Gå til innhold

Moralpolitiet på fb!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Annen hver oppdatering på fb handler om barn og alkohol-at man bør holde seg avholds overfor barna. I og for seg en god tanke, selv om jeg ikke ser noen grunn til å ikke ta seg et glass eller to med barn tilstedet. Man kan være trygg voksen selv med bittelitt alkohol i kroppen.

Vel, det er egentlig ikke dette jeg vil ta opp. Men moraliseringen. Mange av de som poster slike nevnte innlegg er også de som må ha barnevakt et par ganger i måneden, da for å dra ut med venner og drikke. Barna er borte fra 12 på lørdags formiddag og blir hentet kl. 18 søndagskvelden..

Når jula er over tror jeg jammen jeg skal moralisere litt over dette fenomenet. Man jobber hele uka og har lita tid til ungene på ukedagene. For meg er helga hellig. Da vil jeg være med familien min. Og jeg vet ungene setter pris på helgene sammen. Om vi tar et glass vin til maten på lørdagskvelden, så synes jeg ikke det er så mye å moralisere over. Ironisk nok - så er det visst det, fra de som setter bort ungene flere ganger i måneden for å drikke.

Kan noen forklare?

Anonymous poster hash: 1eb6e...42c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drikker sjelden, men legger meg privat ikke bort i hva venner og familie nyter i moderate mengder med barn tilstede. Men jeg forstår fokuset og det er flott med fokus på at det finnes de som ikke evner å begrense seg, at det finnes de som endrer seg etter minimalt inntak og det finnes barn som 'feirer' jul med fyll rundt seg. Kanskje det får noen til å tenke seg om både en og to ganger før det nytes mer enn det burde?

Jeg ser ikke helt hvorfor mennesker som skaffer barnevakt når de skal drikke alkohol ikke kan sette fokus på det å drikke alkohol med barn tilstede?

Anonymous poster hash: 3d545...46f

Skrevet

Jeg drikker sjelden, men legger meg privat ikke bort i hva venner og familie nyter i moderate mengder med barn tilstede. Men jeg forstår fokuset og det er flott med fokus på at det finnes de som ikke evner å begrense seg, at det finnes de som endrer seg etter minimalt inntak og det finnes barn som 'feirer' jul med fyll rundt seg. Kanskje det får noen til å tenke seg om både en og to ganger før det nytes mer enn det burde?

Jeg ser ikke helt hvorfor mennesker som skaffer barnevakt når de skal drikke alkohol ikke kan sette fokus på det å drikke alkohol med barn tilstede?

Det er ikke greit å ta seg et/to glass vin med barn tilstede vs det er greit å kaste bort 2 helger i måneder med tid med barna.

Når alkohol er så viktig at man må ha barnevakt halvparten av helgene i måneden mener jeg man allerede har et usunt forhold til alkohol. Da har man ikke "rett til" å moralisere over de som drikker svært moderate mengder alkohol med barn tilstede, mener jeg.

Fyll og barn hører selvsagt ikke sammen. Og fokuset på drikking rundt barn er bra! Men her går det an å bruke hodet; det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hode.

Og skal man moralisere over alkohol rundt barn, bør man se til at sitt eget alkoholforbruk ikke går ut over barna. Og når man prioriterer bort ungene til fordel for alkoholen 2 ganger i måneden, skal man være forsiktig med hva man ytrer ang denne saken.

HI

Skrevet

Jeg ser ikke helt hvorfor mennesker som skaffer barnevakt når de skal drikke alkohol ikke kan sette fokus på det å drikke alkohol med barn tilstede? Anonymous poster hash: 3d545...46f

Det er ikke greit å ta seg et/to glass vin med barn tilstede vs det er greit å kaste bort 2 helger i måneder med tid med barna.

Når alkohol er så viktig at man må ha barnevakt halvparten av helgene i måneden mener jeg man allerede har et usunt forhold til alkohol. Da har man ikke "rett til" å moralisere over de som drikker svært moderate mengder alkohol med barn tilstede, mener jeg.

Fyll og barn hører selvsagt ikke sammen. Og fokuset på drikking rundt barn er bra! Men her går det an å bruke hodet; det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hode.

Og skal man moralisere over alkohol rundt barn, bør man se til at sitt eget alkoholforbruk ikke går ut over barna. Og når man prioriterer bort ungene til fordel for alkoholen 2 ganger i måneden, skal man være forsiktig med hva man ytrer ang denne saken.

HIAnonymous poster hash: 1eb6e...42c

Du ser at du gjør akkurat det samme som du anklager andre for å gjøre? ;)

Skrevet

Hi har jo et poeng da. Det går jo snart inflasjon i lenker på FB som prediker nulltoleranse ift alkohol når barn er tilstede. Greit med fokus, men nå er det vel nok snart. Heller bruke energien på de barna som virkelig lever under kritikkverdige forhold kanskje.

Skrevet

Jeg ser ikke helt hvorfor mennesker som skaffer barnevakt når de skal drikke alkohol ikke kan sette fokus på det å drikke alkohol med barn tilstede? Anonymous poster hash: 3d545...46f

HIAnonymous poster hash: 1eb6e...42c

Du ser at du gjør akkurat det samme som du anklager andre for å gjøre? ;)

Ja, jeg ser jo at jeg mener noe er verre enn det andre. Men er det noe annet du mener?

Å moralisere over dem som drikker litt foran barna, men samtidig må ha barnevakt 2 ganger i måneder for å drikke, er jo egentlig helt på trynet! Og barna er ikke store når de finner ut at de blir satt bort fordi mor og far skal på fest. Mange av de barna kan da tenke at fest er viktigere enn tid med dem!

Jepp, jeg moraliserer visst dem som moraliserer :D

HI

Skrevet

Hi har jo et poeng da. Det går jo snart inflasjon i lenker på FB som prediker nulltoleranse ift alkohol når barn er tilstede. Greit med fokus, men nå er det vel nok snart. Heller bruke energien på de barna som virkelig lever under kritikkverdige forhold kanskje.

Mulig vi har ulik vennekrets for en inflasjon har jeg ikke opplevd. Folk deler det de ønsker og om du ønsker å sette fokus på andre områder du gjør du det.

Og for mange barn er alkohol, da mer enn i moderate mengder, kritikkverdige forhold. Og for det enkelte barn som har det vondt så kan man ikke gradere smerten det enkelte barn opplever.

Skrevet

helt greit med et glass øl/vin eller 2, men ikke 2 flasker, stor forskjell på det

Skrevet

Enig med deg HI ang de som må på fest og fyll to ganger i mnd. Jeg er for omtrent avholds rundt barn også i tilleg til at jeg kanskje har barnevakt for fest ( bryllup, rundt tall lag ) en gang i året bare. Har ikke behov for mer. Veninnemiddager ett par/ tre ganger i året og da er mannen med barna , og jeg kjører da og .

Anonymous poster hash: 64e18...bb0

Skrevet

Så det å drikke seg beruset i jula i barnas påsyn er ikke kritikkverdige forhold? Jeg bruker ikke å dele slike populistiske statuser, men har nulltoleranse for alkohol i jula rundt barn. Og er totalavholds ellers i året.

Skrevet

Enig med deg HI ang de som må på fest og fyll to ganger i mnd. Jeg er for omtrent avholds rundt barn også i tilleg til at jeg kanskje har barnevakt for fest ( bryllup, rundt tall lag ) en gang i året bare. Har ikke behov for mer. Veninnemiddager ett par/ tre ganger i året og da er mannen med barna , og jeg kjører da og .

Anonymous poster hash: 64e18...bb0

Du har mann. Mange som ikke har det, og gjerne vil omgås andre enn barna sine på kveldstid en gang i blant. Jeg skaffet barnevakt i ny og ne over natta da jeg var singel, selv om jeg ikke drikker. For å date, flørte og treffe andre voksne.

Skrevet

Gjør som DU mener er best? Jeg er enig i at man fint kan ta et glass eller to til maten, og selv om jeg velger å være edru (ikke så glad i alkohol, og kjekt at en voksen er edru i forhold til evt. legevakt osv.) kan min samboer fint ta litt om han ønsker! Ser ikke problemet. Er i prøvefasen, så barna som feirer med oss er ikke mine. Mener at en av to foreldre bør være kjørbar. I tillegg har man muligheten til å dra om man har en familie som ikke kan styre seg! Jeg skjønner derimot veldig godt at de som har familiemedlemmer som ikke klarer å styre seg og faktisk blir fulle heller ønsker en helt "hvit" jul... I min familie er det ikke noe problem, er vel maks en øl hver og gjerne ikke det en gang...

Skrevet

HI

Øh... Nå er det kanskje årsaken til at noen har barnevakt et par ganger i måneden i perioder ikke alkohol i seg selv, men det at de er invitert på sosiale tilstelninger, jobbarrangementer eller fester- og der pleier vennskapene og relasjonene sine.

Særlig unge foreldre som ikke kjenner mange andre med barn, har det slik.

Anonymous poster hash: 4dd69...669

Skrevet

Så det å drikke seg beruset i jula i barnas påsyn er ikke kritikkverdige forhold? Jeg bruker ikke å dele slike populistiske statuser, men har nulltoleranse for alkohol i jula rundt barn. Og er totalavholds ellers i året.

Jeg har aldri påstått at det å drikke seg beruset i barns nærvær ikke er kritikkverdig forhold. Tvert om. Men hvis man blir beruset og endrer atferd dramatisk etter to glass vin, har man en unormal reaksjon på alkohol og bør ikke drikke alkohol i det hele tatt.
Skrevet

Problemet med å ta seg et glass er at for noen blir det flere glass, mens de tenker at de ikke drikker mer enn andre. Det er disse personene det er viktig å nå (men jeg vet ikke om det virker). Mange barn har det ikke bra på julaften, så da kan man tåle litt moralisering. Jeg tenker at så lenge man ikke føler seg truffet, så er det sannsynligvis ikke et problem.

Jeg er enig i at annenhver helg med barnevakt høres mye ut hvis det er slik gjennom hele året ( og grunnen til dette er fest, ikke jobbing ol)

Anonymous poster hash: a6ce0...cfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...