Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #1 Skrevet 21. desember 2014 Som bor i utlandet. Han tvinger meg ikke altså, men presser på og har gjort det i flere år. Ungene har bare vært der en gang for 7 år siden, dem var da babyer og husker ikke noe av det. Men det var et helvete for, ex`en drakk alkohol daglig og røyka hasj daglig og vi så han neste ikke, sov om dagen og festet om natta. Vi var der i 2 mnd og hadde reist hjem med engang om det ikke var for at moren hans hadde sånn glede av å være med barna og fordi han som nesten alltid var borte og ikke utgjorde noen trusel for barna. I tillegg var nok jeg en smule knekt psykisk.. Da vi kom hjem gjorde jeg det slutt. I ettertid har han gang på gang beklaget set, sagt han var en idiot og at han har forbedret seg. Nå etter 7 år synes han jeg er en egoistisk idiot som ikke lar han ta med barna til hjemlandet. Så derfor vil han at jeg skal bli med også, siden det er den eneste måten å få barna dit på.. Men jeg vil virkelig ikke dit! Får helt vondt i magen av å tenke på det, samtidlig som han innprenter for meg hvor dårlig menneske jeg er som frarøver barna sjansen til å få kjenne sin fars kultur og hans familie..jeg er et fælt menneske i følge han. Han har sjerpet seg mye, tror jeg. Er mer her til lands mer nå men er fortsatt borte i store deler av året og har lite forutsigbarhet over samværet. Moren hans og flere søsken av han har vært i norge og besøkt oss, planen er at at kommer igjen til våren og da vil han at vi skal ta fly sammen med dem til hjemlandet. Ergo bruke ferien der borte. I følge han er det ekstremt viktig at vi reiser nå fordi han har en bestemor som vil treffe barna som er over 90 år.. Hvordan ville dere gjort det? Anonymous poster hash: a694e...d2b
Ileus Skrevet 21. desember 2014 #2 Skrevet 21. desember 2014 Jeg ville forlangt at han betalte alt, du og ungene skal ha egen leilighet å bo i. Han kan bo hos foreldrene sine. Da står du friere til å gjøre som du og ungene føler for.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #3 Skrevet 21. desember 2014 Hadde ikke reist til et land som ikke har utleveringsavtale med Norge... Hadde nok nektet uansett! Anonymous poster hash: 6ab86...bdf
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #4 Skrevet 21. desember 2014 Jeg ville forlangt at han betalte alt, du og ungene skal ha egen leilighet å bo i. Han kan bo hos foreldrene sine. Da står du friere til å gjøre som du og ungene føler for. Det har han ingen mulighet til økonomisk, det vet jeg. Og regner med han vil ta med barna rundt omkring, ergo må jeg også det. Eller instalere oss sammen med sin familie.. Mange grunner til at jeg ikke har så lyst, en annen ting er at alt av ferien går med og vet ikke helt om mannen min er så gira på det heller.. Anonymous poster hash: c8c00...58c
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #5 Skrevet 21. desember 2014 Hadde ikke vært aktuelt!! Anonymous poster hash: 61b7d...776
Mamma4livet Skrevet 21. desember 2014 #6 Skrevet 21. desember 2014 Jeg er enig med han i at du må tenke på barna, de bør bli bedre kjent med besteforeldrene og besøke de i deres hjemland. Når det er sagt, så bør du kunne kreve hvordan eksen skal forholde seg til deg og dere under oppholdet. Jeg synes ikke det er rimelig at han skal betale for hele deres opphold, dette bør kunne være en ferie for dere. Dere må vel ikke være sammen med de hele tiden?
Sint naken biltyv Skrevet 21. desember 2014 #7 Skrevet 21. desember 2014 Har landet utleveringsavtale med Norge? Hvordan er rettighetene for mødre der? Og hvordan er rettighetene for kvinner/utenlandske statsborgere? Svarene på dette ville gjort valget enkelt.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #8 Skrevet 21. desember 2014 Jeg er enig med han i at du må tenke på barna, de bør bli bedre kjent med besteforeldrene og besøke de i deres hjemland. Når det er sagt, så bør du kunne kreve hvordan eksen skal forholde seg til deg og dere under oppholdet. Jeg synes ikke det er rimelig at han skal betale for hele deres opphold, dette bør kunne være en ferie for dere. Dere må vel ikke være sammen med de hele tiden? Helt uenig! Det er fars jobb og fars oppgave å sørge for at barna blir kjent med fars familie. Selvsagt skal ikke mor bruke masse tid og penger på dette 'prosjektet'. Far er voksen og kan sørge for dette selv. Han skal sørge for, han skal bruke tid og han skal selvsagt betale for alt. Anonymous poster hash: 61b7d...776
Mamma4livet Skrevet 21. desember 2014 #9 Skrevet 21. desember 2014 Jeg er enig med han i at du må tenke på barna, de bør bli bedre kjent med besteforeldrene og besøke de i deres hjemland. Når det er sagt, så bør du kunne kreve hvordan eksen skal forholde seg til deg og dere under oppholdet. Jeg synes ikke det er rimelig at han skal betale for hele deres opphold, dette bør kunne være en ferie for dere. Dere må vel ikke være sammen med de hele tiden? Helt uenig! Det er fars jobb og fars oppgave å sørge for at barna blir kjent med fars familie. Selvsagt skal ikke mor bruke masse tid og penger på dette 'prosjektet'. Far er voksen og kan sørge for dette selv. Han skal sørge for, han skal bruke tid og han skal selvsagt betale for alt. Anonymous poster hash: 61b7d...776 Da er vi uenige. Jeg mener at det er begge foreldres oppgave å jobbe for at barna har god kontakt med sine besteforeldre(svigers). Da forutsetter jeg selvsagt at det besteforeldrene er oppegående voksne og at det ikke medbringer fare av noen slag å besøke de i deres hjemland.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #10 Skrevet 21. desember 2014 Jeg er enig med han i at du må tenke på barna, de bør bli bedre kjent med besteforeldrene og besøke de i deres hjemland. Når det er sagt, så bør du kunne kreve hvordan eksen skal forholde seg til deg og dere under oppholdet. Jeg synes ikke det er rimelig at han skal betale for hele deres opphold, dette bør kunne være en ferie for dere. Dere må vel ikke være sammen med de hele tiden? Helt uenig! Det er fars jobb og fars oppgave å sørge for at barna blir kjent med fars familie. Selvsagt skal ikke mor bruke masse tid og penger på dette 'prosjektet'. Far er voksen og kan sørge for dette selv. Han skal sørge for, han skal bruke tid og han skal selvsagt betale for alt. Anonymous poster hash: 61b7d...776 Da er vi uenige. Jeg mener at det er begge foreldres oppgave å jobbe for at barna har god kontakt med sine besteforeldre(svigers). Da forutsetter jeg selvsagt at det besteforeldrene er oppegående voksne og at det ikke medbringer fare av noen slag å besøke de i deres hjemland. Ikke når det innebærer at den andre part får store utgifter og må bruke ferien på dette. Jeg vil tro at far i dette tilfellet neppe bidrar med penger eller fritid på barnas besøk hos mormor og morfar..... Anonymous poster hash: 61b7d...776
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #11 Skrevet 21. desember 2014 Har landet utleveringsavtale med Norge? Hvordan er rettighetene for mødre der? Og hvordan er rettighetene for kvinner/utenlandske statsborgere? Svarene på dette ville gjort valget enkelt. Landet har utleveringsavtale med norge ja. Det er et forholdsvis sivilisert land, deler av det iallfall. Jeg er ikke redd for at ungene skal "bli borte" der nede. Det er mer det at pappan skal falle tilbake til gamle synder, som han ofte gjør når han er der, og at han skal kjøre rundt med barna i fylla eller risikere noe med dem. Han er sånn som ikke ser vitsen i sykkelhjelm for eksempel, fordi han overlevde jo uten.. Hvis jeg nekter han, ser jeg for meg et helsikes bråk forran ungene som like gjerne kan ende med at han tar dem med seg samme hva jeg sier og gjør. Han sier han skal oppføre seg nå, men jeg kjenner han og stoler ikke på han et sekund. Hvis noe går han imot så klikker han. Anonymous poster hash: c8c00...58c
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #12 Skrevet 21. desember 2014 Hva slags land er d snakk om? Stor firskjell på Tyskland og Marokko, eksempelvis... Forøvrig, siden far presser på kan jo han ta med foreldrene sine på besøk til dere. Anonymous poster hash: f244e...fb5
Mamma4livet Skrevet 21. desember 2014 #13 Skrevet 21. desember 2014 Jeg er enig med han i at du må tenke på barna, de bør bli bedre kjent med besteforeldrene og besøke de i deres hjemland. Når det er sagt, så bør du kunne kreve hvordan eksen skal forholde seg til deg og dere under oppholdet. Jeg synes ikke det er rimelig at han skal betale for hele deres opphold, dette bør kunne være en ferie for dere. Dere må vel ikke være sammen med de hele tiden? Helt uenig! Det er fars jobb og fars oppgave å sørge for at barna blir kjent med fars familie. Selvsagt skal ikke mor bruke masse tid og penger på dette 'prosjektet'. Far er voksen og kan sørge for dette selv. Han skal sørge for, han skal bruke tid og han skal selvsagt betale for alt. Anonymous poster hash: 61b7d...776 Da er vi uenige. Jeg mener at det er begge foreldres oppgave å jobbe for at barna har god kontakt med sine besteforeldre(svigers). Da forutsetter jeg selvsagt at det besteforeldrene er oppegående voksne og at det ikke medbringer fare av noen slag å besøke de i deres hjemland. Ikke når det innebærer at den andre part får store utgifter og må bruke ferien på dette. Jeg vil tro at far i dette tilfellet neppe bidrar med penger eller fritid på barnas besøk hos mormor og morfar..... Anonymous poster hash: 61b7d...776 Det er der vi er ulike. Jeg ser ikke på dette som et "prosjekt" som er en byrde å MÅTTE utføre. Det hadde vært en glede for meg å opprettholde kontakt med mine ekssvigerforeldre, for barnas skyld. Ingen med forbehold om at vi snakker om normale mennesker.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #14 Skrevet 21. desember 2014 Hva slags land er d snakk om? Stor firskjell på Tyskland og Marokko, eksempelvis... Forøvrig, siden far presser på kan jo han ta med foreldrene sine på besøk til dere. Anonymous poster hash: f244e...fb5 Costa rica i latin amerika. Får besøk av familien hans til våren, men det er ikke nok for han vil at hans 90 år gamle bestemor som ikke kan reise så langt, skal få treffe dem. Og så vil han at dem skal få oppleve hjemlandet hans. På alle disse årene har han kun lært ungene å telle på sitt eget språk, skylder på at dem må til hjemlandet for å lære det.. Anonymous poster hash: c8c00...58c
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #15 Skrevet 21. desember 2014 Jeg er enig med han i at du må tenke på barna, de bør bli bedre kjent med besteforeldrene og besøke de i deres hjemland. Når det er sagt, så bør du kunne kreve hvordan eksen skal forholde seg til deg og dere under oppholdet. Jeg synes ikke det er rimelig at han skal betale for hele deres opphold, dette bør kunne være en ferie for dere. Dere må vel ikke være sammen med de hele tiden? Helt uenig! Det er fars jobb og fars oppgave å sørge for at barna blir kjent med fars familie. Selvsagt skal ikke mor bruke masse tid og penger på dette 'prosjektet'. Far er voksen og kan sørge for dette selv. Han skal sørge for, han skal bruke tid og han skal selvsagt betale for alt. Anonymous poster hash: 61b7d...776 Da er vi uenige. Jeg mener at det er begge foreldres oppgave å jobbe for at barna har god kontakt med sine besteforeldre(svigers). Da forutsetter jeg selvsagt at det besteforeldrene er oppegående voksne og at det ikke medbringer fare av noen slag å besøke de i deres hjemland. Ikke når det innebærer at den andre part får store utgifter og må bruke ferien på dette. Jeg vil tro at far i dette tilfellet neppe bidrar med penger eller fritid på barnas besøk hos mormor og morfar..... Anonymous poster hash: 61b7d...776 Det er der vi er ulike. Jeg ser ikke på dette som et "prosjekt" som er en byrde å MÅTTE utføre. Det hadde vært en glede for meg å opprettholde kontakt med mine ekssvigerforeldre, for barnas skyld. Ingen med forbehold om at vi snakker om normale mennesker. Jeg må innrømme at jeg langt fra ser på dette som en glede. Ok, jeg tar imot dem når de kommr hit, dem kan bo hos meg om dem vil, men jeg har så dårlige minner fra oppholdet der nede og forholdet til ex`en at han er den siste jeg kan tenke meg å være sammen med i flere dager. Jeg tenkte på å politianmelde han engang, men turte ikke. Jeg har fortsatt arr på hånda etter at han satte tennene i meg. Mulig han har sjerpet seg, men jeg glemmer ikke ting så lett.. Anonymous poster hash: c8c00...58c
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #16 Skrevet 21. desember 2014 Jeg er enig med han i at du må tenke på barna, de bør bli bedre kjent med besteforeldrene og besøke de i deres hjemland. Når det er sagt, så bør du kunne kreve hvordan eksen skal forholde seg til deg og dere under oppholdet. Jeg synes ikke det er rimelig at han skal betale for hele deres opphold, dette bør kunne være en ferie for dere. Dere må vel ikke være sammen med de hele tiden? Helt uenig! Det er fars jobb og fars oppgave å sørge for at barna blir kjent med fars familie. Selvsagt skal ikke mor bruke masse tid og penger på dette 'prosjektet'. Far er voksen og kan sørge for dette selv. Han skal sørge for, han skal bruke tid og han skal selvsagt betale for alt. Anonymous poster hash: 61b7d...776 Da er vi uenige. Jeg mener at det er begge foreldres oppgave å jobbe for at barna har god kontakt med sine besteforeldre(svigers). Da forutsetter jeg selvsagt at det besteforeldrene er oppegående voksne og at det ikke medbringer fare av noen slag å besøke de i deres hjemland. Ikke når det innebærer at den andre part får store utgifter og må bruke ferien på dette. Jeg vil tro at far i dette tilfellet neppe bidrar med penger eller fritid på barnas besøk hos mormor og morfar..... Anonymous poster hash: 61b7d...776 Det er der vi er ulike. Jeg ser ikke på dette som et "prosjekt" som er en byrde å MÅTTE utføre. Det hadde vært en glede for meg å opprettholde kontakt med mine ekssvigerforeldre, for barnas skyld. Ingen med forbehold om at vi snakker om normale mennesker. Du leser hva HI skriver vedr. fars oppførsel? Mulig om du klarer å sette deg inn i andre sin situasjon så vil du skjønne at dette blir ingen glede for HI Anonymous poster hash: 61b7d...776
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #17 Skrevet 21. desember 2014 Min ex har også prøvd å legge press på meg for å ta med våre barn for å hilse på hans familie. Jeg ga etterhvert beskjed at det kom ikke til å hende før han hadde økonomi til å betale reise og opphold for både meg og barna. Jeg kunne godt tenkt meg å hilse på noen i den familien igjen og de er veldig hyggelig og overhode ingen fare for å ikke få barna med hjem igjen. Men jeg har ikke råd til å bruke tusenvis av kroner og ikke lyst låse meg opp i ferien min til å gjøre det hans familie hele tiden. Pga språk og at ingen av de kjenner barna godt nok (inkludert barnas far) vil jeg måtte være med barna hele tiden. I tillegg vet jeg at far vil forsvinne og være med kamerater og annet store deler av barnas våken tid. Jeg har derimot invitert de i familien som ønsker det til å komme på besøk og ved ønske kan de bo hjemme hos oss. Ingen har tatt turen de siste 5 åra så tenker de ikke syntes det er så veldig stas med barna da. (de har veldig god råd og kan fint ta turen.) Anonymous poster hash: 53ac2...eb0
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #18 Skrevet 21. desember 2014 Holdt deg hjemme!! Anonymous poster hash: f244e...fb5
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #19 Skrevet 21. desember 2014 Jeg er litt enig i at du har en plikt til å lære barna litt om sitt andre hjemland. Du har fått barn med en utenlandsk mann og barna trenger selvfølgelig lære om sitt opphav. Blir jo som at om du adopterer et barn fra India så lærer du barnet om India. Men jeg ville aldri reist til hans hjemland på hans premisser. Forstår det som at du har ny mann? Da ville jeg foreslått at dere tar en familieferie til eksens hjemland, tar inn på hotell og lar barna oppleve pappas hjemland som turister. Besøker selvfølgelig besteforeldre osv, men bor ikke der. Pappaen kan ta dere med på sightseeng et par ganger. Så kan alenetid med pappa i hans hjemland, det å komme tettere på kulturen, bo privat osv spares til barna blir ungdommer/unge voksne som i større grad kan ta vare på seg selv. Anonymous poster hash: be72e...ff2
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #20 Skrevet 21. desember 2014 Her er det ikke snakk om at dette bare handler om barna og at de skal få være med besteforeldre, og at det er den eneste måte de kan det. De kommer jo til Norge noen ganger. Jeg er sikker på at om barnefar var skikket til og være pappa, hadde han faktisk fått lov til og ta barna med til hjemlandet. Her er det snakk om en ustabil og, etter som jeg har skjønt, lite tilstede og kan være voldelig osv pappa/ex. Det er ikke din oppgave og sette exens ønsker først. Ja du har som mor en oppgave å hjelpe og la barna på best mulig måte ha en kontakt med besteforeldre uansett side. Men her er det snakk om at de har det, fordi besteforeldrene kommer til Norge og kan bo hos dere. Du skal ikke måtte dra på ferie med exen fordi han vil at barna skal oppleve dette, når han ikke av forskjellige grunner kan ta de med alene. Og som du sier kan dette få følger for deg og barna, som at han likevel ikek kommer til og tenke meste på de og bruke mest tid med barna. At han ikke tenker sikkerhet osv. IKKE GJØR DET. De kommer til Norge til våren. De kan jo lære barna litt språk. Anonymous poster hash: a789e...32e
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #21 Skrevet 21. desember 2014 Jeg er litt enig i at du har en plikt til å lære barna litt om sitt andre hjemland. Du har fått barn med en utenlandsk mann og barna trenger selvfølgelig lære om sitt opphav. Blir jo som at om du adopterer et barn fra India så lærer du barnet om India. Men jeg ville aldri reist til hans hjemland på hans premisser. Forstår det som at du har ny mann? Da ville jeg foreslått at dere tar en familieferie til eksens hjemland, tar inn på hotell og lar barna oppleve pappas hjemland som turister. Besøker selvfølgelig besteforeldre osv, men bor ikke der. Pappaen kan ta dere med på sightseeng et par ganger. Så kan alenetid med pappa i hans hjemland, det å komme tettere på kulturen, bo privat osv spares til barna blir ungdommer/unge voksne som i større grad kan ta vare på seg selv. Anonymous poster hash: be72e...ff2 Ja, jeg har ny mann. Av forskjellige årsaker er det vanskelig for oss begge å reiser bort sammen over tid. Tenker da på for eksempel 14 dager. Vi driver et firma som er under oppstarten og er litt avhengig av at minst en av oss er til stede. Men det blir lettere å reiser etterhvert. Planen til pappan er at han betaler for billettene mens resten sørger jeg for. Og vi skal bo hos hans mamma. Anonymous poster hash: c8c00...58c
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #22 Skrevet 21. desember 2014 Min ex har også prøvd å legge press på meg for å ta med våre barn for å hilse på hans familie. Jeg ga etterhvert beskjed at det kom ikke til å hende før han hadde økonomi til å betale reise og opphold for både meg og barna. Jeg kunne godt tenkt meg å hilse på noen i den familien igjen og de er veldig hyggelig og overhode ingen fare for å ikke få barna med hjem igjen. Men jeg har ikke råd til å bruke tusenvis av kroner og ikke lyst låse meg opp i ferien min til å gjøre det hans familie hele tiden. Pga språk og at ingen av de kjenner barna godt nok (inkludert barnas far) vil jeg måtte være med barna hele tiden. I tillegg vet jeg at far vil forsvinne og være med kamerater og annet store deler av barnas våken tid. Jeg har derimot invitert de i familien som ønsker det til å komme på besøk og ved ønske kan de bo hjemme hos oss. Ingen har tatt turen de siste 5 åra så tenker de ikke syntes det er så veldig stas med barna da. (de har veldig god råd og kan fint ta turen.) Anonymous poster hash: 53ac2...eb0 Ex`en her har varslet at han går til advokat om jeg ikke gir etter nå, han har truet med det tidligere og fikk brev fra advokaten hans. Jeg svarte advokaten selv og hørte aldri noe mer og det er 3 år siden nå. Han har ikke foreldreansvar og kan derfor ikke bare ta med barna ut av landet og det er veldig vanskelig for han å akseptere. Dette er faktisk første julen han er sammen med dem bortsett fra deres første jul da vi var i hans hjemland, barna er nå 7 år. Og han har hatt opphold i norge siden de var 6 mnd. Og bodd her "fast" i 4 år, men aldri jobbet her. Og synes norsk jul er såå deprimerende og uten mening, aner ikke hva han skal finne på sammen med barna de dagene dem er hos han. Planen hans var egentlig å reise til spania med dem i jula men siden han ikke hadde penger nok (og jeg ville satt ned føttene om han hadde hatt råd..) så er han stuck her i norge.. Jaja, litt utenom det da, blir bare litt frustrert til tider Anonymous poster hash: c8c00...58c
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #23 Skrevet 21. desember 2014 En god grunn til å ikke bli sammen med en fra andre land. Er bare stress med besøk av besteforeldre. Og frykt for at barna aldri kommer hjem igjen Anonymous poster hash: 3921c...c45
Gjest Antarctica Skrevet 21. desember 2014 #24 Skrevet 21. desember 2014 Ville ha dratt og truffet bestemor og oldemor uten at han var der. Gjort det i helt egen regi, bare så ungene får minner om å ha truffet oldemor.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #25 Skrevet 21. desember 2014 Ville ha dratt og truffet bestemor og oldemor uten at han var der. Gjort det i helt egen regi, bare så ungene får minner om å ha truffet oldemor. Hm..kanskje det men jeg har faktisk ikke råd til å betale for alt alene og tviler sterkt på at han kommer til å betale om han ikke er med.. Det er ikke akkurat å kjøre over svenskegrensa det er snakk om.. Men kunne sikkert vært en tanke. Anonymous poster hash: c8c00...58c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå