Gå til innhold

Velger dere ateister konsekvent nøytrale navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange navn har religiøst opphav, eller kommer fra navn med religiøst opphav. Dere ateister, velger dere navn til barna med omhu så ikke noen skal tro dere er kristne ;) ?

Anonymous poster hash: ecc86...31e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.... tenkte ikke noe spesielt på det egentlig.... kan godt være et navn med noe kristne røtter for min del, så lenge det ikke er et navn man automatisk tenker bibelhistorie av :P Navn som Noah, matteus, isak.... og sikkert fler jeg ikke kommer på ville nok vært litt uaktuelt for meg, men også fordi det er veldig oppbrukt. 

Mitt barn heter Mats, og det er jo egentlig en forkortelse for Mathias som er et bibelsk navn.... så..... 

Synes det er vanskelig å unngå navn som overhode ikke har noen røtter til biblen eller andre religioner. 

Anonymous poster hash: 30f55...54d
Skrevet

Ja. Ingen kristne navn her.

Anonymous poster hash: a88ec...5eb

Skrevet

Jeg valgte navn jeg liker, og bryr meg fint lite om noen tror jeg er religiøs eller ei :) 

Skrevet

Nei, jeg er jo ikke religiøs, og har dermed ikke religiøs tilknytning til navn..

Skrevet

Nei. No har det seg slik at ungane mine ikkje har religiøse namn, men det kunne dei fint hatt.

Det er vel ikkje merkeligare enn at kristne velger namn med opphav i norrøn, germansk eller gresk mytologi.

Skrevet

Nei, jeg er jo ikke religiøs, og har dermed ikke religiøs tilknytning til navn..

Hva heter barnet ditt/ barna dine?
Skrevet

Dette blir for dumt. Skal vi da unngå Per, Pål og Espen også, fordi vi ikke tror på folkeeventyrene?

Anonymous poster hash: 1904c...7ac

Skrevet

Bryr meg ikke om hva folk tror. Mitt barn heter Christian og går på søndagsskole, så det er nok mange som tror vi er kristne. ;) Men de ivrigste kirkegjengerne har vel fått med seg at han ikke er døpt da. :P (Lite sted.)

Anonymous poster hash: a3d9c...c97
Skrevet

Jeg er ateist og kunne aldri brukt ett navn som gir direkte assosiasjoner til bibelen (Johannes, Lukas, Kristoffer, Hanna, Rebekka, Sara, Rakel osv ...).

Likevel, mange navn kommer av navn fra bibelen, uten like sterke religiøse assosiasjoner. Jeg har kalt datteren min ett av disse navnene, Tomine. (kommer av Thomas og betyr tvilling). Liker ikke helt tanken på at det, men så lenge det ikke betyr "Guds barn" eller noe i den duren, så kan jeg leve med det.

Skrevet

Veldig religiøst prega navn ville jeg nok ungått, men ellers er det rett og slett smaken som gjør at jeg har valgt noe annet.

Men jeg byttet selv bort Kristine som andre fornavn da, det ble jeg aldri komfortabel med.

Skrevet (endret)

Nei, et av mine barn har et bibelsk navn. Men det er et såpass vanlig navn at jeg tror ikke noen tenker over at det er noen i bibelen som heter det.

Akkurat som Jacob og lucas, f.eks, annenhver unge i bhg heter jo det, og de færreste av foreldrene der er særlig religiøse for det.

Endret av the amazing spidermamma
Skrevet

Nei. Jeg vil tro at mennesker før Jesus også hadde navn og jeg anser ikke navn som er nevnt i Bibelen for kristne navn.

Anonymous poster hash: df672...ed3

Skrevet

Begge navnene til sønnen min er fra bibelen :)

Anonymous poster hash: cf38a...32e
Skrevet

Nei, vi har f.eks. en sønn som heter Johannes. Det at navnet har kristen opprinnelse gjør ikke at vi ikke bruker det. Navnet er en oppkalling etter slektninger.

Anonymous poster hash: df603...af9
Skrevet

Valgte navn vi syns er fine og som passer til barna. Hvor de stammer fra og hva de betyr bryr meg fint lite. Mitt navn betyr direkte gud er nådig og kristen. Betyr ikke at jeg skal skifte navn av den grunn.

Anonymous poster hash: 7a244...b80
Skrevet

Jeg ville ikke valgt de mest bibelsk klingende navn som Jakob, Tobias, Rakel, apostlenes navn ol. Men Christian og Christoffer, f.eks. har ikke den samme konnotasjonen i mine ører.

Men her i gården bruker vi uansett eldgamle norske navn for å fortsette skikken hos min manns familie, selv om vi heller ikke tror på viking gudene. Her er det derfor mer sannsynlig at barn heter Erlend, Leif, Reidar og Freja.

Anonymous poster hash: fd527...e36

Skrevet

Våre har norrøne navn. Ville ikke valgt et kristent navn.

Anonymous poster hash: f575f...4f0

Skrevet

Jeg har bevisst unngått de vanligste bibelnavnene, og valgt et gammelt norsk navn uten religiøs tilknytning. For meg var dette viktig.

Skrevet

Våre barn har navn uten bibelsk tilknytning. I kategorien gamle, norske navn. Hadde ikke gitt mine barn bibelske navn.

Anonymous poster hash: 8b72a...7c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...