god mat), men heime var det alltid berre ein mandel. Dei åra min umåtelig glupske bror fekk mandelen forsvann han utan spor, han svalgte ned utan å kjenne etter ;)

Skrevet

Me har ikkje hatt mandel i grauten før, men kjem til å ha den i bollen slik at alle kan få den, vaksne og.  Og så får den som vinn sjokoladenissen dele.  Såpass synes eg barn må kunne takle, det gjorde i allefall me då eg vaks opp.

Skrevet

I år fikk både tre og femåringen mandel. Premien deles med alle.

Jeg ville ha åpen konkurranse, men mannen ville ikke. De ble så glade at jeg angrer ikke! Neste år blir det nok åpen konkurranse da...

Anonymous poster hash: 1e2ef...a81

Skrevet

Her er det kun en mandel og det har vi alltid hatt. Eldste er 6,5 og yngste er 2,5. Synes det er viktig å lære seg at man ikke alltid vinner, og at det er sånn livet er. Heldigvis pleier det å gå greit.

Anonymous poster hash: f7a5d...90e

Skrevet

Her får alle barna, det er vår tradisjon. De voksne kjemper om en mandel.

Men vi har den i riskremen til dessert.

Anonymous poster hash: 7875e...626

Skrevet

Ett år delte mora mi mandelen i to og la under vår grøt på fatene. Hun sa at "ops den har delt seg" så begge skulle vinne. Men det var i en periode hvor vi søsken kranglet mye. Ellers måtte vi bare godta at hvem som helst kan vinne, også de voksne.

Hun lager så mye grøt at å ha mandelen i kasserollen går ikke, da kan alle bli mett uten at mandelen har blitt funnet. Så hun fordeler grøt på fatene og har mandel i den ene, går ut av kjøkkenet og far (som ikke vet hvor andelen er) setter fatene på bordet. Også setter vi oss tilfeldig plassert. Det gjøres ennå selv om vi barna er voksne.

Anonymous poster hash: 60fd7...f00

Skrevet

Nei, vet du hva?

En mandel er nok - den som vinner, vinner!

Enten det er junior på 6, eller oldefar på 86.

Anonymous poster hash: 242f0...ad5

Skrevet

Mandelen legges i kaserollen og den som får mandelen vinner. Ingen juks:)

Anonymous poster hash: 877dc...d5f

Skrevet

En mandel i sleiv som lander i jenta sin grøt og en í bollen som det kappspises om.

Skrevet

Uansett hvordan du velger å gjøre det bør du passe på at ett åringen ikke får den. 

Anonymous poster hash: e7585...661
Skrevet

Vi har hatt mandel i grøten to ganger i år. Først hos min mor. Da var det min stefar som fikk den. Og i går hadde vi det hjemme. Da var det far i huset som fikk den.

Barna er 3 og 5, og de er inneforstått med at hvem som helst kan få den. Det synes jeg er viktig at de forstår, og aksepterer. Når det er sagt, så får barna en liten trøstepremie selv om de ikke får mandelen. Da blir alle fornøyd:)

Anonymous poster hash: fdbbe...8fb

Skrevet

Uansett hvordan du velger å gjøre det bør du passe på at ett åringen ikke får den.  Anonymous poster hash: e7585...661

Ja, det er viktig!

Anonymous poster hash: 5ff65...32f

Skrevet

Uansett hvordan du velger å gjøre det bør du passe på at ett åringen ikke får den.  Anonymous poster hash: e7585...661

Ja, det er viktig!

Anonymous poster hash: 5ff65...32f

Ettåringen spiser jo ikke grøt selv, da! Er grenser for hvor mye jeg har lyst til å vaske også.... Hun blir matet, og ligger grøten i hennes tallerken, spiser hun den jo ikke. Vi pleier også å legge mandel i en av tallerknene, så setter barna de ut på bordet. Ligger den i gryta, spiser vi oss fordervet... ;-)

Skrevet

Du kan fort bli gjennomskuet om "alle" får mandel. Synes nesten jeg kan høre det "hæ?? Lot du meg vinne?? Det er juks!!" Risken da er at alle blir sure, ikke bare en.

Nei, konkurranse er konkurranse!

Skrevet

Ok, flertallet har talt! Det blir en vinner, men trøstepremiene blir bra... ;-) God jul alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...