Gå til innhold

Bryllup og gaver...trenger litt hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er vanlig å gi til søsken når de gifter seg nå til dags?

Det er min godt voksne søster som skal gifte seg.. Har faktisk ingen som helst anelse om ca hvor mye engang.

Noen som gidder å komme med forslag?

Anonymous poster hash: 6575a...ba1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk 2000

Anonymous poster hash: df8fc...061

Skrevet

Det varierer veldig. Vi fikk 5000 av min single bror (mye yngre enn oss), mens mannens eldre søsken med familier spleiset på et gavekort på 1000 kr. Man har forskjellig syn på det med gaver. Jeg ville gitt 2000 som de over sier:)

Anonymous poster hash: f13ab...b04

Skrevet

Jeg og mannen har brukt å gi fra 1000-3000 alt ettersom hva de har ønsket seg. Ble litt overrasket, vi ga en kjempe fint maleri som søsteren og mannen ønsket seg til flere tusen. Brukte 3000 og spleiset videre med broren deres. Og vi fikk sengeklær fra Kid da vi giftet oss senere, det kan legges til at de har svæææært god økonomi, og sengeklær var ikke på ønskelisten vår siden vi har mer en nok av det.

En god regel i mine øyne er at man som gjest gir ca. tilsvarende for hva kuverten koster. Det er en forskjell på hagebryllup i telt med tapasbord og en 5-retters på Britannia. Er man nær familie og har et godt forhold kan man gjerne gi noe påkostet eller personlig. Fra alle i den nærmeste familie (med unntak av den gjerrig søsteren til mannen) fikk vi kunst (som de spleiset på), en svært personlig og koselig gave som varer livet ut :)

Anonymous poster hash: ce1db...288

Skrevet

Jeg og mannen har brukt å gi fra 1000-3000 alt ettersom hva de har ønsket seg. Ble litt overrasket, vi ga en kjempe fint maleri som søsteren og mannen ønsket seg til flere tusen. Brukte 3000 og spleiset videre med broren deres. Og vi fikk sengeklær fra Kid da vi giftet oss senere, det kan legges til at de har svæææært god økonomi, og sengeklær var ikke på ønskelisten vår siden vi har mer en nok av det.

En god regel i mine øyne er at man som gjest gir ca. tilsvarende for hva kuverten koster. Det er en forskjell på hagebryllup i telt med tapasbord og en 5-retters på Britannia. Er man nær familie og har et godt forhold kan man gjerne gi noe påkostet eller personlig. Fra alle i den nærmeste familie (med unntak av den gjerrig søsteren til mannen) fikk vi kunst (som de spleiset på), en svært personlig og koselig gave som varer livet ut :)

Gi etter evne!

Og dette om at man gir etter kuvertprisen er BULLSHIT spør du meg. En søster som gifter seg på Grand Hotell i Oslo bør få det samme i gave som en annen søster som gifter seg i et partytelt med tapasbord.  Man er vel ikke så kjip at man gir gave ut i fra det man selv får ut av middagen/festen?

Anonymous poster hash: 794a5...540

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Gi etter evne! Om min søster f.eks hadde vært enslig med trang økonomi hadde gitt meg gave til flere tusen ville jeg blitt stressa!

Vi ga gave for 2000kr da hun giftet seg, fordi det var det vi hadde råd til :)

Skrevet

De har vel gaveønskeliste et sted? Gå og titt på den :)

Kan være de ønsker seg et eller annet du føler er greit for deg, og som blir et fint minne for dem :)

(Da tenker jeg IKKE deler av service, men mer en figur el. lampe el.l.)

Anonymous poster hash: e0bd6...f5d

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det der med kuvertprisen er virkelig bullshit.  Det finnes ingen fornuftig grunn til at det skal være sånn.  Lurer på hvem som i alle dager har funnet på noe sånt tull.

Om noen søsken her hos oss skulle gifte seg, kan jeg tenke meg at vi hadde gitt fra 700 til 1000 kroner kanskje, det kommer litt an på hva vi finner på å kjøpe.  Hadde noen av oss gitt eller fått gaver som var særlig mye mer verdt enn det, hadde vi lurt på om giveren hadde fått solstikk eller noe sånn.  Men vi kommer fra en familie som er svært nøkterne på gavefronten, heldigvis.

Om du ikke vet, bør du kanskje heller snakke med andre i din familie enn på folk her inne, for det varierer tydeligvis mye fra familie til familie.

Skrevet

Dere, det med å gi etter kuvertprisen er ikke bullshit, det er ikke noe folk tar ut av løse lufta, det er etikette! Men det er klart at man bør gi hva man vil, og gi etter evne. Jeg vlle blitt meget stresset om jeg fikk dyre gaver av folk jeg visste var i en vanskelig økonomisk situasjon, som studenter osv. Om man gir gave til ca 2000 som par gir man faktisk ca kuvertpris (+/-)

Anonymous poster hash: 46752...0aa
Skrevet

Det med kuvertpris er gammel etikette uavhengig av hva man synes. Men man tar jo bare et utgangspunkt i hva en middag med drikke koster. Helt normalt å gi mindre om man skal til kaffe for eks. Og mellom 700-1000 pr snute om man skaltil middag er vel greit. Men har man dårlig råd så gir man såkalt ikke det.

Anonymous poster hash: f13ab...b04

Skrevet

Tusen takk for svarene alle sammen!

Nå har jeg sånn noenlunde peiling 😊

Tenker vi legger oss på rundt 2000kr.. D høres fornuftig ut 😀

Anonymous poster hash: 6575a...ba1

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Dere, det med å gi etter kuvertprisen er ikke bullshit, det er ikke noe folk tar ut av løse lufta, det er etikette! Men det er klart at man bør gi hva man vil, og gi etter evne. Jeg vlle blitt meget stresset om jeg fikk dyre gaver av folk jeg visste var i en vanskelig økonomisk situasjon, som studenter osv. Om man gir gave til ca 2000 som par gir man faktisk ca kuvertpris (+/-)

Anonymous poster hash: 46752...0aa

Det er bullshit.  Jo da, det har kanskje en eller annen gang stått i en gammel skikk og bruk som noen fant fram igjen for noen år siden, men det er ikke noe fornuft i det.  Og om noen mener det er det, vil jeg gjerne ha den forklaringen.

Forventer mottaker gaver i den prisklassen, får de jammen meg legge med kuvertprisen i innbydelsen også.  

Skrevet

Er det virkelig vanlig å opplyse hvor mye kuverten koster altså? Aldri vært borti.  Vi hadde stort bryllup med hovedrett, dessert og masse kaker - hvordan skulle det beregnes mener du? Hvor mange kakestykker man har tatt, hvor mange tallerkner med mat man har spist? Enn kakepris? Skal det legges til grunn kafepris selv om det er privat bakst?

Her var det store forskjeller. Sösteren til mannen ga oss en gave med verdi av 150 kroner, mens resten av familien hans bidro med 1000-2000 kroner hver.

Anonymous poster hash: 7658a...786

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...