Gå til innhold

Barn og trafikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynner dere å lære ungene gå vaner?

F.eks: leiing, at biler kan være farlig og at de må prøve å gå pent på fortauet?

Anonymous poster hash: 62e1d...731

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra de kan gå selv.

Anonymous poster hash: 5fa75...40c
Skrevet

Fra han var nyfødt. Jeg skravler med han om alt mulig 😝

Anonymous poster hash: eb174...d39

Skrevet

Da hun gikk selv. Ingen forståelse før den tid. 

Anonymous poster hash: 5668c...977
Skrevet

Så hvis dere hadde gått på et fortau ved en trafikkert vei og barnet kan til tider gå pent ved siden av dere. Hvis barnet da vil løpe og får valget mellom å lei eller bli båret så protesterer på å leie, vil ikke bli båret, men velger heller å gå sånn passe pent. Han er trygg fra veien og jeg har kontroll på barnet.

Ville dette hvert normalt for dere?

Skrevet

Så hvis dere hadde gått på et fortau ved en trafikkert vei og barnet kan til tider gå pent ved siden av dere. Hvis barnet da vil løpe og får valget mellom å lei eller bli båret så protesterer på å leie, vil ikke bli båret, men velger heller å gå sånn passe pent. Han er trygg fra veien og jeg har kontroll på barnet.

Ville dette hvert normalt for dere? Anonymous poster hash: 62e1d...731

Ja, høres normalt ut, men hvor gammelt er barnet?

Anonymous poster hash: f2879...a60

Skrevet

Ville dette hvert normalt for dere?

Min gutt er 3 år nå og blitt veldig flink til å passe seg for biler. Nesten litt i overkant, han passer på meg også. "Mamma, det kommer bil, du må stå rolig på kanten!" Så han kunne fint gått på fortauet uten å holde hånda nå, men jeg tør ikke det der det er høyere fartsgrense enn 30. Det er fort gjort å glemme seg når man er liten, og han kan være rask. Men der det er gangvei med litt avstand til bilveien går det fint. :)

Frem til for ca et halvt år siden måtte han alltid holde hånda uansett (eller sitte i vogna).

Anonymous poster hash: 5fa75...40c

Skrevet

Ja, høres normalt ut, men hvor gammelt er barnet?

Anonymous poster hash: f2879...a60

Barnet er to år og vi har ikke brukt barnevogn siden han var ett år ca.

Eller forventer vi for mye? Vi krever ikke at han skal gå pent, men hvertfall prøve.

Hi

Skrevet

Dytt

Skrevet

Jeg tror det er veldig avhengig av barnet. Her er gutten født og oppvokst i Sentrum, og visnakket mye om trafikkbildet fra han begynte å gå selv (1 år). Vet ikke hvor mye han egentlig fikk med seg gjennom det vi sa, og hvor mye han fikk med seg gjennom observasjon, men som 2-åring kunne han løpe foran oss på fortauet, han stoppet brått hver gang han kom til et gatehjørn. Han har alltid vært veldig forsiktig med biler og aldri prøvd å krysse gaten uten oss frem til nå nylig (han er snart 6 og går på skolen selv, fremdeles i bysentrum).

Han er i utgangspunktet ikke veldig forsiktig av seg og en ganske viljesterk og aktiv gutt som liker å tøye grenser, men han har bra utviklet overlevelsesinstinkt og prøver seg sjeldent på ting som er farlig; her må han ha skjønt noe om faren i trafikken.

Anonymous poster hash: adc09...2c6

Skrevet

Dytt

Skrevet

Takk for svar :)

Noen andre?

Hi

Skrevet

Ja, høres normalt ut, men hvor gammelt er barnet?Anonymous poster hash: f2879...a60

Eller forventer vi for mye? Vi krever ikke at han skal gå pent, men hvertfall prøve.

Hi Anonymous poster hash: 62e1d...731

Høres ut som en flink liten gutt :)

Men d er EN ting man skal være obs på når d gjelder barn nær trafikk (d kan gjelde opp til 5-6 års alder), d er at dersom d skjer noe uventet, så glemmer de seg fryktelig fort! Eks.: de går fint på fortauet, så spretter en ball ut i veien... Da kan de veldig lett glemme ALT de vet, og bare reagere på å skulle hente ballen. Fokus på ballen, i stedet for trafikken. Helt naturlig for små barn, men veldig farlig!

Anonymous poster hash: 6d438...587

Skrevet

Ja, høres normalt ut, men hvor gammelt er barnet?Anonymous poster hash: f2879...a60

Hi Anonymous poster hash: 62e1d...731

Høres ut som en flink liten gutt :)

Men d er EN ting man skal være obs på når d gjelder barn nær trafikk (d kan gjelde opp til 5-6 års alder), d er at dersom d skjer noe uventet, så glemmer de seg fryktelig fort! Eks.: de går fint på fortauet, så spretter en ball ut i veien... Da kan de veldig lett glemme ALT de vet, og bare reagere på å skulle hente ballen. Fokus på ballen, i stedet for trafikken. Helt naturlig for små barn, men veldig farlig!

Anonymous poster hash: 6d438...587

Han hører som regel, men ikke vær gang og da må han bæres eller leies. Vi forventer ikke at han skal huske dette og stå for sin egen sikkerhet, men at han skjønner det i en viss grad.

Venninnen min mente jeg forventer for mye av gutten min, men jeg mener vi forbereder og lærer han gode gå vaner og trafikkvett.

Hi

Skrevet

Dytt

Skrevet

Barn kan også veldig fort glemme seg når de er sammen med andre barn, da mister de lett fokus.

Anonymous poster hash: 9cc6b...f44

Skrevet

Tror det er veldig forskjell på barn. Har to som alltid har vært veldig forsiktige og hørt på oss ang trafikk og en som ikke har brydd seg og kunne løpt rett uti veien om vi ikke passet på

Anonymous poster hash: cca9d...64c

Skrevet

Dytt

Skrevet

Har lært han slik siden han kunne gå. Men barn glemmer så fort og har heller ikke helt utviklet sidesyn(?), så det kan veldig snart skje at guttungen på 4 år spurter ut i veien. F.eks han skulle bar jage etter duene!

Derfor må han alltid holde i hånda, selv om han vet at biler er farlige og man skal gå på fortauet.

Anonymous poster hash: 0bd23...d5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...