Gå til innhold

Hadde du blitt fornærmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier ut til en enslig mor med 1 barn. Jenta er 6 år. De er av utenlandsk, mor meget høyt utdannet og god jobb. Jobber bare halv stilling pga jenta og sykdom.

De har kun bodd her en kort stund, så jeg har ikke fått blitt så godt kjent med de.

Nå som det har kommet mengder med snø her, ser jeg jenta bare går i joggebukse og en slags vinterjakke. Hun ser kald ut og våt selvfølgelig. Vet ikke om moren tar seg råd til å kjøpe vinterklær, har ikke sett jenta i noe enda.

Mitt spørsmål til dere.... Kan jeg kjøpe vinterdress til jenta og gi den på julaften? Eller hadde dere tatt det som en fornærmelse? Tenkte å ikke gi den før, sånn at moren ikke trenger å kjøpe noe i retur.

Anonymous poster hash: 81742...59f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig usikker, men utrolig snilt av deg :)! Dersom du har mulighet til det, tror jeg at jeg ville gjort det!

Skrevet

Fornærmet eller ikke- synes det kan høres ut som om jenta trenger det. Så gjør det uansett! Men du kan komme i fare for at moren føler en takknemmelighetsgjeld til deg og ender med å kjøpe noe til dere og, selv om det blir etter jul.

Alternativt- hvis du har en arvedress så kan du jo spørre om de kunne tenkt seg å arve istede, så virker det ikke så mye? Så kan du kjøpe en brukt og late som om det var noe du hadde liggende?

Anonymous poster hash: 6d7c2...906

Skrevet

Mine unger er mindre enn hennes jente, så det går ikke.

Fikk bare så vondt av jenta når mine går i vinterdresser og hun bare i joggebukse og tynn jakke i snøen.. Det var iskaldt den dagen, men hun klaget ikke da. Har fått lov å legge av en dress på barnas hus som er nedsatt fra 999kr til 499kr ut dagen i morgen..

Er bare redd moren skal ta det negativt, vil ikke ha dårlig stemning... Men jeg bruker gladelig de 500kr på dress til jenta.

HI

Skrevet

Prøv! Jeg synes du virker omtenksom og varmhjertet. Ta mot til deg, kjøp den dressen og pakk den inn.

For noen år siden kom det en flyktningefamilie til nabolaget vårt. Jeg samlet sammen noen arveklær etter mine barn og spurte moren om de ville ha. Jeg grudde meg i flere dager før jeg gikk dit og banket på, men de ble så glade! Og veldig takknemlige. Så ta sjansen, HI.

Skrevet

Kan du ikke bare gjøre det litt uhøytidlig da?

Du trenger jo ikke si/vise at hun får den fordi hun trenger den, men jeg ville kjøpt den som julegave og sagt noe ala; da jeg så denne tenkte jeg på xxx med en gang, denne hadde vært så fin til henne".. Eller noe sånt.

Da gir du fordi du har lyst, ikke fordi du tror hun ikke har nok klær ;)

Anonymous poster hash: 998f1...514

Skrevet

Nei. Ingen blir vel fornærmet av det??!! Virkelig en fin ting å gjøre! Kunne ønske flere var som deg, HI!

Skrevet

(Ikke meningen å peke med fingeren her nå da), men der er ikke muslimer da? Muslimer kan ikke ta imot julegaver når de ikke feirer jul. Men er en vanvittig flott tanke av deg! :)

Anonymous poster hash: 020d0...a78
Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Min unge vil ikke gå med annet enn tynn, vindtett jakke. Hun er varmblodig sier hun. Kan være slik med denne jenta og. Men veldig snilt av deg å gi en slik gave, og omtenksomt. Nå skal det sies at min er 10 og temperaturen har vært over 0 store deler av vinteren.

Skrevet

Nasjonalitet spiller ikke så stor rolle, men de kommer fra Russland. Jul feirer de :), treet har stått pyntet lenge:).

Skrevet

Do it! :)

Anonymous poster hash: 389ef...cbd
Skrevet

(Ikke meningen å peke med fingeren her nå da), men der er ikke muslimer da? Muslimer kan ikke ta imot julegaver når de ikke feirer jul. Men er en vanvittig flott tanke av deg! :)

Jeg er gift med en muslim, og han feirer jul, hvert år. Julegaver får han også;-)

Anonymous poster hash: feb7a...530

Skrevet

Det hørtes da veldig strengt ut? Nabofamilien her er muslimer, men de har til og med juletre, baker pepperkaker gjør de også. De gir gjerne en blomst eller liten gave til etnisk norske venner og tar imot når de får noe tilbake også.

De feirer alle de muslimske høytidene, faster under ramadan osv, men de er også godt integrert og tar selvfølgelig ikke skade av å være med på eller kopiere "noen av våre koselige" skikker og tradisjoner som de sier.

Anonymous poster hash: 6f842...ec7

Skrevet

Nasjonalitet spiller ikke så stor rolle, men de kommer fra Russland. Jul feirer de :), treet har stått pyntet lenge:).

Aah ja, ok. Russland, da går det fint :) Julen i Russland er 6. Januar. Men bor de i Norge, går de nok på våres vis :)

Liker at det finns slike varme mennesker som deg Hi :) Varmer om hjertet!

Skrevet

Det hørtes da veldig strengt ut? Nabofamilien her er muslimer, men de har til og med juletre, baker pepperkaker gjør de også. De gir gjerne en blomst eller liten gave til etnisk norske venner og tar imot når de får noe tilbake også.

De feirer alle de muslimske høytidene, faster under ramadan osv, men de er også godt integrert og tar selvfølgelig ikke skade av å være med på eller kopiere "noen av våre koselige" skikker og tradisjoner som de sier.

Anonymous poster hash: 6f842...ec7

Bodde selv i Oslo, og over halvparten av klassen var muslimer. Ikke en eneste feiret jul, og venninna mi som var muslimsk, sa at jeg måtte ikke kjøpe noe til henne, fordi de ikke feirer jul.  Har selv aldri møtt på muslimer som feirer jul, de jeg vet om er svært strenge på det. Men det omhandler visst ikke alle allikevel :)

Skrevet

Har sett svarene her nå og jeg går rett og slett til innkjøp av dress i morgen :).

Så får det blir så det blir, håper på litt glede og jenta kan bygge så mange snømanner hun vil uten å bli våt :)

HI

Skrevet

Jeg synes det er flott at du bryr deg og vil hjelpe andre!

Men jeg har selv en datter som nekter å kle seg skikkelig uansett hvor kaldt det er..

Så jeg hadde nok blitt særs utilpass om noen hadde kjøpt en vinterdress til henne ;)

Hun kan godt finne på å leke ute i joggebukse og åpen jakke på vinteren... Hun er veldig varm av seg og det har jeg bare måtte akseptere.. Må legge til at hun ALDRI blir syk heller da..

Anonymous poster hash: 99e4a...c6a

Skrevet

Har sett svarene her nå og jeg går rett og slett til innkjøp av dress i morgen :).

Så får det blir så det blir, håper på litt glede og jenta kan bygge så mange snømanner hun vil uten å bli våt :)

HI

Håper du gir tilbakemelding på hvordan det gikk :)

Selv hadde jeg blitt kjempe glad om noen hadde gjort noe sånt om jeg hadde dårlig råd.

Skrevet

HI

Håper du gir tilbakemelding på hvordan det gikk :)

Selv hadde jeg blitt kjempe glad om noen hadde gjort noe sånt om jeg hadde dårlig råd.

Men det er jo ingenting som tilsier at denne mammaen har dårlig råd, hi skriver jo at hun har en god utdannelse og en god jobb.

Anonymous poster hash: d499c...45f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...