Gå til innhold

Er dette lov? Ang lærling på rådhus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i kommunen og svigerinnen min er lærling der nå. Idag kunne hun fortelle at hun hadde vært et ærend oppe på helse. Jeg jobber jo da i helsesektoren. Da hadde hun sett hvor mye jeg hadde i årslønn, hvor mye fravær osv.

Hun var der i et annet ærend, men har da altså gått og sneket på dette. Jeg aner ikke hva annet det står der heller da dette var et program de har der hvor de finner alle opplysninger.

Jeg synes ingenting om dette. Det er som vi helsepersonell har tilgang til en hel del pasienter som vi ikke har noe med, vi søker selvfølgelig ikke disse opp og leser for vår egen nysgjerrighet?!

Anonymous poster hash: 513f5...9b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun er lærling på personalkontoret, er det naturlig at hun har tilgang til slike opplysninger.

Det betyr imidlertid ikke at hun kan sjekke ut opplysninger om enkelte ansatte "for moro skyld". Personalopplysninger skal behandles med varsomhet.

Som ansatt skal du ha tilgang til et avvikssystemet. Du bør rapportere hendelsen som et avvik der.

Alternativt kan du muntlig rapportere det til din nærmeste leder.

Anonymous poster hash: 9da2c...8e2

Skrevet

Hun skal være rundt på de ulike avdelingene. Men egentlig ikke på helse i det hele tatt, hun hadde bare vært der et ærend helt tilfeldig for å hente noe for en ansatt. Synes det er ubehagelig at hun skal inn og se. En ting at hun gjør det, men trenger ikke sitte foran hele familien og fortelle hva jeg tjener i året og hvor mye fravær jeg har. Huff. Og jeg har bare 1 dag borte dette året, men det er prinsippet om å være varsom.

Anonymous poster hash: 513f5...9b9

Skrevet

Jeg hadde rapportert henne. Selvsagt har hun ikke lov til å sjekke opp slikt når hun ikke engang jobber på denne avdelingen.

Og om hun så hadde jobbet der hadde hun allikevel ikke hatt lov å fortelle om din lønn, fravær mm til familie og andre.

Hun trenger tilsnakk og en kraftig påminnelse om hva taushetsplikt faktisk er.

Plutselig en dag sitter hun med informasjon som kan påvirke livende til andre i langt større grad om hun går rundt å forteller det og da er det viktig at hun har 100% forståelse for at hvor viktig det er å overholde taushetsplikten. 

Anonymous poster hash: edcef...3d8
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Men dette ligger vel i et system på pc? Hvordan har hun tilgang til det og hvorfor bare på en avdeling? Hvis hun skulle hente noe for noen andre, hvordan rakk hun da å logge seg inn for å sjekke? Eller er det personalarkiv der du jobber?

Jeg tenker at om det er i et dataprogram så må jo noen ha gitt henne tilgang?

Skrevet

Hun har ikke lov til å snoke, og hun har ikke lov til snakke om det. Meld fra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...