♥MammanTilEnPrinsesse♥ Skrevet 22. desember 2014 #1 Skrevet 22. desember 2014 Hei folkens jeg er nå 12 uker på vei å har såååå lyst på spekemat å jule mat, å har hørt ett rykte om at hvis du fryser ned maten i 2-3 dager først så er det ikke noe problem å spise det 😊 Er det noen som har hørt noe om dette ? Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #2 Skrevet 22. desember 2014 Evt kan du steike det Men hva er sjesen? Anonymous poster hash: 44ef4...830
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #3 Skrevet 22. desember 2014 Neei,ville stekt det. Ha det på pizza. Hvis det er noen trøst, så vet jeg hvordan du har det , hadde dritlyst på alt sånt i 9 mnd ca Anonymous poster hash: 6b04d...63b
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #4 Skrevet 22. desember 2014 Skal nok stå sjesken Å ha lyst på noe godt. Anonymous poster hash: b9075...59a
♥MammanTilEnPrinsesse♥ Skrevet 22. desember 2014 Forfatter #5 Skrevet 22. desember 2014 Sjesse betyr å ha "grusomt" lyst på noe
♥MammanTilEnPrinsesse♥ Skrevet 22. desember 2014 Forfatter #6 Skrevet 22. desember 2014 Neei,ville stekt det. Ha det på pizza. Hvis det er noen trøst, så vet jeg hvordan du har det , hadde dritlyst på alt sånt i 9 mnd ca Anonymous poster hash: 6b04d...63b Tusen takk
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #7 Skrevet 22. desember 2014 Er den nyåpna pakke med spekeskinke og man er ren på hender og ikke kommer borti noe møkkete så er det helt trygt sa jordmor til meg. Men hun anbefalte meg ikke så spise spekemat borte hos andre eller som har vært åpent lenge. Anonymous poster hash: 5eab5...503
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #8 Skrevet 22. desember 2014 Er den nyåpna pakke med spekeskinke og man er ren på hender og ikke kommer borti noe møkkete så er det helt trygt sa jordmor til meg. Men hun anbefalte meg ikke så spise spekemat borte hos andre eller som har vært åpent lenge. Anonymous poster hash: 5eab5...503 At en jordmor sier det er faktisk helt bak mål, for da går hun imot statens anbefalinger for gravide! Tar hun personlig ansvaret om det kommer et parti med listeria i på markedet da eller? Det er ikke lenge siden det ble trukket tilbake et parti morrpølse pga listeria, maten er jo smittet lenge før du åpner pakken så det jordmor har sagt gjelder kokte pålegg som kokt skinke o.l. som kan bli forurenset etter at den er åpnet. Hun har faktisk ikke lov til å si det en gang, hennes arbeidsgiver fraråder gravide å spise spekemat, også sitter hun og sier det er helt trygt..... Her er hva helsemyndighetene i Norge sier: Spekemat (fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv.) kan være problematisk for gravide både med tanke på bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Av den grunn har norske matmyndigheter valgt å holde seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat, med mindre det er varmebehandlet godt. I motsetning til mange andre bakterier kan Listeria også vokse ved lave temperaturer. Den vokser riktignok saktere ved kjøleskapstemperaturer enn ved romtemperatur, men i matvarer med lang holdbarhet, kan den vokse til høye antall. Bakterien overlever frysing, men dør ved koking og gjennomsteking. Anonymous poster hash: c820b...ffc
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2014 #9 Skrevet 22. desember 2014 Jeg elsker spekemat og var absolutt ingen fanatiker da jeg var gravid, men rå spekemat rørte jeg ikke. Frysing tar dessverre ikke knekken på listeria. Som andre sier her: stek det, det reddet meg i mine svangerskap. Anonymous poster hash: a1ed4...e7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå