Gå til innhold

Kan man velge bort formen "ham" på norsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså bare bruke han?

Er fra nord i landet og ordet "ham" bruker jeg aldri muntlig. Kun han. Kan heller ikke huske at jeg har brukt ham skriftlig i oppveksten, men er litt i tvil.

Anonymous poster hash: 6fb67...f16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier ham. Men rundt meg hører jeg at folk bruker "han" og "henne" som både objekt og subjekt alle vegne. "Henne" som subjekt er nok den som river mest i ørene.. uten at jeg er noe dialektpoliti.

Skrevet

Vi lærte at det kunne velges bort, ja. Ham ble aldri brukt i min tid på skolen. Er fra Hedmark.

Anonymous poster hash: b50b9...630

Skrevet

ja

Anonymous poster hash: 1d164...d66
Skrevet

Ok. Så på jobben, hvor jeg skiver dokumenter som andre skal lese, kan jeg skrive "jeg liker han" uten at det blir grammatisk feil?

Skrevet

Ja, "ham" kan velges bort, men når det brukes riktig, så ser det veldig bra ut skriftlig.

Anonymous poster hash: 3df87...c30

Skrevet

Huff, jeg er helt notorisk på å ikke egentlig svare på det som blir spurt om. Lærte han/ham på skolen, som var ikke helt i Oslo, men nesten. Vet ikke hvordan reglene er nå, men Sprakradet vet sikkert rad ;)

Skrevet

Ja, "ham" kan velges bort, men når det brukes riktig, så ser det veldig bra ut skriftlig.Anonymous poster hash: 3df87...c30

Hæ? Hva mente du? Kan det ikke alltid velges bort?

Anonymous poster hash: ed448...4e1

Skrevet

Ja, "ham" kan velges bort, men når det brukes riktig, så ser det veldig bra ut skriftlig.Anonymous poster hash: 3df87...c30

Hæ? Hva mente du? Kan det ikke alltid velges bort?

Jo, det kan det.

Anonymous poster hash: 3df87...c30

Skrevet

Ja.

Men jeg er av den oppfatning at "ham" er svært undervurdert.

Skrevet

Altså bare bruke han?

Er fra nord i landet og ordet "ham" bruker jeg aldri muntlig. Kun han. Kan heller ikke huske at jeg har brukt ham skriftlig i oppveksten, men er litt i tvil.

Anonymous poster hash: 6fb67...f16

Subjektsform: han - hun

Objektsform: ham/han - henne

Altså valgfritt. Jeg bruker stort sett alltid "ham" i objektsform skriftlig, men jeg hører at jeg noen ganger velger "han" muntlig. Prøver å bruke mest "ham". Når vi har en objektsform av 3. person hannkjønn entall, synes jeg vi skal bruke den! Om 100-200 år er den sikkert borte, men da lever ikke jeg! :D Jeg oppfordrer alltid studentene mine til å bruke "ham" for å være tydelige og bevisste i språket. Det verste man leser/hører er "henne" som subjekt. "Henne er snill henne." *grøss*

Anonymous poster hash: 980c5...5b6

Skrevet

Det kan velges bort ja, men jeg ville brukt det skriftlig i mer formelle øyemed.

Anonymous poster hash: 435fe...65e

Skrevet

du vil ha muntlig språk i dokumenter på jobben?

kjør på, men da bør du kunne språket ditt godt, og ikke gjøre feil.

Anonymous poster hash: 3f8ca...8b1

Skrevet

du vil ha muntlig språk i dokumenter på jobben?

kjør på, men da bør du kunne språket ditt godt, og ikke gjøre feil.

Anonymous poster hash: 3f8ca...8b1

Nei, målet er ikke å skrive i en "muntlig" stil. Men nå er jo han like korrekt skriftlig som muntlig, som ham. Fant det på språkrådets hjemmeside.

Skrevet

Ja.

På nynorsk blir det hånom, eit ubrukelig ord. Skriftlig i alle fall, muntlig blir 'na mykje brukt. Hokjønnsforma blir 'ne, altså henne.

Eg trur det er mykje vanen, ho i staden for henne synes eg ser evneveikt ut sjølv om det er tillatt og heilt etter samme lest som han i staden for hånom. Siste her eg ingen problem med og føretrekk å skrive det sjølv.

Skrevet

Ja.

På nynorsk blir det hånom, eit ubrukelig ord. Skriftlig i alle fall, muntlig blir 'na mykje brukt. Hokjønnsforma blir 'ne, altså henne.

Eg trur det er mykje vanen, ho i staden for henne synes eg ser evneveikt ut sjølv om det er tillatt og heilt etter samme lest som han i staden for hånom. Siste her eg ingen problem med og føretrekk å skrive det sjølv.

Men på nynorsk blir det jo noe annet. På bokmål, derimot, er ham absolutt å foretrekke i mine ører.

Skrevet

Ja.

Det kjem an på dialekten. På dialekten min er det `an og `na som er objektsformene. :)

Men einig, hånom er ubrukeleg. Skriv berre "han", og det har eg overført på sidemålet også. Vidare er eg nok "åndssvak", då eg skriv "ho" som objektsform. "Henne" er jo bokmål. ;)

Skrevet

Ja.

Men på nynorsk blir det jo noe annet. På bokmål, derimot, er ham absolutt å foretrekke i mine ører.

Eg brukar han på bokmål også, då ham blir så "kunstig" (mangel på bedre ord) for meg. Mystisk eigentlig, seier ikkje henne heller men det går fint.
Skrevet

Ja.

Eg brukar han på bokmål også, då ham blir så "kunstig" (mangel på bedre ord) for meg. Mystisk eigentlig, seier ikkje henne heller men det går fint.

Eg seier skule, men skriv ofte skole. Eg snakkar med a-infinitiv, men skriv med e-infinitiv. Rare greier! :)

Skrevet

Bruker aldri ham i muntlig tale, det blir helt rart på min dialekt (er fra kristiansand). Skriftlig blir det brukt, men ser at veldig få andre bruker det. Det er irriterende, og får hele setningen til å se feil ut. 

Anonymous poster hash: a0de7...0bb
Skrevet

Ja.

Eg seier skule, men skriv ofte skole. Eg snakkar med a-infinitiv, men skriv med e-infinitiv. Rare greier! :)
Skule og e-infinitiv her. Foreldra mine er frå ein plass med a-infinitiv, men har gått over til e både skriftlig og munnleg. Språk er ikkje ein konsekvent sak ser det ut til.

Eg skriv forresten konsekvent Norge i staden for Noreg, sjølv om det ikkje er tillatt i nynorsk. Eg gjer meg skuldig i ganske mange slike synder, utan å bli tatt av språkpolitiet DIB skulle absolutt hatt nynorsk-språkpoliti også :P

Skrevet

Ja.

Skule og e-infinitiv her. Foreldra mine er frå ein plass med a-infinitiv, men har gått over til e både skriftlig og munnleg. Språk er ikkje ein konsekvent sak ser det ut til.

Eg skriv forresten konsekvent Norge i staden for Noreg, sjølv om det ikkje er tillatt i nynorsk. Eg gjer meg skuldig i ganske mange slike synder, utan å bli tatt av språkpolitiet DIB skulle absolutt hatt nynorsk-språkpoliti også :P

Noreg skriv eg. Greitt å skrive nynorsk på DIB, for veldig få kan rette på oss! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...