Gå til innhold

Tror dere at HS kommer hjem til folk mest for å sjekke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Jeg har hatt veldig negative opplevelser med hjemmebesøk etter å ha født nr 1. Helsesøster gikk blant annet over med fingeren og sjekket hyllene for støv, og kommenterte det. At jeg kunne vaske litt bedre før jeg fikk besøk. Hun stilte spørsmålet ved min nasjonalitet (vi har en del dekorasjoner og symbolikk fra mitt hjemland i huset), ba meg innstendig om å oppdra barnet på norsk måte og med norsk kosthold, siden det kostholdet visst var så mye sunnere enn kosthold man har i utlandet. Hun rotet også i skapene ¨på badet, vet ikke hva hun forventet å finne der, men de var tydelig gått gjennom. Jeg har ingenting å skjule, men å forlange at jeg vasker ned HELE huset 4 dager etter fødselen og 2 dager etter at jeg kommer hjem fra sykehuset etter en fødsel som har vart i over 1 døgn, samt vise rasistiske tendenser mot meg og rote i tingene mine uten å spørre er ikke noe jeg ønsker å oppleve i mitt eget hus. Med nr 2 og 3 dro vi til helsestasjon, noe jeg også akter å gjøre med nr 4. Det kan hende jeg hadde fått en bedre opplevelse denne gangen, men det tør jeg ikke å ta sjansen på. Nå har vi i tillegg en 2-åring som er mester i å rote, så selv om man vasker ned huset kan det se like jævlig ut 10 minutter etterpå i stua.

 

Anonymous poster hash: 6e260...63a

 

Slutt å jug, det der tror jeg ikke en meter på!

 

 

Anonymous poster hash: 37723...f18

 

 

Det er nok dessverre ikke jug. Hun var like ille mot min filippinske nabo, fikk henne til å gråte flere ganger da de var på kontroll. Kjerringa fikk sparken 1 år etter det jeg opplevde - og man får ikke sparken i helsevesenet med mindre det er noe veldig graverende de avdekker. Hun mottok ikke mindre enn 15 klager fra forskjellige foreldre. Så hva du tror og ikke tror på, bryr meg midt i ryggen en plass.

Anonymous poster hash: 6e260...63a

 

Aha, så NÅ kommer det mer opplysninger, opplysninger som tilsier at dette kanskje  ikke har med hjemmebesøksinstitusjonen å gjøre, men med en helsesøster som ikke fungerte og som de dermed kvittet seg med. Hvis dette er sant er det jo smått evneveikt at du likevel ikke vil ha hjemmebesøk. Det blir faktisk veeeeldig likt en situasjon der jeg utbasunerer at jeg har møtt en kødd av en pakistaner og derfor aldri vil ha med pakistanere å gjøre.

 

 

 

Hvilken rolle spiller det om hun var ufyselig bare mot meg eller mot flere? Jeg skrev om MIN opplevelse. Er verken dum eller evneveik forresten, så lenge jeg møter opp til alle kontroller, følger vaksinasjonsprogrammet, anbefalinger fra myndighetene som går på kosthold, mosjon og andre ting for både meg og barna. Det at man ikke ønsker fremmede mennesker inn i sitt eget hjem betyr ikke at man er evneveik. Der jeg vokste opp har vi ikke hjemmebesøk fra helsestasjon. Alle har forskjellige tradisjoner, kultur og tilbud. Min søster bor i en kommune der de ikke har kapasitet til hjemmebesøk for eksempel, likevel er hun både god mor og barnet får tilstrekkelig oppfølgning. Har merket at du anser alle som tenker annerledes enn deg for å være evneveik, det sier vel mer om deg enn de andre.

 

Anonymous poster hash: 6e260...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

 

 

 

Jeg har hatt veldig negative opplevelser med hjemmebesøk etter å ha født nr 1. Helsesøster gikk blant annet over med fingeren og sjekket hyllene for støv, og kommenterte det. At jeg kunne vaske litt bedre før jeg fikk besøk. Hun stilte spørsmålet ved min nasjonalitet (vi har en del dekorasjoner og symbolikk fra mitt hjemland i huset), ba meg innstendig om å oppdra barnet på norsk måte og med norsk kosthold, siden det kostholdet visst var så mye sunnere enn kosthold man har i utlandet. Hun rotet også i skapene ¨på badet, vet ikke hva hun forventet å finne der, men de var tydelig gått gjennom. Jeg har ingenting å skjule, men å forlange at jeg vasker ned HELE huset 4 dager etter fødselen og 2 dager etter at jeg kommer hjem fra sykehuset etter en fødsel som har vart i over 1 døgn, samt vise rasistiske tendenser mot meg og rote i tingene mine uten å spørre er ikke noe jeg ønsker å oppleve i mitt eget hus. Med nr 2 og 3 dro vi til helsestasjon, noe jeg også akter å gjøre med nr 4. Det kan hende jeg hadde fått en bedre opplevelse denne gangen, men det tør jeg ikke å ta sjansen på. Nå har vi i tillegg en 2-åring som er mester i å rote, så selv om man vasker ned huset kan det se like jævlig ut 10 minutter etterpå i stua.

 

Anonymous poster hash: 6e260...63a

 

Slutt å jug, det der tror jeg ikke en meter på!

 

 

Anonymous poster hash: 37723...f18

 

 

Det er nok dessverre ikke jug. Hun var like ille mot min filippinske nabo, fikk henne til å gråte flere ganger da de var på kontroll. Kjerringa fikk sparken 1 år etter det jeg opplevde - og man får ikke sparken i helsevesenet med mindre det er noe veldig graverende de avdekker. Hun mottok ikke mindre enn 15 klager fra forskjellige foreldre. Så hva du tror og ikke tror på, bryr meg midt i ryggen en plass.

Anonymous poster hash: 6e260...63a

 

Aha, så NÅ kommer det mer opplysninger, opplysninger som tilsier at dette kanskje  ikke har med hjemmebesøksinstitusjonen å gjøre, men med en helsesøster som ikke fungerte og som de dermed kvittet seg med. Hvis dette er sant er det jo smått evneveikt at du likevel ikke vil ha hjemmebesøk. Det blir faktisk veeeeldig likt en situasjon der jeg utbasunerer at jeg har møtt en kødd av en pakistaner og derfor aldri vil ha med pakistanere å gjøre.

 

 

 

Hvilken rolle spiller det om hun var ufyselig bare mot meg eller mot flere? Jeg skrev om MIN opplevelse. Er verken dum eller evneveik forresten, så lenge jeg møter opp til alle kontroller, følger vaksinasjonsprogrammet, anbefalinger fra myndighetene som går på kosthold, mosjon og andre ting for både meg og barna. Det at man ikke ønsker fremmede mennesker inn i sitt eget hjem betyr ikke at man er evneveik. Der jeg vokste opp har vi ikke hjemmebesøk fra helsestasjon. Alle har forskjellige tradisjoner, kultur og tilbud. Min søster bor i en kommune der de ikke har kapasitet til hjemmebesøk for eksempel, likevel er hun både god mor og barnet får tilstrekkelig oppfølgning. Har merket at du anser alle som tenker annerledes enn deg for å være evneveik, det sier vel mer om deg enn de andre.

Anonymous poster hash: 6e260...63a

 

Vel, akkurat det stemmer ofte.

Men poenget her er jo nettopp at hun var EN person, akkurat som min hypotetiske pakistaner. Og angsten din er like ulogisk som om jeg skulle hate eller frykte alle pakistanere pga EN person. Og at du pga en enkelthendelse ikke tør slippe HS inn i huset ditt igjen, en annen HS, vel å merke, siden den første er fjernet fra stillingen, sier noe om at du antakelig har en skepsis til og angst for institusjoner, for staten, for bv, for autoriteter i enhver form, og det er ingen sunn innstilling, hverken for deg eller ungene. Det er ikke alfa og omega å få hjemmebesøk av HS, men det er gode grunner til å tro at det offentlige ikke er ute etter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

 

Jeg har hatt veldig negative opplevelser med hjemmebesøk etter å ha født nr 1. Helsesøster gikk blant annet over med fingeren og sjekket hyllene for støv, og kommenterte det. At jeg kunne vaske litt bedre før jeg fikk besøk. Hun stilte spørsmålet ved min nasjonalitet (vi har en del dekorasjoner og symbolikk fra mitt hjemland i huset), ba meg innstendig om å oppdra barnet på norsk måte og med norsk kosthold, siden det kostholdet visst var så mye sunnere enn kosthold man har i utlandet. Hun rotet også i skapene ¨på badet, vet ikke hva hun forventet å finne der, men de var tydelig gått gjennom. Jeg har ingenting å skjule, men å forlange at jeg vasker ned HELE huset 4 dager etter fødselen og 2 dager etter at jeg kommer hjem fra sykehuset etter en fødsel som har vart i over 1 døgn, samt vise rasistiske tendenser mot meg og rote i tingene mine uten å spørre er ikke noe jeg ønsker å oppleve i mitt eget hus. Med nr 2 og 3 dro vi til helsestasjon, noe jeg også akter å gjøre med nr 4. Det kan hende jeg hadde fått en bedre opplevelse denne gangen, men det tør jeg ikke å ta sjansen på. Nå har vi i tillegg en 2-åring som er mester i å rote, så selv om man vasker ned huset kan det se like jævlig ut 10 minutter etterpå i stua.

 

Anonymous poster hash: 6e260...63a

 

Slutt å jug, det der tror jeg ikke en meter på!

 

 

Anonymous poster hash: 37723...f18

 

 

Det er nok dessverre ikke jug. Hun var like ille mot min filippinske nabo, fikk henne til å gråte flere ganger da de var på kontroll. Kjerringa fikk sparken 1 år etter det jeg opplevde - og man får ikke sparken i helsevesenet med mindre det er noe veldig graverende de avdekker. Hun mottok ikke mindre enn 15 klager fra forskjellige foreldre. Så hva du tror og ikke tror på, bryr meg midt i ryggen en plass.

Anonymous poster hash: 6e260...63a

 

Aha, så NÅ kommer det mer opplysninger, opplysninger som tilsier at dette kanskje  ikke har med hjemmebesøksinstitusjonen å gjøre, men med en helsesøster som ikke fungerte og som de dermed kvittet seg med. Hvis dette er sant er det jo smått evneveikt at du likevel ikke vil ha hjemmebesøk. Det blir faktisk veeeeldig likt en situasjon der jeg utbasunerer at jeg har møtt en kødd av en pakistaner og derfor aldri vil ha med pakistanere å gjøre.

 

 

 

Hvilken rolle spiller det om hun var ufyselig bare mot meg eller mot flere? Jeg skrev om MIN opplevelse. Er verken dum eller evneveik forresten, så lenge jeg møter opp til alle kontroller, følger vaksinasjonsprogrammet, anbefalinger fra myndighetene som går på kosthold, mosjon og andre ting for både meg og barna. Det at man ikke ønsker fremmede mennesker inn i sitt eget hjem betyr ikke at man er evneveik. Der jeg vokste opp har vi ikke hjemmebesøk fra helsestasjon. Alle har forskjellige tradisjoner, kultur og tilbud. Min søster bor i en kommune der de ikke har kapasitet til hjemmebesøk for eksempel, likevel er hun både god mor og barnet får tilstrekkelig oppfølgning. Har merket at du anser alle som tenker annerledes enn deg for å være evneveik, det sier vel mer om deg enn de andre.

Anonymous poster hash: 6e260...63a

 

Vel, akkurat det stemmer ofte.

Men poenget her er jo nettopp at hun var EN person, akkurat som min hypotetiske pakistaner. Og angsten din er like ulogisk som om jeg skulle hate eller frykte alle pakistanere pga EN person. Og at du pga en enkelthendelse ikke tør slippe HS inn i huset ditt igjen, en annen HS, vel å merke, siden den første er fjernet fra stillingen, sier noe om at du antakelig har en skepsis til og angst for institusjoner, for staten, for bv, for autoriteter i enhver form, og det er ingen sunn innstilling, hverken for deg eller ungene. Det er ikke alfa og omega å få hjemmebesøk av HS, men det er gode grunner til å tro at det offentlige ikke er ute etter deg.

 

 

 

Hahaha, neida, har ingen frykt mot det offentlige. Jobber selv i staten, har hatt kontakt med helsestasjon og BV da jeg var alene med 2 barn og jeg vurderte å søke avlastning siden jeg var 100% alene med dem og ble alvorlig syk, har hatt alle barn i barnehage og fulgte opp på foreldremøter, foreldresamtaler osv. Har stor respekt for autoriteter på jobben, har alltid hatt god dialog med NAV da jeg søkte/mottok foreldrepenger, barnetrygd, sykepenger osv. Du er veldig enkelt menneske har jeg forstått, du generaliserer hele tiden. Hjemmebesøk er et frivillig tilbud, som vi valgte å takke nei til. Jeg tror heller ikke at det offentlige er ute etter meg, men ønsker ikke like negativ opplevelse en gang til hvis man skulle treffe på lignende mehe en gang til. Jeg forstår ikke hvordan kontroll på helsestasjon er så mye annerledes enn kontroll hjemme - de andre barna er i barnehage/skole, og begge foreldrene er med på kontroller. Forskjellen er at jeg slipper å koke kaffe og bake.

 

Anonymous poster hash: 6e260...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg. 

 

Første gangen ringte HS og sa hun var her om en liten halvtime. Ble så paff og visste ikke de pleide å komme på besøk en gang. Har takket nei til besøk de neste 2 gangene. Jeg synes det er mer stress at de kommer her enn jeg der. 

 

Da vi fikk nr 3 hadde den gamle HS sluttet og hun nye presset veldig på for å komme. Tilslutt måtte jeg si at dette var valgfritt og at jeg heller kom dit. (Vi var midt i oppfiksing av huset og hadde ikke verken inngangsparti (gikk inn på verandaen) og masse organisert "rot" som stod klart til å flyttes over i nybygget.. 



Anonymous poster hash: ce168...37b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg. Det er ikke lettere for nybakte foreldre å ha det hjemme. Det er som når man får besøk. Mange ekstra timer går med til rydding/rengjøring. La oss si det var ryddig/rent på fredag og de kommer på mandag, ja så må det shines opp på nytt til mandag.

 

Jeg tror de er nysgjerrige og vil danne seg et bilde av familien. Akkurat som på skolen der de ber om bilder av alle i familien slik at de kan lage en bildevegg bakerst i klasserommet. Nysgjerrige lærere som setter barn og familie i bås.

 

Norge, den siste kommunist stat.

 

Anonymous poster hash: 195f2...63b

Har du hørt om Kina?

 

Anonymous poster hash: 24c7c...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dro til helsestasjonen istedet.

Var nyinnflyttede og brukte dette som påskudd at vi gjerne ville lokalisere og inspirere (!) helsestasjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns personlig at hjemmebesøk fra helsesøster er litt invaderende, jeg følte nesten at hun skulle hjem til oss for å inspirere om vi var gode nok til å være foreldre. Uansett, hjemmebesøket gikk helt fint, men akkurat i det hun skulle til å gå spurte hun om en omvisning i huset. Hun ville se alle rom; soverom, kontor etc. Huset var riktignok helt nytt, men allikevel, syns jeg dette var frekt og at hun gikk langt over streken i jobbsammenheng, hun burde styre sin nysgjerrighet for interiøret (eller hva det var hun ville titte på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at de tar hjemmebesøk, så kan de starte hjelpetiltak og rådgivning tidlig der det er nødvendig. HS forventer ikke at huset skal være perfekt, men beboelig og trygt for barnet. HS er en god støtte, ikke din fiende. Anonymous poster hash: 6524e...99f

Beboelig og trygt?

 

Når er et hus ikke beboelig og trygt nok for en baby?

 

Anonymous poster hash: 9a432...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk besøk hjemme. Det var je glad for! Jeg var sliten og det var glatt og kaldt ute.

 

Hun veide baby og så litt på henne. Vi drakk lunken kaffe. Vi pratet litt, det lå pumpe og flasker både her og der, litt baby tøy og en amme bh i sofaen, noen poser med ny innkjøpte ting lå strødd i gangen.

 

Hun nevnte ikke det. Vi hadde det som de fleste nybakte foreldre litt rotete,

Men rent og sunt hjemme. Hun sa det var bra vi var avslappet og ikke shinet før hun kom. Vi var jo trygge på oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har hatt veldig negative opplevelser med hjemmebesøk etter å ha født nr 1. Helsesøster gikk blant annet over med fingeren og sjekket hyllene for støv, og kommenterte det. At jeg kunne vaske litt bedre før jeg fikk besøk. Hun stilte spørsmålet ved min nasjonalitet (vi har en del dekorasjoner og symbolikk fra mitt hjemland i huset), ba meg innstendig om å oppdra barnet på norsk måte og med norsk kosthold, siden det kostholdet visst var så mye sunnere enn kosthold man har i utlandet. Hun rotet også i skapene ¨på badet, vet ikke hva hun forventet å finne der, men de var tydelig gått gjennom. Jeg har ingenting å skjule, men å forlange at jeg vasker ned HELE huset 4 dager etter fødselen og 2 dager etter at jeg kommer hjem fra sykehuset etter en fødsel som har vart i over 1 døgn, samt vise rasistiske tendenser mot meg og rote i tingene mine uten å spørre er ikke noe jeg ønsker å oppleve i mitt eget hus. Med nr 2 og 3 dro vi til helsestasjon, noe jeg også akter å gjøre med nr 4. Det kan hende jeg hadde fått en bedre opplevelse denne gangen, men det tør jeg ikke å ta sjansen på. Nå har vi i tillegg en 2-åring som er mester i å rote, så selv om man vasker ned huset kan det se like jævlig ut 10 minutter etterpå i stua.

 

Anonymous poster hash: 6e260...63a

 

Herregud, det høres helt ekstremt ut. Snakk om uegnet helsesøster. Tror ikke du hadde hatt noe å tape på å forsøke en gang til, det kan neppe være flere sånne der ute.

 

Anonymous poster hash: c8233...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spurte HS om vi ikke heller ville komme til kontoret... Like greit for jeg hadde nok også følt det litt invaderende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ble spurt om jeg hadde mulighet til å ha første kontroll på helsesasjonen istedenfor hjemme med begge mine barn, på to forskjellige helsestasjoner. Noe som var helt greit for meg, men ble litt overrasket da jeg trodde hjemmebesøk var en del av "standardpakken". Så det kan da ikke være for å sjekke hjemmeforholdene, da hadde de vel gjort det hos alle?Anonymous poster hash: 42313...e1f

Kanskje et kapasitetsspørsmål? Eller kanskje du har et yrke som tilsier at alt er ok hos deg, f.eks. barnevern? :PAnonymous poster hash: 0e82a...cf2

Hehe, jeg hadde også første kontroll hjemme. Tror det hadde mer med kapasitet å gjøre(kanskje siden det var juli baby) enn det at jeg har utdannelse som barnevernpedagog :P:)

 

Anonymous poster hash: b2ea6...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvor mange barn hjemmebesøk kan redde. Der huset ikke holder stand, eller foreldrene ikke passer til å være foreldre. Etc!

Sånt kan HS plukke opp. Synes det er et supert tilbud også. Var veldig godt at de kom hjem til oss. Hun sa ingenting om hvordan det så ut, hun var opptatt om hvordan babyen hadde det. Synes det var flott!

 

Anonymous poster hash: bf004...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk hvor mange barn hjemmebesøk kan redde. Der huset ikke holder stand, eller foreldrene ikke passer til å være foreldre. Etc!

Sånt kan HS plukke opp. Synes det er et supert tilbud også. Var veldig godt at de kom hjem til oss. Hun sa ingenting om hvordan det så ut, hun var opptatt om hvordan babyen hadde det. Synes det var flott!

 

Anonymous poster hash: bf004...3b5

 

 

Det er jo nettopp det hjemmebesøk er, et tilbud, ikke et krav. Hva betyr "huset ikke holder stand" forresten? Gammeldags interiør, rot etter barnelek eller hva mener du? Den koseligste og mest sammensveisa familien jeg kjenner er familie som har et rotete hus, mens jeg kjenner minst to familier med strøkne interiørhus der det foregår mishandling av barn (begge er nå under utredning av barnevernet, heldigvis). Selvfølgelig er det også mange gode familier med strøkne hus og dårlige familier med rotete hus. Her har vi det midt på tre, og jeg vet ikke om jeg skal dra på helsestasjon selv eller ha hjemmebesøk. Det kommer an på min og babyens form, hvem helsesøster er og andre faktorer der og da. I kommuner med dårlig kapasitet må det jo være positivt at foreldre som har gode forhold og som er sikre på seg selv/ikke har problem med å dra baby ut av huset, drar på helsestasjon og frigjør personalets kapasitet for dem som virkelig trenger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg temmelig nært knyttet til flere ansatte ved helsetjestasjonen her vi bor, så hos oss blir det uformelle besøk ukentlig.

Det involverer gjerne kaffe, pepperkakebaking, og annen kos. Er det på kveldstid uten barn involverer det gjerne rød vin :P

 

Denne tjenesten eller tilbudet er kun til for å inspisere og rapportere, det er naivt å tro noe annet!

 

Anonymous poster hash: 9a432...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde besøk etter min første. Følte det litt ubehagelig og var litt nervøs, men hun gjorde egentlig ikke annet enn å gå igjennom en brosjyre. Også vill hun gjerne se på at jeg skiftet en bleie, haha.

 

Med nr to ringte de allerede tidlig på morgenen første dagen hjemme - noe jeg syntes var litt påtrengende. Følte egentlig ikke så veldig for å ha henne på besøk, og siden jeg hadde snakket med jordmor og hun sa dette var frivillig, takket jeg pent nei. Hun ble litt paff, men sa det var greit at vi kom dit, og veldig fint om jeg da kunne ta med far. Så da kom vi og gikk gjennom brosjyren en gang til.

 

For noen er sikkert dette med hjemmebesøk helt topp, men for meg, som bor to minutter unna helsestasjonen, er det ikke akkurat så nødveldig. Godt å komme seg litt ut. Og for meg blir det litt rart at de liksom skal inn i mitt hus og hjem og familie. Flott med helsestasjon som er der hvis jeg har behov, fint at barna følges opp med kontroller osv, men vil helst ha familielivet privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takket nei til hjemmebesøk av HS de to siste gangene jeg fikk barn,da jeg syntes dette var unødvendig siden helsesøster kjenner meg godt, og som fembarnsmor tenkte jeg hun sikkert hadde andre nybakte mødre som heller hadde behov. Hun ble  "snurt" og poengterte begge gangene at hun var forpliktet til å skrive dette i journalen.

Da vi noen år senere ba om foreldreveiledning i gjennom Barnevernet, ble det sendt en standard forespørsel til Helsestasjonen. I tilbakemeldingen ble det poengtert at jeg hadde takket nei, noe som ble tolket veldig negativt både fra HS og BV sin side.

Jeg har hele veien trodd at dette var et frivillig tilbud, men tydeligvis er det ikke det likevel...



Anonymous poster hash: e3cd2...c24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol
Jeg var på sykehuset i ei uke... 
Kanskje dere andre har fantastiske menn som tar en 2åring og alt husarbeidet + jobb i en håndsvending.
Og jeg var ikke iform på slutten av svangerskapet. Og det tok flere måneder før jeg var tilbake i slaget etter å ha kommet hjem.
så jeg takket pent nei til hjemmevisitt.


Andre kulturer har barselkvinner/slektninger som kommer før fødsel og blir i noen mnd etter.
De tar alt av husarbeid, matlaging , pass&stell av eldre barn. Mor skal bare slappe av amme og spise og komme til hektene igjen.
Det hadde vært noe.


 



Anonymous poster hash: f7995...f25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte min mor om hun hadde hjemmebesøk etter hun fikk meg (er født slutten av 60-tallet). Hun var da eldre førstegangsfødende på over 40. I tillegg var hun sykepleier, noe som var status den tiden . Ikke var det mange "søstre" i byen heller , så alle kjente alle.

Hjemmebesøk fikk hun, og hun fortalte at hs som utførte oppdraget var svært beklemt. Hun skyldte på at de ikke kunne gjøre forskjell på folk, "selv om vi vet at alt er i orden her hos deg"

Så ja, jeg tror at opprinnelsen til ordningen er at de ville ha en kontroll på "tilhøva i heimen." Må huske på at på den tiden var det stor bolignød og alle boforhold var nok ikke særlig barnevennlige.

Begrunnelsen for tiltaket har nok endret seg litt med tiden. Selv tror jeg ikke det er noen grunn til å vaske og rydde seg ihjel før besøket. Hun som kom sist til meg nå fikk et glass vann. Men jeg også syns at det er smått invaderende. Får et veldig behov for å vise at alt er under kontroll. Hadde stusset på hs hvis hun hadde ønsket omvisning i hele huset, for ikke å snakke om å kjenne med fingeren på lister osv. For en syk dame!

 

Anonymous poster hash: bed88...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt hjemmebesøk med alle mine, bare hyggelig det.

Veldig glad for det da tvillingene var født, slapp å styre ut med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Godt at de tar hjemmebesøk, så kan de starte hjelpetiltak og rådgivning tidlig der det er nødvendig. HS forventer ikke at huset skal være perfekt, men beboelig og trygt for barnet. HS er en god støtte, ikke din fiende. Anonymous poster hash: 6524e...99f

Beboelig og trygt?

 

Når er et hus ikke beboelig og trygt nok for en baby?

 

Anonymous poster hash: 9a432...af9

Tuller du? Vet du hvor mange i dette landet som bor dårlig? Som har det så skittent at det er helsefarlig?

 

 

Anonymous poster hash: 61a7f...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hjemmebesøk av helsesøster.

Jeg fikk spørsmål og takket nei, sa som sant er jeg bodde 5 min gåtur unna helsestasjonen og å ta turen ditt føltes langt mindre stressende en å skulle ha folk hjem i huset da jeg er typen som må ha alt på stell om jeg vet noen jeg ikke kjenner godt skal komme på besøk.

Hjelper ikke at jeg vet ting ikke trenger å være strøkent jeg klarer ikke å ikke stresse meg opp.

Helsesøster hadde full forståelse og fortalte at mange heller valgte å komme til helsestasjonen, noe som for dem var positivt da de ikke mistet masse tid i reisevei. Pluss at hjemmebesøk ofte tok mye lengre tid en en time på helsestasjonen.

 

Med nummer to fikk jeg ikke tilbud om hjemmebesøk engang, antar det var forbehold førstegangsfødene. 



Anonymous poster hash: b8568...9ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninnen min er HS og hun har fortalt at det mest praktiske for mange rett etter fødsel er jo at HS kommer hjem til de nybakte foreldrene, enn at de skal farte av sted til helsestasjonen. Like fullt er det også et besøk som til en viss grad går ut på å se hvordan husstanden fungerer. Jeg tror de fleste HS har forståelse for at ikke er prikkfritt og "interiørstylet" med en nyfødt i hus, men de danner seg jo raskt et bilde om det er snakk om normalt husrot med normalt slitne foreldre eller om det er tilstander i hjemmet som som tilsier at foreldrene ikke klarer å ta vare på seg selv eller babyen.

 

Anonymous poster hash: 1a896...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke jeg. Fødte ikke på hjemplassen min. Fødte på sommerferie hjemme hos mamma prematurt. Og den lokale helsesøstra ville komme på hjemmebesøk dit, enda jeg ikke bodde der og mannen ikke var til stede. Var for å se hvordan det gikk med meg og barnet etter hjemkomst.

 

Anonymous poster hash: 0afb4...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hun nå enn skulle, kom hun seg fort ut av vårt hus. Minien hadde så kraftig kolikk at vi måtte bruke hørselsvern hjemme 🙊

 

Anonymous poster hash: 90fae...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...